yamaha_demo_tour




Ze světa motobyznysu

Konec výroby motocyklů MZ, Harley jedná o koupi MV Agusty, potíže Voxanu, MotoGP končí na Eurosportu - tolik stručný přehled novinek, které najdete v následujícím souhrnném článku ze světa motocyklového byznysu.

Konec eMZet se blíží?

Transformace východoněmecké značky MZ (Motorradwerk Zschopau) po roce 1989 byla často dávána za vzor naší Jawě. Fabrice se podařilo prodat historickou výrobu dvoutaktních modelů ETZ tureckému investorovi a zahájit výrobu moderních endur a motardů s licenčními jednoválci Rotax a Yamaha o objemech 125 a 660 ccm. Nový továrna se však nedokázala dostat s cenou na konkurenční úroveň a trhy tak dávaly přednost zavedeným japonským značkám. V dalším rozvoji emzetě pomohl malajský investor, takže jsme si mohli na výstavách prohlédnout nový litrový sportovní motocykl MZ1000ST. Bohužel se zdá, že ani toto oživení továrnu nedostalo z červených čísel, takže se stále častěji objevují zprávy o chystaném propouštění a ukončení výroby ke konci letošního roku. Nezbývá než doufat, že se do té doby objeví nový investor s čerstvými prostředky a nápady, jak tuto slavnou značku s téměř stoletou historií zachránit. U nás by zánik této značky znamenal hodně smutku, eMZet tu stáje jezdí hodně, jak nasvědčuje přes dvě stě registrovaných strojů v naší databázi.


Nelehká cesta Voxanu

Otazníky se střídavě vznášejí také nad budoucností francouzské značky Voxan. V roce 2002 se podařilo na poslední chvíli odvrátit její bankrot, v roce 2006 ve Voxanu získala majetkový podíl společnost Sidam, importér čínských skútrů a motocyklů prodávaných následně na francouzském trhu pod vlastní značkou Sidam. Už to vypadalo, že se Voxanu začíná dařit a můžeme se těšit na zvýšení produkce a nové modely - například avizovaný cesťák Voxan GTV1200. Před měsícem se ale značka s firmou Sidam definitivně rozešla. K tomu mohu poznamenat, že osobně se mi spojení charismatických Voxanů, které se na pařížské výstavě krčily v záplavě čínských skútrů, už tehdy dost příčilo. Budoucnost této značky zatím není úplně jistá, počet vyrobených kusů se pohybuje někde kolem stovky ročně. Vedení firmy na diskusním fóru francouzského Voxan klubu oznámilo, že chystá další rozvoj značky a vstup na trhy pobaltských států a Ukrajiny...

Harley Davidson možná koupí MV Agustu

Podle renomovaného finančního časopisu Forbes je možné, že Harley-Davidson jedná o koupi kontrolního podílu ve společnosti MV Agusta. Nic dalšího zatím na veřejnost neproniklo, ale celá záležitost vypadá vcelku pravděpodobně, značce HD se mimořádně daří, se svojí dceřinou značkou Buell začíná pronikat do světa supersportů, takže akvizici italského image by určitě dokázala využít. Naopak konsorcium Cagiva, vlastníci značky MV Agustu a Cagiva, nedávno prodala svoji tehdy třetí značku Husqvarna (která směřovala do majetku BMW), takže další prodej určitě není vyloučen.

Spolupráce KTM a Volkswagen

Obě značky minulý rok přišly s konceptem dvoustopého roadsteru - KTM X-Bow se netradičně objevilo na čtyřech kolech, Volkswagen GX3 zase vyrazil s tříkolkou. Na na základě toho se rozjely úvahy o možné spolupráci a dokonce o výrobě motocyklů značky Volkswagen. Zdá se že úspěch německé značky BMW na motocyklovém poli nedá konkurenčním koncernům spát a spolupráce s rakouskou zavedenou značkou by v tomto směru bylo logickým krokem!

Velké změny v MotoGP

Myslím že i tyto zprávy lze zařadit do pomyslné rubriky Motobyznys. Dorna totiž letoškem ukončuje smlouvu se stanicí Eurosport, údajně z toho důvodu, aby dostaly větší prostor národní televizní společnosti. Další Jobovou zprávou je pak ukončení dvoutaktní třídy 250 a nahrazení zatím blíže nespecifikovanými čtyřtakty. Podrobnější analýzu této situace a další informace o jednání Dorny v ČR najdete v tomto článku z naší rubriky Motosport.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist