Motoráj 4/2010

Konečně se to pomalu rozjíždí… tedy spíš s patřičnou akcelerací. Skončilo období vzpomínání na minulý rok, začali jsme testovat a hned na začátek jsme jako první ukořistili opravdový klenot – BMW S1000RR, takže si můžete přečíst, co na něj říká náš testrider Indi, který ho pořádně prohnal po mosteckém autodromu. Ale nejen BMW nám uvízlo v drápech, vyzkoušeli jsme také s napětím očekávanou novinku od Hondy, VT 1300 CX a bájného Triumpha Speed Tripla ve verzi R. Samozřejmě nezůstalo jen u testů, najdete u nás i reportáže ze sportu (například o aktuálních závodech WSBK nebo – aby si i enduristi přišli na své – autentickou výpověď účastníka Tuareg Rallye 2010). No a také techmánii, cestopis, historii… vše na svém místě. Doufáme, že se vám tedy bude dubnové číslo časopisu Motoráj líbit – pokud ano, moc nás to potěší. A pokud ne, napište, co vám konkrétně vadí, budeme se snažit to napravit. Tak příjemné počtení!

Motoráj 4/2010
Motosalon 2010 v Brně
Jih proti severu, nebo sever proti jihu?
Protože výrobci a prodejci aut a motocyklů to dnes nemají lehké, tak ani firmy, které prodávají jejich výrobky a doplňky, na tom nejsou o nic lépe. Onen pomyslný koláč, tvořený maličkým českým motocyklovým trhem, se pochopitelně souběžným uspořádáním dvou motocyklových výstav rozdělí, rozdrolí, jednoduše zmenší. Tohle má být ovšem hlavně reportáž z Brna, která má popsat, jak to při premiéře Motosalonu 2010 dopadlo. Nechme tedy holešovický Motocykl i jeho tradici být a soustřeďme se na to, jestli se to v Brně napoprvé povedlo, či ne.

Tradice za každou cenu
Motocykl 2010
Letošní zima byla nad míru depresivní, všude spousty sněhu a pořád zataženo. Nebylo divu, že při prvních jarních teplotách to začalo na silnicích bzučet a v kalendáři se připomenula poznámka „Výstava motocykl“. Jasná zpráva, už se těším a hledám volný termín mezi čtvrtkem a nedělí, abych vyrazil potěšit oko a duši. To trvalo až do chvíle, kdy mě dotazem odzbrojil známý, jestli prý taky jedu do Brna.

Motocykly

Baron Prášil z Mnichova
BMW S 1000 RR
Michal „Indi“ Dokoupil: Ne, nebude to další pohádka, ale skutečný příběh, který se mi přihodil jednoho jarního dne. Dostal jsem příležitost strávit několik hodin ve společnosti nového BMW S 1000 RR, kterým je tzv. „newcommer“, tedy nováček na bitevním poli světových Superbiků. O tomto stroji se toho od jeho představení už mnoho napsalo a technické údaje s neuvěřitelnými čísly už snad všechny uchvátily a dosud se o nich básní. Byl jsem opravdu zvědavý, až se mi tato čísla promítnou do reality a jak se s nimi sám porovnám.

Sériová individualita
Honda VT1300CXA
Každou motocyklovou výstavu okrašluje dílo odvážného designéra či šikovných rukou konstruktéra, zkrátka jedinečná stavba. Většinou se jedná o nádherný, funkčně však omezený exponát určený k potěše oka a duše. V zemi vycházejícího slunce se však rozhodli, že je škoda, aby se něco podobného povalovalo jen jako exponát. Vytvořili podobnou stavbu, osadili ji homologovanými doplňky a vypustili mezi lvy. Jaká je?

3 je víc než 4
Triumph Street Triple R
Tenhle zdravě naštvanej třívál Street Tripla mi bude znít v uších ještě hodně dlouho. Spolu s nízkou váhou, plně stavitelným odpružením Kayaba a zlatými radiálními Nissiny u modelu R Angláni nasadili laťku ve třídě nahatých sportovních šestek pěkně vysoko. Musím říct, že v současné, zejména japonské konkurenci řadových čtyřválů jsou alespoň pro mě v tomhle případě tři víc než čtyři. Vytáčení motoru u kapotovaných sportek jeden očekává a konec konců si je kvůli tomu i pořizuje. Že pak nemůže chtít příliš od spodku je nabíledni. Jenže u naháčů je záběr využití přece jen širší a na silnici ty „njůtnmetříky“ dole chybí. Člověk zpohodlněl a co si budeme povídat, ne všichni chtějí viset pořád na heftu a ťukat do řadičky.

Radost pro čtyři
Polaris Ranger RZR 4 Robby Gordon Edition
Kříženci čtyřkolek a náklaďáků označovaných jako side-by-side začínají v poslední době překvapovat svým rozmachem. Z původní čistě účelové věci se začal stávat stejný hit jako zhruba před deseti lety čtyřkolky, a že se vývoj nezastaví ani letos, ukazuje Polaris novou verzí svého Rangeru, která je jako první na světě pro čtyři osoby.

Nadopovaný komár
Aprilia SR 50 R – citysurfers
Ještě před několika lety se čerství držitelé občanského průkazu po úspěšném složení zkoušky v autoškole mohli svézt na jakékoliv motorce o objemu padesáti kubíků, a tak touto kubaturou prošla asi většina z nás. Dnes je situace trochu jiná. Kozí dechy se z našich silnic vytrácejí a nahrazují je stopětadvacítky. Pořád je tu ale několik příležitostí, kde lze i takto malý objem efektivně využít. Kromě početné čínské produkce je na trhu zastoupeno i několik renomovaných firem, mezi které patří Aprilia se svými sportovně laděnými modely SR.

Laverda 750 S Formula - ojetina
Není to tak dlouho, co koupě italské motorky znamenala zavrhnutí kamarády a posměšky typu „na hodinu jízdy hodina servisu“, nebo „neumíš jezdit, tak si koupíš itala, abys aspoň vypadal“ a podobné.
Nutno říci, že divoká 90. léta přivedla na svět celou řadu motorek, které dodnes patří k tomu nejlepšímu, co kdy sjelo z výrobních linek. A také se objevilo pár kusů, které k nim nepatří, ale už jen tím, že vznikly, vzbuzují pozornost a přesně taková je Laverda. Staré dobré Laverdy se montovaly v Breganze, značka pak na chvíli zanikla, ale zkraje 90. let se postavila na nohy a ve fabrice Zane začali montovat dvouválce. Právě z tohoto období pochází dnešní ojetina – málo vídaná, pomluvami ověnčená a designově hodně diskutovaná.

Universální voják
Yamaha YFM 700 R – ojetina
Občas potřebuješ trošku pořádit na krosové trati, občas potřebuješ spáchat výlet do lůna přírody, a abys na to měl, občas musíš i do práce. Navíc chceš čtyřkolku. Řešení by se našlo.
Tento quad je jeden z nejrozšířenějších japonských čtyřkolek na českém trhu. Hodí se jak na cestování, rychlejší svezení po asfaltu, tak na hardcore motokrosovou trať, kde v rukou šikovného ridera směle konkuruje v hobby závodech ostrým sportkám třídy 450. Pokud se podíváme do startovních listin těchto oblíbených závodů, najdeme tam napsáno Yamaha YFM 700 R velmi často, byly doby, kdy dokonce nejčastěji.

Stavba od podlahy
Warbird
Je hodně způsobů, jak docílit toho, aby vaše motorka byla originál a nejlíp jediná na větě. Čím víc používáte věci, které se dají koupit, tím menší máte jistotu. Právě toho se bál Kanaďan Ian Douglas, a aby mohl v klidu spát, postavil si vlastní i motor.
S vytvořením Válečného ptáka si dal Ian dva roky načas, nikam nepospíchal a se vším si důkladně pohrál.

Techmánie

14 Riders2Bikers
Udělejte si radost do velikosti vaší peněženky
První kilometry už má většina z vás za sebou. U kámošů nebo na pumpě jste leccos okoukli a možná i samotná ride zanesla pod helmu nějakou tu pochybnost, že by se eventuelně dalo něco vylepšit, tohle přikoupit, zkrátka na co nebyl v zimě čas nebo škvarky. No tak jukněte na naše tipy, třeba vám zrovna kápneme do noty.

Kvalita od tří korunek
Redakce testuje – rukavice Halvarssons Apex
Řadím se mezi ty, kteří sází při výběru motocyklového oblečení na možná méně známé, ale osvědčené a kvalitní záležitosti. Konkrétním příkladem je v tomto případě švédská firma Halvarssons a jejich sportovní rukavice Apex.

Jak zastavit na pětníku – tip, jak jezdit líp
Umět zastavit je potřeba, takže přichází na řadu doplnění
Pětník se u nás jako platidlo už moc nepoužívá, ale přísloví o brzdění se pořád drží, a protože je celkem výstižné, dějiny ho jen tak nespolknou. Teorie o tom, jak líp zastavit, jsme tu už minule měli, ale protože umět zastavit je potřeba, přichází na řadu dnešní doplnění.

Překračování pravidel
Zkušenosti ze závodů posouvají motorky technicky dopředu. To je teorie, proti které nikdo nic nenamítá, ale když se na věc podíváme z druhé stránky, bez nutnosti dodržet omezení daná závodními pravidly, možná bychom dnes jezdili na strojích daleko vzdálených od dnešních vrcholů techniky.
Mluvíme samozřejmě o silničních motorkách, které mají se závodním odkazem největší souvislost, a i když by motorky na prodejnách nemusely, dodržují některá závodní omezení. Motorka by sice bez dodržování pravidel, které na ni ani neplatí, mohla být pro účely běžného provozu vyvinutá odlišně, ale v továrnách dobře vědí, že si radši koupíte stroj, který se podobá Rossiho závoďáku, než nějaké UFO, byť by bylo sebelepší.

Strach
Každý, kdo jel na motorce, měl někdy strach, a všichni tedy víme, o co jde. Strach je to, co nám nedovoluje zrychlit, dát někde koleno na zem, zvednout přední kolo víc do vzduchu nebo na krosce přidat před skokem. Ale co je to přesně a dá se strach nějak kontrolovat?
Když se podíváte na reálné důvody, kde máte největší mezery, co by to bylo? Na jedné straně motorka, ale tady ruku na srdce, jezdíte tak na hraně, že vám její možnosti nestačí? Za další si můžete říkat, že by to chtělo víc času strávit na okruhu nebo že máte tolik bodů, že si zrychlovat na silnici už nemůžete dovolit. Všechno je pravda, ale co vás blokuje v přidávání nebo vysokorychlostních průletech nejvíc, je strach.

Sport

Ostře sledované prototypy – Moto2
Speciály duní na čtyři doby a na úvod zásadní fakt – Moto2 nevznikla zmenšením MotoGP
Nová kategorie se v mistrovství světa neobjevuje každý den a naposledy se pravidla výrazně změnila v roce 2002, kdy se místo dvoudobých GP500 objevily velké čtyřtakty MotoGP. Fakt, že speciály obou kategorií duní na čtyři doby, by mohl mást, a proto na úvod zásadní fakt – Moto2 nevznikla zmenšením MotoGP.

Než padne noc
Dvounočním testováním MotoGP v Kataru a závěrečnými IRTA testy tříd 125 ccm a nově vzniklé Moto2 skončilo v Jerezu období slastného „nicnedělání“. Odteď už se totiž bude jen pěkně zostra závodit!
Stejně jako všichni zúčastnění doufají, ani nám nezbude než pevně věřit tomu, že tomu tak nakonec bude. Nalézt depo MotoGP i po další zimě v ještě horším stavu by nejspíše nevěstilo nic dobrého. Byť na oko situace tak kriticky nevypadá, a ten, komu se poštěstí nahlédnout za plentu zákulisí, si toho mnohdy pro samý „lesk nového“ ani nevšimne.

Osamělý jezdec
Rozhovor s Caseyim Stonerem
Vůbec se netají tím, že chce být letošním mistrem světa. Když se mu to podaří, bude to parádní satisfakce. Pro jeho zaměstnavatele pak jen další důvod k tomu, strážit si tenhle poklad za každou cenu. V opačném případě se však prý svět zcela určitě taky nezboří!
S takovým názorem Caseyho Stonera nelze než souhlasit. Zdraví je přeci jenom přednější než cokoliv jiného. A klenot Ducati Corse po pár měsících tvrdého zakoušení ví moc dobře, o čem je řeč. Možná není až takový extrovert jako jeho největší rivalové Valentino Rossi či Jorge Lorenzo, ale zase není až takový bubák introvert jako třeba další ze silné čtyřky – Dani Pedrosa.

WSBK Round #2, Portimao
Jednoznačně zazářil Max Biaggi a Leon Haslam potvrdil své vysoké ambice v cestě za titulem mistra světa. Kuba Smrž si bohužel dal v závodě dvakrát nalít hořkou a nezískal ani bod.
Druhý závod letošního seriálu WSBK se odehrál v neděli 28. března za krásného letního počasí na portugalském okruhu Portimao v rekreační oblasti Algarve. Poprvé měl seriál plný program se štokovými třídami ME do 600 a FIM Cup do 1000 ccm. V nejsledovanější třídě superbiků jednoznačně zazářil Max Biaggi dvojitým vítězstvím a Ron Haslam potvrdil své vysoké ambice v cestě za titulem mistra světa. Kuba Smrž si bohužel po aperitivu se superbikovou smetánkou v kvalifikaci a Superpole dal v závodě dvakrát nalít hořkou a nezískal ani bod.

Adrenalin stoupá – nejen na dráze, ale i na střeše!
Speedway info
Krasnikov v závodě lítajících motorek v Berlíně vyválčil šestý titul v řadě. Kolem tlumičů je pořád pořádný poprask. V Británii a Polsku začíná liga. Adrenalin stoupá – nejen na dráze, ale i na střeše!


Tuareg Rallye 2010
Kterak český turista v marocké poušti ke štěstí přišel
Nejsem závodník, většinu života jsem strávil na kajaku a k motorce jsem přišel k jako báječnému nástroji na cestování. Nic není krásnějšího než noc pod širákem vedle motorky v poušti Gobi, týden cesty od civilizace a dva týdny cesty k civilizaci.
Motoráj Maraton mě nadchnul, Sqwer mě inspiroval. A jak mi pravil Milda z Touratechu před odjezdem: „Teď ukaž, co umíš. Vytahovat se na XL rallye umí každý.“

Talenti pod drobnohledem
EMX
O zimní přípravě mladých talentů jsme již psali, ale jak vypadá projekt výchovy v době, kdy se již nakousla závodní sezona, a to jak v disciplíně enduro, tak v disciplíně motokros?
Stejně jako na začátku přípravného období i poslední tréninkový kemp byl zaměřený na fyzické testy. Ale nečekaly pouze testy ve Strakonicích...

Retro

Paul Smart
Další z pánů jezdců
Přestože u nás startoval dvakrát na GP v Brně, není u nás příliš známým jezdcem. Jeho závodní činnost se dělila mezi závody v Evropě a v Americe, ale nejvíc ho proslavilo vítězství v závodě 200 mil Imola na úplně nové a neodzkoušené Ducati 750.

Standard
Historie továrny
Malá německá továrna vyráběla především v meziválečném období velmi hezké motocykly se čtyřdobými i dvoudobými motory. Aktivně se zapojovala i do sportu a byla průkopníkem vstřikování paliva.


Spa-Francorchamps
Historie okruhu
Začátkem roku 1920 ještě nic nenaznačovalo, že by měl být nějak narušen obvyklý klid v této části ardenského podhůří v blízkosti vesnice Francorchamps, ležící na kopci na konci vřesoviště. Ale brzy mělo být všechno jinak.
V jeden překrásný letní den se sešli v hotelu Des Bruyeres dva lidé, kteří se dobře orientovali v automobilových závodech, jedním z nich byl Jules de Thier, manažer novin La Meuse, a druhým Henri Langlois van Ophem, přední činovník RACB (Royal Automobile Club Belgium), který se zabýval motoristickým sportem. Oba přišli na myšlenku využít stávající trojúhelník silnic spojujících Malmedy, Stavelot a Francorchamps pro automobilovou závodní dráhu.

Cestománie

Gruzie & Arménie, 5. část
Země bájné Kolchidy & kolébka křesťanství – cestopis

Ranní slunce nesměle se prodírající do pokoje škvírami v zatažených závěsech dává tušit, že nás opět čeká krásný den. Po včerejší bahenní koupeli je to rozhodně dobrá zpráva. Snídani nám naši hostitelé servírují před domem pod pergolou porostlou popínavou vinnou révou. Příjemné teplo a dobrá snídaně nás rychle rozehřívají na provozní teplotu. Užíváme si ranní pohody a snad jedině Martin jeví známky určité nervozity, zejména ve chvílích, kdy vtipkujeme na téma Landrover a gruzínská mafie.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.80
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist