yamaha_mt09




Honda CRF 250 Rally - offroadový adolescent

Motocykly Honda neodmyslitelně patří mezi nejužší špičku v dálkových rally a už roky bojují o přední příčky nejen na Dakaru, ale i dalších světových soutěžích. Úspěchy speciálu Honda CRF 450 Rally marketingově využívá i malý čtvrtlitr s označením CRF 250 Rally, jenž míří hlavně na mladé a začínající offrouďáky.

Kapitoly článku

Na „baby dakarce“ jsem většinu času strávil v terénu a bylo to hlavně v rámci povedené akce Honda ADV den v Bělé. Na chvíli jsem se k ní dostal ještě o pár pátků později, když se zabydlela v naší redakci. Než jsem Hondu předhodil Martinovi, který ji pořádně protáhl po republice, něco málo kilometrů jsem navrtěl také po asfaltkách a neušetřil ji ani lítání ve městě.

Motorka cílí především na mladé pušky a o jejich přízeň se uchází atraktivním vzhledem připomínající tovární dakarový speciál. Je fakt, že oplastovaná dvěpade vypadá skutečně dobře a působí dojmem mnohem větší motorky. Ostatně dotazy několika motorkářů na semaforu, zda se jedná o pětikuli, toto tvrzení jen potvrzují.

Když CRF 250 Rally usedám za hefty mám pocit, jako bych opravdu seděl na větší motorce. Určitě s tím mají co do činění výše položená řidítka, pohodlné sedlo a celkově robusní stavba. Za zmínku určitě stojí zubaté stupačky nebo vyšší plexi. Páčky stavitelné nejsou, podobně jako pérování Showa, což jen připomíná, že jde o motorku za nějakých stopadesát tisíc. Podobně je to s obyčejným displejem zobrazujícím jen to nejzákladnější, ale i obyčejnými ovladači. Je fakt, že na přístrojovce bych přivítal ukazatel zařazené rychlosti. Naopak je fajn, že CRF dostala hezké zubaté kotouče a alespoň malý zamykatelný ukládací prostor pod bočním plastem nebo bástry. Plastů je na motorce poměrně dost a podle toho, jak vypadají ty černé vedle motoru, jsou docela křehké. Určitě by to chtělo plasty z pružnějšího materiálu. Nádrž pobere 10,1 litrů benzínu a to dá zhruba na 300 kilometrů jízdy.  

První ochutnávka v Bělé pod Bezdězem mi jasně napověděla, o čem tahle motorka je, a co od ni mohu očekávat. Proto mě nepřekvapuje tiché blafání čtvrtlitrového jednoválce a stejně tak jeho mírný výkon. Tlačítkem dávám pohov systému ABS na zadním kole a jdu se trošku sklouznout do lehčího terénu, kam malé Rally určitě patří. Výkon motoru není žádným agresorem, ba naopak. Například utrhnout zadní kolo plynem do driftu není úplnou brnkačkou, stejně jako ji postavit na zadek. Ergonomie je pro mou výšku naprosto v pořádku a naprosto přirozeně se mi jezdí ve stupačkách. 

Když se motorka drží v otáčkách a nepolevuje, je šance se hezky vyblbnout na rozbitých polňačkách i lesních cestách. Pérování je ale poměrně měkké a podle toho je potřeba s céerefkem zacházet, protože občas se podívá na dorazy. To neznamená, že by se člověk měl vyhýbat skokům nebo svižnějšímu průjezdu rozbitých cest. Když se totiž skok dobře najede a pomůže se váhou těla, motorka se pěkně usadí na zem, jako by se nechumelilo. Je fakt, že CRF není úplným pírkem, ovšem při jízdě to není tolik znát a působí mnohem lehčeji, než údaj o hmotnosti ukazuje. Mě se líbí především ovladatelnost a použitelnost motorky v terénu při nižších rychlostech. První rychlost je zpřevodována hodně do síly a díky tomu dvěpade dokáže vyšplhat poměrně dost. To jsem se přesvědčil jak během Honda ADV dne, tak i teď. Z tohoto pohledu se na ní mladí jezdci určitě mají co naučit, protože v terénu toho dovede víc, než by si jeden myslel.

Ano, není to žádné soutěžní enduro, ale popravdě, na to si ani nehraje. Proto se v jejím sedle nikdo nebude snažit tlačit sekundy dolů na extrémních enduro tratích nebo motokrosu, ale spíš se bude toulat po asfaltkách s občasným výletem do lehčího terénu, protože také hmotnost přes sto padesát kilo ji k tomuto předurčuje. Každopádně lehčímu terénu se CRF 250 Rally bránit nebude a jezdec si s ní užije relativně dost zábavy. Vše se pochopitelně odvíjí od obutých pryží a odvaze jezdce. Díky silné jedničce se člověk dokáže leckam vyšplhat a na další kvalty se pak dosyta vyřádit na šotolinových polňačkách. V sedle CRF Rally mě ale stále hlodá myšlenka, co kdyby dostala stavitelné tužší pérování a motor s pár koníky navrch. Kdyby to pak Honda zabalila do další, byť maličko dražší verze R, to by bylo poježdění? A že bych v tomto krásném rally podání bral horkokrevnější čtyřipade, to už snad ani psát nemusím.

Na silnici je nejrozumnější jezdit pěkně v klidu „na kochačku“ a nikam se nehonit. Motorka na žádnu divočinu není stavěna a to platí jak o měkčím podvozku, tak o mírnějším motoru. Pokud vás to ale čapne a vrhnete se do svižnější jízdy, je třeba motor neustále držet pod krkem, další kvalty řadit až někde kolem devíti tisíc a otáčky za žádnou cenu nenechat klesnout pod pět tisíc. Tam už je ale potřeba počítat s vibracemi ve stupačkách i sedle. Měkký podvozek při vyšších rychlostech v kombinaci s chlupatou gumou způsobí menší zavlnění a při ostřejším brzdění je potřeba počítat také s potápěním předku. Brzdy nejsou žádné kousavky a při ostřejším brzdění je nutné za přední páčku více zabrat a do hry zapojit více prstů. V terénu je to celkem fajn, protože pak nehrozí klouznutí předního kola a to především za mokra. Každopádně Martin si našel pohodlné cestovní tempo a v tomto rytmu si CRF 250 Rally při svém vejletování na asfaltkách užil.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 16 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
adminmotorkaricz přispěl 1 Kč
masi přispěl 3 Kč
FM25 přispěl 3 Kč
Freddy_X přispěl 3 Kč
Jižik68 přispěl 3 Kč
karlos18 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz



TOPlist