globalmoto_duben_nolan




Yamaha Majesty S & Honda PCX

Majesty a PCX jsou ve světě skútrů notoricky známé pojmy, podobně jako třeba oktávka a golf mezi automobily. Není třeba ani vyslovit název výrobce, a každý, alespoň trochu zasvěcený posluchač ví, o co jde. Jenže Majesty má luxus obsažený už v názvu, a na PCX se spíš hodí škatulka přibližovadel za lidovou cenu. Mohou si tyhle dvě stopětadvacítky vlastně konkurovat?

Kapitoly článku

Svým způsobem ano. Cenový rozdíl mezi nimi je sice pořád dost velký - Yamaha je přesně o dvacet tisíc korun (tedy o víc než čtvrtku jednoho PCX) dražší. Za víc peněz ale nabízí víc muziky, tedy aspoň na první pohled. Majesty je očividně větší, což by mělo znamenat víc prostoru a komfortu pro posádku. Místa na nohy pro řidiče zdá se být také mnohem víc, a za vyšším plexištítem se jezdec asi lépe schová. Také motor Yamahy je silnější, i když jen nepatrně, ale Honda je na tom zase lépe s provozní hmotností. Tak který z nich bude lepší pro každodenní ježdění po městě a okolí?
Pokud jde o design, ostudu si neuděláte ani s jedním. Honda modernizovala svůj bestseller PCX začátkem tohoto roku, a v jeho samostatném testu už jste se možná dočetli, že přibylo lakovaných ploch na úkor černých plastů. To vzhledu rozhodně prospělo - na druhou stranu je dobře, že charakteristické prvky jako například přední světlo zůstaly v původní podobě, a PCX si zachovalo svojí nezaměnitelnou tvář. Neomylně ho poznáte už zdaleka, a že jich po ulicích jezdí nepočítaně!
Yamaha přišla na trh s novinkou Majesty S o něco později, a prezentuje jí jako skútr určený hlavně do města. Ani skútry s tímhle názvem ale nejsou v evropských městech žádnou raritou - v různých kubaturách se jich za poslední roky prodalo na 150 tisíc kusů. Designová návaznost na starší Majesty tady zdaleka není tak patrná jako u Hondy. Yamaha za prvé hodně zeštíhlela, a to se v městském provozu hodí. Pro časté nastupování a vystupování je důležitá také rovná podlaha, a při zastávkách na semaforech zase nízké sedlo. U nové Majesty S si na tom všem Yamaha dala záležet, a nezapomněla ani na dostatek úložných prostor.
Na poměrně vysokých a sevřených řídítkách Yamahy najdete standardní ovladače, přehledná zrcátka, před nimi pak moderní a dobře vybavenou přístrojovku. Na té nechybí žádná důležitá informace, jenom ukazatel rychlosti jízdy by klidně mohl být na lépe viditelném místě otáčkoměru, který není u skútru s variátorem tak podstatný. Prostor před koleny je šikovně využitý; na levé straně víčkem nádrže, takže se při tankování nemusíte dobývat pod sedlo ani ohýbat až k podlaze, vpravo pak velkou přihrádkou, kam se naskládá spousta nejrůznějších drobností včetně litrové láhve s pitím. Sedlo se otevírá tradičně přes sdružený zámek zapalování, chráněný krytkou klíčové štěrbiny, a vedle otevřené přilby se pod něj vejde ještě menší batoh.
Řídítka Hondy padnou do ruky o něco víc přirozeně, zato na prohozená tlačítka blinkrů a klaksonu si musíte chvíli zvykat. Vpravo je oproti zvyklostem navíc vypínač funkce Stop-and-Go, neboli Idling Stop. Zrcátka nabízí podobně kvalitní výhled směrem vzad jako u Yamahy, a přístrojovka nám připadala díky centrálně umístěnému tachometru o něco přehlednější. Postrádá sice otáčkoměr, ale bez něj se na skútru obejdete celkem snadno.   Velikostí přední přihrádky Honda nemůže Yamaze konkurovat, zato v ní najdete 12V zásuvku. Otevírání sedla a krytu víčka nádrže má PCX řešené kolébkovým vypínačem, který je ale aktivní pouze při jedné poloze klíčku zapalování. Obsluhování trochu zdržuje fakt, že to není ani poloha On ani Off, ale někde mezi. Prostor pod sedlem je o chlup menší, ale otevřenou přilbu a pár dalších věcí do něj uložíte taktéž bez problémů. Nakládání navíc usnadní jednoduchá vzpěra, která drží sedlo v šikmé poloze.
Výška sedla bezmála 80 centimetrů by u Yamahy mohla vystrašit jezdce menší postavy, ale díky jeho zúženému tvaru se dá dosáhnout oběma nohama na zem překvapivě snadno. Při manipulaci jsou sice trochu znát všechny kilogramy (148 pohotovostních), ale ty se ztratí hned po rozjezdu. Pokud by se pro Majesty rozhodla křehká náctiletá slečna, bude muset trochu přemýšlet dřív než skútr zaparkuje z kopce proti obrubníku, ale všechny ostatní manévry by už měla zvládnout bez problémů.
Od rovné podlahy jsme čekali trochu víc volnosti pro nohy, než kolik Majesty ve skutečnosti nabízí. Volný tunel nezapře svoje výhody při nastupování a slézání ze skútru, ale místa na položení nohou za jízdy by mohlo být trošku víc. Na nějaké velké posouvání chodidel ve směru vpřed-vzad tu místo není, alespoň tedy pokud si u Bati kupujete velikost 45. Příliš strmý úhel předních šikmých nášlapů není zrovna komfortní, to už si líp pohoví nohy spolujezdce na klasických výklopných stupačkách, a také mohutný zadní držák-nosič se určitě bude líbit.
Už od pohledu menší Honda má sedlo o 35 milimetrů níž, přičemž tvarování přední části je podobné jako u Yamahy a došlápnout na zem z něj lze ještě o něco pohodlněji. Pokud jde o komfort při sezení, vychází ze vzájemného srovnání nerozhodný výsledek - obě sedla mají příjemně tuhé polstrování, které se neprosedí po prvních deseti minutách. Váhový rozdíl 18 kg mluví ovšem jasně ve prospěch Hondy, hlavně když je potřeba skútra povytlačit z řady.
Při nástupu je už skoro jedno, jestli přehazujete nohu přes vysoký středový tunel, nebo ladným švihem obkročíte sedlo - v téhle disciplíně Honda trochu ztrácí body. Zpátky je ale získá hned, jak se uvelebíte v sedle a rozjedete. Místa pro nohy je tady překvapivě víc, i přes menší rozměry skútru. Můžou za to prohloubené kapsy v přední kapotě, kam se vejde skoro půlka boty. Kolena se díky tomu nemusí tolik ohýbat, a na delším výletě nejsou odsouzena do jediného úhlu. Spolujezdec by přesednutí z Yamahy na Hondu poznal asi jenom podle tvaru postranních úchytů - ty má lépe vyřešené Majesty.
Nová Majesty S je podle Yamahy lépe přizpůsobená životu ve městě, a naladění motoru i podvozek tomu víceméně odpovídá. Hlavně pro rychlé přesuny po magistrálách a širokých bulvárech je skútr jako stvořený. Kapalinou chlazený jednoválec o výkonu 8,8 kW nemá problém dostat 148 kilogramů pohotovostní hmotnosti do pohybu s potřebnou razancí, ale chvíle jeho největší slávy nastává v rychlostech kolem 80 km/h, kde Honda začíná ztrácet dech. Úplně naopak vychází srovnání v pomalejších úsecích a v zatáčkách. Na plynulost průběhu nebo odezvu plynu si u Majesty určitě stěžovat nemůžeme - síla motoru se nechá dávkovat hodně citlivě i při pomalém brouzání v koloně. V takových situacích se ale projeví rozdíly na podvozku; Yamaha s delším rozvorem, menšími ráfky a větší hmotností nejde do náklonu tak snadno jako Honda, a ani v proplétání mezi auty není tak obratná. Tedy, ne že byste se museli pokaždé poslušně zařadit na konec kolony a vystát všechny červené než na vás přijde řada, jenom v přímé konfrontaci s PCX je Majesty o něco neohrabanější.
To motor PCXka je naladěný hlavně do městského tempa, a poznáte to hned na první delší rovince. Do sedmdesátky skútr zrychluje s větší chutí než Majesty, ale pak začne rychle vadnout a nad 90 km/h už se dostanete jenom za příznivého větru. Kvalit Yamahy nedosahuje ani stabilita v přímém směru, tam je krátký rozvor zase nevýhodou. Na dlouhé přesuny po dálnici prostě PCX není žádný ideál, zato ve městě se chová přímo ukázkově. Reakce na plyn je blesková, zátah sametově plynulý, vibrace prakticky nulové. Honda se před příchodem nového modelu pověnovala na spotřebě paliva, a na výsledcích je to znát - v průměru jsme naměřili 2,6 litru. Systém stop-and-go (podle nápisu na tlačítku se správně jmenuje idling stop) byl zapnutý po celou dobu, ale starost o to, že se častým startováním vybije baterka jsme neměli. To si už nový model hlídá sám, a při poklesu napětí v aku sám vyřadí systém z činnosti, dokud se zas baterka nedobije.
Yamahu Majesty S bychom s klidem doporučili nejen do města, ale i jeho širšího okolí. S maximálkou hodně přes 100 km/h (podle tachometru přesně 117) se nemusíte bát ani dálnice, komfortně nastavené odpružení zvládne i kočičí hlavy v centru.
S Hondou PCX se také můžete bez obav vydat i za město, ale tady už to chce trochu víc trpělivosti. O co je motor svižnější při rozjezdu z křižovatky, to mu chybí za cedulí konec obce. Dálnici je lepší se raději vyhnout, zato po rozmlácené okresce můžete díky větším kolům upalovat povolenou devadesátkou celkem pohodlně.
Podtrženo a sečteno, v základu jsou si oba skútry hodně podobné, ale každý vyniká v jiných disciplínách. Honda jako městský skútr vítězí především svou obratností a cenou (69 990,- Kč). Na stovce Yamahu porazí hladce, ale v cíli maratónu bude o dost později.

Yamaha je o chlup větší i těžší na manipulaci, stojí víc při pořizování (89 990,- Kč) i na benzínu, má ale  větší akční rádius. Při rozhodování tedy hodně záleží (kromě peněz) také na tom, kudy a kam chcete nejčastěji jezdit.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Yamaha
+ ochrana před větrem
+ odkládací prostor
+ maximální rychlost

Honda
+ obratnost
+ ergonomie
+ poměr cena/výkon


Yamaha
- tvar řídítek
- hmotnost
- cena

Honda
- středový tunel
- madla spolujezdce
- maximální rychlost


Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 105x
  2. Hlasováno: 70x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist