yamaha_demo_tour




Pérování endura a jeho základní nastavení je alfou a omegou dobrého pocitu ve stupačkách!

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Skalic (0) napsal 23.04.2019 v 11:52

Doporučuji zkouknout toto
https://www.youtube.com/watch?v=LlIbU-GKaMs

jsou tam i jízdní ukázky.

Krejza (1) napsal 22.03.2019 v 08:03

Snad někomu z vás následujících pár informací pomůže. Jezdím absolutně něco jiného než off, ale princip nastavení je stejný. Také jsem hledal spoustu odpovědí, které běžně k dostání nejsou.

1) Článek klasicky informaticní o základu. Pokud je ale míněn směrem, aby se lidi obecně začali zajímat a starat o podvozek, před sezónou je pozdě. Minimálně se z toho servisáci po...
2) K tomuto základu ještě vidím uvést dvě věci. Nový olej má menší výkyv vlastností mezi studeným a teplým, starý má ten výkyv extrémní (studený je extrémně hustý, teplý extrémně řídký). Je potřeba nastavovat na teplém oleji, resp. je to přesnější nastavení. Zadruhé nastavení ovlivňuje teplota okolí. Stejně nastavená motorka se stejným jezdcem se bude chovat jinak v 10°a jinak ve 30°.

Stoprocentní souhlas s komentářem sirra. Zkoušet, nastavovat, nebát se s tím hýbat a hledat si vlastní nastavení. Po změně si dát chvíli pozor, že se motorka bude chovat jinak a postupně zrychlovat, nenapálit to hned od začátku na předchozí tempo.

3) Nastavení SAGu, jak se v článku popisuje, je pouze základní/výchozí nastavení. Ten se potom zlepšováním schopností mění. Není tak vhodné ho po změně předpětí/pružiny opět dohánět do základního nastavení.
4) Nastavení SAGu neřešit absolutními hodnotami v mm, ale procentem zdvihu.
5) Vždy mít nastavený alespoň nějaký FREE SAG (v článku první měření, hodnota 35mm). U off to, předpokládám, je absolutní nutnost. U silnice se ale lze setkat s touto hodnotou nulovou.
6) Kdy nastavit předek a kdy zadek? Logicky, ale NIKDE to NIKDY NIKDO neřekl. Pokud je problém v nájezdu do zatáčky, hlavní je nastavení na předním kole. Pokud je problém na výjezdu, jde především o zadní kolo. Toto platí na asfaltu. Jak moc mimo, to neřeknu. Osobně bych se zaměřil na dobu, kdy je na kterém kole většina váhy, a to místo potom nastavoval.

Mig_35 (345) napsal 19.03.2019 v 11:16+1

Pravdu díš Sirre. Když jsem objednával podvozek, ptali se mě mistři svého oboru na tolik věcí, že jsem čekal, že budou chtít i vzorek moči. Je to prostě šíleně individuální. A stačí svoje horko-těžko přichystanou motorku přivést do jiného prostředí a už to zase bude něco jiného.
Univerzální návod prostě neexistuje. Proto někomu vyhovuje dvoutakt a jinému čtyřtakt. Někdo rád točí, jiný chce zátah odspodu...
A bez staré známé pravdy by to nebylo úplné "pilot zaletí i na vratech od stodoly"

sirr (55) napsal 19.03.2019 v 11:07+5

Jedna důležitá věc, pro lidi ... kteři se ptaj jak co naklikat...
1) proštujte si manuál, každá motorka může mít na jiném míste COM a REB
2) po koupi motocyklu, (pouze né u nové motorky) , nechat si přetěsnít a zrepasovat tlumiče!
- mnohdy x let nerepasovaný podvozek ani na klikání nereaguje, natož aby fungoval!!!
3) napište si stávající hodnoty podvozku, na kterém jezdíte na papír...např. kolik kliků od dotažení, celého podvozku - aby jste po rozladění byli schopni vrátit do původního nastavení na kterém jste jezdili..., či základní nastavení dle manuálu a váhy jezdce
4) Laborujte a testujte!
Nastavení podvozku je individuelní, někdo jezdí měkčí, někdo tvrdší...nejčestějí měkčí spodek..tužší vrch, dle urovně vyježděnosti, stylu jízdy...dle náročnosti terénu a rychlosti trati...atd...Když pojedou dva na stejný motorce - jednoho to může kopat a druhýmu to může vyhovovat!
Zkuste si např. COMpresi úplně povolit a projet se- ať poznáte jak se motorka chová...a utahujte dle svých pocitů (měkost, doraz atd..) ... to samé i odskok REBound ... Lovu zdar

Eso_Rimmer (383) napsal 19.03.2019 v 09:27

diky za clanek jen me mrzi, ze tam neni takova dukezita vec jako napr.- najedete na hrb, predek ok, kopne vas to do zadku, zkuste ubrat na utlumu o tri kliky, na odskoku dva a zkuste to znovu (priklad). proste aby si i lajk dokazal predstavit, na co ma zkusit sahnout, aby mu to vubec pomohlo.

Balouch (266) napsal 19.03.2019 v 08:59

Mig_35 v tom případě doporučuji volit pružiny pro stav před vy...nim...

Kubik19 (777) napsal 19.03.2019 v 08:51+1

Jen takove OT. Vždycky mě fascinuje a to hlavně v česku, jak někdo může jezdit na nenastaveném podvozku at už to mx (kde to je nejduležitější věc ze všech - vykon je na hovno když nemaš nastaveny podvozek) tak i v Enduru. Většina lidí v česku to prostě nenastavuje a jezdí na seriových podvozcích. Takže osvětu ohledně tlumičů je potřeba dělat co nejvíc. za mě super napsany článek minimalně co se základů týče.

iVlada (80) napsal 19.03.2019 v 08:31+1

_Sparrow> určitě dobrý podnět pro další práci

_Sparrow_ (16) napsal 19.03.2019 v 08:02

iVlado, Dovolím si reagovat. Jste novináři, děláte detailní recenze a reportáže že všech možných úhlů pohledu. Máte perfektní fotky, zpomalené záběry atd. Co takhle vyrazit s kolegy na trať, nebo do offroad školy a přinést nám amatérům detailní článek o problematice. Třeba jako seriál. (například jako ten o ježdění na enduru) Vzít si do parády dvě - tři motorky s nejčastěji používanými tlumiči, nastavit tlumiče například "na měkko", projet trať/kládu/roletky, udělat zpomalené záběry, vysvětlit od odborníka co se tam děje a jak to spravit. Následně to nastavit do správné polohy a opakovat. Hmmm? Myslím si, že toto by mělo mnohem větší informační hodnotu a lidé tady by ti za to byli neskonale vděční a přispěl by si tak k naší bezpečnosti mnohem více Ale chápu, že tohle by byla přece jenom práce, ne článek na 15minut

iVlada (80) napsal 18.03.2019 v 23:38

Díky za reakce a to úplně všechny... primárním účelem článku je připomenout, že začíná sezóna a na toto konto je dobré zkontrolovat pérování a případně mu dopřát servis, protože hodně motorek hobby jezdců téměř nemění náplně podle instrukci a už vůbec neřeší tvrdost pružin vhodných pro vlastní potřeby. Mimo jiné jde o vlastní bezpečnost... Zrovna tak to, že je dobré se při klikání pohybovat v rozumné míře a snažit se držet doporučení výrobce, protože to je jednou ze správných cest a má to své pravidla. Už proto je v názvu článku slovo "základní". Pochopitelně, pokud toto nefunguje, je dobré se obrátit na odborníky, kteří mají moře zkušeností a vědí, co s ním. Mimochodem, kdo si motorku nastavil, věnoval se tuhosti pružin nebo dodržuje předepsán servisní intervaly?

hrochi (155) napsal 18.03.2019 v 21:09

Článek má pravdu v jediném: správná tvrdost N/mm pružiny je nutnost, přitáhnout nestačí. Jen bych řekl, že 75-85kg má Číňan nebo dítě a né evropskej chlap. Ta hodnota poklesu s jezdcem, ale není vždy 110mm, ale prostě 1/3 zdvihu a 1/3 z ní neboli 1/9 či 1/10 zdvihu je vl.tíha moto. A řešit pružinu to chce hned po koupi.

Útlum se nastaví ještě snadno. Rozjedu se proti kládě nebo obrubníku, a když mi řidítka vyrazí zuby nebo sedlo nakopne prdel, tak je to moc. Naopak, když si skočím a jdu na dorazy tak málo. A pak hledej kompromis na to co jezdíš nejvíc, ať se v tom furt nehrabeš.

Odskok, to je alchymie. To chce jezdit rolety a zkoušet a třeba se i zeptat kolegy za sebou, co dělá zadní kolo. A na každej terén to chce něco jiného, tak to dát asi někam ke středu.

jaro27 (78) napsal 18.03.2019 v 19:29

Pripájam sa ku kritikom tohto článku. Aj mne sa zdá zbytočný, lebo vlastne nič neobjasňuje, ale len cituje manuál.
Niekde sa píše, že kompresia a odskok je nastavenie sily pri stláčaní-rozťahovaní, niekde sa hovorí o rýchlosti. No a ak sa niečo hýbe rýchlo, je to väčšou silou, alebo menším odporom na nejakých tých ventiloch vo vnútri?
A čo je napríklad komfortné nastavenie? Že je ten pohyb pomalší, alebo naopak rýchlejší?
Jasné, ja si nejaké logické závery spravím, ale sú správne?

Ak niekto dáva rozumy, tak nech to je niekto, kto sa tomu rozumie a riadne to opíše aj s príkladmi v rôznych situáciách.

Zopár pojmov: //www.frt.sk/technologia.php?id=technologia

Mig_35 (345) napsal 18.03.2019 v 18:39

Já ti to neberu Balouchu, že by to tak mělo být správně. Ale rozdíly tam budou vždycky a jestli hraje roli deset kilo tak přesně tolik cca je rozdíl mezi prázdnou a plnou nádrží - a jedním vy...ním:)

JA-NE (767) napsal 18.03.2019 v 17:25

super clanok ked citam prispevky dolu som rad ze som obklopeny ludmi ktory mi vzdy dokazi fundovane poradit

Pepe14 (13) napsal 18.03.2019 v 16:20

Je to jak píše Balouch , navíc s poloplnou nádrží, a ještě někdo třetí by tě měl zepředu držet za řidítka, protože jinak jsi jednou nohou někde opřený.

Zdenalbenal (4) napsal 18.03.2019 v 16:15+1

Se slzou v oku vzpomínám na někdejší střediska soutěžního sportu, na pomoc a rady zkušených jezdců, trenérů, kteří v primitivních podmínkách říkali a vysvětlovali, co děláme blbě...a my si to brali k srdci a zkoušeli to podle jejich rad, abychom zjišťovali, že na nich asi něco je...
No, nemáte to teď, hoši, jednoduché...
Ale zkuste se pozeptat těch, kteří ty závody jezdí a na solidní úrovni - věřím, že vás nepošlou do háje, vždyť pro radu je nejlepší chodit ke kováři, né ke kováříčkovi .

Honza-K (830) napsal 18.03.2019 v 13:10

panca: ono je to totiž strašně individuální a rady na otázky typu: "dělá mi to tohle, co mám dělat?" by vydaly na celou knížku. A stejně by to nemuselo sedět každýmu...
Všeobecně opět platí, že na měkký motorce se nedá jet rychle. Endurovou vidlici na motokrosovou nepředěláš jenom nastavením, pokud bys to chtěl udělat pořádně, musel bys vyměnit minimálně planžety, které regulují průtok oleje a kroska je má silnější a většinou i jiný počet a samozřejmě i upravit olejovou náplň.

Honza-K (830) napsal 18.03.2019 v 13:00+4

to funtom999: Ono správné nastavení tlumičů je docela alchymie a hodně záleží na typu terénu, jaký preferuješ. Přední tlumiče nemáš jak změřit, ale jak je psáno v článku, dej stahovací pásku na jednu pístnici a podle toho poznáš rozsah, kam se až vidlice "potápí". Podle toho utáhni, nebo povol pružinu. Pokud motorka nemá nastavení tvrdosti přední pružiny, např.japonci to moc nedělají, musíš přidat nebo ubrat olejovou náplň.
Těch pravidel o nastavení je poměrně hodně, ale např.pokud ti př.vidlice tluče při brzdění do rukou, jde o to, jestli to mlátí při první bouli, nebo až na dalších. Pokud až na dalších, chce to přidat kompresní útlum a povolit odskok, protože je vidlice moc pomalá, nestačí se vracet a "zatlouká" se do spodní části rozsahu, kde už funguje hůř.
Opět, jak se psalo výše, chce to, aby se na tebe někdo díval, porovnával změny a hlavně abys byl schopen popsat, co to vlastně dělá...

panca (18) napsal 18.03.2019 v 12:59

Přesně. Nevím, jestli si každý hlídá své know how nebo je to taková věda, že o tom nic neví ani novináři. Info z článku je tisíckrát opakovaný základ, ale konkrétní věci se člověk nedoví. V manuálu máš uvedené základní nastavení, ale nikde ti nenapíšou co máš udělat když ti chodí motorka po skoku na dorazy nebo když tě kopne při přejezdu přes kládu. Např. by mě zajímalo jak přenastavit endurovou motorku ze základního nastavení např. na motokros nebo co dělají extremisti s nastavením, jestli změkčují, ať mají lepší trakci do výjezdů. Jak ze základního nastavení přenastavují pro překážky typu kláda apod. Od nikoho nečekám, že mi napíše přesný počet kliků na kterou stranu, ale hrubý nástřel by určitě pro odpíchnutí pomohl.

funtom999 (32) napsal 18.03.2019 v 12:22

Texty o nastaveni pervani ctu hodne rad, ale ani v tomhle textu jsem nenasel odpovedi, ktere me zajimaji.
napriklad:
SAG na prednich vidlicich - ovlyvnuje geometrii, proc ho nikdo neuvadi?
Jaky ma byt SAG na prednich vidlicich?
Pak by to uz byli specifictejsi otazky.. napr:
Jak rozlisit jestli mam moc utazenou kompresli nebo moc rychly odskok?
Jak na vyjezdu ze zatacky spoznat jestli mam na tlumici pomalou kompresi moc utazenou nebo naopak?
Jak rozlisit jestli potrebuji upravit nastaveni vidlice nebo tlumice, kdyz je motorka na vyjezdu strasne nedotaciva?

Balouch (266) napsal 18.03.2019 v 11:49

90% lidí to neprožívá... Každopádně správné pružiny jsou opravdu základ...Paradoxně se může zdát motorka žehlivější, protože tvrdší pružiny jí nedovolí tolik se nořit a pracuje pak v horní oblasti tlumení, kde je měkčí...

Mig_35 (345) napsal 18.03.2019 v 11:23

Balouchu - jen čistě technická - nádrž je na cca 9 litrů, rozdíl mezi plnou a prázdnou je devět kilo...Mě osobně lítá váha běžně o pět kilo. Zase tak bych to extra neprožíval.

Balouch (266) napsal 18.03.2019 v 10:59

Čau Vláďo, nevím jak u HQ, ale u KTM se váha jezdce pro určení tvrdosti pružin určuje právě s plnou výstrojí, protože jen tak je váha přesně dána...Někdo jezdí jen v holinkách a zmijovce a někdo má výstroj včetně chrániče krku, ortéz a všeho možného a tam se dostaneš klidně i na 12 Kg výstroje a více...Já mám výstroj kolem 10 Kg... Věřím, že u HQ psali manuály stejní lidé, takže to bude stejně...

klubko (18) napsal 18.03.2019 v 09:43+3

hmm, hmm, škoda. Projel jsem spoustu videí na YT, přečetl podobných článku, protože se docela snažím pochopit, jak poznám, že má podvozek špatně nastaven a po přečtení tohoto článku jsem na to opět nepřišel.
Každej popíše, jak nastavit SAG, to je věc snadno změřitelná a popsatelná, ale zbytek je tak nějak mlhavej, jako u ostatních.
Jak poznám, že mám moc malej/velkej odskok, kompresi? Kopne mě to do řídítek? Vykopne mě to ze sedla při přejezdu klády? To jde asi taky docela snadno poznat, když člověk přeletí přes řídítka
Co když mám naklikáno do krajní polohy, ale furt se mi to nezdá?




TOPlist