journeyman_brezen




Kawasaki Z900: kopec srandy za půl darma

Když jsem vám na tomhle místě představoval tuhle očekávanou novinku, v celé Evropě vládla neobvykle krutá zima. Dva měsíce ale utekly jako voda z roztátého sněhu, a nyní mám za sebou pár desítek prvních jarních kilometrů v sedle Kawasaki Z900, a už teď tuším, že tohle bude jeden ze šlágrů letošní sezóny.

Kapitoly článku

Kawasaki Z800 je bezesporu skvělá motorka. Má odvážný moderní design, silný a zábavný motor, sportovně tuhý podvozek a nechybí jí ani obratnost v zatáčkách. A teď zapomeňte na všechno, co jste o ní kdy slyšeli, protože na její místo nastupuje nová Z900. O důvodech, proč osmistovka musela vyklidit pole, jsem psal už ve zmíněném článku začátkem roku. Příchod její nástupkyně doprovázela velká očekávání, spojená s navýšením výkonu a úsporou hmotnosti, ale takový posun jsem nečekal. Vysvětlení se přitom nabízí samo; Kawa zvolila sice složitější cestu než když Zeda 750 nahrazovala osmistovkou, za to však sklízí úspěch.

Jedna ze zásadních změn je patrná už na pohled, i když u testovaného modelu v zeleno-černé kombinaci nevynikne zdaleka tak dobře jako u černo-šedého provedení. Řeč je o novém příhradovém rámu, který by si zasloužil víc zviditelnit i v ostatních barevných variantách. Právě on má totiž na kontě většinu z ušetřených dvaceti kilogramů hmotnosti proti předchozímu modelu. Když si ho prohlédnete v detailech, nenajdete jediný zbytečný kus materiálu. V rámci úspory hmotnosti slouží motor jako nosný prvkek, což vedlo konstruktéry k rozhodnutí upravit čtyřválec z litrového Zeda namísto zvyšování objemu osmistovky. Tím získali nejen blok s potřebnými bytelnějšími úchyty, ale také druhý vyvažovací hřídel, tlumící vibrace.

Zůstaňme ale ještě chvíli u designu novinky. Příbuznost s rodinou Zedů je evidentní jak podle typické siluety se svalnatou střední částí, nízko položenou maskou a předním světlem a ostře zdviženou zadní partií. Některé hrany se však z nějakého důvodu zakulatily, a motorka zhubla nejen papírově, ale také opticky. Písmeno Z je tradičně zakomponováno v detailech jako například tvar zadního světla. Vzhledově tedy novinka nijak nevybočuje z řady, na druhou stranu je tu třeba úplně nová, menší přístrojovka. Té dominuje půlkulatý displej vějířového otáčkoměru s ukazatelem zařazené rychlosti uprostřed, doplněný digitálně zobrazenými údaji o rychlosti jízdy, stavu paliva, teplotě chladící kapaliny, ujetých kilometrech, spotřebě či ekonomice provozu. Upřímně řečeno, atraktivitou ani přehledností přístrojové desky nepatří Z900 mezi současnou špičku a zasloužila by si více pozornosti vývojářů.

Trojúhelník sedlo-stupačky-řídítka je narýsovaný přesně tak, jak má posez na sportovním naháči vypadat, a zároveň umožňuje i pohodlnou jízdu po městě. Řídítka jsou dost vysoká na to, aby váhy na rukou bylo tak akorát, a jezdec měl přehled o okolním provozu. Při mé výšce 186 cm však není problém posunout zadek až na konec sedla, položit tělo na nádrž a sbalit se během dálničního sprintu do aerodynamického tvaru. Sportovní charakter motorky připomíná také tvrdší polstrování sedla, a delšímu cestování ve dvou tahle Kawa už vůbec není nakloněna.

Nová Z 900 má ambice být v první řadě zábavnou motorkou pro každý den, a tomu je tu podřízeno prakticky všechno. Motor z litrového Zeda s menším vrtáním  (73,4 místo 77 mm) a stejným zdvihem jde do otáček velice ochotně, ale dokud mu nepovolíte uzdu, chová se jako anglický gentleman. Zkrotit 125 koní při courání po městě tak není žádný problém, a dokud nebudete sami chtít, přední kolo se na každém semaforu do luftu nezvedne. Charakter motoru trochu připomíná tříválec - zátah je stejně šťavnatý těsně nad volnoběhem jako těsně předtím než zasáhne omezovač. Z toho plyne jeho dobrá elasticita, díky které můžete ze šedesátky zrychlit na stopadesát, aniž byste museli ze šestky podřazovat. Velmi dobře je vyladěná i reakce na plyn, kde jsem nezaregistroval jediné zaváhání ani náznak nervozity.

Dojem z motoru umocňuje i dobře odstupňovaná šestirychlostní převodovka. Krátký chod řadící páky v kombinaci se snadno ovladatelnou, byť lankovou spojkou, dodávají jízdě lehkost. Spojka Assist & Slipper má navíc prokluzový mechanismus, který vyrovnává přetížení zadního kola při razantnějším podřazování. To je zároveň (kromě povinného ABS) jediný asistenční systém ve výbavě nové Z900. Při přidávání na výjezdu se musíte spolehnout jenom na vlastní cit v pravém zápěstí, protože žádná kontrola trakce v záloze nehlídkuje a to je dobře. Nejsou tu ani palivové mapy, jízdní režimy, antiwheelie nebo launch control systémy, což může v dnešní době znít vyznavačům oldschoolu znít jako rajská hudba. Takových motorek se už moc nesežene.

Jestliže motorem má devítistovka blíž k litrovému Zedu, podvozek se v mnohém podobá předchozí osmistovce. Příhradový rám přinesl kromě úspory hmotnosti také větší tuhost, komponenty odpružení však zůstaly bez větších změn. Přední USD vidlice o průměru 41 mm nabízí možnost nastavení předpětí pružin, útlumu a odskoku, a podobně stavitelný je také zadní horizontální tlumič, umístěný vpravo od podélné osy motorky. K továrnímu nastavení předních vidlic jsem neměl výhrady - v pohodě zvládalo jak pomalou jízdu v městském prostředí, tak i ostřejší tempo. Zadní péro je z fabriky nastaveno na těžší váhy než sedmdesátikilové jezdce. Na hladkém asfaltu je tvrdší odpružení ku prospěchu věci, ale na větších nerovnostech si zadní kolo občas poskočilo. Celkové nastavení podvozku však nahrává sportovnímu svezení, a motorka v rychlých obloucích drží stopu bez nervozity.

Docela mě překvapily i čtyřpístkové třmeny Nissin na dvou předních zubatých kotoučích o průměru 300 mm. U motorky s necelou tisícovkou kilometru na tachometru není brzdný účinek většinou ještě stoprocentní, tady však o nějakých výkonových rezervách brzd nemůže být vůbec řeč. Radost z čitelného nástupu, přesného dávkování a dostatečného účinku trochu kazilo jenom příliš aktivní ABS na zadní jednopístkové brzdě, které se nedá vypnout.

Už tu byla řeč o absenci elektronických systémů či nepříliš povedené přístrojovce. Ve srovnání s velmi dobrými jízdními vlastnostmi nové Z900 to pro někoho budou ale banality. Zvlášť, když si na druhou stranu rovnice napíše cifru 229 900 Kč, což je prodejní cena Kawasaki Z900 včetně DPH.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ pružný motor
+ ovladatelnost a jízdní vlastnosti


- přístrojovka
- příliš citlivé ABS, které nejde vypnout


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):
Motokatalog.cz



TOPlist