globalmoto_duben_nolan




BMW představilo koncept malého allroundera

Klasickou přehlídku elegance s názvem Concorso d’Eleganza pořádanou na břehu jezera Como často využívají značky k prezentaci svých konceptů. Letos na tuhle kartu vsadilo mnichovské BMW a představila koncept 9cento. Co z toho bude do budoucna, můžeme jenom spekulovat, ale mnohé napovídá, že bychom se mohli dočkat modelu XR s menším motorem.

Kapitoly článku

O tom už jsme spekulovali nedávno, ve spojitosti se skicami francouzského designéra Nicolase Petita. Teď to vypadá ale o něco pravděpodobněji, protože před námi stojí koncept „nove cento“ (tak se název 9cento vyslovuje), který zapadá do stejné kategorie motocyklových SUV, jako S 1000 XR. Máme tady 17 palcová kola, vysoké zdvihy, vzpřímenou jezdeckou pozici a kapotáž chránící před povětrnostními vlivy. To, že jde o motocykl střední kubatury, dokazuje motor. Podle karterů je zde jasně rozpoznatelný řadový dvouválec známý z nových endur F 800 a 750 GS. 95 koní a 92 Nm na pořádnou zábavu stačí, v případě 9centa bychom se mohli dočkat trošku jiného naladění a nižší hmotnosti.

O moderním přístupu továrny vypráví šéf designu Edgar Heinrich: „Není potřeba být neustále mohutnější, větší a výraznější. Tento koncept se zaměřuje na vyváženost. Dává dohromady to nejlepší ze segmentů sportovních a cestovních strojů, stejně jako třídy Adventure. Vznikl tak motocykl, který BMW ještě nikdy nepostavilo. BMW Motorrad Concept 9cento je naší interpretací moderního, univerzálního stroje střední třídy,“ říká Heinrich a dodává: „Praktické vlastnosti, jako jsou cestovní schopnosti, úložné prostory nebo ochrana před větrem a počasím, jsou pro jezdce velmi důležité, ale často se na motocyklových konceptech neobjevují. Na letošním konceptu jasně ukazujeme, že všechny tyto racionální prvky lze propojit do dynamicky působícího celku tak, aby vzniklo něco fascinujícího a mimořádně emotivního.“

Dynamický vzhled konceptu nemůžeme upřít, stejně jako praktické vlastnosti. Na tomhle místě musíme vyzdvihnout inovativní systém uchycení kufrů. Bez nich je motorka kraťoučká, s minimálním prostorem pro spolujezdce a tváří se jako agresivní streetfighter. Dvojice kufrů se na motorku jednoduše shora nacvakne a nejen, že poskytne litry úložného prostoru, ale zároveň vytvoří prostorné sedlo pro spolujezdce.

Zbytek motorky je už sice exkluzivní, ale více méně konvenční. V rámu můžeme opět najít podobnost s novými osmistovkovými endury, oproti nim je dovybaven plátem z uhlíkových kompozitů. Ten snížuje hmotnost a spojuje přední část se zadní kyvkou frézovanou z hliníku. To je konec konců materiál, s nímž se nešetřilo. Frézované hliníkové díly najdete také na nádrži nebo držáku stupaček.

Zůstane tedy jenom u konceptu? Něco nám říká, že ne. Vzhledem k tomu, že nejde o žádný sci-fi výkřik a že tato třída nabírá neustále na popularitě, se brzy můžeme těšit na lehký silniční cesťák, který by mohl konkurovat například Tracerovi od Yamahy nebo malé Multistradě. Jestli bude vypadat podobně jako 9cento, tak se už teď těšíme na svezení. Designérům se totiž opravdu povedlo namalovat koncept tak, že z něj lehkost jenom čiší. Tohle by mohlo být dobré svezení…

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
Acalera přispěl 3 Kč
Destroyer přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist