journeyman_brezen




Yuri Gagarin Tribute je západní Harley pro východního kosmonauta

Kdo alespoň rámcově sleduje svět motocyklových přestaveb, ten možná narazil na jméno Yuri Shif. Bělorus z Minsku již dlouhou dobu vede svou dílnu Yuri Shif Customs (YSC), která bývá častým účastníkem či dokonce výhercem prestižních soutěží motocyklových přestaveb. Nejnovější počin je však unikátní pro svůj odkaz.

Už je to nějaký pátek od 12. dubna 1961, kdy Jurij Gagarin vystoupil v lodi Vostok 1 jako první člověk do vesmíru. Historicky první kosmonaut se tak stal legendou Sovětského svazu a mimo jiné i hrdinou malých kluků. Jedním z těch kluků byl právě i Jurij Shif, který se rozhodl, že svojí modle z mládí vystřihne poctu v podobě motocyklové stavby.

Někomu se to může zdát snad i nepatřičné, nicméně faktem je, že jako základ památeční motorky pro sovětského kosmonauta, zvolil Jurij západní techniku od amerického Harleye. Na druhou stranu byly to právě Spojené státy, se kterými tehdejší SSSR závodilo v dobývání vesmíru.

Na stůl proto putoval rám Softail z roku 2003, který Jurij osadil kyvnou vidlicí a předním odpružením vlastního designu. Juriho návrhem jsou i vysoustružené ráfky o průměru 21 a 18 palců, obouvající pneumatiky Avon.

Veškerou plechařinu, jejíž povrchová úprava spočívá jen v zalakování syrového kovu, dělal Jurij se svým mechanikem Dmitrym Lobanokem zcela sám. Dvoudílný přední blatník, navazující na aerodynamickou kapličku s malým světlem, připomíná rychlostní speciály, ale do určité míry právě i vesmírná plavidla, což byl pochopitelně primární účel. Aerodynamickou podobu nabírá i zadní blatník končící těsně nad zemí, završený malou koncovou lampou. Právě zde se také nachází citát samotného Gagarina „Když jsem v kosmické lodi obletěl Zemi, viděl jsem, jak je naše planeta krásná. Lidé, chraňme a rozmnožujme tuto krásu, ale neničme ji!“

Vlastnoruční prací je i hnědé prošívané sedlo nebo široká nízká řídítka, za kterými se krčí minimalistický otáčkoměr závodního střihu. Celkový vzhled dolaďují i drobné detaily jako malé blinkry ve tvaru střely nebo výfukový systém, jehož potrubí je naohýbáno s geometrickou přesností. Srdcem stroje se stal samozřejmě velký vzduchem chlazený dvouválec Twin Cam 88 o objemu 1145 ccm, vybavený programovatelným vstřikováním Twin Tec TCFI a spojkou Baker. Profrézovaný kryt primárního převodu, stejně jako kryt sání ve tvaru turbíny, dělal Jurij opět sám.

Hoši z YSC zkrátka vystřihli další designově čistou a řemeslně parádní stavbu, jejíž přidaná hodnota tkví v poctě pro prvního muže ve vesmíru. Právě ve vesmírných plavidlech šedesátých let má motorka do určité míry vzor a nutno uznat, že jí to sluší.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Petr7474 přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist