yamaha_demo_tour




Obnovená značka SWM spouští výrobu

Na Mistrovství světa v enduru v italské Rovettě se v plné parádě představila oživlá značka SWM Motorcycles. Motorky se staronovým logem se sice nepostavily na start závodu, ale v paddocku si návštěvníci mohli prohlédnout všech šest novinek. Firma, kterou vydupala ze země parta nadšenců s podporou čínského investora, zároveň potvrdila zahájení výroby ještě v tomto roce.

Zkratku, za kterou se ukrývá kompletní název Speedy Working Motors, budou znát především dříve narození fanoušci terénnních strojů. Italská firma SWM úspěšně fungovala v letech 1971-84. V městečku Rivolta d'Adda nedaleko Milána ji založili pánové Pietro Sironi a Fausto Vergani, zapálení fandové motocyklového off-roadu. Do začátku si nedávali žádné malé cíle - chtěli konkurovat těm nejlepším světovým značkám, protože drtivou většinu italské produkce v té době tvořily hlavně čtyřtakty, které přestávaly stíhat lehčím dvoutaktům. Firma SWM tedy vsadila na dvoutaktní motory Sachs, a její motocykly si dobře vedly hlavně v motokrosových a trialových disciplínách. Hned při své premiéře na mezinárodní scéně při závodě Mistrovství Evropy ve Španělsku v roce 1971 dojel Pierluigi Rottigni ve třídě 125 ccm na druhém místě a Giuseppe Signorelli skončil v kategorii 100 ccm třetí.Deset let po svém založení se SWM stala první italskou značkou, která vyhrála mistrovství světa. Titul v trialu jí v roce 1981 zajistil francouzský jezdec Gilles Burgat.

Mezi významné úspěchy značky se řadí také zisk Stříbrné vázy v Šestidenní na ostrově Man v roce 1975. Podle této trofeje pak firma pojmenovala jeden ze svých modelů, a název Silver Vase nese i motocykl z právě zahajované produkce obnovené značky. Původní Silver Vase se vyráběl v šesti různých kubaturách, přičemž všechny motory dodávala firma Sachs. Dva nejmenší agregáty - 50 a 100 ccm - byly vybaveny šestistupňovou převodovkou, u motorů 125 a 175 ccm bylo na výběr mezi šesti- a sedmikvaltem, a konečně nejvýkonnější modely  250 a 255 ccm se dodávaly pouze se sedmistupňovou skříní. Právě kvůli problémům se sedmirychlostními převodovkami od Sachse se ale model Silver Vase stal nepříliš oblíbeným, a SWM kvůli tomu dokonce později změnila dodavatele, kterým se stal rakouský Rotax.

Úspěšné období firmy ale bohužel netrvalo moc dlouho, a v roce 1984 se SWM kvůli finančním problémům dostala do likvidace. Pietro Sironi ještě zkoušel pokračovat v prodeji motocyklů pod mírně upravenou značkou SVM (Società Veicoli Milanese), ale tento pokus oddálil definitivní krach o pouhé tři roky. V roce 1987 se zavřela voda i nad značkou SVM, a tři písmenka zůstala na dlouhou dobu pouhou součástí historie slavného italského motoprůmyslu.

Jenže to by nebyli Italové, kdyby se nepokusili zašlou slávu jedné ze svých národních památek oprášit. Tenhle nápad dostal konkrétně Ampelio Macchi - člověk který italskými motorkami prostě žije. V minulosti pracoval jako technický ředitel pro značky Cagiva, Husqvarna a Aprilia, a před časem se rozhodl vrátit do reálného světa motorky svého mládí. S oživením značky SWM mu finančně pomáhá pan Daxing Gongu, jinak majitel poměrně známé společnosti Shineray Group. Neznamená to však, že by se snad výroba motocyklů měla odstěhovat do Číny. Fungl nová centrála firmy SWM včetně výrobních prostor vyrostla v severoitalském Varese, kde mimochodem sídlí také MV Agusta.

Firma SWM se prezentovala už vloni na výstavě EICMA, kde pro začátek představila celkem šesti modelů - off-roady i silniční stroje. Podrobnější informace o nich najdete v tomto článku. Veřejnost přijala návrat značky s jásotem, a potenciálních kupců by se určitě našlo dost ještě před Vánoci, ale všichni zájemci si museli na svojí vysněnou SWM ještě víc než půl roku počkat. Výroba totiž oficiálně startuje až příští středu (8.7.), a navzdory tomu co se traduje o italském smyslu pro dochvilnost, je slavnostní restart dokonce načasovaný na minuty. V pozvánce na slavnostní spuštění linky se píše, že první kus bude hotový přesně v 16:45. Novodobou historii značky začne psát enduro RS 650 R, který bude vůbec prvním vyrobeným motocyklem SWM po více než třicetileté pauze. Supermotardy SM 650 R se pak začnou vyrábět v srpnu tohoto roku, na konci září pak přijdou na řadu modely RS 300 R, RS 500 R a SM 500 R. Výroba silničních motocyklů Silver Vase 440 and Gran Milano 440 je plánovaná na polovinu října.

Slušelo by se nakonec napsat, že více se dozvíte na webu výrobce nebo na stránkách českého zastoupení značky. V současné době to ale platí jenom v omezené míře, protože informací k jednotlivým modelům je na stránkách poskrovnu, a sdílnější není ani sekce ceník. Snad se dočteme víc po spuštění výroby, tedy za týden.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist