yamaha_mt09




Nejlepší přestavěné BMW R 18 a R nineT z Polska a Německa. Které se vám líbí?

Zima je vždy ideálním časem na garážové i profesionální úpravy vašeho stroje. Pokud máte bavorské R 18 nebo R nineT, přinášíme vám inspiraci. Značka BMW na konci minulého roku uspořádala v Německu a Polsku soutěže v přestavbách těchto modelů a my jsme pro vás vybrali ty nejzajímavější. Dlužno říci, že Poláci se dokázali odvázat podstatně víc…

1. R 18 Edition #01

ahg Eningen, Německo

Jednoduchý, ale velmi líbivý bobber, na kterém tříčlenný tým strávil včetně plánování 90 hodin, takže je vidět, že customizace nemusí vždy trvat měsíce. Ale není divu, celý zadek je kit od značky Walzwerk, akorát doplněný o sedlo Corio a boční držák značky od Wunderlichu. Černé prvky, jako je motor, výfuky Jekill & Hyde či řídítka BMW Beachbar, pěkně ladí s lakováním 312 British Racing Green a pneumatikami Metzeler s bílými bočnicemi.

2. R 18 Tansanit Titan

Cloppenburg GmbH, Německo

Vítěze německého kola charakterizuje mix stylů, který dohromady překvapivě dobře ladí. Klasická, jednoduchá a elegantní motorka. Tvůrci se nepouštěli do žádných nesmyslů, hezky po německu se soustředili na to, aby motorce vdechli především komfort, funkčnost a dobrou ergonomii, což jsou prvky, které přestavbám často chybějí. Blatníky od Walzwerku kryjí velká chromovaná kola o průměru 21 a 18 palců, na motorce je spousta doplňků od Rizomy nebo Wunderkindu a zadní tlumiče Wilbers snižují motorku o dalších 20 mm.

 

3. Iron R 18

Motorrad Bögel GmbH, Německo

Jaká škoda, že spousta německých soutěžících nemá ani páru o tom, jak udělat dobrou fotku, a tenhle Iron R 18 je největší obětí takového amatérství. Přitom tohle je od našich západních sousedů možná ta nejdramatičtější přestavba, naprostý protiklad předchozího elegána. Stačí se podívat na airbrush na nádrži a hned víte, že tvůrci mají rádi kapelu Iron Maiden, a z celkového vyznění stroje také není složité poznat, že jsou jim blízké klasické choppery. Jejich er-osmnáctka má velká vyplétaná kola (21"/18"), vysokánská Z řídítka, dlouhé výfuky s rybinami, obrovskou opěrku, ruční řazení a přední springerovou vidlici.

 

4. R 18 Steelbody

Motorbike Guhs e.K., Německo

Stačí slyšet jméno a víte o téhle motorce vše potřebné, opravdu krásná řemeslná práce. Taimo Frömel svoji R 18 hodil stylově do předválečných let a strávil na ní kolem 200 hodin. Také tady najdete Springer vidlici, kola jsou ovšem použita naopak malá, pouze 16palcová. Tachometr našel své místo nezvykle na levém válci a nikoli za vlastnoručně dělanými řídítky, parádní je motiv boxeru na odpruženém sedle a muziku tvrdí dlouhatánské výfuky jak jinak než Jekill & Hyde.

5. R 18 Bloody Sunrise

Procar Automobile GmbH & Co. KG, Německo

Touhle přestavbou se vracíme k elegantnímu uhlazenému stylu. Er-osmnáctka od Procaru vypadá tak čistě! Je tu spousta chromu, krásné lesklé lakování, prostě radostné pokoukání, zejména když zasvítí sluníčko. Také zde tvůrci vyvracejí názor, že z R 18 nikdy pořádného choppera neuděláte. Třídílná leštěná kola mají velké průměry i šířky (3,5x21" a 8x18"), spoustu doplňků dodal oblíbený Walzwerk (přední blatník, výfuky) nebo LMC (vysokánská řídítka, zadní blatník) a čistotu designu dovršuje tachometr integrovaný do nádrže.

6. R 18 Black Jack

BMW ZK Motors, Polsko

Pojďme k našim severním sousedům. Ti už v customizérských soutěžích pořádaných značkou Harley-Davidson ukazovali, že mají k přestavbám podstatně radikálnější přístup než poněkud při zdi se držící Němci (to asi ty jejich přísné technické kontroly), a i když je Black Jack vlastně nejumírněnější z polských děl, pořád je na co koukat. Černé je nejen lakování, ale i chromování (galvanický proces), a tahle motorka na 16" kolech s jízdní pozicí posazenou hodně dozadu je prostě zlá od pohledu. 

7. R 18 Isle of Man

BMW Dobrzanski Team Customs, Polsko

Spojovat obrovský cruiser s nejslavnějším roadracingovým závodem světa? Proč ne, vždyť boxery BMW na Manu zanechaly nesmazatelnou stopu. Tenhle stroj je tak poctou modelu RS 255 Kompressor, s nímž Georg "Schorsch" Meier vyhrál Senior TT v roce 1939, a není to jenom o použitém startovním čísle. Kratičké blatníky, rovná řídítka, štítek nad světlem, docela vysoké sedlo a k tomu nádherné zelené lakování s mapou okruhu na nádrži, jo, i sportovní tvář může mít R 18.

8. R 18 Liberty

Liberty Motors Piaseczno, Polsko

Středověký rytíř! Z téhle přestavby poznáte, že ji nedělal žádný začátečník, však má Pawel Stachura ceny z různých světových soutěží. Pro er-osmnáctku velkého multidealerství z Piaseczna vytvořil celý kit ručně dělaných prvků, jako je nádrž, blatníky, držák sedla, řídítka... Tedy, to jsou ty kovové věci, on dělal i kožené, tedy sedlo a brašny. Celá motorka je snížená a jezdí světem na širokánských a vysokých kolech 21"/18", dramaticky vypadají i kratičké výfuky FCR.

9. R 18 Roadster

BMW Inchape Wrocêaw, Polsko

Stačí jediný pohled a je vám jasné, že ve Vratislavi si za vzor vzali stroje z 20. a 30. let, kdy frčely jasné čisté linie a styl Art Deco. Er-osmnáctka dostala masivní zadní část, kapličku na světlo a velký přední blatník a všude na motorce najdete motiv horizontálních linek, díky nimž motorka působí rychle už při stání na místě. Parádními detaily jsou páčky na řídítkách uchycené zvnějšku a malé ledvinky na čele předního blatníku.

10. R 18 Speedy Gonzales

BMW Inchcape Poznań, Polsko

Proč si polští stavitelé z dalšího dealerství BMW Inchape zvolili jako přezdívku pro svůj výtvor jméno nejrychlejší mexické myši z dílny Warner Bros, to se můžeme jenom dohadovat. Zřejmě kvůli tomu Mexiku, tahle motorka by se tam opravdu hodila. Jen si to představte, jak na ní frčíte pouští mezi kaktusy po nekonečném asfaltu... Také zde je designová inspirace dobou před 100 lety, hlubokánské blatníky, dlouhé výfuky, akorát ta vysoká ape-hanger řídítka jsou novějšího původu. Co Speedy Gonzalese dělá unikátním, je nepřehlédnutelné (a řemeslně krásné) lakování.

11. R 18 The Great Wave

BMW Team Długołęka, Polsko

Kdo se trochu pohybuje v umění, ten ví, že The Great Wave je japonský výtvarný styl a tu Velkou vlnu v téhle motorce vzdáleně vidět můžeme. Ale daleko více je tady znát inspirace japonskými bobbery. Zajímavé je lakování, které dělá z R 18 patinovku nalezenou po mnoha letech kdesi na půdě, doplněné o doplňky v barvě mědi. Jinak je to opět velice jednoduchá motorka se zkráceným zadkem, parádními retro pneumatikami Shinko a moc pěknými ručně dělanými výfuky.

12. R nineT Beemer

Auer Gruppe GmbH, Německo

Vracíme se zpátky na západ, poslední čtyři stroje z tohoto článku byly postaveny na základě roadsteru R nineT. I po deseti letech existence tohoto modelu se pořád najdou zajímavé kousky, přitom na tomto Beemeru jeho tvůrci strávili prý pouhých 20 hodin práce. Ono je to hlavně o lakování, najntýčko v legendárních barvách Gulf moc často neuvidíte, ale tahle modro-oranžová kombinace sluší snad všemu. Sedlo z Alcantary, otevřené K&N filtry, krátká záď s podsedlovými výfuky, vana pod motorem AC Schnitzer a je tady sporťák jako lusk. 

13. R nineT X

Becker-Tiemann Motorrad Lage, Německo

Joj, R nineT na vysokých nohách, připomínající HP2! Že byste chtěli více fotek? My taky, ale bohužel, jak už bylo řečeno, Němci toto moc neřešili. Záměrem tvůrčího týmu prý bylo předělat najntýčko na opravdové enduro, takže je tady přední vidlice z F 850 GS a delší zadní tlumič Wilbers. Spousta doplňků včetně zádě pochází od Wunderlichu, jenom škoda, že kola zůstala původní, i když bychom vpředu raději viděli velkou jednadvacítku. Ovšem pozor, tahle motorka má normálně schválení od německého TÜV!

14. R nineT Green Mile

Motorbike Witzel, Německo

Možná pro někoho překvapivý vítěz soutěže přestavěných R nineT. Motorka je to samozřejmě pěkná, ale je vidět, že Němci si prostě potrpí na klasiku, vždyť zubaté pneumatiky, v tomto případě Continental TKC 80, na silničních strojích frčely už před 20 lety a zadek ustřižený těsně za sedlem také není žádné novum. Nicméně celkově má Zelená míle neoddiskutovatelně velký wow-faktor. Mimochodem, to jméno nebylo zvoleno kvůli lakování, to je naopak jenom takový doplněk, protože inspirací pro pojmenování byl tvůrcům John Coffey ze stejnojmenného amerického filmu, obrovský černoch, jehož vzhled absolutně neodpovídá tomu, co je uvnitř zač. Dobré.

15. R nineT Boxermeister

Zweiradwerke Vertriebs GmbH, Německo

Najntýčko jako okruhovka? No jasně, proč ne? Ještě řekněte, že mu to v téhle podobě nesluší! Věříme, že tohle bude moc pěkný zážitek. Design je inspirovaný závodními auty, s nimiž BMW v barvách Jägermeister jezdilo německý šampionát cestovních vozů v 70. a 80. letech. Není to ale jenom o velké karbonové polokapotě Ilmberger, úplně jiná je podsedlovka (vlastní výroba), ráfky dodal AC Schnitzer a mají na sobě slicky Metzeler, clip-on řídítka jsou také od AC a zadní tlumič pro změnu nese značku Öhlins. Motorka, která nejen skvěle vypadá, ale bude nejspíš i skvělá po stránce jízdních výkonů a zážitků.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Vyberte nejlepší přestavěné BMW

  1. Hlasováno: 14x
  2. Hlasováno: 6x
  3. Hlasováno: 2x
  4. Hlasováno: 32x
  5. Hlasováno: 8x
  6. Hlasováno: 19x
  7. Hlasováno: 45x
  8. Hlasováno: 55x
  9. Hlasováno: 3x
  10. Hlasováno: 2x
  11. Hlasováno: 11x
  12. Hlasováno: 13x
  13. Hlasováno: 20x
  14. Hlasováno: 31x
  15. Hlasováno: 41x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist