yamaha_demo_tour




Moto Guzzi Norge GT 8V

Kapitoly článku

Norge je mezi Guzzinami turistickou stálicí už nějaký ten pátek, letos se však objevil nově s osmiventilovým agregátem. Zatímco předchozí čtyřventil sklízel kritiku za nízký výkon a vibrace, novému modelu vévodí právě modernizovaný motor. Agilní osmiventil zvukem neohromí, je však schopný bez cukání tahat už od nějakých 1 500 otáček a kultivovaně poskytuje velkorysou porci krouťáku až k 8 tisícovkám, přičemž nejpružněji se jeví v rozmezí cca 4-6 tisíc otáček, to vše při průměrné spotřebě lehce pod 5 litrů.
Nový Norge tak díky svému klidnému a uhlazenému projevu, který doprovází velkorysou dávku krouťáku (max. 104 Nm), umožní jak vibracemi neobtěžující dálniční cestování s maximálkou okolo 230 km/h, tak i dynamičtější jízdu v utaženějších klikatých pasážích, kde kromě ohromné pružnosti motoru využijete i vynikající ergonomii motocyklu. Právě lehkost, s jakou se dvanáctistovka ovládá, mě kromě vynikajícího projevu osmiventilu zaujala nejvíc. Kombinace širšího hlubokého sedla (byť ve výšce 810 mm), dopředu posunutých vyšších stupaček a širších řidítek vytváří pohodlnou cestovní pozici, ve které příjemně strávíte stovky (nejen dálničních) kilometrů a díky níž je motorka pocitově mnohem „lehčí“, než by se na pohled mohlo zdát.
Norge se nechá i na klikatých venkovských okreskách překlápět ochotně a svižně, bez velkého úsilí. Přispívá k tomu i flexibilita podvozku - na nastavení přední vidlice potřebujete klíč, u zadní tlumící jednotky je výhodou její snadno dostupná regulace, která umožní komfortní nastavení přesně podle vašich potřeb a typu trasy; pokud si „pohrajete“ s vhodným vyladěním, poskytne Norge konstantní pohodlí a zároveň dobrou odezvu jak při kochačce se spolujezdcem na venkovských tankodromech, tak i při sólo dálničním přeletu.
Vydařený komfortní podvozek podtrhují silné brzdy, které není potřeba k intenzivnímu účinku nijak přemlouvat; díky zapínatelnému ABS lze kola snadno a přitom v bezpečí dohnat až na hranici přilnavosti. Cestovní charakter Norge ještě podtrhuje výborná aerodynamika, kdy má jezdec za kapotáží dobře ukryté nohy a díky vhodnému tvaru vysouvatelného štítku i trup a hlavu. Výtka však směřuje k nepohodlnému ovládání polohy plexi – tlačítka „nahoru“ i „dolů“ jsou na obou řidítkách umístěna daleko z dosahu palce, a tak je nutné řidítka nešikovně pouštět.
Naopak elektrické vyhřívání rukojetí zasluhuje pochvalu jak za ovládání (cyklické tlačítko pro levý ukazováček), tak i za tři dobře odstupňované intenzity výhřevu, které najdou přesné uplatnění jak za chladnějšího letního rána, tak v pravé podzimní syrovině. Chválit bychom mohli ještě prostorné, dobře sedící a snadno odnímatelné, spolujezdci nijak nepřekážející boční kufry, ale to by měla u cesťáku být samozřejmost. Zmínit však musíme změnu, kterou přinese jejich sejmutí – odhalí se tubus tlumiče výfuku a zadní kolo s kardanem a celý Norge náhle dostává až nečekaně „akční“ či sportovní rysy.
Jízdní vlastnosti zůstávají pochopitelně stejné, jen vy si možná intuitivně zkusíte ostřejší jízdu, při níž zjistíte, že tenhle zdánlivě pohodový cesťák dokáže na požádání přinést i trochu toho sportovního dynamičtějšího svezení. Pružný motor, skvělé brzdy a komfortní podvozek totiž činí z Moto Guzzi Norge GT 8V mnohem všestrannějšího a dravějšího turistu, než by se mohlo na pohled zdát.
Jan Krajíček

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):



TOPlist