globalmoto_kveten




BMW G 310 GS vs. Zontes 350 Tour II: Kterou krabičku sirek si zvolíte?

Kapitoly článku

Duel tradice a inovace

Tak na tento duel jsem se opravdu těšil a myslel jsem si na něj již od prvního svezení na Zontesu 310 T v roce 2019. Jezdíme toho všichni opravdu hodně a tolik nás toho nepřekvapí, ale tohle je přesně ten okamžik, kdy jsme s Dominikem byli natěšeni jako malí kluci u dámských šaten na čumendu po hodině aerobiku. Zatímco hlavní aktérky předvádějí, co jim výrobci nadělili, nás to baví a snažíme se najít nějaké to rozuzlení.

O značce Zontes toho bylo nejen u nás na stránkách napsáno za ty roky poměrně hodně, nicméně jedno je třeba opakovat neustále, a to bude inovace a bohatá výbava. Na druhé straně stojící G 310 GS zde reprezentuje nejen zavedenou značku, ale také model motocyklu, který je na trhu již od roku 2017 a je brán u BMW jako základní vstupenka do světa dobrodružství. Tomu odpovídá střídmější výbava a pojetí, avšak s kvalitou, na kterou jsme u BMW dlouhodobě zvyklí. Tento model, původem z G 310 R, prokázal za ty roky spolehlivost a dlouhodobě dobře nastavený koncept, který jasně cílí na začínající jezdce. Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že tak půjde o klasicky srovnávací test, ale již po pár kilometrech v sedle je nám s Dominikem jasné, že tohle bude hlavně pořádné dilema. Jde především o podstatu a přístup k takto koncipovaným motocyklům pro začínající jezdce. Zatímco u BMW jde skutečně o základní model, Zontes na tohle rozhodně nepřistoupí. Od výroby má v arsenálu 350 Tour II slušnou dávku pádných argumentů, proč právě tento motocykl má být vaše volba a jak se říká, jede do plných. Tomu odpovídá ostatně i celá prezentace motocyklu od vzhledu až po první pocity za řídítky. Takže vzhůru, ring je volný.

Jestli je mi nějaká čínská značka opravdu sympatická, tak to je právě značka Zontes. Musí se jí nechat dost výrazná invence v tom, co dělá, která je navíc podpořená i velkou dávkou sebereflexe, protože tolik změn a detailů přetvořených mezigeneračně k lepšímu jsem opravdu u žádné jiné značky dlouho neviděl. Jednoznačně se mi líbí přístup, kdy je bouráno léty zažité klišé, že model pro začínající jezdce by zákonitě měl mít méně funkcí a možná i méně komfortu než mají vyšší modely. Popravdě, ani očima začínajícího jezdce po zkušenosti s tímto motocyklem, bych neviděl důvod, proč by to vlastně mělo být jinak. Vítám tak snahu být v této oblasti průkopníkem a jsem schopen tak prominout testovacímu modelu i zákonitě vyšší pohotovostní hmotnost, konkrétně 196 kg oproti 175 kg u BMW.

Souhlasím snad jen s jednoduchostí ovládání a mírou přívětivosti, která mi v této kategorii stále bije v hlavě jako nedělní zvon na kostele. Paradoxně i přes všechny ty vychytávky výbavy 350 Tour II i tohle docela dobře plní. Ano, uznávám, že finálně je na tom BMW z tohoto pohledu pro začínajícího jezdce při prvním usednutí asi o trochu lépe. Je to ale do určité míry vykoupeno kromě základních ovladačů absencí čehokoliv a samozřejmě tedy i reálně nižší hmotností. Na jednu stranu fajn zjištění, ale na druhou stranu při mé výšce 182 cm, což v klidu má i mladý jezdec, u mne budí Zontes i tak na první usednutí více důvěry a pocit, že řídím větší motocykl, a prezentovanému příběhu se závanem dobrodružství věřím o trochu více než u zavedeného BMW, které podle mne přes notnou dávku snahy stejně nezapře původ v naháči. Díky tužšímu podvozku hlavně vpředu tak mám osobně celkově na Zontesu i více jistoty.

Při zjednodušeném pohledu na věc se zdá, že v podstatě BMW s G 310 tak nějak přešlapuje dlouhé roky na místě. Akorát předloni přišla drobná inovace s příchodem normy Euro 5, kdy géeso dostalo lehce agresivnější design s LED světlem, elektronický plyn a antihoppingovou spojku, ale ty změny nejsou tak dramatické, abyste neměli pocit, že se v podstatě jedná o stále stejný motocykl v základním pojetí. Na druhé straně stojící Zontes 350 Tour II zde po čtyřech letech přináší výrazně inovovaný motocykl, který však jednoznačně navazuje a ctí svého předchůdce, a velice dobře rozvijí již dobře položený základ, a to chválím. Pokud nic jiného, tak i méně chápavým musí být jasné, že za ty roky se zde zrodila opravdu obstojná konkurence. V tomto kontextu tak na první pohled vypadá malé GS jako chudý příbuzný, nicméně na pevně stojících a kvalitních základech.

Zatímco Zontes je tu za toho mladého a ambiciózního, naproti stojící BMW je dlouholetou stálicí na trhu, která sice nebudí tolik vzrušení, ale nabídne přesně to, na co je určena a co očekáváme. Zontes nemusí sedět každému. Výbavy tu je opravdu hodně a těch designových a plastových cingrlátek může být pro někoho až příliš, ale musí se nechat, že vše funguje dobře a jasně bez sebemenšího zaváhání. Navíc kvalita, kterou nám tu servíruje, snese právě i docela obstojně přímé srovnání s BMW a v některých detailech ho popravdě i předčí. Dobrý příkladem můžou být například kované stupačky, které lze navíc nastavit podle potřeby a proporcí jezdce. Zontes také působí jistěji a komplexněji. Nabídne v základu o dost lepší ochranu jezdce, pro mě osobně komfortnější usazení a vše podpořené moderním 5“ TFT panelem. Navíc bude zřejmě přijatelnější vzhledem k možnosti nastavení a možné výbavy pro širší publikum jezdců s různými proporcemi.

Že tahá díky vyššímu výkonu reálně, ale hlavně i pocitově za ten sportovnější konec, tomu napomáhá tomu hlavně nový přepracovaný motor se zvětšeným vrtáním. Nově má objem kolem 348 cm3 a výkon i točivý moment tak vzrostl o nějakých 11 % oproti předchozí generaci. Nyní tak máme k dispozici 29 kW/39 k při 9500 otáčkách a 32,8 Nm při 7500 otáčkách. Díky povaze jednoválcového motoru a objemu jsou zde, stejně jako na BMW, docela citelné vibrace, ale to asi nebude překvapením. Potěší větší 19litrová nádrž, která vydrží dost dlouho, já jsem jezdil v průměru kolem 4,5 l/100 km.

Když pominu věci jako bezklíčkové zapalování, elektricky ovládané plexi a ochranu motocyklu a jezdce, která byla již na předchozím modelu, za povšimnutí stojí mezigeneračně z hlediska samotné jízdy především drátěná kola 19” a 17” a potom především nová přední brzda s čtyřpístkovým třmenem J.Juan a zvětšeným kotoučem na 320 mm. Tady je oproti předchozí generaci posun k lepšímu opravdu znát. Ovšem BMW je na tom také velice dobře, ale proti sportovně tužšímu Zontesu nabídne jinou charakteristiku. Díky komfortnějšímu pojetí odpružení, hlavně tedy vpředu, nepřekvapí, že se předek německého stroje lehce potopí při razantnějším brždění. Nicméně tam, kam je určen, tedy na příměstské ježdění a do města, majitelé malého GS měkčí odpružení jistě ocení a při přejezdu nerovností a kočičích hlav tak není třeba mít příliš obavy. Opakuji to vždy, ale jestli mám BMW kromě jiného v něčem opravdu rád, tak je to v tom, že staví geniální motocykly pro daný účel, a zde to opět potvrzuje. Tohle podle mne nikdo lépe neumí.

Z hlediska ergonomie ovládání jsem rád, že se Zontes poučil i v konkrétních detailech zpracování. Důkazem toho může být třeba vylepšený ovladač blinkrů nebo jistěji řešené uchycení dvířek schránky na klíče pod TFT panelem nově na pevných pružinách. V tomto ohledu zůstává i po letech BMW tak nějak na svém. Lehká inovace by jistě již byla na místě, ale zde montovaný jednoválcový motor o objemu 313 cm3 a výkonem 34 k při 9250 otáčkách plní beze zbytku vše, co se od něho dá očekávat a asi i očekává. Výbava a elektronika Zontesu, včetně věcí jako ukazatel tlaku v pneumatikách apod., je jedna věc, ale já spíše oceňuji šíři nabízeného příslušenství i nad rámec toho, co je zde již v základu. I v tomto ohledu je pro mne osobně na tom o trochu lépe oproti BMW. Přemýšlím rovněž o bezpečnosti a sympatická je mi dobře viditelná dvojice blinkrů, které jsou nejen integrovány do hlavního světlometů, ale jsou podpořeny i další dvojicí na bočních plastech.

Objektivně vzato BMW motocykl je tu za toho ovladatelnějšího, a to platí i pro světlou výšku, kde je na tom podstatně lépe. Bohužel vzhled Zontes s jeho sexy koncovkou výfuku je vykoupen nižší uloženou mohutnou bandaskou se svody pod motocyklem. To je asi jediný technický detail, který mi tu funkčně úplně nesedí. Přeci jen z této dvojice a díky podvozku bude 350 Tour II motorka více na silnici. Nicméně polňačku zvládne i tak více než obstojně a výraznějším limitem tak bude spíše v základu dodávané silniční obutí. Zatímco BMW sází na jednoduchý trubkový příhradový rám, Zontes ten svůj ukrývá pod plasty, ovšem rám je tuhý a poskytuje jezdci překvapivě dobrou zpětnou vazbu. Zajímavostí je potom přední spádová trubka, která slouží jako olejová nádržka motoru, čímž zvyšuje kapacitu motorového oleje a zajišťuje jeho dodatečné přímé chlazení.

Hrají čínské značky už přesilovku, jde o rovnocenný duel, nebo mají ještě co dohánět se zavedenou konkurencí? Jak se zdá, názory jezdců se různí, a naše klání s Dominikem naznačuje, že pravda pravděpodobně bude někde uprostřed. Každopádně v tomto srovnání mám osobně hodně důvodů, proč zvolit jako vítěze právě Zontes namísto BMW. Tam, kde bych před pár lety ještě váhal, mě nyní Zontes přesvědčil, že má v mnoha ohledech očima osmnáctiletého jezdce navrch. Přitom základním parametrem při této volbě není rozhodně nižší cena, byť zcela jistě je u mladých jezdců důležitým faktorem. BMW je sázka na jistotu, ale v tomto klání mě osobně více oslovil ambiciózní Zontes. Nicméně bez ohledu na to, který z těchto motocyklů je vaším favoritem, je dobré, že nové značky tu jsou a činí rozruch na ustáleném trhu mezi zavedenými značkami.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Dominik Valášek (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 184 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
David Jelínek - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Zontes 350 Tour II:
+ motor
+ nové 5“ TFT
+ brzdy
+ v základu velice nadstandardní bohatá výbava

BMW G 310 GS:
+ ovladatelnost a lehkost
+ stavitelné páčky
+ barevné podání
+ pohodlné sedlo


Zontes 350 Tour II:
- nestandardní rozměry nového akumulátor
- údajně rychle se vybíjející baterie bez klíčového zapalování

BMW G 310 GS:
- na silnici až možná příliš měkké pérování
- nízké plexi


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist