yamaha_demo_tour




Vespa 200L Grandturismo

Společnost Piaggio uvedla na český trh nový skútr Vespa 200L Grandturismo, který skrývá moderní techniku v retro kabátu. Jeho tvary vzbuzují vzpomínky na léta, kdy holky v mini seděly na bidýlku bokem a v uších zněli Beatles.

Kapitoly článku

Už z prvního pohledu je zřejmé, že výrobce na to jde přes city. Všude jen ladné křivky a oblé hrany. Nostalgický a elegantní dojem ještě podtrhuje zvolená světle pistáciová metalíza. V mém soukromém testu "líbivosti" se do Vespy okamžitě zamilovalo 9 z 10 dotázaných holek. Z retro designu byli unešeni i všichni romantici, kteří v mládí jezdili na skútrech ČZ 175 a Tatran. A překvapilo mě, kolik takových chlapíků všech věkových kategorií se okolo Grandturisma na každé zastávce sbíhalo! A kolik z nich navíc hned vážně uvažovalo o možnosti si takový stroj pořídit!

Tvary a první dojem jakoby naznačovaly, jaké bude mít Vespa jízdní vlastnosti. Ovládání je báječně snadné a nenáročné, jízda si nevyžaduje žádné zvýšené soustředění a stroj automaticky jede tam, kam máte v úmyslu. Tahle Vespa je perfektní řešení pro rozbité české silnice. Přední kolo má technicky pěkně řešený závěs - letmý s trojúhelníkovým vlečným uchycením. A vedle působivého dojmu také jaksepatří funguje.
Vespa má litá dvanáctipalcová kola s pneumatikami o šířce 120 mm vepředu a 130 mm vzadu. Podvozek je v přímém směru naprosto úžasný. Ochotně polyká všechny nerovnosti i hrboly a o dírách skoro vůbec nevíte. Projeví se až opravdu velké výmoly, kam zapadnou malá kola. Ale přejezdy pražských křižovatek s tramvajovými kolejemi, jízda po kočičích hlavách na Letné - tam všude má řidič chuť ještě pořádně přidat, když už se ostatní tak plouží.
Originální závěs předního kola a klasicky skútrový podvozek s praktickou rovnou podlahou bez zpevňujícího středového rámu prozradí své meze až po překročení rychlosti 80 km/h, kdy se při pokusu o sportovnější jízdu s náklony dostaví jemné chvění řidítek. Nijak znatelné, ale je to předzvěst toho, že když se "v kilu" pokusíte sklopit skútr do pravé utažené zatáčky, začne se skútr napřed varovně vlnit, a koho ani to nevystraší a pokračuje v náklonu, ten se může těšit na poskakování předního kola ven ze zatáčky a rázy do řidítek. Do levé zatáčky přitom tyto příznaky nejsou skoro patrné - je to tím že závěs je levostranný.

Motor je takový přítulný méďa. Výkon 20 koní (14,7Kw) je adekvátní k váze skútru 138 kg. Přestože je to myslím nejvýkonnější Vespa, co se kdy vyráběla, motor a hlavně výfuková soustava splňuje emisní limity EURO2. Motor si bez náznaku problému jde za svým. Je jedno jestli jedete sólo nebo ve dvou. Trvale se dá udržovat rychlost kolem stovky a když je třeba, ručička ukáže i na číslovku 120. Rukojeť plynu má poměrně velkou dráhu - sice to podporuje jemnou regulaci rychlosti, pokud ale jedete svižněji a střídáte plný plyn s bržděním, může trochu vadit přehmatávání na plynu.
Spotřeba během testu činila 3,8 l/100 km, skútr jsme ale trápili hlavně ve městě a okolí, takže hodnoty na "delší" cesty budou určitě ještě o hodně příznivější. Na desetilitrovou nádrž se tedy dá ujet minimálně 250km, než se rozsvítí hladové oko na přístrojové desce, takže dojezd je velmi slušný. Studený i teplý motor vám bez problému natočí elektrický startér. Skútr má dva stojánky, hlavní a postranní. Vespod sedla je po obou stranách madlo za které stačí přizvednout a postavit se vlastní vahou na páku stojanu. Jde to snadno i 60ti kilovým střízlíkům a ještě lehčím prdelkám. Se sundáním z hlavního stojanu je to těžší a chce to cvik. Postranní stojánek je opatřen samovratnou pružinou, takže po odlehčení se okamžitě sklopí. Navíc na něm lze skútr nastartovat, takže při opření o boční stojan pozor na to, aby vám někdo nevrknul plynem a skútr vám neujel pod rukama. Při delším cestování už se projevuje nemilosrdná aerodynamika. Aby tedy bylo slibované Turismo opravdu Grand, bude třeba to na dlouhé cesty asi dokoupit plexištít nabízený výrobcem.
Zrcátka jsou umístěna velmi chytře a jdou dobře nastavit ve všech směrech. Celochromové provedení jim dodává luxusní výraz a z předního pohledu velmi efektně podtrhují celkový dojem. Přehledný přístrojový panel obsahuje všechny potřebné údaje, jako je rychlost, teplota, stav paliva, hodiny, kontrolka stavu oleje, směrovky, rezerva, dálkovky.... V noci je viditelný velmi dobře a má modré podsvícení.

Přední čirý světlomet nemá s osvětlením problém a vysílá hodně široký paprsek. Zadní obrysové a brzdové světlo je složeno z LED diod v kruhovém uspořádání. Svítí velmi pěkně a čiré překrytí jim dodává nádech exkluzivity. Integrované směrovky vpředu i vzadu v kapotáži jsou sice krásné, ale z boku nejsou příliš vidět.
Ovládací tlačítka a přepínače jsou dosti velké a na první pohled srozumitelné, navíc i dobře padnou do ruky. Intuitivní ovládání je samozřejmost a nemusíte hledat žádné speciality. Možná jen páčky brzd jsou na ženské ruce poměrně daleko. Ale i to je věc názoru a zvyku. Brzdy - to je kapitola, která zaslouží velkou pochvalu. Od malých kotoučů bych nikdy nečekal tak velký nástup brzdné síly. Při zmačknutí obou páček skútr skoro stojí na místě. Je to samozřejmě limitováno malými koly, kde si uživatel musí uvědomit jejich náchylnost k zablokování a stržení řidítek do boku v extrémních situacích. Další technickou lahůdkou vedle jednostranného závěsu předního kola jsou výklopné stupačky spolujezdce. Jsou fakt perfektní, pohledově i technicky. Bohužel špičky bot spolujezdce trochu vadí řidiči, když dává nohu dolů například na semaforech. Škoda že je výrobce neposunul o pár centimetrů dozadu.
Pod levou nohou na spodní straně plastů je umístěno oko na uvázání skútru k lampě, bohužel se do něj nevejde pořádný tlustý lanový zámek. U takového skvostu to bude v našich poměrech chtít ještě minimálně zámek na kotouč, aby bylo dvojí jištění. Kotouč brzdy je tak velký, že se skrz kolo nedá protáhnout standardní řetěz.

Přestože to dle objemných tvarů z venku vypadá, že se do útrob Vespy vejde celý nákup z "Tesca", je vnitřní prostor pod sedlem dost úzký a nevejde se tam integrální helma. Nenacpali jsme tam ani obvyklé otevřené helmy, které jsme měli k dispozici - bude to chtít pořídit vhodnou helmu, nebo rovnou sáhnout po nabízených originálních helmách Vespa v barvě motocyklu, které se pod sedlo vejdou hned dvě! Po vyklopení sedla najdete v jeho přední části uschován potah na sedlo. Po jeho vytažení si můžete po dobu své nepřítomnosti na sedle chránit před deštěm suché místečko. Před koleny řidiče je pak vyklápěcí schránka na doklady, foťák, menší lahev s pitím atd... Schránka se efektně otevírá pouhým zatlačením na klíč v zapalování. Je tam i dovedně ukryté provizorní nářadí a pojistky.
Jako sériové vybavení má Vespa zadní nosič. Je z plastu a je na něm vyraženo omezení 6 kg, což je dost málo. Osobně jsme to netestovali, ale vypadá, že bez problému unese tak 3x tolik. Ty čísla jsou asi jen pojistka proti cestovatelům, který si sebou chtějí vzít i televizi nebo mrazák. Součástí nabídky výrobce jsou samozřejmě elegantní kufry v barvě skútru.

A jak je na tom zpracování?


Hrany sedí, mezery mezi plasty a jejich slícování se mi zdálo více než dobré. Vše bylo v tomto ohledu perfektní, i když finální verdikt by bylo možné vynést až po ujetí 5 tisíc km na pražských tankodromech. Designově není co vytknout. Návrháři si opravdu dali práci a vše pěkně zbavili hran.

Můj osobní názor na tenhle italský výrobek je veskrze pozitivní, přestože retro styl ani barva testovaného modelu mně osobně nic neříká. Pár drobných chybiček jsem po delším šťourání našel, ale kdo jsme dokonalý, že ano? Pro koho frčí retro nebo kdo touží po opravdu krásném stroji, pro toho je

Vespa 200GT

to pravé ořechové. Dlouhými lety prověřená konstrukce je zárukou slušných jízdních i provozních vlastností. S motorem určitě problémy nebudou, protože jde o osvědčenou koncepci, variátor je jeden z nejpoužívanějších na trhu se skútry. Hlavním rysem Vespy je jednoznačně estetický dojem. Všude tam, kde jsme se zastavili, jsme byli středem pozornosti. Ti nejzvědavější se hned dávali do řeči jestli je to tohle a onohle. Nejvíc mě pobavil pán, jenž mě chválil a tvrdil, že jsem si tu starou Vespu moc pěkně vylepšil.

Názor dalšího redaktora:


Vespa 200 Grandturismo je designérská lahůdka v motocyklové oblasti. Podobně jako se objevují moderní automobily s návazností na úspěšné modely v historii (Vw Beetle, Mini Cooper apod.), i v motocyklovém světě se využívají tvary, které se zapsaly do paměti už u našich babiček. Vespa v každém ohledu drží krok s konkurencí, nabízí moderní motor i obvyklou praktičnost skútrů, navíc ale dodává krásný estetický zážitek. Motor o objemu 200 ccm vás bleskurychle protáhne městem a zároveň udržíte krok s okolním provozem na běžných silnicích, takže nehrozí, že vás bude ustavičně někdo nebezpečně předjíždět.
FilipT


Video: Vespa 200L Grandturismo
Délka: 1, 26 min.
Velikost: 5,0 MB

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist