Harley Davidson Dyna Fat Bob: tlusťoch, silák, pohodář
Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 19.1.2015 | Zobrazeno: 35 481x
S motorkami je to často jako s lidmi. Asi to znáte: kolikrát potkáte týpka, co vypadá, že plácnutím do stolu spouští zemětřesení a když v lokálu zvýší hlas, rázem je putyka němá. Když se ale s takovým řimbabou seznámíte, nakonec zjistíte, že je to osobitý pohodář, možná kapku neohrabaný, ale je svůj a fajnový. Právě takovým laskavým hromotlukem je Tlustej Bob, totiž Fat Bob z modelové řady H-D Dyna. Bob sice loni trochu přibral, ale žádný strach, pojďme se s ním směle seznámit!
Kapitoly článku
Rychlost, to ovšem není to hlavní, čím Fat Bob ohromí. Dvouválcová sedmnáctistovka sice papírově udává maximálku 195 km/h, vzhledem k roztaženému posezu a absenci jakéhokoliv krytí jezdce je však únosných maximálně asi 160 km/h, přičemž od zhruba 140 km/h motor stějně vibruje tak, že to na žádné trvalejší turistění tímhle tempem není. Twin Camy mají naštěstí tu velkorysou vlastnost, že vibrace jsou přímo úměrné otáčkám, a tedy čím míň točíte, tím je motor klidnější. Při pohledu na otáčkoměr tak zjistíte, že Tlouštík plynule a bez cukání řemene táhne už od nějakých 1500 otáček, kdy vám nechá působivě zakusit ohromující zátah, který pak zcela plynule bez propadu narůstá až někam ke 3500 otáčkám. Platí rovněž, že se zvyšujícími se otáčkami se zkracuje Bobova reakční doba na přidání plynu, která logicky nedosahuje zrovna kosmických hodnot – tomuhle cvalíkovi je je prostě potřeba dopřát kapku času, než se trochu probudí k životu a než ze sebe hrubě dostane své maximum. Opačně to platí rovněž, takže ve vyšších otáčkách lze celkem solidně využít brzdnou sílu motoru, zaklapnutí plynu v nízkých točkách naopak nezpůsobí žádné bloknutí zadního kola, jen pár neurvalých ran do výfuku a hromobití v motoru. Tady už bychom jen opakovali dojmy z loňského testu Street Boba; každopádně se mi Tlusťochova 103ka oproti Streetově 96ce zdála jako ještě o chloupek syrovější, tedy ve spodku tupější, ale nahoře živější; ale možná mi jen Tlouštíkovo objetí pomátlo mysl… To Bob však díky šestikvaltové převodovce nemá rozhodně ani o kolečko víc – každý kvalt je tak akorát o něco delší než předchozí, takže čím vyšší rychlost, tím víc času dostane dvouválec na to, aby své setrvačníky roztočil. Hrubý a hlavně kolem neutrálu typicky nepřesný chod Tlusťochovy řadičky kontrastuje s naprosto jemnou a měkoučkou páčkou přesné spojky. Krátká jednička a dvojka slouží pro rychlé rozjezdy a snadné pojíždění, trojka a čtyřka se chytnou ve městě i v pomalejších pasážích za ním, pětka je nejužitečnější pro běžnou pohodovou plavbu 80-110 km/h a ačkoliv v se v tomhle rozmezí uplatní i šestka, nejlépe ji využijete v nejvyšších rychlostech někde na dálnici. Uvedený interval kolem stovky však valivému stylu Fat Boba odpovídá nejlépe – je to už celkem slušná rychlost, ale při jeho zdánlivě bezmezné síle máte pořád ještě ten příjemný loudavé pohodlné jízdy. Když zmiňujeme pohodlí, nelze zapomenout na spolujezdce. Zatímco totiž řidič má díky uvolněné rozměrné ergonomii a prostornému měkčímu sedlu s nízkou opěrkou o neunavující jízdní pozici postaráno, na spolujezdce zbyla ta mnohem kratší a tvrdší část sedla, takže na nějakou romantiku ve třech prostě s Tučným Bobem zapomeňte. Pohodlí už na pohled sálá i z robustních komponentů podvozku. Přední 49mm vidlice a zadní duo regulovatelných tlumičů jsou nastaveny možná až moc tvrdě, což vám dojde hlavně v nižších rychlostech na rozbitých či dlážděných ulicích. Při rychlejší jízdě však obě kola sedí jako přibitá, pevný rám drží stopu na milimetr přesně a tlumiče se statečně perou s těžkým strojem i na méně kvalitních silnicích. Sádelníka prostě jen tak něco nerozhodí, což poznáte i v ostrých zatáčkách, do nichž se Tlustej Bob v širokém obutí skládá sice kapku s rozvahou a s malým přesvědčováním ze strany řidiče, ale zcela plynule a čitelně. O limitech náklonu vás proto nepřesvědčí perfektně přilnavé gumy Dunlop D427s retro-dezénem, ale teprve broušení nízkých stupaček, respektive vaší obuvi na nich. Za podvozek získávají harleje tradičně spoustu kladných ohlasů, u brzd to bývá horší, ale zrovna Tlusťoch může být v klídku – dvojice předních kotoučů se čtyřpístky i zadní dvoupístek odvádějí zcela adekvátní práci. Nejsou nečitelně kousavé, mají spíš pozvolnější a plynulejší nástup, ale když brzdové páky přestanete zženštile lechtat a trochu víc za ně vezmete, zafungují přesně tak, jak byste čekali. Za zženštilou vyměklost, která k hrubému chlapáctví Fat Boba nepasuje, možná můžete pokládat přítomnost ABS ve standardu. Reakce systému naštěstí není nijak horlivě přehnaná a je jasné, že se třímetrákovým pořízkem vám ABS občas může zachránit krk nebo aspoň trenky.
Fat Bob z řady Dyna zkrátka dělá své rodince čest. Do vínku dostal její typickou strohou, ale nepřeplácanou eleganci, které nabídne ještě o pár kilo větší porci. Je přístupný customizaci a úpravám (kdo nemá v garáži H-D, může aspoň zkusit zábavný custom-editor na webu) a v jeho útrobách buší charismatický motor se správnou dávkou nespoutané a svěží syrovosti. Fat Bob je, asi jako všechny ostatní harleje, prostě takový svérázný a upřímný samorost, kterého si buď pro jeho opravdovost oblíbíte, nebo jím s nedůvěrou opovrhnete. V obou případech pak bude hodnocení téhle motorky podloženo nejen objektivními parametry a danými fakty, ale taky citovou zaujatostí posuzovatele. Tuhle motorku si totiž podle ceny, spotřeby nebo maximálky rozhodně nevyberete – ta vás musí přesvědčit jen svým osobním kouzlem. Právě tím ale Dyna Fat Bob vlastně dokazuje, že i jeho zásluhou ještě současná jednostopá produkce neklesla tak hluboko, aby šlo jen o to být nejprodávanější nebo nejuniverzálnější, nejlevnější nebo snad nejobyčejnější z obyčejných…
Informace o redaktorovi
Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Klady a zápory
+ charakter a projev motoru
+ uvolněná jízdní pozice a nenáročná ovladatelnost
+ pevný podvozek
- těžší manipulace na místě
- nepřehledná zrcátka
- málo místa pro spolujezdce