globalmoto_duben_nolan




Benelli Tornado

Přelom milénia byl pro motocyklové odvětví mimořádně bohatý na výjimečné projekty. Také Benelli Tornado se radí do téhle skupiny. Nekonvenční filozofie designu společně s ambicemi uspět na poli sportovních motocyklů pro běžné cesty, i ve světovém mistrovství superbiků. Její designový lesk ve všech svých generacích se zapsal do historie jako jeden z nejvýjimečnějších motocyklů.

Krátký exkurz do historie

Benelli je legendární jméno s mnoha závodními úspěchy z minulosti. Společnost byla založena již v roce 1911, kdy vdova Teresa Benelli po ztrátě manžela investovala rodinný kapitál do podniku v italském městě Pesaro v naději, že nabídne práci pro její šest synů. Na začátku to byla jen obyčejná garáž, která opravovala kola a motocykly. Postupem času však byla schopna vyrobit všechny náhradní díly potřebné k opravám. V dalším období již byla značka schopna produkovat své vlastní motocykly. Na konci 60. let, způsobil příchod japonských výrobců krizi v evropském motocyklovém průmyslu. Benelli nebyla výjimkou. Nástup konkurence z Japonska vedla k tomu, že výrobky Benelli ztratily popularitu. Byly totiž vnímány jako staromódní, ve srovnání s těmi japonskými.

Benelli, v evidentních ekonomických obtížích, koupil italsko-argentinský průmyslník Alejandro de Tomaso, který byl nepochybně jednou z nejdiskutovanějších a nejmocnějších osobností Itálie ve druhé polovině dvacátého století. Přestože nový majitel neměl nejlepší pověst, pomohl značce přežít její nejproblémovější období stoleté historie. Čerstvý vítr do společnosti vnáší v roce 1995 také mladý osmadvacetiletý Andrea Merloni. Ten po několika úspěšných projektech v roce 1999 najímá bývalého technika značky Cagiva – Riccarda Rosa, který pokládá základy nového sportovního motocyklu Tornado Tre 900 cm3. Zde tedy nastává zrod motocyklu, o kterém pojednává i tento článek. Energický Merloni, nezůstal nic dlužný svému spinálnímu stylu práce okamžitě začal s novým motocyklem závodit, a to v letech 2001 a 2002.

Značka Benelli a její logo

Značku koupila v roce 2005 čínská motorová skupina Qianjiang. Aktivity v oblasti designu, vývoje a marketingu stále zůstávají v sídle Benelli, v italském Pesaru v součinnosti s mateřskou společností Wenling China, kde se motocykly vyrábějí. Kombinace asijské pracovní etiky a vkusu italského designu se ukázala jako skutečně účinná kombinace. Výsledkem bylo hned několik nových modelů Benelli. Model Tornado, ve své generaci 1130, vznikl již pod křídly nového majitele z Číny. Superbike si stále zachovával designový lesk originálu. Motocykl se ve všech svých generacích zapsal do historie jako jeden z nejvýjimečnějších strojů vůbec. Jeho produkce se zastavila v roce 2012.

Benelli Tornado v zelené barvě bylo pro tento model typické barevné schéma

Značka Benelli, je druhou nejstarší italskou motocyklovou společností, která stále podniká. V roce 2021 oslavila již 110. výročí svého založení. I přes mnoho závodních úspěchů a vlastních modelů motocyklů se na úplné výsluní motocyklových značek nikdy nedostala.

Benelli Tornado 900 Tre

Benelli Tornado 900

Díky superbiku Tornado Tre 900 v roce 1999 se motocyklový svět změnil. Používal nekonvenční filozofie designu zaměřené na výrobu rychlého, aerodynamického sportovního motocyklu pro běžné cesty i pro světové okruhy mistrovství superbiků. Verze Tornado 900 se vyráběla jako – S, RS, Limited Edition a Novecento. Verze 1130 byla nabízena ve verzích Tornado a Tornado RS. Cíl Benelli byl již na úplném počátku modelu jasný – navrhnout ideální sportovní motocykl. A to je přesně to, čeho s Tornadem dosáhli!

Unikátní systém chlazení jedinečný pro všechny modely Tornado

Již zaváděcí limitovaná edice byla pro svůj styl a technické řešení tou správnou cestou pro uspokojení motocyklistů hledajících emoce a extrémní výkon. Chladič, kterým se chladil motor, byl namontován unikátně pod sedadlo, a ne před motor, jak bylo v konstrukci motocyklů tehdy (ale koneckonců i dnes) běžné. Motocykl byl osazen úzkým tříválcovým agregátem dodávajícím Tornadu štíhlý tvar. Tuto cestu si vybrali kvůli cíli v dosažení co nejlepší aerodynamiky a maximální rychlosti. Tříválec měl ve svých útrobách také vyvažovací hřídel, pro jeho mimořádnou hladkost v projevu. Motor, ten byl unikátní i v uchycení, jelikož byl namontován v inovativním provedení rámu.

Tento projekt měl ale v úvodu své problémy. Počáteční stroje ze zaváděcí edice v roce 1999 nebyly dodávány včas a produkce se odsouvala. Když Benelli konečně dokončila vývoj dvanáctiventilového tříválce, okamžitě spustila výrobu v jejich továrně na východním pobřeží Itálie. Vyrobeno bylo pouze 150 kusová limitovaná zaváděcí edice, v prodeji za 22 500 liber za kus. Specifikace bylo 143 koní, kapalinou chlazený motor, rám, který kombinoval ocelové trubky a hliníkové profily, a na kapotáž bylo použito uhlíkové vlákno. Tento model vykazoval problémy s dodávkami paliva. Počáteční „dětské choroby“ se vstřikováním byly do plnohodnotné série (Tornado 900S a rok 2000) továrnou odstraněny.

Tón výfuku byl doprovázen charizmatický tří-válcovým projevem

Na cestě ho bylo skoro nemožné minout, i díky hlasitému a naprosto charakteristickému tónu výfuku. Také design byl velmi výrazný, stylový, se složitými křivkami a dvěma malými světlomety mezi šikmými sacími otvory v přední části. Obsahoval řadu vysoce kvalitního inženýrství. Jeho ocelové a hliníkové části rámu byly místy lepeny, podobně jako v leteckém průmyslu, doplněny o šroubované spoje. Technologie lepených částí měla zcela vyloučit mikro-pohyby a vibrace, které mohly potencionálně přicházet z konvenčních spojů šrouby. Geometrii řízení společně s polohou velkého hliníkového kyvného ramene bylo možno doladit závodním způsobem po vzoru Grand Prix. Přední i zadní odpružení bylo od společnosti Öhlins. Kola byla mimořádně lehká, kované od společnosti Marchesini. Sedlo bylo poměrně vysoké kvůli tomu, že vzduchové kanály chlazení vedly pod ním, až k samotnému chladiči.

Motocykl byl syrový a velice blízko závodnímu speciálu. Pocit připravenosti na závody byl jedním z jeho nejlepších vlastností, ale nebyla to úplně dobrá zpráva pro silniční používání. Tornado běželo na volnoběh v pořádku, ale při jízdě a otáčkách nižších než 4000 odmítalo správně fungovat. Příjemnou lineární odezvu poskytoval až ve středním rozsahu otáček. Na žlutém otáčkoměru musel jezdec poctivě sledovat pět nebo více tisíc, tehdy bylo všechno v pořádku a Benelli se nadšeně vrhalo vpřed. Vlastně tak, jako u závodních speciálů.

Tornado ve většině ohledů na své majitele zapůsobilo. Jeho podvozek byl vynikající, neboť kombinoval tuhost rámu a dokonalé ovládání, s velkým množstvím potenciálu závodního vyladění. Podvozek poskytoval obrovské množství zpětné vazby. Bzdy Brembo se čtyřpístky se pro exotické stroje jako bylo Tornado staly téměř povinnými.

Přístroje Benelli Tornado 900 se prezentovaly trefným žlutým podkladem analogových přístrojů

Benelli Tornado 900 Tre Limited Edition z roku 2003 byla speciální verze, založená převážně na zkušenostech z prostředí závodu Superbike. Byl to model, který zajišťoval skutečně dynamický zážitek z jízdy. Výjimečnost a technologie v tomto „ručně vyrobeném“ motocyklu fungovaly perfektně. Kapotáž a nádrž byly vyrobeny výhradně z uhlíkových vláken, Marchesini kovaná hliníková kola, titanový výfuk, odpružení Öhlins a odlitek motoru z hořčíku tento motocykl doslova zdobily. Všechny prvky jeho stavby demonstrovaly vysokou úroveň pozornosti výrobce při hledání nízké hmotnosti a vysokého výkonu. Výjimečné vybavení tohoto unikátního motocyklu přinášelo komponenty umožňující nastavit výšky kyvného ramene a úhlu hlavy řízení, společně s nastavením konečných převodových poměrů. Vše pro zajištění optimální personalizace pro ty, kteří se zaměřovali na jízdu na závodní dráze.

Benelli Tornado 900 Tre Limited Edition z roku 2003

Edice Novecento (2003 až 2006) přinesla úžasné barvy a grafiku vylepšující linie Tornáda. Rám byl znovu vyroben z molybdenové oceli a ze slitin hliníku. Spoje byly i nadále pospojovány pomocí pevných šroubů, zesílené o strukturální lepení, jako v leteckém průmyslu.

Poslední model objemu 900 byl model „RS“

Poslední model objemu 900 měl označení „RS“ (produkce v letech 2004 až 2005). Byla to motorka bez kompromisů. Měla ztělesňovat kompletní sportovní know-how společnosti Benelli. Tornado RS bylo navrženo a testováno pro okruhové použití. Bylo výkonné a efektivní, a vybaveno těmi nejlepšími komponentami na trhu. Tornado RS mělo oproti modelu Tornado Novecento upravenou grafiku a nabízeno bylo v atraktivní červeno-černé a žluto-černé kombinaci, díky čemuž dostalo nepoznaný agresivnější vzhled. Nová byla také barva rámu a kyvné vidlice, které se představily v černém odstínu. Všechny změny pomohly učinit Tornado RS znovu originálnějším, charakter motorky se ale neměnil. Výkon byl mírně zvýšen, což bylo dosaženo zásahy do motorové části, jakož i změnou na řídící jednotce vstřikování. Exkluzivní spojovací systém rámu byl stále přítomen. Převodovka byla kazetového typu, pro možnost doladění každému jezdci. Plně nastavitelné prvky odpružení snad ani není třeba zmiňovat. Poloha řízení byla mírně pozměněna vzad, aby jezdec mohl být ještě více zastrčen do jízdní polohy. Pokrok byl učiněn v oblasti neodpružené hmoty. Tato verze měla totiž exkluzivní kola, která Benelli navrhla a vyvinula společně se společností OZ. Byla to kovaná kola, která snižovala hmotnost skoro o 2 kg. Přední brzdový systém byl použit od společnosti Brembo „Serie Oro“ (zlatá série), s radiálním třmenem. Použitý byl také nastavitelný tlumič řízení.

Benelli Tornado 900 Tre RS

Je typické, že kdykoli Italové navrhli nový motocykl, obvykle vyvolával rozruch veřejnosti a tisku. Italský design je vždy odlišný a Benelli Tornado o objemu 900 ccm tuto tradici jistě dodržovalo!

Benelli Tornado 900 Tre RS se oblékl do dominantní červené nebo žluté barvy

Benelli Tornado 1130 Tre

Změna pravidel šampionátu SBK 2003 změnili také Benelli Tornado. Verze 900 byla postavena tak, aby vyhovovala starým pravidlům. Až do sezóny 2002 bylo povoleno nastupovat v různých objemových hodnotách motoru, závislé na počtu válců. Motocykly se 4-válci byly povoleny do objemu 750 ccm, motocykly se 3-válci byly povoleny do objemu 900 ccm a ty 2-válcové do 1000 ccm. To se od roku 2003 změnilo a bylo možné dorovnat v té době dominantní dvouválcovou techniku, bylo umožněno závodit strojem o objemu 1000 ccm s rozložením tří i čtyř válců.

Pozměnění soutěžních pravidel pro továrnu znamenala jediné – a to přepracovat motor aby mohli znovu výhledově závodit. Rám Tornada zde byl také kompletně zrevidován, aby vyhovoval novému výkonu a charakteristice točivého momentu motorové jednotky. Kapotáž nabízela typické hladké a plynulé linie modelu, doplněné o schémata lakování dodávající další vizuální dojmy. Poprvé byl představen v roce 2006, do závodu SBK s pozemními pravidly ale nakonec nebyl nikdy nasazen.

Výkon 161 koní (na klikovém hřídeli) se dosahoval při těch nejvyšších otáčkách a maximální točivý moment produkoval pouze 2000 ot/min pod červenou hranicí otáčkoměru. Jako odkaz na model 900, byla používána i nadále šestistupňová převodovka s možností rychlé výměny v kazetovém stylu, spojená s motorem pomocí suché spojky.

Benelli Tornado 1130 Tre

Závodní program

Motocykl začal závodit v šampionátu SBK v letech 2001 a 2002 ve světovém šampionátu superbiků, s australským jezdcem Petrem Goddardem. Ten měl se svými dlouholetými zkušenostmi dokázat udávat směr ke zlepšení závodního motocyklu a následně i celé produkční série. Vzhledem k tomu, že tým byl na startu v tvrdé konkurenci, nebyly výsledky tak vysoko, jak se očekávalo. S umístěním na 36. místě v konečné klasifikaci v roce 2001 (se získanými 7-mi body) a 22. místem v roce 2002 (s 23 body) závodní program zaostal za očekáváními. Jako výsledek dvouleté práce byla postavena omezená verze Tornada Limited Edition.

Zlepšené výsledky Benelli sice byly nakonec hodnoceny jako povzbudivé, avšak vysoké investice do Tornada nebyly kompenzovány prodeji. Závodní program proto končí na konci roku 2002 pod dvou letech působení.

  • MODEL: Benelli Tornado
  • ROK: 1999-2012
  • VÝKON: 140-163 koní (závislé od vývojového modelu)
  • CENA: 2003 Benelli Tornado Tre 900 Limited Edition 25,700 dolarů

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JA-NE přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist