MV Agusta Brutale 800RR: Nejostřejší osmikilo!

MV Agusta poslední roky začala promlouvat do dění motocyklového světa a to řečí tří válců. Populární to disciplína a každý kdo chce zaujmout při večerních debatách, musí mít minimálně jednu zkušenost.

MV Agusta Brutale 800RR: Nejostřejší osmikilo!

Kapitoly článku

Brutale 800RR je přesně ta motorka, kterou chce každej. Designové porno přitahuje pozornost a to ani nemusíte bejt fanda do motorek jako takových. Jakmile se někde ukážete, všem je jasné, že tohle je něco jiného. Lakování je prvotřídní a na ty barvičky je radost pohledět. Všechno je do detailu promyšlené a ladně zapadá do sebe, přitom každičkej díl má svůj styl. Je to kompaktní balíček plný překvapení. Když design Brutalky vyšel poprvé na světlo světa, a to už před patnácti lety, tak někteří nadávali, že už nejde o naháče. Podívejte se ale dnes, Brutalka připomíná nahatý stroj víc než konkurence. Takže máme za sebou první italskou lekci z designu.

Přední světlo sice není vyloženě kulaté, ale stále ctí odkaz klasických motorek. Plně stavitelná vidlice Marzocchi vyniká svojí zlatavou barvou. Jasně ukazuje, že za své peníze máte něco navíc. Podvozek pak doplňuje zadní tlumič Sachs. Letmo uchycené zadní kolo navazuje na trojici výfukových koncovek, které napovídají o jaký motor tu jde. Brzdová soustava Brembo je tvořena předními radiálními čtyřpístky a zadním dvoupístkem. Jedná se o model RR, takže tu máme i nastavitelný tlumič řízení. Opět detailně vše krásně opracované. Jednu výtku bych však měl. Plastové boční překrytí chladiče nesedí stoprocentně a za jízdy se chvěje. Setkal jsem se s tím i na modelu Dragster. Na fotkách to není vidět a jde o maličkost, takže teď už zpět k tomu podstatnému.

Motorka je krátká, maličká a sedíte hodně vpředu. Nohy máte dost zalomené. Není to vyložené nepohodlný, ale zkrátka je to jiný a o dost akčnější posed než u jiných naháčů. Řídítka mají dobré rozpětí, ale neužijete si je tak jako na motorce, která vás nenutí se na ně tlačit. Letošní Suzuki GSX-S1000 má top řídítka, ale i posed, takže dopříště je tady co zlepšovat. Tím je krásně vidět, že všechno hraje svou roli a naprat dopředu rovný řídítka ještě neznamená super pocit. Pokud však chcete vypadat hustě, tak jste tu správně. Co se totiž nedá Brutalce rozhodně upřít je velmi bojovná pozice v sedle a tím pak i přístup jezdce k samotné jízdě.

Řazení je tvrdší a s okamžitou odezvou. Je potřeba vaši rozhodnou botu a kvalty zaskakují přesně. Nic pro kluky v teniskách. Společně s tvrdším sedlem nám to opět připomíná, že tu máme co do činění se sportovním naháčem jak má být. Okamžité reakce po prvním rozjetí a snadná manipulace v těsném provozu ale ukazují, že i sportovní motocykl má ve městě své místo. Výrobce si navíc pohrál s naladěním motoru a tak ucukaná reakce při přechodu ze zavřeného do otevřeného plynu, známá z prvních strojů před dvěma lety, je pryč. Pamatujte však, že ostřejší reakce plynu tu stále je, jen se vše okleštilo aby to nebylo nepříjemné. Dále vás už jen vcucne sedlo se svým dokonalým obšitím a tvarováním, zapadnete do motocyklu a můžete vyrazit. Na vás už je pak kolik vozidel ten den vyřadíte ze hry. A to někdy dost diskutabilním způsobem. Tenhle bike, vás totiž odveze fofrem do fitka, stejně jako cestou na okruh rozzáří úsměv na okreskách. Jde ale o tvrdší nastavení podvozku a akční pozici v sedle s rychlou geometrií.

Pokud se tedy v noci budíte ze spaní, že váš nynější bike je dobrý, ale poněkud umírněný a bez koulí, jste tady správně. Umírněnost není rozhodně to slovo, která se sem hodí. Je to Ital, horká hlava a jestli něco poděláte, vrátí vám to dvakrát. Tady musíte bejt pořád ve střehu, dává to někdy dost zahulit vaší hlavě i tělu, ale stojí to za to. A jen díky přesné manipulaci a prvotřídní odezvě od předního kola víte, že pokud se tu něco stane špatnýho máte to na svědomí vy. Teda ne vždy. Pokud totiž jedete vymlácenou silnicí, tak motocykl poskakuje a dává najevo nechuť. S tím těžko něco uděláte. Řídítka se drží zuby nehty a jen díky naplno dotaženému tlumiči řízení se vám v rukou neprotočí dokola.

Krátká stavba a aktivní řízení jsou dobré jen pokud tohle chcete a máte to kde využít. Sednout si na tuhle potvoru chce mít všech pět pohromadě. A ironií je, že taková chuligánská bestie vyžaduje klidného a vyrovnaného člověka, který ví co chce. Plné nasazení je tu vyžadováno víc než u kteréhokoli naháče. Je to zábava a dřina zároveň. Osmisetkubíkový motor je pak ze stejného těsta. Je radost ho vytáčet a jeho síla je mocná. Jak už jsem zmínil, dole reaguje okamžitě a kroutící moment vás tlačí neustále kupředu. Kdybych nevěděl o objemu, tipoval bych, že se jedná o silnější motor než 800 ccm. Jakmile přelezete, už tak dost brutální tempo v 8 000 otáčkách, je pak druhé pole otáčkoměru šílenost v tom nejčistším podání. Do vyvrcholení 140 koní ve 13 100 je totiž spousta času a do karet vám hraje i 86 Nm, které najdete v 10 000. 

Motorka se vzpíná a přední kolo se pořád lehce chvěje. V dnešní době plných elektronických pomocníků a receptů na to jak sklidnit jízdu je to ojedinělé. Ne, že by Brutalka neměla pomocníky. Vemte si třeba takovou antihoppingovou spojku s rychlořazením, které zde funguje nahoru i dolů. Je to jen sametové cvakání řadičky, potažmo převodovky a to v obou směrech. Pro mne je to zatím nejlepší rychlořazení v sériovém stroji. Tedy pokud to beru z pohledu uživatele, který dá na pocity z běžného užívání. Připomínám ale, že musíte pokaždé rázně zařadit. Občas se stalo, že jsem trefil falešný neutrál, ale to bylo mým lajdáctvím. Přepínání mezi čtyřmi palivovými mapami je znatelné mezi první a poslední volbou. Tedy spíše mezi první a třetí, Rain a Sport. Čtvrtá volba Custom je připravena pro každého kdo rád nastavuje vše sám. Můžete nastavit jak osmistupňovou kontrolu trakce nebo sportovní systém ABS od Bosche.

Tím se dostáváme k brzdám, které jsou silné, ale jejich reakce nastupuje pozvolna. Předloni si Tommy v testu základního modelu Brutale 800 stěžoval na mdlé chování. Páčku přední brzdy bylo nutné pořádně sevřít. Zde musíte opět vyvinout víc úsilí, ale zpětná vazba tam je a kvituji, že zdejší Bremba nejsou přeposilované a příliš agresivní. Se suchou hmotností motocyklu 167 kilogramů nemají brzdy vůbec problém a jsou plně dostačující. Spotřeba se během testu pohybovala okolo 6 litrů a to jsme drandili jak po dálnici, přes okresky i ve městě. Občas vadila těsná manipulace na místě, kdy se řídítka dostávají brzo na dorazy a tak otočení na malém prostoru není otázkou mžiku jak bychom od naháče očekávali. V zrcátkách, která vypadají hezky je vidět mnoho, ale vibrace jsou docela značné, takže se smiřte s rozmazaným obrazem. 

MV Agusta Brutale 800RR je sportovní naháč, který umí být i spořádaný. Potřebujete jen dobré silnice a vaše míry nesmějí příliš vybočovat mimo atletickou postavu. Za 13 890 Euro dostanete umělecké dílo a každý kousek na motocyklu si zaslouží vaši pozornost. Můžete si pořídit silnější stroj, můžete mít univerzálnější bike, ale pokud jste fajnšmekr, hledáte charakter a rádi jezdíte ostře nemáte moc na výběr. Vyladění motoru pro letošní rok, stejně jako libové rychlořazení a lepší brzdy posouvají model RR na samou špičku světa sportovních naháčů. Mít peníze, hodně bych nad ní přemýšlel, jenže to by tu nesměl být i model Dragster. Ale o tom až příště.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - Výška testovacího jezdce: 177 cm

Klady a zápory

+ Kvalita zpracování/ Design
+ Sportovní jízda
+ Velmi silný motor
+ Exkluzivita


- Vyžaduje vaši plnou koncentraci
- Chování na špatném povrchu


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.29
Známkováno: 14x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist