SYM HD 125

Po testu dvojice low-endových SYMů se nám do redakce dostal zástupce vyšší kategorie těchto taiwanských skútrů, SYM HD 125. Agilní příměstský skútr na velkých kolech se prezentuje jako nejlepší stopětadvacítka SYM. Co všechno nabízí?

SYM HD 125

Kapitoly článku

SYM na našem trhu boduje hlavně levnými a na provoz nenáročnými skútry nejnižší kategorie, z nichž už jsme měli příležitost otestovat dvojici Fiddle II a Jet 4 125 ccm. Taiwanci ale nezapomínají ani na náročnější zákazníky, kteří hledají víc pohodlí, než může nabídnout městský dělník na malých kolech. HD 125 tak v portfoliu SYM zastupuje pohodlný stroj na 16” kolech, který snad nesmí chybět v nabídce žádné značky vyrábějící skútry.
Kromě slibných parametrů se HD může pochlubit také výrazným designem, který se tak trochu vymyká z tradičního třeskutě neoriginálního, avšak líbivého vzhledu SYMů. Přední části HD 125 zcela dominuje veliké světlo, jehož kryt zabírá celou šíři přední masky, a které je shora korunováno chromovou mřížkou lemující vstup vzduchu k chladiči. Kromě masky tvoří výrazný designový prvek i kryt řidítek s integrovanými blinkry, nebo koncovka výfuku, na níž se chromovými kryty nešetřilo.
Pozornosti neunikne ani praktické víčko palivové nádrže na pravém boku skútru. Při tankování tak nemusíte vyklápět sedlo a přeskupovat případný náklad, abyste se k víčku dostali, jak bývá u skútrů této kategorie obvyklé. Úroveň zpracování jednotlivých dílů je přitom totožná, jako u předchozích testovaných modelů Fiddle II a Jet 4, tedy (možná až překvapivě) solidní – plasty na sebe čistě lícují, nevržou, gumové rukojeti padnou příjemně do ruky, zrcátka nedrnčí a nabízejí dobrý přehled o dění za vámi... Taiwanská značka si na kvalitě provedení nechala skutečně záležet.
Za řidítky najdete pod malými digitálními hodinami vcelku „obyčejnou“ přístrojovku. Kromě ukazatele rychlosti, teploty chladící soustavy a ukazatele stavu paliva se pod plexisklem zcela standardně nacházejí i kontrolky blinkrů a dálkového světla. Velkou výhodou je výrazné podsvícení, díky němuž máte o údajích z palubky přehled jak pod ostrým poledním sluncem, tak při noční cestě domů. Naprosto standardní jsou také ovládací prvky s tradičním „symovským“ otevíráním podseldového prostoru přepínačem potkávacích a dálkových světel (pro odblokování sedla musíte zmáčknout přepínač na opačnou stranu, než byste zapnuli dálkovky).
Právě sedlo si zaslouží velkou pochvalu. Vpředu zvýšené, dozadu rozšířené, tak akorát měkké – v sedle HD 125 se budete cítit opravdu příjemně nejen na místě řidiče, ale i jako spolujezdec, který má kromě výklopných stupaček k dispozici široká a pevná madla směřující k nosiči kufru. Řidič naopak ocení prostornou podlahu s výklenky na špičky bot v přední části, díky níž není problém si na skútru najít ten optimální a nejpohodlnější posez. Právě svým pohodlím dává HD 125 jasně vědět, že spadá do vyšší kategorie, než většina skútrové produkce SYMu.
Tomu ostatně odpovídají i technické parametry. Kromě šestnáctkových pětipaprskových kol se totiž tento SYM chlubí také hospodárným a v rámci objemu výkonným motorem. Kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec má výkon 13 koní, splňuje emisní normu Euro 3 a během testu vykázal spotřebu něco málo pod 3 litry na 100 km. V součinnosti s variátorem poskytuje motor spoustu síly při rozjezdech, které jsou na poměry jiných 125 ccm skútrů opravdu rychlé – akcelerace je rozhodně silnou stránkou HD 125. Motor navíc dokáže s plynulým zrychlením rozdávat slušnou porci síly až ke hranici 80 km/h, za níž sice už slábne, i tak ale lze skútr z kopce rozparádit až na téměř 120 km/h. Akcelerace a plynulý průběh výkonu jsou v boji s hustým městským provozem zkrátka velkou zbraní tohoto skútru.
Jako hlavní deviza HD 125 se však během testu ukázal podvozek, který má na celkovém jízdním komfortu lví podíl. Šestnáctipalcová kola spolu s kvalitním, vpředu i vzadu dvojitým odpružením, držela až s neočekávanou jistotou i ve vyšších rychlostech a i na dost rozbitých silnicích v širokém okolí Prahy, které je kvalitou svých pozemních komunikací skutečně nechvalně proslaveno. Agilní podvozek s velkými koly si však s tamními nerovnostmi dokázal poradit statečně a bez nepříjemného kroucení nebo poskakování – přední vidlice vykázala dostatečnou míru tuhosti a snad jen zadní odpružení by sneslo při jízdě ve dvou o krapet přitvrdit, pro sólo-svezení je však zadek komfortně měkčí tak akorát, a proto se na SYMu HD 125 nemusíte bát vyrazit ani na delší výlet. Tam se vám bude hodit i solidní úložný prostor, který skútr pod sedlem poskytuje. Kromě otevřené helmy zde v pohodě schováte peněženku, mobil a další drobnosti, a v případě nutnosti vám SYM odveze i menší nákup.
V samotném městě je skútr i přes svou vyšší hmotnost (142 kg) hlavně díky velkým kolům naprosto lehce ovladatelný a manévrování v husté dopravě zvládne i slečna drobnější postavy bez velkých potíží. Pokud jsme však ocenili akceleraci, pružný úsporný motor a komfortní podvozek, musíme také jedním dechem pokárat brzdy. Ty, jak se zdá i ve světle předchozích testů skútrů SYM, jsou u této značky zkrátka už tradičně slabší. Přední kotoučovka má mdlý nástup a vyžaduje docela silný stisk páčky, aby začala v potřebné míře brzdit, i tak není ale její účinnost nikterak vysoká a moc rezervy vám neposkytne – musíte si prostě zvyknout brzdit naplno. Zadní buben sice účinkuje hned po stisknutí páčky, ale spíše než o intenzivní brzdění zde jde o zpomalování; i přesto vám při dobrzďování pomůže. Na SYMu HD 125 je prostě nutné si zvyknout brzdit naplno a oběma brzdami, což však může zejména budoucím skútrařským nováčkům s ŘP B činit potíže…
Vedle slabších brzd jsme si při testování všimli ještě jedné nepříjemnosti. Tou byly pláště značky Duro, které SYM od výroby na svá šestnáctipalcová kola obléká. Na suchu držely gumy bez potíží, výrazná změna ale nastala za mokra, kdy zejména zadek začínal ujíždět už v nečekaně malých náklonech i v poměrně mírných zatáčkách - na tohle nejsme u jiných skútrů zvyklí. Problém lze ale při celkové ceně skútru akceptovat a jednoduše ho odstranit kvalitnějším obutím osvědčených značek.
Pořizovací cena SYMu HD 125, která je bez stovky šedesát tisíc korun, je v kategorii 125 ccm skútrů s velkými koly rozhodně sympatická. Daní za nižší cenu jsou slabší brzdy, na něž je potřeba si zvyknout. Tento nepříjemný nedostatek ale vyvažuje opravdu výborný podvozek, ten se svým komfortem a jízdními vlastnostmi beze zbytku vyrovná i dražším strojům této kategorie. Když si k tomu připočtete úsporný a dostatečně výkonný motor, dostanete za příjemnou cenu skutečně solidní skútr, který naprosto suverénně plní své určení – být nenáročným, ovšem výkonným dělníkem, který je kdykoliv připraven poskytnout slušnou porci pohodlí jak ve městě, tak i na delších trasách.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - Výška testovacího jezdce: 188 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 5x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist