yamaha_demo_tour




Novinky Shark: bezpečí i komfort

Francouzský výrobce přileb u příležitosti dvaceti let své existence modernizoval logo se žraločí ploutví, a současně zásadním způsobem obměnil modelovou řadu. Pro sezónu 2011 jsou nachystány hned tři novinky. Společnost Nokamoto, která přilby Shark do České republiky dováží, nás pozvala na jejich prezentaci tradičně do Krkonoš.

Kapitoly článku

Vision-R. Značka: překrásný výhled

Protože veškeré možnosti, jak modernizovat úspěšný model RSF, byly vyčerpány při vývoji jeho třetí generace, přišel čas učinit razantnější krok. Ve výrobním programu jej proto po dlouhých letech nahrazuje nový Vision-R, který je rovněž konstruován jako cestovně-sportovní kompozitová přilba.
Jak naznačuje název, tady to bude především o výhledu. Ten je vedle bezpečnosti a komfortu jedním z klíčových parametrů motocyklové přilby, respektive první dvě zmiňované kvality přímo ovlivňuje. Při jízdě otevřenou krajinou se určitě lépe relaxuje, když vám přilba dovolí kromě zírání na šedou silnici před motorkou také trochu osvěžit mysl pohledem na okolní panoramata. A že v městském provozu závisí na přehledu o okolní situaci vaše vlastní bezpečnosti, není třeba zdůrazňovat. Konstruktéři měli tyto skutečnosti na zřeteli, a přidali ke standardním rozměrům průzoru deset procent na výšku a celých pětadvacet na šířku. Výsledkem je výhled, jakému na současném trhu mohou konkurovat pouze otevřené jet-přilby.
Dalším pozitivem v místě, kudy se z přilby kouká ven, je způsob uchycení vizoru. Systém Autoseal přitáhne po zaklapnutí plexi směrem k obličeji a zajistí jeho lepší utěsnění proti hluku, průvanu i dešťové vodě. Pro případ, že si následkem krizové situace zadýcháte plexi zevnitř tak, až se zamlží, slouží zase systém Rapid Antifog. Jde v podstatě o páčku na levé lícnici, kterou stačí stisknout směrem dolů, plexisklo mírně odskočí od těsnící lišty a čerstvý vzduch vyžene mlhu ven.
Kdo někdy zkusil, jak špatně se do nasazené přilby vsunují nožičky brýlí, a jak v ní za pár hodin umí znepříjemnit pobyt, ať zbystří pozornost. Nová přilba Vision-R totiž tenhle problém řeší praktickou vychytávkou. V oblasti spánků má vnitřní výstelka vyjímatelné obdélníky, které stačí strčit do kapsy, a jste v pohodě. Naopak nutnost nasazování slunečních brýlí je díky integrované sluneční cloně u modelu Vision-R úplnou minulostí.
Podstatnou novinkou je poloha ventilačních průduchů na povrchu přilby. Shark konečně opustil svoje typické použití jedné vrchní ventilace uprostřed, a dal přednost efektivnějšímu rozmístění se dvěma náfuky po stranách. Kromě toho, že dva jsou vždycky víc než jeden, prospěla změna i designové stránce, a nový tvar klapek usnadní i ovladatelnost v rukavicích.
Současně s modelem Vision-R firma Shark uvádí na trh vlastní komunikační systém na bázi bluetooth pod obchodní značkou Sharktooth. Polstrování přilby je už z výroby připraveno k umístění sluchátek, sadu mikrofonu, sluchátek a komunikační jednotku, se dodává zvlášť. Akumulátor továrního systému je uložen v přilbě nezávisle na hlavním modulu a díky tomu může mít větší kapacitu, než univerzální interkomy s baterkou umístěnou přímo v jednotce.

Jednotlivé konstrukční prvky nové přilby Vision-R jsou detailně ilustrovány v prezentačním videu.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Závodní Race-R Pro, turistická Race-R

Přilby Shark používá celá řada špičkových závodníků, a právě oni měli hlavní slovo při vývoji novinky Race-R Pro, která nahrazuje dosavadní top-model RSR2 . Race-R Pro se tak stává přilbou, která běžnému spotřebiteli zprostředkuje zkušenosti předních světových jezdců tříd MotoGP, Superbike a Supersport.
Aby mohla být vyrobena přilba skutečně na míru, ve vývojovém centru se rozhodli pro postup zvaný Reverse Engineering, což ve volném překladu znamená něco jako vývoj naruby. Na rozdíl od konvenčních metod, kdy se vyrobí nejprve skořepina a do ní následně tvaruje polstrování, se v tomto případě postupovalo od hlavy směrem ven. Na síle výstelky se šetřilo, jak se u sportovní přilby sluší, naopak poctivá skořepina je vyrobena z uhlíko-aramidových vláken. Už první testy potvrdily, že volba konstruktérů byla správná a prototypy vykazovaly vysokou stabilitu i v rychlosti nad 300 km/h. Výrazným způsobem k tomu přispěl také dvojitý zadní spojler, který omezuje nežádoucí turbulence, vznikající při odtrhávání proudu vzduchu od přilby.
O revoluci můžeme hovořit v souvislosti s hledím. Už model RSR2 byl díky tloušťce plexi tři milimetry raritou, a v nové přilbě Race-R Pro bude obličej jezdce chránit (například před průrazem stupačkou padajícího motocyklu) ještě o milimetr materiálu více. To platí o střední části štítu – směrem ke krajům se tloušťka plexiskla mírně zmenšuje, což napomáhá zlepšení optických vlastností vizoru. Konkrétní výhody tohoto řešení spočívají v minimalizaci zkreslení při vysokých rychlostech nebo letmém pohledu dozadu.
Stejně jako nový Vision-R se i Race-R Pro může pochlubit novou strukturou ventilačního systému. Shark vyhodnotil všechny existující varianty a nakonce se rozhodl pro vlastní řešení. Výsledek? Čtyři vstupní otvory (1 x brada, 1 x čelo a 2 na vrchní část), a sedm výstupů. Nastavením propustnosti jednotlivých větráků se dá dosáhnout tří různých kombinací.
Pro ty, kdo chtějí spíš cestovat než závodit, je v nabídce verze modelu Race-R bez koncovky Pro, která má podobné vlastnosti jako její profesionální kolegyně, ale s ohledem na vzpřímenou jízdní pozici při cestovním stylu jízdy není vybavena spojlerem. Další podstatný rozdíl poznáte u pokladny, kde vám naúčtují oproti profi modelu o třetinu méně. 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Související firma
  • Nokamoto

    Oficiální importér motocyklového oblečení Clover, Bering, Segura a přileb Shark a zavazadlových systémů Bagster. Oficiální dealer motocyklů Honda a náhradních dílů. Servis motocyklů Honda.




TOPlist