globalmoto_duben_nolan




Česká stavba Hondy VFR 800 Kamaitachi od Jan Hrbek Design

Jméno Honzy Hrbka, designéra ze severu Čech, sice moc lidí nezná, ale jeho nejznámější motocyklová kreace oblétla před pár lety asi všechny české motorkáře. Honza totiž stojí za designem nového Böhmerlandu, pro který vytvořil digitální design. A tohle? Tohle je jeho vlastní motorka, kterou si nejen nadesignoval, ale taky sám postavil.

Pod moderním designem, ctícím kulturu cyberpunku, ukrývá se coby základ Honda VFR800. Vidlicový čtyřválec s parádním zvukem a konkrétně poslední ročník generace RC46, vyráběné do 2001 ještě s rozvody ozubenými koly před příchodem VTECu. Pro Honzu je tenhle model srdcovou záležitostí, takže když vymýšlel, na jaké motorce vznikne jeho soukromá stavba, nebylo vlastně moc co vymýšlet.
Design si bere inspiraci z japonské kultury, odkud vzešel i název Kamaitachi, označující ducha v japonské mytologii, a cyberpunku. Pro ty, kteří posledních několik let strávili v jeskyni – cyberpunk je popkulturní odnož, něco jako steampunk, ale víc moderní, zaměřená hlavně na sci-fi, počítače a technologie. Jednou z Honzových inspirací je třeba legendární japonské cyberpunkové anime Akira, ale pařani mezi vámi jistě zvětřili i nápis „arasaka“ na hliníkovém rámu motorky. To je pochopitelně odkaz na hru Cyberpunk 2077.

Základní idea byla tedy jasná, stejně jako základní motorka, na které to celé vznikne. Jako větší oříšek se ukázalo shánění ideální „dárcovské motorky“, ale na druhý pokus se zadařilo a Honza koupil kus po pádu. Což bylo ideální, alespoň nikdo nemůže říct, že „zabil“ nadcházející klasiku. A tak se Honza pustil do designu – pěkně moderně, na počítači. Nejprve celou motorku oměřil, aby si vytvořil základ pro modelování, a následně vznikly veškeré tvary přední i zadní kapotáže. Patřičně moderní byla i výroba, kterou obstaral 3D tisk.

U zadní partie využil Honza toho, že má VFR odnímatelný podsedlový rám, který si svařil z trubek kompletně nový. Na něj „oblékl“ nové díly kapotáže, vytištěné částečně na domácí tiskárně, částečně u Petera Knoblocha z 3Dtiskárna.cz – ano, to je ten chlapík, co má na svědomí projekt nového Böhmerlandu. Díly od něj jsou z polyamidu vytištěného laser sinteringem. To je metoda, při které se laserem spéká polyamidový prášek do požadovaného tvaru. Využívá se zejména při výrobě prototypů. Dva materiály na zadní podsedlovce potom opticky spojuje mosazná imitace chladicích žeber. Černo-hnědé sedlo s vyšitým nápisem na zakázku očalounil sedlář Tomáš Svojtka.
Přední kapotáž je celá z jednoho kusu a její tisk trval 120 hodin. Do ní je zasazené kulaté LED světlo Highsider a taky opravdu minimalistický větrný štítek, který vznikl seříznutím původního štítku z Firebladu. Aby pod štítkem nebyla vidět kabeláž k původním budíkům, vzal Honza starý motherboard a vyřízl jej pod štítek. To je vážně pěkný detail! Když už jsme nakousli osvětlení, tak přední blinkry jsou maličké LED přímo na předním blatníku, ty zadní se staly součástí držáku SPZ na zadním kole.

Většina podvozku zůstala veskrze standardní, jen samozřejmě řádně oservisovaná. Koneckonců uznejte sami, že třeba zadní kyvka starého VFR je sama o sobě tak epesní, že na ní stejně není co měnit. To samé platí pro motor nebo jeho po stranách umístěné chladiče. Na pár změn ale přece jenom došlo. Nepříliš vzhlednou expanzku chladicí kapaliny nahradil nerezový válec podél levé části rámu, výfuk je samozřejmě laďák, a Honzovou specialitou je víko spojky se skleněným okénkem. Víko koupil Honza poškozené z druhé ruky, nechal do něj vodním paprskem vyříznout otvor a potom vyrobil dva hliníkové kroužky s těsněním, v nichž je uloženo 5 milimetrů silné sklíčko od uměleckého skláře Standy Müllera.

Prosklené víko spojky je jen jedním z mnoha detailů, kterými je motorka doslova obsypaná. Ať už jde o grafiku, stylizované „V4“ na chladičích, nápisy na pneumatikách nebo zrcátka v koncích řídítek, Honza se na tomhle stroji vážně vyřádil.
A dál? Další stavbu prý chystá ve stylu už zmíněného anime Akira, takže cyberpunk ho rozhodně nepouští. My budeme Honzovu práci nadále bedlivě sledovat, vy jí můžete sledovat i na jeho Instagramu @HrbekDesign.
Mimochodem máte sami nějakou zajímavou přestavbu, na které jste strávili hromadu ruční práce, a o které byste chtěli vidět článek na Motorkáři.cz? Ať už jste domácí nadšenec nebo celá dílna, která se stavbou motorek zabývá, napište mi o sobě na dominik@motorkari.cz!

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Slaboch přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist