yamaha_mt09




V Rusku byl objeven nový druh bobra

Tahle na první pohled bulvární informace k nám dorazila až z dalekého Novosibirska. Naštěstí nejde o výsledek genetického inženýrství, ale šikovných rukou ruského stavitele Romana Molchanova. V jeho dílně vzniklo už přes 30 motorek a jeho posledním počinem je tenhle bobber se základem v motocyklu IMZ M-72.

Pokud vám tahle změť písmen a čísel nic neříká, pak vězte, že se jedná v základu o předválečné BMW R-71 vyráběné v Rusku. Nejprve v Moskvě pod značkou ZIS a po vypuknutí války v uralském Irbitu jako IMZ, nebo také GMZ (Gorkij, neboli Nižnij Novgorod) a KMZ (Kyjev). Přestavěný kus vyjel z Irbitského závodu, který je dodnes známý pod názvem Ural, v roce 1954. Jak zjistili kolegové z webu bikeexif.com, Roman si sedmdesát dvojku vybral hlavně proto, že se v Rusku jako přestavba neobjevuje moc často. Dalším plusem byla absence jakékoli elektroniky, nebo čipů.

Protože už je to nějaký pátek, co motorka sjela z montážní linky, a kvalita sovětských strojů byla všelijaká, začalo se rozebráním do šroubku. Při té příležitosti Roman z rámu ořezal vše, co už nebude potřebovat a naopak navařil držáky nové. Kvůli širšímu zadnímu kolu, které vzniklo způsobem „co garáž dala“ ho musel v zadní části rozšířit. Nakonec vše důkladně začistil a po nanesení černého matného laku byste nepoznali, že se s rámem cokoli dělalo. Přední vidlice je kompletně přestavěná, zkrácená o pět centimetrů a má moderní vnitřnosti. I vpředu je širší kolo. Původně zadní, z Kawasaki Vulcan 800. Kvůli němu musel vyrobit úplně nové brýle.

Jednou z mála katalogových věcí na motorce je nádrž. Zadní blatník už je ale Romanova ruční práce. Oboje doplňuje krásný modročerný lak, s autorovými iniciály na nádrži. Původ světel by se dal nazvat typicky ruským. Přední je z tanku a zadní ze starého náklaďáku. Pěkným detailem je také zachování originálních páček na neoriginálních vysokých řidítkách.

Zasloužené péče se dočkal i motor. Prošel klasickou customérskou oživovací kůrou a očistou, plus dostal moderní alternátor Denso. Darovala ho Kawasaki ZZ-R 1100 a jeho design skvěle koresponduje se zbytkem motorky. Ten týden, který Roman strávil nad naroubováním ho na motor, stál za to. Pokud vám přijde týden strávený nad jedním alternátorem šílený, pak už dál nečtěte. Když už byl motor hotový a vyleštěný, vzal autor do ruky malé kladívko a přes dva týdny do něj ťukal. Později to vypočítal na nějakých 150 tisíc malých úderů, které vytvořily unikátní strukturu. Jestli si taky ťukáte na čelo a ptáte se proč, Roman má jednoduchou odpověď: „Drobnosti, do kterých vložíte energii ruční práce, mohou mít obrovskou sílu. A jeden takový detail může motorku pozdvihnout na úplně jinou úroveň. Motorka tím dostane duši.“

Nezbývá, než s Romanem souhlasit. Jeho cit pro detail je vidět i na víčku nádrže, nebo sedle, kde najdeme podobnou strukturu. Smekáme klobouk a těšíme se na další sibiřský výtvor.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
technick přispěl 1 Kč
Bert11 přispěl 1 Kč
MjakoMotorka přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (43x):
Motokatalog.cz



TOPlist