Dunlop SportSmart 2 - první test pneu

V těchto dnech přichází na trh nástupce pneumatik, populárních hlavně mezi majiteli sportovních motocyklů, kteří se občas rádi svezou na okruhu. Přináší druhá generace taková vylepšení, aby mohla nosit označení SportSmart "na druhou"?

Dunlop SportSmart <sup>2</sup> - první test pneu

Kapitoly článku

První generaci pneumatik SportSmart Dunlop představil v roce 2010, a od té doby s ní sbírá u sportovně založených motorkářů vesměs samé kladné body. I podle diskusí na našem fóru a recenzí samotných uživatelů je SportSmart skvělá guma s dobrou přilnavostí na suchu i na vodě a slušným kilometrovým průběhem, vhodná na silnici i na okruh. Nároky na kvalitu pneumatik se ale pořád zvyšují - jednak přichází na trh čím dál výkonnější a rychlejší motorky, a jednak přibývá zkušených a vyježděných jezdců (chcete-li to slyšet, tak motorkářská populace prostě stárne) - a tak výrobcům pneumatik nezbývá než držet krok s dobou.
Přesně z tohoto důvodu Dunlop kompletně zrevidoval první generaci pneumatik SportSmart a vyvinul nový model s odvážným názvem Sportsmart². Žádné další číslo v pořadí, ale rovnou druhá mocnina těch nejlepších vlastností stávajícího modelu. Úkol zněl jasně: vyrobit pneumatiku, která osloví ještě širší spektrum jezdců - vyhoví nárokům moderních supersportů, a zlepší požitek z jízdy na starších motorkách.
Co se týče adheze a životnosti, tady stačilo původní SportSmarty jenom lehce poladit. Mnohem víc se ale pracovalo na jízdním komfortu, stabilitě ve vysokých rychlostech a ovladatelnosti v zatáčce. Dunlop má, coby dvorní dodavatel pneumatik pro mistrovství světa třídy Moto2 nebo World Endurance rozhodně odkud čerpat zkušenosti. Jako předloha pro SportSmart2 posloužil model D212 GP Pro - závodní pneumatika s homologací na silnici. Nejlépe je to vidět na upraveném profilu přední pneumatiky se sotva patrnou krajní hranou, který má přispět ke snadnějšímu sklopení motorky do náklonu.
Při výrobě přední gumy Dunlop využívá technologii JLB (Jointless Belt = bezešvý pás), což v reálu znamená, že pás je namotaný na jednom nekonečném drátu a díky chybějícím spojům má pneumatika stabilnější kontakt s asfaltem. Novinkou u přední pneumatiky je jednosměsový běhoun a hlavně opačně umístěné drážky. Vedle motorky obuté do původního SportSmartu to vypadá, jako by někdo nasadil kolo obráceně, ale účelem je až o 20 % účinnější odvádění vody z kontaktní plochy. V konstrukčním oddělení už na výhodu obráceného "véčka" přišli mnohem dřív, ale teprve teď se podařilo uspokojivě vyřešit problémy s přílišným opotřebením hrany drážky následkem brzdění.
Dvousměsová zadní pneumatika se vyrábí s využitím technologie JLT (Jointless Tread), která podobně jako u JLB spočívá v namotávání nekonečného pásu. V tomto případě jde hlavně o přesnější umístění jednotlivých směsí na povrch gumy.  Zároveň se snižuje hmotnost pneumatiky i vibrace. Výhoda dvou směsí jej zřejmá: tvrdší střed zlepšuje stabilitu ve vysoké rychlosti a prodlužuje životnost gumy, měkčí směs s vysokým obsahem siliky  na krajích má na starosti přilnavost na suchém i mokrém asfaltu.
Do výrobního procesu nových pneumatik SportSmart2 Dunlop poprvé zařadil krok, který hlídá dynamické vyvážení gumy, což ušetří mechanikům při jejich obouvání čas i samolepící závažíčka. Guma už prostě přijde z výroby téměř dokonale vyvážená. Zároveň se snížila i celková hmotnost obou pneumatik - řádově o 7 - 8 %.
Nové pneumatiky SportSmart2 jsme mohli bezprostředně porovnat s původními SportSmarty ve všech myslitelných podmínkách - na francouzských silnicích všech tříd, na mokrém testovacím okruhu a na suché závodní trati. Trasa celodenního silničního testu začínala v horách centrálního masivu uprostřed Francie, kde po ránu ukazoval teploměr rovnou nulu a trávu ve stinném údolí pokrývala silná vrstva jinovatky.  Teplota vzduchu ani asfaltu tedy nebyla zrovna ideální, ale gumám to vadilo mnohem méně než nám. Při první zastávce byly sice sotva vlažné, ovšem na přilnavosti se to nijak znatelně neprojevilo.
Celá novinářská grupa jela na GSR750, a střídání motorek probíhalo zhruba po každých padesáti kilometrech. Vedlejší silnice ve francouzském vnitrozemí se kvalitou vůbec nedají srovnávat s Korsikou, kde jsme před dvěma lety zkoušeli Dunlopy RoadSmart 2. Nejsou tak děravé jako české okresky, ale asfalt je často hrbolatý, tu a tam se na silnici válí pár kamenů, a železným víkům od kanálů se vyhýbáte skoro na každém metru.
Teď trochu podezírám organizátory testu, že nás takovým "terénem" protáhli schválně, protože zásadní rozdíl mezi novým a starým SportSmartem spočívá v jízdním komfortu. Na nerovnostech se nová guma tváří, jakoby byla měkčí, protože  podstatně lépe filtruje každou vlnku, zatímco původní SportSmart pouští hodně rázů až do řídítek a na větších hrbolech pak motorka poskakuje jako neposedné kůzle. Když jsem se ale později ptal jednoho z inženýrů, řekl mi pravý opak: plášť nového SportSmartu je oproti předchozímu tužší, a díky tomu se  přední kolo na nerovnostech tolik nerozhoupe.
I když se silnice až do oběda pořádně neohřála, z obou pneumatik byla od začátku cítit poměrně velká jistota v náklonu a rozdíly v přilnavosti mezi jednotlivými generacemi SportSmartů byly sotva znatelné. Dvojky byste ale bezpečně poznali i se zavázanýma očima podle ochoty, s jakou se vrhají do každého oblouku. Kulatý profil nového předku je v zatáčce hodně znát, a zpočátku si musíte dokonce hlídat, abyste to s náklonem nepřehnali. 
Později přišla na řadu i dálnice, ale abychom mohli vyzkoušet rychlostní index 300 km/h, musel by se výkon GSR750 alespoň zdvojnásobit. Při běžném dálničním tempu se rozdíly ve stabilitě nijak znatelně neprojevují, problémy s udržením přímého směru neměl ani první SportSmart.
Ten samý den a na stejných motorkách jsme stihli ještě mokrý test na zkušebním okruhu v Mirevalu. Opět se srovnávaly staré a nové SportSmarty, a dvě patnáctiminutovky na uměle zavlažovaném okruhu, oznámené při  brífinku, se mi zdály jako zbytečně dlouhé trápení. První kola na neznámé trati jsou vždycky seznamovací, a když po asfaltu teče souvislá vrstva vody, trvá oťukávání ještě o něco déle. Už v první rundě na původních SportSmartech jsem ale rychle přišel na chuť jejich obdivuhodnému gripu, a po přesednutí na nové dvojky se dalo ještě o chlup zrychlit - alespoň jsem měl takový pocit. V náklonu by nejspíš dovolily ještě víc než můj strach, ale když už občas přední guma trošku podklouzla, bylo to pokaždé jenom o pár centimetrů. Po osmělení jsem zkoušel i prudce zabrzdit předkem, ale nepovedlo se mi ani aktivovat ABS - tak dobře ta guma drží. Ani při prudším výjezdu z vinglu mě zadek nezačal předbíhat, jak bych čekal. Nikdy bych neřekl, že jízda na vodě může být tak zábavná. 
Třešnička na dortu v podobě suchého testu na okruhu se změnila v pořádně tvrdý oříšek - tady bylo vůbec nejtěžší najít nějaký rozdíl mezi starou a novou gumou. Obě jsou na závodní trati perfektní, zvlášť když jim z doporučeného tlaku upustíte pár desetin. Na R1 byly oba modely SportSmartů nahuštěny na 1,9 a 2,1 baru, Hondu CBR600RR jsme pak vyzkoušeli opět s oběma modely pneumatik, nahuštěnými na standardní tlak. S Yamahou jsem se v pomalé části okruhu trochu trápil - překoňovaný motor chce hodně citu na plyn, ale mě se pořád zdálo, že na heftu jsou jenom polohy on a off.
O to víc mě zatáčkovitá pasáž bavila na hravé Hondě. Dobržďování ze 150 km/h až do ostré pravé, pak to na vytočenou jedničku nadvakrát ohnout doleva a nenechat se vynést až ke kraji, protože hned následuje pravá do kopce - celý tenhle úsek je o tom, trefit a uržet tu správnou stopu. Jestliže se v rychlých pasážích dá rozdíl mezi oběma generacemi SportSmartů sotva poznat, tady krásně vynikne lepší profil nové přední gumy. Nezrychlíte díky tomu o vteřinu na kolo, ale přehazování motorky z jedné stranu na druhou je větší hračka.
Jinak jsou Sportsmarty pořád stejně dobré gumy - podrží v rychlém oblouku, při tvrdém brzdění i pod plným plynem na výjezdu. Můžete na nich přijet po ose na okruh, upustit tlak a po pěti ostrých rundách zas dofouknout a hurá zpátky. Nový SportSmart2 dává víc jistoty na vodě, dává motorce víc klidu na nerovnostech a předek jde ochotněji do náklonu. Navíc ho můžete legálně obout i na motorku s maximální homologovanou rychlostí 300 km/h. Cenově vychází skoro stejně, jako předchozí model, a Dunlop navíc chystá speciální promo. Když si koupíte nové SportSmarty 2 a přesvědčíte kámoše aby do nich šel taky, dostanete od prodejce odměnu. Druhá akce je ještě zajímavější: Dunlop na nové SportSmarty2 dává garanci vrácení peněz! Do dvou měsíců po nákupu můžete pneumatiku vrátit, pokud s ní nebudete spokojeni.
   

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.20
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist