Jedeme testovat nové BMW R 1300 GS do Španělska
Text: Vláďa Novotný | Foto: BMW | Zveřejněno: 25.10.2023 | Zobrazeno: 9 573x
Je to tu a čeká mě první svezení na novém BMW R 1300 GS ve Španělsku. Teprve nedávno došlo po nekonečném čekání na oficiální představení avizované adventure novinky a asi mi dáte za pravdu, že to bylo to trošku divoké. Nejdřív „omylem“ utekly fotky finální verze a chvíli na to bylo nové GS oficiálně představeno. O velký šok se postaral design světla a s troškou nadsázky se dá říct, že zastínil všechno ostatní. Teď je ale čas nechat světlo světlem a géeso pořádně prohnat ho po silnicích i šotolinách Andalusie během mezinárodní prezentace. Web Motorkáři.cz opět dává prostor pro vaše dotazy.
Už za chvíli odstartuje mezinárodní novinářská prezentace nového BMW R 1300 GS a je sympatické, že na něj budu mít dva dny, během kterých si ho vyzkouším na silnici i v terénu. Na to, jak bude třináctkové GS vypadat odpověděly první fotky a videa, ale také statické představení na několika místech v České republice. Na to, jak bude jezdit odpoví mezinárodní prezentace a přiznávám, že hořím zvědavostí. Víc, než čtyřicet let vývoje musí být někde vidět a je bez debat, že nové GS bude fungovat na asfaltu i v terénu.
BMW R 1300 GS je od základu nové a to platí také o novém motoru s proměnlivým časováním ventilů, přesněji řečeno kapalinou a vzduchem chlazeném boxeru s objemem 1300 ccm, který se může pochlubit výkonem 145 koní při 7750 ot./min. a maximálním točivým momentem 149 Nm při 6500 ot./min. Zásadní inovací je konstrukce motoru, respektive umístění převodovky pod motor, což se podepsalo na zmenšení klikové skříně a vlastně přispělo ke snížení hmotnosti motoru o 6,5 kg. Třináctkové GS poslední generace je tedy silnější o 9 koní a snížilo hmotnost o 12 kg na 237 kg pohotovostní hmotnosti, což znamená motorku připravenou vyrazit do akce s plnou devatenáctilitrovou nádrží. Konstrukce motoru by měla přispět také k posunutí těžiště dolů, a to nezní vůbec špatně.
Průběh výkonu ve velké míře ovlivňuje elektronika a samozřejmostí nálož jízdních režimů a další elektroniky. Jízdní režimy kombinují palivové mapy, intenzitu elektronických asistentů a nastavení adaptivního podvozku. R 1300 GS je stále věrno boxeru, kardanu, ocelovému rámu i podvozku se systémem Paralever a Telelever, a přes to vlak prostě nejede! Ovšem systém zavěšení kol ale zaznamenal inovace a značí se nyní EVO. Zásadní vylepšení zaznamenal také kardan s většími křížovými klouby. Zdvih předního pérování je 190 mm a zadního o 10 mm více. Volitelné je potom sportovní pérování do terénu o 20 mm vyšší a za příplatek bude možné pořídit také adaptivní systém regulace světlé výšky, kdy se při nízkých rychlostech sedlo dostane o 30 mm níže, oproti standardu 850 mm.
Víc než odvážný design předku motorky, přesněji oblasti předního světla, musel zakamuflovat prostor pro radar adaptivního tempomatu a dalších bezpečnostních asistentů, které musely s novou generací nastoupit. Zkrátka novinek je víc než dost, ale to se u nové generace BMW R 1300 GS dalo čekat. Podle prvních informací cena základního modelu startuje na 459900 korunách, verze Triple Black by měla startovat na 479960 korunách a GS Trophy na 480580 korunách. Pak už je to všechno na individuální konfiguraci a je jasné, že konečnou cenu dost zásadně ovlivní rozmanitost objednané příplatkové výbavy.
Podívejte se na první video z představení nového R 1300 GS v Praze:
Pokud vás něco zajímá, ptejte se a pište dotazy ve formuláři dole pod článkem. Pokusím se na ně najít odpověď za řídítky nebo u stolu s inženýry.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Otázky a odpovědi
Ahoj, mě by prosím zajímalo, zda a případně kdy bude ADV verze … děkuji Mirek
Ahoj Brukev, mrzí mě to, ale ani po lahvince červeného jsem to z nikoho z inženýrů nedostal, podobně jako odpovědi na spoustu dalších otázek podobného ražení. Skoro je ten dotaz pohoršil… a odpověď zněla, že teď tu máme nové GS a soustřeďme se na něj. Co bude dál, to se uvidí. Víc prý nemůžou říct, i kdyby chtěli. Díky za dotaz.
Kdy se objeví další modely (R, RS) s novým motorem?
Duranga, dík za dotaz. Víceméně stejná odpověď, jako na otázku od Brukev na verzi Adventure. Bylo mi řečeno, že se vždycky kolem nového motoru narodí celá rodina, tak jako v případě 1150, 1200 nebo 1250, takže se to dá logicky očekávat i u nového motoru 1300. Nic konkrétního mi bohužel nikdo říct nechtěl.
Ahoj, nikde jsem ještě neviděl test předního světla, můžeš ve Španělsku vyzkoušet, předvést a popsat. Údajně lepší než R1250GS. Díky, Užij si to. Pavel
Ahoj Bull74, omlouvám se, ale za šera nebo za tmy nebyla možnost se na prezentaci svézt, takže tohle budeme muset udělat až v rámci redakčního testu u nás doma. O světle jsem se bavil s designérem Christianem Hahn-Woernlem, a ten říkal, že měli spoustu různých designů, řešení i tvarů, a nakonec zvolili tento. Nejlépe prý svítí, po stránce konstrukce je lehký a na silnici je motorka dobře vidět i za světla. Navíc bude charakteristickým prvkem, který bude typický pro GS.
Ahoj, děkuji za možnost se zeptat a přeji pěkné počasí na testování:
- jaké jsou servisní intervaly u nového pohonného ústrojí a jaká je předpokládaná cena těchto prohlídek?
- je reálně poznat úbytek hmotnosti oproti přechozím modelům?
Díky Obyčejný_člověče a také díky za dotazy. Servisní intervaly jsou stejné, jako u předchozí 1250, tedy první po 1000 km, a každý další buď po 10000 km nebo po roce. Cena servisu by měla být víceméně stejná, jako u 1250. Nové GS je stále věrno konceptu boxer, telelever a paralever, kardan…a za jízdy je pocit hodně podobní. Každopádně teď mi přijde pocitově mnohem lehčí a vnímám jednodušší a lehčí řízení na silnici i v terénu. Ano, to že je lehčí je určitě znát.
Pri jazde v dazdi nie je problem s vodou, ktora sa odraza z drziaku na evidencne cislo rovno na nohy spolujazdca ci jadzca?
Ahoj,
Jaký je feedback od předního kola, je tam nějaký zlepšení?
Jak se chová motor v nízkých otáčkách, neztratil na jemnosti kvůli větší krátkozdvihovosti?
Kolik točí při 130 km/h a jaký je cestovní komfort, vibrace?
Nějaký emoce pro mladší řidiče? :)
Díky
Ahoj Cranku, díky za dotazy. Pocit z předního kola je podobný, protože zavěšení je řešeno stejně, tedy systémem telelever. Jde o novou vylepšenou generaci a v terénu i na silnici mi to přijde citlivější a určitě se to posunulo k lepšímu. Změna jde vnímat, a to je určitě také díky kompletně novému rámu, jinak rozložené váze atd. Motor je hezky lineární a funguje krásně hladce v celém rozsahu. Nemám pocit, že by ve spodku o něco přišel nebo že by tam fungoval hůř. Při 100 km/h na šestou rychlost točí R 1300 GS cca 3500 otáček a při 130/h je to něco málo přes 4000 ot./min. Cestovní komfort je zejména u silniční verze výborný a líbí se mi jak ochrana jezdce, tak velice pohodlné sedlo. A emoce? Pokud budu soudit podle sebe, tak mě emoce dává každé svezení na motorce s klasickým spalovacím motorem, ale je mi jasný, na co narážíš… nové GS je vyšlechtěné do posledního detailu, nejsou tu vibrace, motor je hladký a podvozek toho pofiltruje až na půdu. Ano, z tohoto pohledu tu bude jistých emocí méně, tím spíš pro bouřliváky a některé mlaďochy, to ano. Jasně, že nejde srovnávat jabka s hruškama, to dá rozum, ale když třeba srovnáš svezení na novém GS a Indianu FTR Rally, tak je to po stránce emocí úplně někde jinde. Je na každém, co chce, a vůbec nejlepším řešením je motorku si u prodejce půjčit a udělat si obrázek, co mi jízda dá a jestli naplní očekávání. Je taky rozdíl, když se jedeš vyblbnout kolem komínu a když jedeš cestu, kdy dáváš stovky kilometrů denně. Tam se ty priority dost liší a u motorky oceníš jinou charakteristiku.