husqvarna_svartpilen_801_2




Jedeme testovat nové BMW R 1300 GS do Španělska

Je to tu a čeká mě první svezení na novém BMW R 1300 GS ve Španělsku. Teprve nedávno došlo po nekonečném čekání na oficiální představení avizované adventure novinky a asi mi dáte za pravdu, že to bylo to trošku divoké.  Nejdřív „omylem“ utekly fotky finální verze a chvíli na to bylo nové GS oficiálně představeno. O velký šok se postaral design světla a s troškou nadsázky se dá říct, že zastínil všechno ostatní. Teď je ale čas nechat světlo světlem a géeso pořádně prohnat ho po silnicích i šotolinách Andalusie během mezinárodní prezentace. Web Motorkáři.cz opět dává prostor pro vaše dotazy.

Už za chvíli odstartuje mezinárodní novinářská prezentace nového BMW R 1300 GS a je sympatické, že na něj budu mít dva dny, během kterých si ho vyzkouším na silnici i v terénu. Na to, jak bude třináctkové GS vypadat odpověděly první fotky a videa, ale také statické představení na několika místech v České republice. Na to, jak bude jezdit odpoví mezinárodní prezentace a přiznávám, že hořím zvědavostí. Víc, než čtyřicet let vývoje musí být někde vidět a je bez debat, že nové GS bude fungovat na asfaltu i v terénu.

 

BMW R 1300 GS je od základu nové a to platí také o novém motoru s proměnlivým časováním ventilů, přesněji řečeno kapalinou a vzduchem chlazeném boxeru s objemem 1300 ccm, který se může pochlubit výkonem 145 koní při 7750 ot./min. a maximálním točivým momentem 149 Nm při 6500 ot./min. Zásadní inovací je konstrukce motoru, respektive umístění převodovky pod motor, což se podepsalo na zmenšení klikové skříně a vlastně přispělo ke snížení hmotnosti motoru o 6,5 kg. Třináctkové GS poslední generace je tedy silnější o 9 koní a snížilo hmotnost o 12 kg na 237 kg pohotovostní hmotnosti, což znamená motorku připravenou vyrazit do akce s plnou devatenáctilitrovou nádrží. Konstrukce motoru by měla přispět také k posunutí těžiště dolů, a to nezní vůbec špatně.

Průběh výkonu ve velké míře ovlivňuje elektronika a samozřejmostí nálož jízdních režimů a další elektroniky. Jízdní režimy kombinují palivové mapy, intenzitu elektronických asistentů a nastavení adaptivního podvozku. R 1300 GS je stále věrno boxeru, kardanu, ocelovému rámu i podvozku se systémem Paralever a Telelever, a přes to vlak prostě nejede! Ovšem systém zavěšení kol ale zaznamenal inovace a značí se nyní EVO. Zásadní vylepšení zaznamenal také kardan s většími křížovými klouby. Zdvih předního pérování je 190 mm a zadního o 10 mm více. Volitelné je potom sportovní pérování do terénu o 20 mm vyšší a za příplatek bude možné pořídit také adaptivní systém regulace světlé výšky, kdy se při nízkých rychlostech sedlo dostane o 30 mm níže, oproti standardu 850 mm.

Víc než odvážný design předku motorky, přesněji oblasti předního světla, musel zakamuflovat prostor pro radar adaptivního tempomatu a dalších bezpečnostních asistentů, které musely s novou generací nastoupit. Zkrátka novinek je víc než dost, ale to se u nové generace BMW R 1300 GS dalo čekat. Podle prvních informací cena základního modelu startuje na 459900 korunách, verze Triple Black by měla startovat na 479960 korunách a GS Trophy na 480580 korunách. Pak už je to všechno na individuální konfiguraci a je jasné, že konečnou cenu dost zásadně ovlivní rozmanitost objednané příplatkové výbavy.

Podívejte se na první video z představení nového R 1300 GS v Praze:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Pokud vás něco zajímá, ptejte se a pište dotazy ve formuláři dole pod článkem. Pokusím se na ně najít odpověď za řídítky nebo u stolu s inženýry.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

On-line rozhovor: Vláďa Novotný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Brukev
Dotaz od Brukev položen 27.10.2023 09:17

Ahoj, mě by prosím zajímalo, zda a případně kdy bude ADV verze … děkuji Mirek

Odpověď od Vláďa Novotný z 30.10.2023 10:14

Ahoj Brukev, mrzí mě to, ale ani po lahvince červeného jsem to z nikoho z inženýrů nedostal, podobně jako odpovědi na spoustu dalších otázek podobného ražení. Skoro je ten dotaz pohoršil… a odpověď zněla, že teď tu máme nové GS a soustřeďme se na něj. Co bude dál, to se uvidí. Víc prý nemůžou říct, i kdyby chtěli. Díky za dotaz.

Duranga
Dotaz od Duranga položen 27.10.2023 09:33

Kdy se objeví další modely (R, RS) s novým motorem?

Odpověď od Vláďa Novotný z 30.10.2023 10:15

Duranga, dík za dotaz. Víceméně stejná odpověď, jako na otázku od Brukev na verzi Adventure. Bylo mi řečeno, že se vždycky kolem nového motoru narodí celá rodina, tak jako v případě 1150, 1200 nebo 1250, takže se to dá logicky očekávat i u nového motoru 1300. Nic konkrétního mi bohužel nikdo říct nechtěl.

Bull74
Dotaz od Bull74 položen 27.10.2023 11:45

Ahoj, nikde jsem ještě neviděl test předního světla, můžeš ve Španělsku vyzkoušet, předvést a popsat. Údajně lepší než R1250GS. Díky, Užij si to. Pavel

Odpověď od Vláďa Novotný z 30.10.2023 10:18

Ahoj Bull74, omlouvám se, ale za šera nebo za tmy nebyla možnost se na prezentaci svézt, takže tohle budeme muset udělat až v rámci redakčního testu u nás doma. O světle jsem se bavil s designérem Christianem Hahn-Woernlem, a ten říkal, že měli spoustu různých designů, řešení i tvarů, a nakonec zvolili tento. Nejlépe prý svítí, po stránce konstrukce je lehký a na silnici je motorka dobře vidět i za světla. Navíc bude charakteristickým prvkem, který bude typický pro GS.

Obycejny_clovek
Dotaz od Obycejny_clovek položen 27.10.2023 19:39

Ahoj, děkuji za možnost se zeptat a přeji pěkné počasí na testování:
- jaké jsou servisní intervaly u nového pohonného ústrojí a jaká je předpokládaná cena těchto prohlídek?
- je reálně poznat úbytek hmotnosti oproti přechozím modelům?

Odpověď od Vláďa Novotný z 30.10.2023 10:19

Díky Obyčejný_člověče a také díky za dotazy. Servisní intervaly jsou stejné, jako u předchozí 1250, tedy první po 1000 km, a každý další buď po 10000 km nebo po roce. Cena servisu by měla být víceméně stejná, jako u 1250. Nové GS je stále věrno konceptu boxer, telelever a paralever, kardan…a za jízdy je pocit hodně podobní. Každopádně teď mi přijde pocitově mnohem lehčí a vnímám jednodušší a lehčí řízení na silnici i v terénu. Ano, to že je lehčí je určitě znát.

Tdicko
Dotaz od Tdicko položen 27.10.2023 19:45

Pri jazde v dazdi nie je problem s vodou, ktora sa odraza z drziaku na evidencne cislo rovno na nohy spolujazdca ci jadzca?

Crank
Dotaz od Crank položen 28.10.2023 19:03

Ahoj,
Jaký je feedback od předního kola, je tam nějaký zlepšení?
Jak se chová motor v nízkých otáčkách, neztratil na jemnosti kvůli větší krátkozdvihovosti?
Kolik točí při 130 km/h a jaký je cestovní komfort, vibrace?
Nějaký emoce pro mladší řidiče? :)

Díky

Odpověď od Vláďa Novotný z 30.10.2023 10:21

Ahoj Cranku, díky za dotazy. Pocit z předního kola je podobný, protože zavěšení je řešeno stejně, tedy systémem telelever. Jde o novou vylepšenou generaci a v terénu i na silnici mi to přijde citlivější a určitě se to posunulo k lepšímu. Změna jde vnímat, a to je určitě také díky kompletně novému rámu, jinak rozložené váze atd. Motor je hezky lineární a funguje krásně hladce v celém rozsahu. Nemám pocit, že by ve spodku o něco přišel nebo že by tam fungoval hůř. Při 100 km/h na šestou rychlost točí R 1300 GS cca 3500 otáček a při 130/h je to něco málo přes 4000 ot./min. Cestovní komfort je zejména u silniční verze výborný a líbí se mi jak ochrana jezdce, tak velice pohodlné sedlo. A emoce? Pokud budu soudit podle sebe, tak mě emoce dává každé svezení na motorce s klasickým spalovacím motorem, ale je mi jasný, na co narážíš… nové GS je vyšlechtěné do posledního detailu, nejsou tu vibrace, motor je hladký a podvozek toho pofiltruje až na půdu. Ano, z tohoto pohledu tu bude jistých emocí méně, tím spíš pro bouřliváky a některé mlaďochy, to ano. Jasně, že nejde srovnávat jabka s hruškama, to dá rozum, ale když třeba srovnáš svezení na novém GS a Indianu FTR Rally, tak je to po stránce emocí úplně někde jinde. Je na každém, co chce, a vůbec nejlepším řešením je motorku si u prodejce půjčit a udělat si obrázek, co mi jízda dá a jestli naplní očekávání. Je taky rozdíl, když se jedeš vyblbnout kolem komínu a když jedeš cestu, kdy dáváš stovky kilometrů denně. Tam se ty priority dost liší a u motorky oceníš jinou charakteristiku.

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Z1000SX_Petr přispěl 15 Kč
Student přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist