globalmoto_duben_nolan




Prohlédli jsme si a vyzkoušeli novinky Nolan

Nolan je tradiční italský výrobce, které ještě loni měl pod svými křídly také přilby X-Lite. S tím je teď už ale konec, všechny přilby koncernu už nově ponesou výhradně logo Nolan a spolu s touhle novinkou přichází i 3 nové helmy, které jsme si důkladně prohlédli, vyzkoušeli a dvě z nich intenzivně prověříme během sezóny.

Kapitoly článku

Pokud patříte mezi milovníky tradice, uznáváte značky, které mají něco za sebou, a naopak jste alergičtí na všechny ty rychlokvašky z východu, zbystřete. Nolan vyrábí přilby už 52 let, a i když se ani jemu nevyhnuly šarády s majiteli, pořád stojí v pozadí evropský kapitál a výroba pořád probíhá tam, kde ji kdysi italský podnikatel Lander Nocchi začal, tady v italském Bergamu. My jsme nejen o historii, ale hlavně o samotné výrobě psali v rozsáhlém článku v roce 2022. Tehdy značka slavila kulaté padesáté narozeniny a Honzis se v tento významný rok vydal přímo do továrny. A nebyla to jenom nějaká zdvořilostní návštěva, nakoukl hluboko pod pokličku a prošel si kompletní proces výroby přileb, takže pokud si chcete tuhle značku víc proklepnout, doporučuji jeho článek. Já zkusím shrnout jen ta nejdůležitější fakta. Nolan zaměstnává 340-500 lidí podle sezóny a vyrobí ročně zhruba 400 000 helem, jejichž hlavním materiálem je Lexan. Tenhle specifický plastový materiál kdysi sloužil pro výrobu přileb pro astronauty, ale od doby, co pan Nocchi od General Electric koupil recept na jeho výrobu, z něj vznikají přilby Nolan. Ještě loni bychom napsali přilby Nolan a Grex, jenže to dnes už neplatí. V rámci zlepšení marketingu a drobné restrukturalizace se v Nolan group rozhodli vše vsadit na jedno jméno. Nejlevnější přilby Grex skončily úplně, Nolan zůstává Nolanem a nově tohle jméno nesou i přilby X-Lite, které na rozdíl od zbytku nejsou z Lexanu ale z kompozitu, tedy směsi skelných vláken, kevlaru a karbonu.

Z vypsaných materiálů je jasné, že přilby X-Lite byly tím nejprestižnějším a nejdražším, co jste si od Nolanu mohli koupit a platí to i dnes. Samozřejmě s tím rozdílem, že dnes už je na přilbě napsáno Nolan. Vrcholné přilby ale snadno poznáte podle označení, jako jediné začínají na písmeno X. Tak jako první novinka, kterou je sportovní integrální přilba X-804 RS Ultra Carbon. Stejně jako o ostatních novinkách jsme i o téhle přilbě psali při představení z Eicmy v Miláně, ale i přes to, že jsme měli tiskovou zprávu, jsme se toho o ní zase tolik nedozvěděli. Sice se Nolan odkazuje na předchozí X-803 ale už od pohledu je vidět, že to je nová přilba s novou skořepinou a s hromadou nových funkcí. Skořepina je samozřejmě nová jen s ohledem na optimalizovaný tvar, ventilaci a hlavně výhled, jinak je to stejná osvědčená směs kompozitních materiálů jako dřív. Nemusíte se bát, že by kvůli nové normě museli v továrně upravovat recept. Tvarově je přilba proti předchůdci jednodušší, méně komplikovaná a v uvozovkách rovnější, znát je také, že už se od začátku počítalo s velkým aerodynamickým křídlem. Celkově se hodně modelovalo a proběhla hromada CFD simulací, aby bylo obtékání vzduchu co nejlepší a ve výsledku je to znát i na celistvějším vzhledu.

Svým způsobem tomu pomáhá i plexi, které je proti předchůdci rovné. Ne samozřejmě v horizontální rovině, to by na přilbě nefungovalo, ale vertikálně je opravdu úplně ploché. Jestli byl hlavní důvod aerodynamika nebo lepší výhled úplně říct nedokážeme, každopádně je to přínosné pro obě dvě strany. Samotný výřez pro plexi je výrazně větší a díky jeho plochému tvaru se zase o kousek povedlo eliminovat zkreslení obrazu. A je pravda, že výhled z přilby je parádní. Já jsem v předchůdkyni najezdil dost kilometrů a právě v téhle oblasti proti modernějším konkurentkám ztrácela. I přes možnost nastavení interiéru jsem vždycky viděl kousek horní hrany a i horizontální úhel nebyl takový. Teď už ale i Nolanka zapadá do kategorie „připadám si, že na hlavě přilbu nemám“. Kvůli novému tvaru plexi, skořepiny a bezpečnostní normě museli v Nolanu vymyslet také jiný systém jeho uchycení. Ten je vážně miniaturní, přitom je pořád nastavitelný pro optimální usazení plexi na těsnící gumičky a na první pohled i vypadá, že plexi půjde snadno vyměnit. Copak vytočit pojistný šroub, to je sranda, ale potom plexi správně usadit… Najít správný grif zase chvíli potrvá. Naopak na otevírání a zavírání plexi s přilbou na hlavě si zvyknu rychle. Nově je uprostřed, takže dobře dostupné oběma rukama a je tam i zámek, který jsem dřív musel lovit právě v mechanizmu uchycení. Je fakt, že tohle člověk ovládá častěji, takže s čistým svědomím vyměním o fous složitější výměnu plexi za jeho jednodušší ovládání. Až v praxi se pak ukáže, jestli mi bude chybět mechanická stopka, která nedovolila plexi úplně doklapnout a držela malou ventilační mezírku proti mlžení.

Já ale stejně v praxi mám větší problém s mlžením dioptrických brýlí než plexi přilby, tím spíš, když Nolan vždycky přidá do balení Pinlock folii. Ta nechybí ani tady a závodníky určitě potěší, že druhé tmavé plexi v balení má přípravu na trhačky. Mě jako „brýlaře“ zase těší, že je tu nově interiér uzpůsobený pro jejich nožičky. S mlžením ale souvisí ještě jedna věc, a tou je ventilace. Zase věc, která se projeví až v praxi, ale už u předchůdkyně jsem s přísunem vzduchu neměl problém. Tady by to ale mohlo být zase lepší. Určitě bude snazší údržba, protože vydolovat mrtvoly zejména z bradové ventilace utopené hluboko v přilbě, to bylo na příjemné odpoledne s uchošťoury. Hodně zvědavý jsem pak na vrchní ventilaci, ta na čele slibuje větší přísun vzduchu a pomoct by měly i nové otvory na vršku přilby, které by měly být i tišší než ty stávající vyklápěcí. Navíc jsou tu ještě i dva zadní vrchní výduchy, takže se těším na pořádný průvan.

No a na závěr můžeme prozkoumat interiér. I tam se děly věci. Dál zůstává samozřejmě vyjímatelný, pratelný a ušitý z vláken s aktivním uhlím, díky kterému je antibakteriální, antistatický, dobře odvádí pot a navíc je prodyšnější, než běžné textilie. Úplně nový je ale systém bezpečnostních trhacích lícnic, které by v případě nouze měly jít věn ještě snadněji. Tímhle už se Nolan chlubil v tiskové zprávě, o čem ale nepadla řeč, to je absence podélně nastavitelného interiéru LPC. Místo toho jsou tu ale v čepičce kapsy, kde můžete pro optimální sednutí přidávat nebo ubírat výstelku, což je za mě elegantnější a praktičtější řešení. Další novinku ve výbavě ocení hlavně závodníci. V zadním lemu přilby je záslepka, kterou jde protáhnout hadička od picího vaku, následně jí zacvaknout do připravených držáků v pravé části v bradě a vystrčit před pusou. To vše je přitom dál kompatibilní s bradovým deflektorem.

Na první okouknutí, osahání a vyzkoušení vypadá novinka fakt zajímavé a oproti předchozí X-803 udělala znatelný progres. O to víc jsem zvědavý, jak se projeví v praxi. Koho bud přilba zajímat, klidně napište a dám vědět, jaké jsou dojmy z praxe. Globalmoto jako oficiální dovozce pro ČR už má přilby naskladněné ve všech velikostech a distribuuje je svým dealerům, takže není problém zeptat se některého z nich na dostupnout a přijet si přilbu vyzkoušet, cenově začínají na 17 250,-.

Druhou neméně důležitou novinkou je přilba N120-1, se kterou Nolan vstupuje na pole jím dosud neorané, přitom jeho vyklápěcí přilby jsou dost zavedené. Ještě aby ne, když i na tomhle poli drží několik prvenství. Jako první představil vyklápěčku s eliptickým chodem bradové části a jako první přišel Nolan také s přilbou homologovanou jako P/J, tady s takovou, se kterou legálně můžete jezdit v otevřeném i zavřeném stavu. Z určitého pohledu pak může být zarážející, že si s přilbou, kde jde brada překlopit úplně dozadu, dal Nolan tak načas. Pro sezónu 2024 je ale tady a cestovatelé teď mají možnost volby. Buď vzít klasickou vyklápěčku N100-6, nebo překlápěčku N120-1.

Novinka bude určitě vhodnější pro ty jezdce, kteří tráví hodně času s otevřenou přilbou. Na rozdíl od vyklápěčky totiž překlápěčka dovoluje zavřít hlavní plexi, i když je brada vyklopená, respektive překlopená. Nolan u téhle přilby logicky zužitkoval všechno, co se za ty roky naučil a co najdete u vyklápěcí sestry. Základem je samozřejmě skořepina z Lexanu, která se pro tuhle helmu vyrábí ve dvou rozměrech, celkově ale díky šesti EPS výstelkám můžete vybírat rovnou z osmi velikostí od XXS až po XXXL. Ty nejextrémnější se totiž upravují už jen pomocí interiéru. U hlavního kloubu sloužícího pro překlápění bradové části se v Nolanu rozhodli jít jednoduchou cestou, proti některým konkurenčním přilbám tu není eliptická dráha, přilba by tak měla být spolehlivější. K otevírání brady slouží osvědčený Dual Action systém, kdy jednou rukou nejprve „odjistíte“ druhou ovládací páčku a poté jednou a tou samou rukou obě páčky zmáčknete a přilbu vyklopíte. Teď to možná vypadá složitě, v praxi jde ale přilba ovládat snadno a člověk si na to rychle zvykne, navíc tu díky dvojitému jištění nehrozí, že by si člověk bradu otevřel nedopatřením při jiné manipulaci.

Když už má člověk přilbu na hlavě, určitě ho zaujme výhled. Ten je velký všemi směry a vzhledem k rozměrům bradové části člověk o širokoúhlý rozhled nepřijde ani v zavřeném stavu. Příjemnou vychytávkou je vnitřní sluneční clona s krokovým mechanizmem a s jejím rychlým „odstřelením“. Co to znamená? Páčkou na levém spodním okraji si nastavíte plexi do požadované pozice, svou oblíbenou pozici poznáte podle počtů cvaknutí. Když pak vjedete do tunelu, do stínu nebo se stane cokoli jiného a vy budete potřebovat najednou světlo, ťuknete do separátní páčky, vnitřní clona „vystřelí“ zpět do přilby a rázem máte před sebou jenom čiré plexi, ke kterému dostanete samozřejmě Pinlock proti mlžení. Fajn je také systém jeho uchycení, tady je proti sportovní integrálce jeho demontáž a zpětná montáž opravdu hračka.

S ním pomůže i ventilace, kterou zajišťuje velký vstupní otvor na bradě. Na vršku přilby přivádí vzduch také jeden otvor, z něj se potom díky kanálkům rozvádí vzduch do nejdůležitějších míst, tohle Nolan nazývá Airbooster Technology. Interiéru vládnou eco-friendly materiály, které jsou navíc příjemné na omak, a pak také široká nastavitelnost. Jednak je přilba připravená pro obrýlené jezdce a jezdkyně, stačí si přilbu lehce upravit v oblasti lícnic, potom si také můžete celý interiér částečně přizpůsobit díky LPC systému. Pomocí něj si můžete lehce doladit pozici přilby na hlavě tak, aby padla přesně tam, kam má. Příjemný je také široký spodek přilby, který by měl zamezit „táhnutí“ dovnitř odspodu a hezky zabalený řemínek. Zapínání přilby zajišťuje v tomhle případě komfortní ráčnový systém Microlock2, o který vážně nemusíte mít strach, protože je jeho přezka hliníková. Strach ostatně nemusíte mít ani u zajištění bradové části, protože její zámky se zakusují do macatého železného válečku. Zpět ale do interiéru, který je hezky připravený pro použití interkomu. Úplně nejideálnější je přitom použít jejich vlastní N-Com jednotku. S ní je přilba homologovaná, takže neztrácí nic na bezpečnosti, potom je k nim také nejlépe připravená, takže nemusíte nic lepit a podobně bastlit, aby vám ve finále z přilby trčela nepříjemně velká krabička vyluzující všelijaké aerodynamická hluky.

Tady stojí za to se trochu víc podívat na nejvyšší řadu B902L, hlavně kvůli poslednímu písmenku odkazujímu na light, tedy světlo. Jeho součástí je zadní diodové světlo, které perfektně zapadne do zadní části přilby a díky integrovanému akcelerometru dokáže fungovat jako přídavné brzdové světlo, což se hodí hlavně při krizovém brždění. Být viděn je důležité hlavně při cestování v nepříznivých podmínkách, k tomu slouží buď nepřetržité svícení, nebo blikání. Světlo ESS je samozřejmě nabíjecí, a pokud vás zaujalo a máte kompatibilní přilbu (nebo hodláte pořídit), můžete si ho pořídit i samostatně, čili není vázané vyloženě na komunikátor.

I u téhle přilby platí, že je naskladněná a připravená k vyzkoušení s poměrně sympatickou cenovkou, když se v základních barvách vejdete dokonce do 10 000,-, barevné grafiky jsou za 11 750,-. Platí i to, že si obrázek na tuhle přilbu uděláme z vlastní zkušenosti. N120-1 bude v příští sezóně jezdit Dominik, takže případné dotazy směřujte na něj.

Za sympatickou cenu je také základní vstupní model integrální přilby se sluneční clonou. Novinka N60-6 Sport totiž začíná na 6 250,-, barevné grafiky, a že jsou hodně barevné a strakaté, jsou za 7 000,-. To je fajn hlavně vzhledem k tomu, že přilba není v zásadě na ničem důležitém ošizená. Skořepina je ze stejného Lexanu jako předchozí vyklápěčka nebo další o dost dražší přilby, tady je receptura jasně daná. Podobně jako u nové překlápěčky jsou i tady dvě velikosti skořepiny a EPS výstelka v šesti, vybírat lze také od XXS po XXXL, a když půjdeme dál, najdeme tady i další společné věci. Jednak to je ventilace s technologií Airbooster, rozdílem je akorát přítomnost dvou nasávacích otvorů na horní polovině přilby. Teoreticky by tak měl být „luft“ uvnitř větší než u čistě cestovníhch přileb.

Samotný interiér je samozřejmě také vyjímatelný a dokonce je ze stejného materiálu jako u N120-1. Stejný název nese také VPS sluneční clona, to znamená, že je pozicovatelná, jen tu není „rychlozasouvací“ tlačítko. Šetřilo se také na lícnicích, které nejsou bezpečnostní vytrhávací, pořád ale nabízí možnost přizpůsobení pro brýle a logicky není u základní přilby nastavitelná čepička s možností pozicovat přilbu na hlavě. Fajn naopak je, že tu je už v základu Pinlock fólie, příjemný velký výhled z přilby, mechanismus plexi, který usnadňuje jeho výměnu nebo ocelová přezka zapínání Microlock2.

Když vezmeme v úvahu, že jde o základní model, tak nevypadá vůbec špatně a mohl by to být dobrý tip na pěkně vybavenou bezpečnou přilbu s pěkným zpracováním a pětiletou zárukou za rozumné peníze. Ona pětiletá záruka je jen důkazem dobrých vlastností Lexanu. No a nakonec samozřejmě to nejdůležitější – nová verze Sport s velkým aerodynamickým spoilerem prostě vypadá cool. Také tyhle přilby už jsou v ČR, takže můžete vyrazit zkoušet.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Související firma
  • GlobalMoto

    Velkoobchod a maloobchod motocyklového vybavení. Výhradní importér helem Nolan, X-lite, Grex pro ČR a SK Autorizovaný prodejce motocyklů Ducati, Suzuki a CFMOTO. Výrobce české značky moto oblečení oblečení značek Spark, Cyber Gear _______________________________________________________________ ...




TOPlist