husqvarna_svartpilen_801_2




30letý příběh Motoshopu Kabourek

Píše se rok 1993 a mladý Tonda Kabourek si z úřadu nese svůj čerstvý živnostenský list. Stejný, s jakým koneckonců podniká dodnes. 30 let vývoje, náhod, starostí a tvrdé práce ho dovedlo až do dneška. Pojďme se podívat, jakými milníky firma prošla.

Vše začalo v přízemí činžovního domu na píseckém Mírovém náměstí. Uvolněný byt Tonda svépomocí během několika týdnů mění a vzniká jeho první prodejna. Omezený prostor nabídne místo jen na pár motocyklů, přilby a náhradní díly, většinou spotřební materiál. Začátky jsou krušné, bez telefonu, bez internetu, staré auto a málo motorkářů. To byla doba, kdy se všichni motorkáři znali osobně. Jediné, čeho je dostatek, je vášeň k motocyklům. Do prodejny, která už v té době nese název MOTOSHOP KABOUREK, nakoukne kolemjdoucí a sdělí, že ve vedlejším parku zvoní v budce telefon. Tonda zamkne prodejnu a jde vyřídit telefonát. Všechno se mění, stát se dělí a nové možnosti se otvírají.

Zlom přichází, když se naskytne příležitost dovážet motorky z USA. Motorky nakoupené na aukcích jsou v různém stavu a je třeba je po příjezdu do ČR dát do pořádku, přihlásit a prodat. Poptávka v Čechách je obrovská. Trh, který doposud znal jen místní produkci, je hladový po velkoobjemových motorkách. Zájemci skládají zálohy na motorky, u kterých znají často jen barvu nebo stav tachometru. Intrudery a Viraga jsou hit a Tondovi se začíná dařit. Časem do Písku dorazí i telefax a zákazníci mají tak poprvé možnost vidět fotky své motorky ještě než dorazí v kontejneru do Hamburku.
Ve volných chvílích Tondovi pomáhá žena Iveta, když si občas odběhne od mateřských povinností z horního patra činžovního domu. Z chvil jsou ale brzy hodiny a nakonec fulltime. Iveta dodává firmě řád a systematičnost, což je s navyšujícím se objemem práce prostě nutné. A tak to vydrží dalších 27 let.
Spolupráce se ale prohlubuje i v Čechách a velkou roli zde hraje pan Vladimír Přibyl, od kterého přišla nabídka stát se autorizovaným prodejcem motocyklů a příslušenství Yamaha. Na výloze obchůdku na Mírovém náměstí paní aranžérka dolepila nad loga firem Krawehl, UFO a Lazer velký modrý červeně podtržený nápis Yamaha. Po třech schodech se dovnitř vyškrábaly tři zbrusu nové Yamahy. Víc se jich sem ani nevešlo. Tehdejší novinky ThunderCat nebo DragStar byly tak lákavé, že i učitelky z nedaleké školy braly děti při procházce podívat se sem na motorky.

Brzy začne být první prodejna malá a Motoshop se stěhuje do písecké Družby. Výrazně se mění i poptávka a tomu je třeba se přizpůsobit. Zahraničních motorek jezdí čím dál tím víc, a tak roste chuť odlišit se. A tady se formuje to, co pomáhá Motoshopu dodnes. Filozofie “koupí motorky to teprve začíná”. Od třásní na páčky a kšilty přes airbrush až po kompletní přestavby. K Yamaze se přidává i autorizovaný prodej motocyklů Harley-Davidson a Buell. V roce 2003 šokuje na výstavě Motocykl přestavbou v Čechách nevídanou, streetfightera z FZS1000 se spoustou komponentů vyvíjených na míru. Tahle motorka dostává své VIP místo na stánku Yamaha v pražských Holešovicích a prohlubuje se láska ke značce, která drží dodnes.

Krom všemožných úprav roste v motorkářské komunitě obrovská chuť se scházet, sdílet své nadšení pro motorky a pochlubit se svým strojem. A tak vzniká ve spolupráci s píseckou firmou Kocman akce s názvem MotoFashion. Několik let po sobě projede spanilá jízda špalírem nadšených přihlížejících diváků a poté zamíří na Benešovský mlýn, kde je už připravena stage s tou nejlepší produkcí té doby. Na podiu se za ta léta vystřídají od Katapultu přes Škwor, Divokej Bill až po Kabát nebo Arakain. Akce se opakuje každoročně až do doby, kdy se město rozhodne, že kolona čítající přes 1000 motorek je pro infrastrukturu neúnosná.

I když jsou prostory v Družbě velikostně velkorysé, není to ono. Tonda Kabourek stále nosí v hlavě vizi showroomu, který se neztratí ani v evropském měřítku. Brzy najde dokonalé místo, bohužel s mnoha legislativními překážkami, a tak vyběhat stavební povolení zabere dlouhých sedm let. Ani to mu ale nezabrání v tom, aby svůj sen realizoval. Návrhu budovy se ujímá architekt Sergey Vasiliev a vytvoří něco opravdu jedinečného. Do samotné realizace se pustí firma Edikt a budovu, která je kompletně zděná dokončí, za rekordních 11 měsíců. Podaří se vyřešit i střechu z betonových panelů bez jediného sloupu a showroom s 300 čtverečními metry výstavní plochy se stává v tu chvíli největší Yamahou v ČR. Budova dostává ocenění za architekturu Presta a stává se jednou z 10 vzorových prodejen Yamaha v Evropě. Do této euforie však tvrdě zasáhne ekonomická krize. Motorky zažívají obrovský propad. Prodávají se pouze nejlevnější a nejdražší modely. Tedy Vmax a YBR125. Střední třída jako by úplně zmizela a na FZ6ky a XTčka se jen práší. V době krize jako by se motorkářský svět úplně vypnul. Motorka je prostě to první, co oželíte. A tak nejenže se neprodává, ale i výrazně klesá množství servisních úkonů nebo i výměn pneumatik. Co teď? Vzdát se svého snu? Velká hypotéka na krku a v prodejně ani noha. Udělat z Motoshopu casino? Ale ne, utáhneme opasky a nějak to zvládneme.

V roce 2010 přichází nová Super Ténéré a s ní i chuť jezdit. Slavnostní představení této ikony probíhá v Písku za účasti KM racing teamu (Martin Macík, Pavel Kubíček, David Pabiška a Dušan Randýsek) spolu s Mírou Lisým a Pepou Sršněm za moderování Dalibora Gondíka a Ťuldy Brouska, jak ostatně reportoval Jarda Šíma na Motorkari.cz. Motorkaření nabírá nový trend. Supersporty se začínají pomalu přesouvat na okruhy a zákazníky stále více lákají dálky. Proč ne? Přizpůsobíme se! Ve vitríně píseckého Motoshopu tak ubývá orlic se svítícíma očima a naopak přibývají špičkové komponenty Akrapovič, Öhlins, Gilles Tooling a další.

Moderní svět se mění a zákazníci už nenavštěvují prodejnu jen fyzicky, ale dost často i virtuálně. Tonda si uvědomuje, že se tomu musí přizpůsobit, a tak přizve do firmy někoho, kdo se téhle problematice věnuje, svého syna. Tomáš Kabourek po zkušenostech z projektu Bezpečně na motorce s Mírou Lisým a studiu v zahraničí zakotvil v BMW. Teď nastal čas, aby se stal součástí teamu a pomohl firmě posunout se zase kousek dopředu. Zakládá eshop, sociální sítě a nové komunikační cesty. V roce 2016 se ještě zdá být sci-fi, aby si zákazníci objednávali motorky online, ale jak se ukáže, ani to nebude dlouho trvat.

Po 11 letech přichází redesign všech prodejen Yamaha a tak se Tonda se svým teamem pouští do úprav. Béžová a tmavě hnědá nahrazuje šedou a červenou. Kompletně nový nábytek a nový konfigurátor představují investici přesahující milion korun. V dubnu 2019 je tak otevřen showroom v nových barvách a znamená obrovský úspěch v podobě prodejního rekordu; prolomení hranice 200 prodaných motorek za rok. Ale jak to tak bývá, podnikání je horská dráha a tak je další rok naprosto opačný. Covid a první lockdown. Výrobci motorek se potýkají s mnoha problémy: není hliník, kaučuk, čipy… a když už to je, uvízne to v Suezském průplavu. Zákazníci volají, mají chuť nakupovat, ale není co prodávat.

A jsme v roce 2023. 30 let od založení firmy. Ve spolupráci s francouzskou Kutvek firmou vzniká unikátní design, do kterého se obléká edice výročních motorek. Inspirací designu je proces prodeje motorky. Od chvíle, kdy klient přijde na prodejnu a nastíní svou představu, přes první návrh, který znázorňuje načrtnutá grafika, až po realizaci s společné naplnění cíle, které symbolizuje pro Yamahu typická grafika “speed block”, tedy zmenšující se kostky, až po zlatou barvu, která reprezentuje úspěšné splnění snu. Tedy tento design evokuje filozofii, kterou Tonda razí už tři dekády. A to, že neprodává produkt, ale nabízí službu. A ta služba je zážitek. A cílem je, udělat ten zážitek co nejlepší. A je jedno, jestli vaším snem je prohánět se se závodním speciálem po okruhu, vyrazit objevovat svět, nebo si s kámoši užít Alpy. V Písku vám nakonfigurují a postaví motorku a na ten okruh nebo do Alp vás vezmou!

Tonda Kabourek je jedním z mála, kteří hrdě podnikají svým jménem. Většinu času potkáte na prodejně přímo jeho a jeho jméno je i na štítu domu. Není schovaný za žádné eseróčko, ale sám nese svou kůži na trh. Kolik takových znáte? Za ta léta ovlivnil tisíce motorkářů. Jste i vy jedním z nich? Pište do komentářů!

 

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Související firma



TOPlist