yamaha_demo_tour




Rozhovor s Martinem Heřmanským

Harley-Davidson je jednou z mála značek, které se v současné době mohou svými prodejními výsledky chlubit. Proč tomu tak je, a jaké plány má americká firma do budoucna nám prozradil její country manager pro střední a východní Evropu, pan Martin Heřmanský.

Jak dlouho pracujete pro značku Harley-Davidson?
Pro značku pracuji třetím rokem a doufám, že ještě mnoho dalších let budu. Harley-Davidson pro mě osobně znamená nejúžasnější a nejvíc sexy značku na světě. Značku, kterou zná každý od Aljašky až po Antarktidu a která lidem nabízí svobodu, pozitivní možnost útěku od každodenní rutiny a přátelství, které v dnešním světě tak moc chybí. Je fajn být součástí legendy a aktivně přispívat svými znalostmi a zkušenostmi k jejímu rozvoji.


Který model H-D stojí ve vaší garáži?

Díky mé výšce a stylu jízdy mě vyhovují stroje z řady Touring, v současné době mi v garáži stojí Road King Classic, ale přes zimu jej hodlám vyměnit za model Street Glide z modelového roku 2012.


Kolik kilometrů ročně stihnete najezdit?
Bohužel mnohem méně, než bych si přál. Je to smutné, ale více času trávím spíše v letadle, než za řidítky. Od září tohoto roku se naše teritorium rozšířilo o Pobaltí, takže na množství nasbíraných air miles si nemůžu stěžovat. Naštestí se mi stále daří se účastnit alespoň našich nejvýznamnějších srazů a Rally v regionu, a při této přílležitosti něco najet. Letos to bylo asi 3 000 km.
Motocyklový obchod je všeobecně v útlumu, ale pro značku Harley-Davidson to alespoň v České republice zdánlivě neplatí. Rostou prodeje, přibývají nové prodejny. Čemu především přisuzujete úspěchy vaší značky na trhu?
Náš současný úspěch je jak v ČR, tak všude na světě založen na několika zásadních faktorech. Harley-Davidson je výborně zavedená a respektovaná prémiová značka, která svým zákazníkům a příznivcům přináší mnohem více, nežli pouhou jízdu na silnici. Nenabízíme housky na krámě, ale umělecká díla. Dále tu je výjimečná loajalita zákazníků, kvalita dealerské sítě a nebál bych se říci, že vhodně zvolená marketingová strategie. Je pravdou, že standardní motocykl je v době krize jednou z prvních zbytných věcí, které lidé oželí. Ale díky tomu, že Harley-Davidson není vnímán pouze jako motocykl, ale také jako vyjádření životního stylu, emocí, prožitků a svým způsobem i úniku od reality, lidé se toho zbavují jen neradi. Když se řekne Harley-Davidson, v hlavách řady lidí se objeví spousta mýtů a předsudků, jako například, že naše motocykly jsou jen pro bohaté, stojí od půl milionu výše, nebo jde o uzavřenou komunitu lidí. Ani jedno z toho již dávno neplatí. V rámci naší strategie se snažíme pozitivní cestou tyto předsudky vyvracet a uvádět věci na pravou míru. Zároveň děláme vše pro to, aby naše motocykly byly dostupné pro co nejširší cílové skupiny, vždyť například jeden z vůbec nejoblíbenějších modelů Harley-Davidson, Sportster 883 Iron, se dá pořídit již kolem 200 000 Kč včetně DPH.
Které modely patřily v letošní sezóně k nejprodávanějším a které naopak zůstaly za vašim očekáváním?
Náš prodejní mix je poměrně vyrovnaný, nedá se říci, že by některý z modelů zůstal za naším očekáváním. Český trh poměrně přesně kopíruje celoevropský trend, tudíž nejprodávanějšími modely jsou Sportster 883N Iron a Forty-Eight, dále pak Dyna Street Bob a Fat Bob. Oproti jiným zemím z regionu střední a východní Evropa se v ČR velmi dobře daří i dražším řadám Softail, VRSC a Touring.

Jaká je momentální situace a postavení značky H-D na trzích v okolních zemích, které spadají do vaší kompetence?
Pokud se budeme bavit o České republice, tak Harley-Davidson má v tuzemsku obrovskou tradici. Československo bylo ve 20. letech jedním z největších trhů Harley-Davidson na světě. Na konci 20. let se zde prodalo 480 motocyklů, což je témeř stejně jako v roce 2008, kdy značka dosáhla v novodobé historii svých nejlepších výsledků. Letos jsme z hlediska prodejů jasnými leadery v segmentu nad 800 ccm s téměř 30% podílem na trhu (zdroj SDA ČR ). Od loňského roku výrazným způsobem rosteme v Polsku, které nebylo oproti Česku tak výrazně zasaženo ekonomickou krizí, ale zároveň neoplývá takovou tradicí v ježdění. V současnosti jsme tam číslo 2 na trhu a příští rok se chystáme atakovat i příčku nejvyšší. Na Slovensko jsme oficiálně vstoupili prostřednictvím 1. autorizovaného dealera v Bratislavě letos v dubnu a dosahujeme vynikajících výsledků. Jediný trh, kde se nám příliš nedaří je Maďarsko, ale podobně vám asi odpoví kdokoliv jiný z automotive branže.

Jaké akce na podporu prodeje chystáte na příští rok? Bude se opakovat road-show Demo Truck Tour?
Naše jaro již začíná již teď. Minulý týden jsme spustili velmi komplexní a zákaznicky orientovanou kampaň, která demonstruje naší sílu a postavení. Prostřednictvím programu Harley-Davidson All Inclusive našim zákazníkům říkáme: Chceš jezdit a nemáš výstroj? Fajn, my ti pomůžeme se obléknout. Chtěl by sis vymazlit motocykl podle tvého gusta a osobnosti? Není problém, pomůžeme ti s díly a doplňky. Máš strach, že utratíš hodně v autorizovaném servisu za garanční prohlídky? Ok, tak my ti je nebudeme 2 roky účtovat. A tak dále. Jediné co musíš udělat, je koupit si u nás motocykl a převzít si ho ještě letos. Další akce na podporu prodeje, které uvedeme příští rok si dovolím neprozradit, snad jen s vyjímkou Demo Truck Tour. Ta samozřejmě bude.
Máte už nyní informaci, v jakém městě České republiky bude otevřeno další dealerství Harley-Davidson?
Obecně platí, že pokud chceme aby nová dealerství byla dlouhodobě úspěšná a prosperující, mohou vzniknout pouze tam, kde je tržní potenciál, kde si lidově řečeno nebudou lézt do zelí s ostatními našimi dealery a vzájemně si oslabovat svou finanční pozici. Z tohoto pohledu vidím v střednědobém horizontu pouze jeden potenciální region pro vznik nového dealerství a tím jsou Jižni Čechy, kde jednáme s několika zájemci.

Děkuji za odpovědi.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)




TOPlist