globalmoto_duben_nolan




Offroadové Kawasaki pro juniory: zahoď tablet a pojď si vrknout do terénu

Kawasaki nemyslí jenom na potěšení dospěláků, ale dělá radost také dětem bez řidičáku. Nejlepším příkladem je trojice zelených terénních mašin, které se nám na chvíli ustájily v redakční garáži. S velkým nadšením se testování dvou krosek a jedné čtyřkolky ujali dva dvanáctiletí kámoši a skvěle si ho užili. Co vám budu povídat, vytáhnout je od tabletů za řídítka motorek byla brnkačka, ale to peklo, když nastal čas poslední rundy a rychle zabalit fidlátka, to bych vám teda nepřál.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Je hodně sympatické, že evropské i japonské renomované značky nepřestávají polevovat a makají na terénních dětských motorkách. Některé z nich vyrábějí výhradně ostré závodní dvoutakty a některé se věnují také méně ostrým čtyřtaktům, které nemají až tak velké závodní ambice a budou mnohem shovívavější k začínajícím blátochtivým juniorům. Klidně se dají považovat za vstupenku do světa jednostopé offroadové říše a přestupní stanicí mezi motorkami pro zábavu a závodními speciály.

Konkrétním příkladem může být uživatelsky příjemný a neagresivní malý teréňák KLX110R v porovnání s ostrou dvoutaktní pětašedesátkou KX65. S troškou nadsázky se dá říct, že společné mají pouze velikost kol 14“/12“ a zelenou barvu. Ve všem ostatním jsou jiné a je jasné, že ostrá pětašedesátka je podřízena závodnímu nasazení a výkonu na závodní trati, kdežto čtyřtaktní stodesítka klade důraz na pohodové svezení v jakémkoliv prostředí a neagresivní motor, který prcka bez zkušeností nepotahá po zahradě.

Kawasaki KLX110R

Jen pro představu uvedu, že čtyřtaktní KLX110R umí vytasit 7,3 koní a horkokrevná KX65 výkon víc než dvakrát takový, ovšem ještě větší je kontrast v průběhu výkonu, kdy vzteklý dvoutakt nemá s hladkým a plynulým čtyřtaktem nic společného. Také zdvihy pérování mluví jasnou řečí, kdy KLX nabízí pouze 110 mm a KX 240 mm. Dvoutakt pro malé závodníky disponuje šestistupňovou převodovkou, kdežto čtyřtakt pro začínající terénní střelce čtyřstupňovým poloautomatem, což v praxi znamená, že pilot sice řadí nohou rychlosti, ale nemá spojku, takže tam kvalty sází bez ní a také rozjezd řeší jenom přidáním plynu jako na skútru. Jednoduché jako facka, co říkáte?

     

Zprotivit motorky nechce své ratolesti žádný zdravě uvažující rodič, a asi nemusím vybarvovat, jak snadné je to díky nakoňovanému ostrému dvoutaktu. Myslím, že každý párkrát viděl alespoň na internetu, jak ostrý motokros dokáže juniora povodit a ve zlomku sekundy mu parádně vypracovat jednoznačný názor na motorky. Co vám budu povídat, sám si moc dobře pamatuji moment, kdy jsem pro Vojtu pořídil dvoutaktní oranžovou pětašedesátku, a ještě, než mu ji dal pod zadek, vyzkoušel jsem si ji na vlastní kůži. Ta prťavá uječená bestie se mnou tenkrát letěla i na trojku po zadním, a fakt mi spadla brada. Tohle že mu mám dát pod zadek, říkal jsem si a chvíli dokonce přemýšlel, jestli už nastal ten správný čas závodní dvoutaktní střely. Jelikož už měl něco odježděno na menší dvoutaktní padesátce, aklimatizace byla ve finále celkem v klidu a až tolik šedivých vlasů mi nepřibylo.

Nejvíc se muselo zamakat na používání spojky, plynulém rozjezdu a řazení, bez kterého by se na takové mašině prostě jezdit nedalo. Pravda, chvíli jsem se kolem něj naběhal, ale sami to znáte, když děti něco baví a nedělají to jenom pro rodiče, ale pro svůj pocit radosti, je půl práce hotovo a za chvíli jezdí jako staří mazáci. Pokud ale zkušenosti chybí, chce to pěkně v klidu a krůček po krůčku. Právě z toho pohledu mi přijde nejmenší zelený terénní čtyřtakt KLX110R se startérem a poloautomatickou čtyřstupňovou převodovkou rozumným řešením. 

Narozdíl od větší KLX140R, kterou lze pořídit ve třech variantách podle velikosti kol, Kawasaki nabízí nejmenší KLX110R pouze ve variantě kol 14“/12“. Šestasedmdesát kilo vážící KLX rozparádí čtyřtaktní vzduchem chlazený motor o objemu 112 cm3 a výkonem 7,3 koní při 7500 ot./min. Aby bylo zaručeno jednoduché ovládání, dostala Kawa pro mladé pušky čtyřstupňovou převodovkou s automatickou spojkou, což neznamená nic jiného, než rozjezdy a řazení bez použití spojky, která na motorce fyzicky ani není. Život mlaďochům usnadní také elektrický startér, podpořen klasickou nakopávačkou. Ale i sedlo v rozumné výšce 680 mm nad zemí. Brzdy jsou obyčejné bubnové, pérování se zdvihy 110 mm nedovolí individuální nastavení a rám je vyroben z ocelových trubek. Cena stodesítky začíná na 69 900 Kč za model 2022, třiadvacítka je za 74 900 Kč.

Kawasaki KLX110R není vyloženě dětskou záležitostí a své o tom ví legendární FMX rider Travis Pastrana, který na stodesítce předvádí neuvěřitelné kousky, a když se u něj sejde partička podobně praštěných týpků, je o zábavu postaráno. Konec konců, nemusím chodit daleko, protože několik novinářských závodů jsem ve stupačkách nejmenšího KLX zažil a pokaždé to byla slušná řežba. V takovém případě je ideální stodesítce nadělit vyšší řídítka, jako má tento testovací kousek. Malá stodesítka je dost často k vidění u motokrosových týmů v roli pitbiku, takže jako přibližovadlo umí zastat i kus práce.  

Kawasaki KLX140R

Větší KLX140R platí za mnohem větší stroj a juniory dokáže zaměstnat daleko více, alespoň co se ovládání týče. Má totiž klasickou spojku, zvládnutím řazení a rozjezdů pomocí spojky udělají další krok k dospělé motorce. Výběr jedné ze tří variant ovlivní výška jezdce, protože Kawasaki nabízí verzi KLX140R na kolech 17“/14“ se sedlem ve výšce 780 mm, potom větší verzi KLX140R L na kolech 19“/16“ se sedlem ve výšce 800 mm a nakonec největší verzi KLX140R F na velkých kolech 21“/18“ se sedlem ve výšce 860 mm. Srovnával jsem KLX110R a KX65 a to samé platí pro KLX140R a KX85. Také ostrou dvoutaktní pětaosmdesátku lze pořídit na kolech 17“/14“ nebo větších 19“/16“, nicméně oproti čtyřtaktní KLX140R je ostrá jako břitva a za její řídítka by měl usednou zkušený junior, kterého nezahodí při prvním rozjezdu. O tom, že je dvoutakt mnohem agresivnější na plynu a platí za závodní nářadí, snad ani nemusíme polemizovat, stejně jako o tom, že KLX140R ve všech verzích má mnohem větší pochopení pro začátečníky a požitkáře. Pořídit si ho mohou nyní za akční cenu 86 900 Kč namísto pětadevadesáti, větší L je za 104 900 Kč a ještě větší F za 111 900 Kč.

Vzduchem chlazený dvouventilový čtyřtakt o objemu 144 cm3 a výkonu 11,3 koně probouzí k životu elektrický startér a manuální převodovka nabízí pět rychlostí. Brzdy jsou kotoučové a obyčejné pérování disponuje zdvihy 180 mm vpředu i vzadu. Také stočtyřicítka staví na ocelovém rámu a když je připravena vyrazit do terénu s plnou 5,8 litrovou nádrží, váží třiadevadesát kilo. Verze L na váze ukáže o dvě kila více a verze F dokonce o dalších čtyři více. Rozdíl najdeme také u zdvihů pérování, kdy jsou zdvihy největší verze F 190 mm na předku a rovných 200 mm na zadku. Proporce KLX140R říkají, že má ambice povozit jak juniory, tak dospělé hobby jezdce na slovo vzaté, kteří nepotřebují ostré offroadové nářadí, ale bohatě si vystačí s nenáročnou motorkou. Já jsem KLX140R alespoň na chvíli ukořistil a svezl se. V pohodě jsem se na ni složil a užil si spoustu legrace, nicméně na žádné velké divočiny to není a celkem brzy jsem se podíval na limity pérování, které je přizpůsobeno pohodovému ježdění v terénu.

Kawasaki KFX90

Když už jsme nakládali motorky, byla nám na cestu přibalena také dětská mini čtyřkolka, přesněji řečeno mini quad KFX90. Proč quad? Protože tak se říká sportovním čtyřkolkám se zadním náhonem. Kawasaki ji doporučuje do rukou dětem od deseti let, ale v pohodě se na ní svezou i mladší dravečci. Ovládání je hodně jednoduché, protože má automatickou převodovku, takže dítě pouze přidává plyn a brzdí pomocí brzdových páček na řídítkách.

Srdcem zeleného mini quadu je vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec s odstředivou spojkou o objemu 90 ccm. Motor produkující maximálních 6,3 koní se startuje pomocí elektrického startéru a v záloze je ještě klasický kickstart na nohu. Pohotovostní hmotnost dětské čtyřkolky je 122 kg a to je váha včetně paliva v 5,3 litrové nádrži. Baby quad Kawasaki KFX90 se prodává za 79 900 Kč.

Jak se na dětských Kawách jezdí prozradí video a dojmy dvou dvanáctiletých kamarádů.    

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist