globalmoto_duben_nolan




BMW představuje nové M 1000 XR i standardní S 1000 XR

Není to dlouho, co se o kategorii silničně-sportovních motorek mluvilo jako o mrtvé. V poslední době se ale karta prudce obrátila a co víc, zrovna nyní zažívá tahle třída svoji velkou chvíli. BMW totiž představilo svoje dvouhlavé a čtyřválcové sportovně-cestovní portfolio pro následující roky. Je tu inovované standardní S 1000 XR, ale hlavně zběsilé M 1000 XR zaměřené na ukrutně rychlé silniční cestování i okruhové jezdění.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Taky už máte založená prasátka, nadepsaná „Multistrada V4 RS“ a „XSR900 GP“? Tak si rovnou připravte ještě třetí, tentokrát nadepsané „M 1000 XR“. Pokud taková prasátka nemáte, dobře pro vás a dost vám vaši racionálnost závidím.

Ovšem žerty stranou. Je to právě nedávno představená Ducati Multistrada V4 RS, pro kterou je nový emkový Bavorák přímým konkurentem. Zároveň jsme právě svědky vzniku kategorie „silničních super-tourerů“, které výkony bezmála dorovnávají plnotučné superbiky, přitom ale zachovávají komfort pro každodenní použití i cestování. Zatraceně rychlé cestování. Ne snad, že by výchozí a souběžně představené S 1000 XR cestovalo pomalu, ale je jasné, který ze dvou strojů dneska tahá za delší konec provazu.

M 1000 XR přímo vychází z S 1000 XR, ovšem bere každý myslitelný parametr a posouvá ho o stupeň nebo dva výš. Je tu víc výkonu, méně hmotnosti, lepší brzdy, lepší podvozek, víc aerodynamiky a dokonce i sada okruhové telemetrie.

V první řadě motor. Řadový čtyřválcový litr doplněný o technologii variabilního časování ShiftCam si obě XR berou ze superbiku S 1000 RR. Standardní S 1000 XR posunulo výkon oproti dosavadnímu modelu o střídmých 5 koní na rovných 170 koní, dosahovaných v 11 000 otáčkách za minutu. Točivý moment pak činí 114 Nm při 9 250 otáčkách a pohotovostní hmotnost motorky je 227 kilogramů.

Jenže jakkoliv se tyhle parametry zdají (a jsou) super, tak pouze blednou před tím, s čím přichází zběsilejší a „karbonovější“ sourozenec M 1000 XR. Ten totiž ze stejného motoru doluje 201 koní při 12 750 otáčkách, 113 Nm při 11 000 otáčkách a omezovač zastaví čtyřválec v rozletu až při 14 600 za minutu… To je na cesťák slušná řežba. Vyšší dynamika je navíc podpořená kratšími převody oproti esku. Jednak má rozeta na zadním kole 47 zubů oproti 45, jednak je zkrácená i čtyřka, pětka a šestka v převodovce. A hmotnost? Ta díky titanovému výfuku, několika karbonovým dílům, lehčím kovaným kolům a dalším drobnostem spadla na 223 kilogramů pohotovostní.

M 1000 XR si dopřává i další speciality. Jsou tu třeba modré M brzdiče, u nichž nejde ani tak o tu modrou barvu, jako spíš o špičkový účinek daný naladěním směsi destiček, radiálním uchycením, radiální pumpou a kotouči o průměru 320 milimetrů. Podvozek je semiaktivní DDC (Dynamic Damping Control) s ručně nastavitelným předpětím přední USD vidlice i zadního tlumiče Nechybí ani nastavitelný tlumič řízení. Mírně jiná jezdecká pozice byla dosažena použitím řídítek s odlišnou geometrií oproti S 1000 XR, je tu menší větrný štítek před jezdcem a samozřejmě nechybí tolik propíraná aerodynamická křidélka na bocích kapotáže. BMW uvádí, že ve 220 km/h generují 12 kilogramů přítlaku. Už nikdy neubírejte na vašem oblíbeném horizontu!

Palubní elektronice pochopitelně vévodí velký TFT displej o úhlopříčce 6,5 palce a pak je tu tak nějak všechno, co si umíte představit. Od náklonového ABS a kontroly trakce, přes rychlořazení, až po stopky na okruh. M XR je opět lépe vybaveno a má třeba systém řízeného smyku zadního kola při nájezdu do zatáčky, závodní datalogger, launch control nebo omezovač rychlosti v boxové uličce.

A kdyby se vám i po tom všem přece jenom zdálo, že chcete od vrcholné M verze něco navíc, můžete v konfigurátoru sáhnout po paketu M Competition. V něm dostanete hlavně karbonová kola namísto kovaných hliníkových, dále karbonové blatníky, kryt řetězu a díly kapotáže, ale i nastavitelné stupačky a aktivaci GPS stopek. Díky karbonu klesne pohotovostní hmotnost o 3 kilogramy na rovných 220 kg.

Jak už padlo v úvodu, S 1000 XR je skvělý a rychlý cesťák, ale všechny pohledy se v tuto chvíli upírají k lépe vybavenému a v každém ohledu extrémnějšímu M 1000 XR, které je prostě boží. A navíc můžete všude chodit a říkat, že máte cesťák s výkonem přes 200 koní, jakkoliv by vám v reálném světě těch 170 koní standardního eska bohatě stačilo.

Potřebu 31 koní navrch navíc možná přehodnotíte při pohledu do ceníků. S 1000 XR startuje v základu na částce 469 000 korun, kdežto M 1000 XR koštuje 635 000, a když už ho konfigurujete, pak prostě nelze nezaškrtnout M Competition paket za 126 800 korun. Na druhou stranu je v téhle ceně obsažená hromada další výbavy, za kterou u eSka připlatíte zvlášť.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist