Malaguti Phantom Max 200

Jako se vysavačům dodnes lidově říká "luxy", ještě v osmdesátých letech byl pojem Malaguti synonymem pro skútry a malé motocykly. V současné době tato italská značka se sídlem v Bologni a s rodokmenem sahajícím až k roku 1948 navazuje na svoji pověst a každoročně představuje hned několik nových modelů. Dostali jsme příležitost otestovat novinku této sezóny - temně modrý skútr Malaguti Phantom Max 200.

Malaguti Phantom Max 200
Phantom Max upoutává výrazně sportovním designem. Aerodynamický a moderní tvar předem vzbuzuje chuť jet pěkně svižně. Dva bodové světlomety a směrovky jsou zapuštěné do přední karosérie, zezadu sportovní dojem doplňují dvě kruhová světla složená z diod. Skútr se dále chlubí kovovým opláštěním tlumivky výfuku a efektními otvory větrání motoru. Pohled spolehlivě přitáhne přístrojový panel obsahující tři kruhové přístroje - analogový ukazatel zásoby benzínu v nádrži vlevo, teploměr chladicí kapaliny vpravo a o něco větší multifunkční digitální tachometr uprostřed. Ten vám po stisknutí tlačítka nad rukojetí plynu kromě rychlosti sdělí ještě celou řadu dalších informací, například otáčky motoru, okolní teplotu, denní i celkové počitadlo kilometrů, servisní intervaly, čas... Ostatním ovladačům nelze nic vytknout, vše nahmátnete na první pokus. Na obvyklém místě na dosah levého ukazováčku je i tlačítko světelné houkačky, které bývá u skútrů vynecháno. Zrcátka jsou super, ladí s vzhledem skútru, je v nich výjimečně dobře vidět a navíc jdou neuvěřitelně lehce nastavit do přesného úhlu.
Ostrý vzhled a větší rozměry budí respekt i na silnici. Zatímco skútry někdy bývají v provozu trochu přehlíženy a každou chvíli vám někdo nedá přednost, protože "se tam přece vejde", na Malaguti Phantom Max si hned tak někdo netroufne.

Celkově skútr vypadá mohutně také díky rozměrnému dělenému sedlu, jaké jinak najdeme spíše u pětistovkových maxiskútrů. Tvarované sedlo s měkkou výplní v části řidiče je opravdu luxus nejtěžšího kalibru! Při každé zastávce jsem se těšil, až zase nasednu. I moje dlouhé nohy měly dost volného místa, jen místo na chodidla je omezené středovým rámem, takže není možné příliš měnit polohu chodidel.
Spolujezdec je na tom velmi dobře, i když jeho část sedla postrádá tvarovanou část a je podstatně tužší. Nohy si může pohodlně odložit na boční plošiny, což je v této kategorii nadstandard. Obvykle jsou spolujezdci u podobných skútrů odkázáni jen na vyklápěcí stupačky. Testovací spolujezdkyně si pochvalovala efektní madla, která spolujezdci poskytnou jistotu při prudších rozjezdech nebo manévrování v městském provozu. Jen by prý nemusely mít takové hrany - nebo jsem řídil moc ostře a držení bylo příliš křečovité?

Co se nákladu týče, pod sedlem je dost místa na pořádný nákup nebo dvě otevřené helmy, integrálka se tam ale nevejde. Pod řidítky je umístěn klasický výklopný háček na tašku a souhrn úložných prostor uzavírá schránka na doklady a peněženku nebo brýle umístěná před pravým kolenem řidiče. Před levým kolenem se nachází kryt prostoru s plněním chladicí kapaliny a pojistkami, mezi chodidly řidiče je uzamykatelný kryt hrdla palivové nádrže.
Přední část kapotáže a malý deflektor před přístroji poskytují překvapivě účinnou ochranu před větrem a dobře odklání hlavní nápor vzduchu, takže ani po delší jízdě řidiče nebolí ramena ani za krkem. Dolní část kapotáže se zase osvědčila v dešti. Pokud vyloženě neleje, vystačíte s nepromokavou bundou, kalhoty a boty zůstanou v suchu.
Pokud hledáte skútr výhradně na dojíždějí na noční směnu, pak se budete muset smířit jen s průměrným výkonem světlometu. Bodové reflektory sice krásně vypadají, mají jen slabší výkon. Pro jízdu v noci by se asi vyplatilo propojit elektroinstalaci tak, aby trvale svítily obě bodovky.

Motor - Čtyřdobý vodou chlazený jednoválec 198 ccm se čtyřmi ventily a rozvodem SOHC je napájen vstřikováním a je opatřen katalyzátorem. Maximální výkon je 19,4 koní při 9000 ot/min, maximální krouticí moment je 17 Nm pro 7000 ot/min. Pro dojem z jízdy je ale důležitější nastavení variátoru. Když na semaforech blikne zelená, necháte všechna auta daleko za sebou, na druhé straně ale variátor nezabírá tak silně, aby hrozil prokluz zadního kola na mokru nebo aby se spolujezdec neudržel jen za zadní madlo. Motor má hlavní pracovní režim v nižších otáčkách. Při rozjezdu se neozve vysoký jekot, na který jsme zvyklí u malých skútrů, ale spíš rozvážné bručení. Malaguti hned po rozjezdu rovnoměrně ale silně zatahuje a až do 70 km/h s ním v provozu může jen málokdo soutěžit. Do 100 km/h pak už zrychluje pomaleji a ve vyšší rychlosti už to chce čas a na dosažení číslice 120 na tachometru si musí řidič chvíli počkat. Na dálnici ale stodvacítku drží poctivě a ani v dlouhých táhlých stoupáních rychlost nespadne pod stovku.

Podvozek tvoří ocelový trubkový rám s předními vidlicemi o průměru 33 mm a zadní kyvnou vidlicí se dvěma postranními pružicími jednotkami s možností nastavení předpětí. Rám je vyztužen pomocí tunelu mezi chodidly řidiče - řidič si sice nemůže dát nohy křížem ani si na podlahu skútru postavit basu piv, ale podvozek je díky zvýšenému středovému rámu tuhý a i ve vysokých rychlostech si můžete dovolit pořádný náklon v zatáčce. Nedostaví se žádné vlnění, i při jízdě se spolujezdcem lze v takové situaci řídit jednou rukou! K takto skvělému chování zřejmě přispívá na skútr poměrně velká délka 1980 mm i poměrně velká kola o průměru 13 palců. Nemalý podíl na tom ale určitě má tuhé odpružení, které dobře kopíruje menší nerovnosti. Odpružení jsem si ale vychvaloval jen při svižné jízdě po běžném povrchu. Při průjezdu rozmlácenou Prahou jsem v rukou cítil každý přejezd tramvajových kolejí a po delší jízdě po kočičích hlavách jsem opatrně povoloval křečovitě zaťaté ruce. To víte, sporťák je sporťák. Pak jsem naštěstí dorazil na magistrálu a začal se proplétat dopravní zácpou. A tady jsem Malaguti zase všechno odpustil. Díky vodorovně uloženému motoru a palivové nádrži umístěné v podlaze má těžiště hodně nízko a proplétání v provozu je lahůdka. Větší rozvor kompenzuje výrobce pořádným rejdem a výsledkem je perfektní manévrovatelnost.

Další věc, která si zaslouží jedině chválu, jsou brzdy. Vepředu i vzadu je jeden kotouč o průměru 220 mm s doupístkovým brzdičem, vzadu s protilehlými pístky. Brzdy jsou poměrně ostré a hned od začátku silně zabírají, ale ve městě dovolují i citelné dávkování při pomalém popojíždění. Na ovládání bohatě stačí dva prsty. Díky tuhému odpružení a širokým pneumatikám brzdí Phantom Max srovnatelně se sportovními motocykly a během brždění má řidič dobrou odezvu od předního kola. Překvapivě účinná je i zadní brzda, která u strojů se vzpřímenou jízdní polohou řidiče jinak obvykle hraje druhé housle (opět se kladně projevuje nízké těžiště stroje). Na dobrých brzdných vlastnostech se podepisují i pneumatiky 130/70 13 vepředu a 140/60x13 vzadu, které jsem si moc pochvaloval za sucha, ale nebudily příliš důvěry za deště. Na mokru už je nutné s brzdami zacházet jako s tchyní v přechodu, opatrně a nedráždit!

Během testu mi průměrná spotřeba vyšla 3,6 litrů, což je slušná hodnota, vzhledem k tomu, že Phantom Max vás stále láká jet pěkně svižně a že jsem velkou část testu najezdil po městě. Palivová nádrž má objem 9,4 litru, takže u pumpy budete jen vzácným hostem. Když začne svítit kontrolka rezervy na přístrojové desce, v nádrži máte ještě minimálně dva litry benzínu, přestože ručička ukazatele benzínu už je dávno pesimisticky opřená na nule. Skútr je vybaven hlavním stojanem, na který ho pohodlně postaví i slabá dívčina, navíc má i postranní stojánek s pojistkou proti nastartování. Hlavní stojan vás také jako první drhnutím o asfalt informuje, že to v zatáčkách přeháníte s náklony.
Dílenské zpracování je ukázkové, nikde jsem neobjevil sebemenší slabinu ani nerovnoměrné lícování plastů, za jízdy neuslyšíte jediné zavrzání či zarachocení na hrbolech. Působivě vypadal i hluboký tmavý lak kapotáže.

Shrnutí:


Perfektní stroj pro dojíždění, delší cesty i volný čas pro každého, kdo si rád vychutnává svižnou jízdu na pevném a tuhém podvozku. Nehraje roli, zda jezdíte sami nebo ve dvou. Na ježdění výhradně po městě je ho ale škoda, pro takové účely bych raději volil něco s měkkým podvozkem. S Malaguti Phantom Max 200 máte slušnou šanci dožít se důchodu díky příkladným jízdním vlastnostem a perfektním brzdám. A hlavně - je prostě krásnej! Video: Malaguti Phantom Max 200
Délka: 1, 59 min.
Velikost: 6,8 MB

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - Výška testovacího jezdce: 195 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.50
Známkováno: 2x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist