husqvarna_svartpilen_801_2




TFT displej také pro Ténéré a novou YZF-R125

Maxiskútry Xmax, nahatá emtéčka, teď Ténéré a YZF-R125, vše představené v rozmezí několika dnů. Vypadá to, jako by ústředním vylepšením všech novinek Yamahy pro rok 2023 měl být nový displej.

Kapitoly článku

To je samozřejmě velká nadsázka, příští týden proběhne v italském Miláně veletrh EICMA, na kterém se určitě dočkáme nějakých opravdu velkých novinek od této japonské značky – na Intermotu v Kolíně nad Rýnem sice chyběla, ale Milán si už ujít nenechá. Do té doby nám chce ukázat těch pár drobnějších změn, na které by se pod tíhou opravdových novinek mohlo zapomenout, a vlastně shodou okolností se to vždy točí kolem jiných displejů. Tedy nejenom těch, protože MT-125 dostala ještě kontrolu trakce, Xmaxy jiný svěží design a Ténérka nabídne také pár drobností navíc. Jako největší novinka působí supersport YZF-R125, který napřesrok dorazí oblečený v kabátku střiženém podle větší R7.

Začneme v terénu. Yamaha model Ténéré 700 s dvouválcovým motorem CP2, známým z MT-07, uvedla na trh po předlouhém marketingovém „jitření smyslů“ v roce 2019 a okamžitě to byl obrovský úspěch, vždyť za těch pár let se jich v Evropě prodalo přes 40 000 kusů. Dlužno říci, že dnes tady nemáme jednu Ténéré, ale hned tři: základní model, potom Ténéré 700 Rally Edition ve speciálním barevném provedení a s lepší výbavou, a nakonec ještě letos představenou verzi Ténéré 700 World Raid, u níž se Yamaha nebála sáhnout hlouběji do konstrukce a nadělila jí lepší podvozek, větší nádrž a pokročilejší elektroniku. Právě z té čerpá i Ténéré a Ténéré Rally Edition pro rok 2023.

Co je tedy nového? Mizí původní LCD displej a na jeho místě najdeme 5“ TFT přístrojovku ovládanou kolečkem z pravého řídítka, kterou známe z World Raidu. Ale ne kompletně, protože tam má tři způsoby zobrazení, zatímco zde najdeme jenom dva, Explorer a Street, chybí soutěžní Raid inspirovaný roadbooky. Co je naopak úplně stejné, to je konektivita prostřednictvím aplikace MyRide ve vašem smartphonu, takže na displeji vidíte upozornění na hovory či zprávy, v appce potom můžete sledovat klíčové parametry stroje, projeté trasy a údaje o nich a také vám zde motorka na sebe napráší, pokud si detekuje nějaký technický problém. Z modelu World Raid pocházejí také vylepšené režimy ABS. Doposud byly dva, teď budou tři: na silnici vám antiblok bude fungovat na obou kolech, do lehčího terénu si můžete jeho kontrolu vypnout pouze na zadním kole a pro extrémní používání v náročném terénu jej můžete deaktivovat kompletně.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Obě inovované verze Ténéré nabídnou dále předpřipravenou kabeláž pro příplatkové rychlořazení, LED blinkry, USB zásuvku namísto letošní 12voltové a jinou páčku přední brzdy, která by měla lépe odolávat poškození při nějakém tlamoletu. Základní Ténéré 700 dostane dvě nová grafická provedení Icon Blue a Tech Camo (Rally Edition zůstává v bílé Heritage White) a navíc si tento model budete moci pořídit také ve verzi 35 kW pro řidičák A2.

Ze stejného roku jako základní Ténéré 700 pochází i do této doby poslední generace nejmenšího yamaháckého supersportu YZF-R125, která tehdy dostala motor s variabilním časováním ventilů a super ostrý vzhled hodný větších motorizací (taky byl vlastně stejný jako u R3). Nyní po čtyřech sezónách dochází k dalšímu převlékání kabátu, jehož střih stopětadvacítka vzala od letošní R7 a podle nás jí to sekne ještě o trochu víc než doposud.

Fakt tady nezůstal jediný přední, boční nebo zadní plast stejný a mě hrozně baví, jak se z té původní hranaté a odulé R125 stává čím dál větší kočka. Je tady ten ústřední světlomet v čumáku, slabé proužky poziček po stranách, moc pěkná prdelka a tak bych vlastně mohl pokračovat popisem celé motorky. Místo toho si ji radši prohlédněte z obrázků a udělejte si názor sami. Mě by u vzhledu udělalo radost asi jediné, a sice kdyby téhle motorce Yamaha nadělila i jiné barvy než černou a modro-černou. Jo a hezčí výfuková koncovka, ale v téhle oblasti asi musíme brát, co euro-normy dovolí.

Že je R125 nová, to byste měli poznat i za řídítky. Ta jsou uchycena nad novými brýlemi, i když že jsou nové, to poznáte až podle detailního porovnání s předchozím modelem, liší se uchycením vidlice, jinak ten děrovaný design tady byl už letos. Na řídítkách najdete úplně jiné ovladače inspirované R1, hlavně na tom pravém je to znát, neboť zde najdete překlápěcí startér/chcípák a kolečko ovládající přístrojovou desku. A ta je spolu s vnějším kabátkem tou největší změnou, nicméně nikoho nepřekvapí, že to je opět 5“ TFT displej. Yamaha ho avizovala už před pár dny u MT-125, takže je logické, že to samé dostane i supersport. Ovšem pozor, uvnitř je tenhle displej „chytřejší“, neboť kromě konektivity nabídne dva způsoby zobrazení, zatímco emtéčko má akorát jeden. U R125 kromě Street se sloupcovým otáčkoměrem a centrálním rychloměrem máte i zobrazení Track, kde dominuje časomíra na 25 kol. A vypadá to dooost racingově. Na závodní dráze by se ostatně R125 opravdu ztratit neměla, nově dostává i vypínatelnou kontrolu trakce a předpřipravenou kabeláž pro montáž příplatkového rychlořazení.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist