yamaha_demo_tour




Aprilia představila okruhovou raritu RSV4 X

Sotva jsme si představili nové nejsilnější RSV, je tady další, které ho rozcupuje na kusy. U příležitosti 10 let čtyřválcového superbiku továrna z Noale představila speciálně vyšlechtěný okruhový speciál, který najde své místo v garáži 10 vyvolených budoucích majitelů. Tenhle sběratelský kousek je nacpaný závodními komponenty vycházejícími z mistrovství světa superbiků a tomu odpovídá jeho výkon, váha a také cena.

Kapitoly článku

Při psaní o nové RSV4 1100 Factory nám vlastně ani nedošlo, že je tu tenhle model bez výraznějších změn už 10 let. Revoluční superbike s čtyřválcovým véčkem přišel v roce 2009 a jeho poslední verze Factory dokazuje, že i po jedné dekádě do starého železa rozhodně nepatří. Komu by bylo jejích 217 koní pořád málo, může začít snít nad novou verzí RSV X. Ta totiž véčko posouvá ještě o pořádný kus dál.

Ale nemyslete si, tohle není úprava, kterou zvládne Tonda od vedle ze servisu. Jedenáctistovkový motor se pro každý z deseti vyrobených kusů sestavuje ručně přímo v závodním oddělení Aprilie, na stejném stole kde technici s maximální přesností připravují jednotky pro MotoGP a WSBK. Samotným minimalizováním všech výrobních tolerancí jsou v Aprilii schopní dostat z motoru nějaké koně navíc, ale to není samozřejmě všechno. Motor má jiné vačky, ventilové pružiny s miskami a konvexní zdvihátka, která dovolují použít agresivnější profil vaček. Ten mimochodem 
vychází z WSBK. Obyčenou úpravou na závěr je nahrazení výfuku otevřeným Akrapovičem s titanovými svody a karbonovou koncovkou, který doplňuje filtr vzduchu Sprintfilter. S ním má továrna dobré zkušenosti, používá ho i v RS-GP a údajně má jít o nejpropustnější filtr na trhu. Posledním dílkem do motorové skládačky je naladění řídící jednotky. A výsledek? Tramtadadá – 225 koní!

A Aprilka v nášupu exkluzivních závodních komponentů pokračuje. První nese zkratku ANN, jejíž rozklíčováním dostanete Aprilia No Neutral system. Poprvé je podle továrny u sériové motorky (s tou sériovostí bychom byli opatrní) použita převodovka, kde není neutrál mezi dvojkou a jedničkou, ale až pod jedničkou. No, podívejte se na různé pitbiky a další stroje, sériově vyráběné v často pochybných asijských proveniencích, a zjistíte, že to rozhodně není první sériové použití tohoto uspořádání skříně. U seriózní továrny ale ano a stejně tak to platí pro superbike. S tímhle řešením má noalská továrna zkušenosti z MotoGP a WSBK a mělo by to omezit případná nedořazení mezi jedničkou a dvojkou. Je fakt, že to ani s quickshifterem kolikrát nebývá úplně košer, na druhou stranu bychom se nechtěli prořadit na tvrdých brzdách až na neutrál. Ale kluci určitě vědí, co dělají.

Další specialitkou je sériová montáž nového třmenu od Bremba. GP4-MS je novinka představená na letošní Eicmě a jde o monoblokové brzdiče obráběné z hliníku s určením pro silniční provoz. Trošku záhada, proč rovnou nenamontovali čistě závodní GP4-RR když jde o čistou okruhovku či spíš sběratelský kousek, který se z útrob garáže jen tak nepodívá. S krásnými třmeny spolupracuje radiální pumpa 16x19 a i ta je obráběná z jednoho kusu, poslední brzdařský parťák je plovoucí kotouč T-Drive.

Aby se dala oproti modelu 1100 Factory ještě snížit hmotnost, jsou tu karbonové kapoty, lehčí nádrž a spousta dílů obráběných z hliníku. CNCčko se vlastně při výrobě dílů pro tuhle motorku skoro nezastavilo, jsou tu obráběné páčky, padáky na motoru, přepákování stupaček nebo horní brýle. Už tak lehká kovaná kola standardní verze Factory v případě Xka nahradiliy magnéziové ráfky, takže se číslo na váze mohlo zastavit na 165 kilogramech suché hmotnosti. Tohle bude solidní fičák. Zájemci o stroj si ho můžou od půlky dubna zarezervovat na webových stránkách factoryworks.aprilia.com a šťastlivci, kteří budou ochotní za motorku vysolit 39 900 euro, získají i exkluzivní vstupenku do závodního oddělení v Noale.

Výše uvedené stránky skýtají i mnoho dalších pokladů. Jedná se o program závodního oddělení, kde si můžete objednat závodní RSVčka v různých závodních specifikacích, stejně tak motory nebo díly. Mimochodem, litrová tovární RSV4 RF ve specifikaci SBK vychází na 39 400 euro bez daně, má vlastní elektroniku APX vyvinutou závodním oddělením Aprilia Racing, data recorder a motor vyladěný na více než 218 koní. Na pohárové závodění nebo národní mistrovství fajn náčiní, ale zdaleka to nemá na loňskou světovou RSV4 týmu Milwaukee. Její přesné specifikace zná jen pár nejpovolanějších, tým oficiálně udává výkon přes 220 koní, váhu 168 kilogramů, odpružení Öhlins, brzdy Brembo a kola O.Z. Všechno samozřejmě v té nevyšší specifikaci, pro běžného smrtelníka prakticky nedostupné. A podívejte se třeba na tu zadní kyvnou vidlici. Tohle je docela jiná liga. I tak je ale Aprilia RSV X slušný prostředek, jak nahlédnout do těch nejvyšších závodních pater.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 21 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
zdenjarda přispěla 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
Uhličan přispěl 3 Kč
iTm přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
puod přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist