globalmoto_unor




Kawasaki Z900: nové srdce v novém rámu

Velkým zetkem Kawa označuje svoje sportovní naháče už hodně dlouho. První model tohoto jména přišel na svět jen tři roky potom, co Neil Armstrong svůj malý krok přirovnal k obrovskému skoku pro lidstvo. Kawasaki Z1 tenkrát způsobila v motocyklovém světě skoro stejné pozdvižení jako přistání Američanů na Měsíci, a letošní novinka Z900 určitě způsobí také pořádný poprask.

Kapitoly článku

Kde se tu nová devítka vlastně tak najednou vzala? Že by Kawasaki zprůměrovala modely Z800 a Z1000 a spojila je do jednoho? Kdepak. Osmistovka skončila svou poměrně krátkou kariéru kvůli emisní normě, a Z900 nastupuje na její místo. Litrový Zed tedy v nabídce zůstává, a novinka se mu výkonem hodně přiblížila. Není divu, když základ motoru je stejný jako u tisícovky, a po převrtání na 73,4 mm má jen o necelou deci menší zdvihový objem. Proti dosluhujícímu osmikilu to bude rozhodně jiná káva. Zátah v nízkých a středních otáčkách chtěla Kawasaki co nejvíc vyhladit, ale nad šesti tisíci se máme připravit na pořádnou rychtu.

Samozřejmě i se správným soundtrackem - Z900 je po litru druhým modelem, jehož zvuk se ladil ve speciální akustické komoře. Díky tomu jezdec může slyšet, jak se s rostoucími otáčkami mění tón vzduchu nasávaného do airboxu. Čeho by pak měl být jezdec při jízdě na plný plyn ušetřen, jsou přebytečné vibrace - ty vygumuje druhý vyvažovací hřídel. Antihoppingová spojka  Assist & Slipper má dvě vačky, takže se za normálních okolností chová jako standardní spojka s měkkým chodem páčky, a teprve když rychlé podřazení začne přetěžovat zadní kolo, zafunguje její prokluzový mechanismus. Příznivce elektroniky však musíme zklamat. Kromě ABS tu žádné moderní vymoženosti, jako kontrolu trakce nebo přepínání jízdních režimů nenajdete. V dnešní době to lze ale považovat spíš za výhodu, protože v jednoduchosti je pořád krása. A cenovka se díky tomu dostala na 230 tisíc. Druhá novinka Kawasaki Z650 bude stát ještě o půl sta méně.

Že větší objem přinese víc výkonu, nad tím se asi nepozastaví nikdo. Ale když se ještě k tomu povede ušetřit dvacet kilo, to už si zaslouží docela pochvalu. Kam se poděla největší část váhy prozradí pohled na nový rám. Jestli jsou vám ty tenké trubky povědomé, najděte si tu někde obrázek Kawasaki H2. Tam se příhradová konstrukce osvědčila, a teď jí Kawasaki pustí do světa v podstatně masovějším měřítku. Uchycení kyvné vidlice k rámu vypadá naoko dost sofistikovaně, ale ve skutečnosti jde o plastovou imitaci. Kyvka už však není žádný fejk, a tlumič uložený vodorovně až nad její úrovní má nastavitelný útlum i předpětí, stejně jako převrácená 41mm vidlice vepředu. Čtyřpístkové třmeny od Nissinu nejsou radiálně uchycené a vedou k nim jenom gumové hadice, ale na tuhle cenovou kategorii má podvozek pořád docela solidní specifikaci.

A lacině motorka nepůsobí ani na pohled. Příslušnost k rodu Z je jasně patrná, a to ze všech úhlů. Přední maska se světlem nízko, boční panely ve tvaru písmene zet a stejně vykreslená i zadní svítilna - je potřeba něco dodávat? Snad jen malé upozornění na novou digitální přístrojovku, která nabízí tři varianty zobrazení, a vypadá nejen dobře, ale i celkem přehledně. Na displej se kromě nejběžnějších funkcí vejde ukazatel zařazené rychlosti, indikátor řazení, nastavitelný v rozmezí 5-11 tisíc otáček s možností úplného vypnutí, počítadlo spotřeby paliva a dojezdu či kontrolka Eco, svítící při jízdě pod 6000 otáček a plynu otevřeném na méně než 25 %.

S 210 kilogramy pohotovostní hmotnosti, rozvorem 1 450 mm a vpředu zúženým sedlem, které je jenom 795 mm nad zemí to vypadá na hodně legrace za málo peněz. U dovozce jsme si na jaro už zamluvili první testovací jízdu, takže jízdní dojmy přineseme hned jak sleze sníh.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (17x):
Motokatalog.cz



TOPlist