husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha cross den

Ač to zní krutě, letošní sezona je za námi. Minimálně ta silniční se stává v naší zeměpisné poloze minulostí a ta terénní už se pomalu řítí do finále. Každé svezení je v těchto dnech spíš bonusem a hlavně nutnou zásobou před blížícím se motorkářským zimním spánkem. Proto jsem uvítal ochutnávku horkých novinek motokrosových speciálů Yamaha YZ-F a YZ pro rok 2008, která proběhla poslední říjnový víkend.

Kapitoly článku





Seznámení s japonskými dračicemi probíhalo na motokrosové trati v Jiníně nedaleko Strakonic (bohužel otevřené jen z menší části), za účasti špičkových českých motokrosových jezdců, jako jsou Martin Michek, Michal Votroubek, Filip Klouda, David Čadek, Josef Mňuk, Tomáš Paul nebo Petr Smitka.


Počasí bylo tentokrát asi to jediné, kdo pro akci neměl pochopení. Rozbahněná trať byla pořádnou prověrkou nejen pro kompletní modelovou řadu YZ-F a YZ, ale především pro fyzickou kondici zúčastněných jezdců. Ti měli k dispozici jak čtyřtaktní, tak dvoutaktní motokrosové speciály Yamaha. Konkrétně dvě YZ450F, dvě YZ250F, po jednom kuse dvoutaktní YZ125, YZ250 a v neposlední řadě YZ 85. Kdo zatoužil po quadovém dobrodružství, měl možnost sáhnout po jedné ze čtyřkolek YFM 250R, YFM 350R nebo závodní YFZ 450.


Yamaha YZ450F

Zastupitelkou Yamahy v neprestižnější motokrosové třídě MX1 je model YZ450F. Ve světovém šampionátu sedlaná Joshua Coppinsem a Marc de Reuverem sbírá vavříny kde se dá. Pro sezónu 2008 přichází s řadou novinek. Mezi nejdůležitější inovace patří nový tvar sacích hrdel, nový profil výfukové vačky, zmenšená vůle pístu, nová koncovka výfuku, upravená vůle v převodovce, nastavení karburátoru, nová trubka hlavy řízení, upravená jednotka zadního odpružení, zdokonalené přední vidlice a lehčí protektory, kompaktní nová lehká přední brzda, nová páčka přední brzdy, nové zadní brzdové destičky, nový lehký kotouč, osa a rozpěrka, širší stupačky.




Jak se vodí motokrosové speciály po jinínské trati, nám předvedli profesionální jezdci české špičky. Teď už je řada na nás. První kola na rozbahněné jinínské trati jsou v sedle čtyřipade tvrdým oříškem. Veškerou mojí pozornost zabírá mapování okruhu a držení ideální stopy. Zprvu se v náročném terénu jen ztěžka dá vnímat všechna vylepšení tohoto pětiventilového jednoválce.




Po několika kolech získávám důvěru. Začínám si jízdu užívat a soustředit se na zmiňované cíle vývoje YZ450F. Snížená hmotnost se opravdu velice kladně projevuje příjemnější ovladatelností stroje. Na záludném povrchu přijde vhod každé kilo váhy dolů. YZ450F modelového roku 2008 se dostala na 99,5 kilo suché váhy. Hmotnost těsně pod hranicí jednoho metráku přispívá k jistějšímu vedení stroje hlubokou kolejí, při dopadech po skocích i v ostrých zatáčkách, kdy se otáčíte „kolem nohy“. V těchto drsných podmínkách si nemůžu vynachválit nové širší stupačky. Na kluzkém povrchu, kdy je potřeba mašinu ve stoje řídit tělem a vyrovnávat ustřelující zadek, působí noha ve stupačce velmi jistě. Díky tomu je také řazení pětistupňové převodovky s krátkým krokem přesné a jednotlivé rychlosti zapadají jedna radost. Maximální výkon YZ450F na mokré, rozbahněné trati nebylo možné pořádně prozkoumat (tedy já to nedokázal). Naopak v nižších otáčkách fungovala čtyřistapadesátka vyrovnaně, ochotně reagovala na otočení plynové rukojeti a zabírala hezky od spodu.


A co na YZ450F profesionální jezdec třídy MX1 Martin Michek?
„Myslím si, že je velice dobře ovladatelná, to se na blátivé trati velice dobře pozná. Co mě trochu zarazilo, byl její výkon. Možná to je proto, že byla zavedena nová norma hluku, která musí splňovat 94 decibel a tím je ochuzen výkon YZ450F.“




Viděl jsem tě lítat také na ostré dvoutaktní YZ250, která patří do stejné třídy MX1 jako YZ450F. Jak se Ti líbila?
„Tak ta mě nadchla ze všech motorek nejvíce. Svojí ovladatelností a svým výkonem. Na dvoutaktech se mi libí jejich zvuk. Ale přeci jenom dopředu jdou čtyřdobé motorky…“

Yamaha YZ250F

Na první pohled od své kolegyně YZ450F téměř k nerozeznání. Motokrosový speciál třídy MX2 vstupuje do roku 2008, stejně jako větší čtyřistapadesátka, se dvěmi barevnými kombinacemi - tradiční tmavě modrou a zářivou bílou. Nemohu opomenout Antonio Cairoliho, který dominoval právě v sedleYZ250F letošnímu šampionátu MX2 GP. Bezpečně zajistil titul jak pro továrnu Yamaha, tak pro sebe.




Do nové sezóny vyráží YZ250F se spoustou konstrukčních novinek. Příkladem toho je nový lehký píst s vysokou kompresí, upravená spojka, revidované vůle v převodovce, nová nastavení CDI a karburátoru, nová koncovka výfuku, upravená jednotka zadního tlumiče, vylepšené přední vidlice a lehčí protektory, nová páčka přední brzdy, širší stupačky nebo nový tvar pedálu zadní brzdy.
Yamaha YZ250F je oproti čtyřipade samozřejmě lehčí a nepatrně menší. Rozdíl není však propastný, dělí je přibližně sedm kilo váhy a rozměrově několik milimetrů. Naopak výkon motoru je pochopitelně hodně rozdílný.


Pár koleček si zvykám na poněkud jiný jezdecký styl. Motor je potřeba mnohem víc točit a tím pádem i častěji řadit. Jízda se oproti objemnější YZ450F stává o poznání temperamentnější. A přesně to mi vyhovuje. Stejně jako čtyřipade je dvěstěpadesátka osazena novými širšími stupačkami, které opět dobře plní své poslaní. Nemůžu si pomoci, ale i zde je potřeba konstatovat, že se podvozek YZ250F povedl. O kvalitách ovladatelnosti stroje na silně rozmočené trati se přesvědčuji jízdou ve vyjeté koleji v ideální stopě. Ta je každým okruhem hlubší a hlubší. Tím pádem je potřeba záludnou kolej správně najet a hlavně neubírat na plynu, jinak se dost pravděpodobně poroučíte k zemi.




Výkon pětiventilového kapalinou chlazeného jednoválce působí vyrovnaným dojmem. Při zařazení správného rychlostního stupně ochotně vystřelí za jakékoliv situace vpřed. Navíc čtyřtaktní dvěpade znamená pro hobby jezdce mnohem větší požitek z plynulejší jízdy. Na rozdíl od dvoutaktních vzteklounů si nechá leccos líbit. Na oplátku si ale řekne o náročnější a především finančně nákladnější servis. Co říká čtyřtaktní YZ250F po prvních chvílích strávených v jejím sedle Martin Michek?
„Mezi těmito dvěma motorkami, tedy YZ 250F a YZ450F jsem až tak nepoznal hmotnostní rozdíl. I YZ250F je velice příjemná motorka jak po stránce ovladatelnosti, tak po stránce výkonu.“





Yamaha YZ125, YZ250

Že se v Yamaha nesoustředí pouze a jenom na čtyřtaktní motokrosové speciály, dokazují omlazené dvoutaktní modely YZ125 a YZ250. Při zdokonalení dvoutaktů 2008 se hlavní cíle zaměřily na snížení hmotnosti, lehčí ovladatelnost, pohodlné řízení, vylepšení brzdného účinku a u stopětadvacítky na zátah motoru. Oproti roku 2007 zaznamenaly celých 29 technologických novinek. Jmenujme například novou rozpěrku jazýčkového ventilu (pouze YZ125), nový design předních vidlic, nový lehký přední brzdový třmen, nový hlavní brzdový válec a páčka přední brzdy, nové drážkované brzdové kotouče se zvlněnými okraji, lehké protektory vidlic, lehká osa a rozpěrka předního kola, lehký blok vodítka řetězu a těsnící kryt a nakonec novou grafiku.


Když se pohybujeme ve vodách třídy MX2, je přesednutí z čtyřtaktní YZ250F na dvoutaktní YZ125 pořádným kontrastem. Vše funguje naprosto jinak. Když jsem zmiňoval rozdílný jezdecký styl mezi čtyřtakty 250 a 450, tak to v tomto případě platí dvojnásob. Že se jedná o hodně pružný a živý stroj, dokazuje okamžitá reakce motoru na nepatrné pootočení plynové rukojeti. Zvuk vysokootáčkového kapalinou chlazeného jednoválce probudí závodní choutky snad každého motorkáře.


Vydávám se na trať. Prvním příjemným překvapením je hlad motoru po otáčkách. Ještě příjemnější je váha této hadimršky. Pouhých 86 kilo bez náplní mluví za vše. Po rozmazlujícím spodku výkonu čtyřtaktů je potřeba se adaptovat na vysokootáčkový motor, který je potřeba neustále držet pod parou. Že je důležité pracovat se spojkou a dobře řadit, není potřeba zdůrazňovat. Také si mnohem více užívám přední brzdu převzatou z YZ250F roku 2007, jelikož, jak známo, dvoutaktní motor při zaklapnutí plynu mašinu prostě nepřibrzdí. Inovovaný podvozek přispívá k pohodlnému ovládání stroje a s lehkostí si poradí s každou nerovností tratě, po skoku plynule pohltí dopad na zem a při náklonu v ostré zatáčce nemá tendenci jezdce převážit. Proto se mi YZ125 jeví jako perfektní hračka, na které se dá jet slušná palba a také se leccos z tajů motokrosového sportu přiučit. Navíc náklady na provoz dvoutaktních motokrosových speciálů je mnohonásobně nižší než u těch čtyřtaktních.


Také stopětadvácu nenechal Martin Michek v klidu. Co si o ní myslí?
„Jako začátečník bych si určitě koupil tuto motorku. Je velice lehká. Nemá sice takový kroutící moment jako čtyřdobé motorky, ale ve větších otáčkách jede velice dobře.“

Informace o redaktorovi

Jan Cihelka - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist