Interkom R4 Easy Talkie

Zhruba před rokem prošel naším redakčním testem interkom 6RMI Bluetooth, který jako jeden z prvních na trhu dokázal zprostředkovat vzájemnou komunikaci šesti jezdcům. Přesto, že krabici s 6RMI Bluetooth nezdobila žádná světoznámá značka, interkom si odnesl díky skvělému poměru cena/výkon vesměs pozitivní verdikt. Letos se na trhu objevila vylepšená varianta tohoto produktu, a tak jsme na ní pochopitelně byli zvědaví.

Interkom R4 Easy Talkie

Kapitoly článku

Klasické komunikátory omezené na dva účastníky samozřejmě nemohou úplně vyhovět potřebám početnějších motorkářských partiček, a výrobce interkomů 6RMI tuto mezeru na trhu poměrně brzy využil. Přístroj, který umožnil propojit až šest kanálů do jednoho sluchátka, zvedl vlnu nadšení mezi milovníky skupinové jízdy, ale nevyhnul se ani kritice. Konkrétně v našem testu jsme za nejslabší článek označili poměrně obtížnou orientaci ve velkém množství tlačítek. Šmátrání levou rukou v kožené rukavici po krabičce za uchem, a tápání  mezi půlcentimetrovými čudlíky úplně nejde dohromady s maximálním soustředěním na jízdu. No vida, uplynul rok, a jedno řešení je na světě. Jmenuje se R4 Easy Talkie, a dá se ovládat s oběma rukama na řídítkách.
Jedno balení jsme si tedy od firmy Motorcycles & Powersports s.r.o. půjčili do redakce, abychom vyzkoušeli jak nový systém funguje. Z krabičky na nás vykoukly dva komunikátory, téměř k nerozeznání podobné těm z loňského testu. Jediný rozdíl oproti 6RMI spočívá v počtu tlačítek. Po stranách se v molitanové výplni krčí to, co nás zajímá ze všeho nejvíc: dva ovladače na řídítka. Na dně se pak schovávají dvě náhlavní sady (sluchátka+mikrofon na ohebné tyčce), držáky komunikátoru na helmu, nabíječka, šroubky, vymezovací gumy a náhradní knoflíkové baterky.
Montáž komunikátoru na helmu si pamatujeme ještě od minule, a sluchátka jdou díky nalepovacím suchým zipům připevnit do interiéru přilby také rychle. Tady se nic nezměnilo.
Náš tip

Přečtěte si test interkomu 6RMI

Před prvním použitím je třeba oba komunikátory nechat pár hodin nabíjet, takže máme moře času na přišroubování dálkového ovladače k řídítkům testovacího Versyse. Nakonec to není žádná věda, a jediný otazník vyvstává nad počtem vymezovacích gumových proužků. Jednoznačnou odpověď nejlépe poskytne metoda  pokus-omyl, a my už teď můžeme prozradit, že u standardních řídítek o průměru 22 mm a originálních heftů je lepší dát gumy dvě.
Po třech hodinách na nabíječce jsou k použití připraveny také obě jednotky interkomu - tedy vlastně ne tak docela. Ještě zbývá spárovat všechny členy, kteří spolu budou chtít za jízdy mluvit. Teprve v této fázi zjišťujeme v čem se nové R4 liší od 6RMI. V loňském testu jsme mohli pod tlačítka s písmeny A-E do svojí skupiny přidat až 5 dalších jezdců, ale na modulu R4 končí výběr jmenovek céčkem. To znamená, že každý majitel nového R4 si může k sobě do skupiny spárovat jenom tři další účastníky. Párování jde podle návodu snadno. Pokud chcete komunikátor používat zároveň (a nebo pouze) jako hands-free doplněk k mobilnímu telefonu, nebo jako bezdrátová sluchátka k přehrávači hudby, stačí opět zalistovat v manuálu. K úspěšnému navázání spojení stačí, když má mobil či empétrojka vestavěný Bluetooth, a umí aktivně vyhledávat okolní přístroje. Hi-fi kvalitu stereo sluchátek ve vyšších rychlostech poněkud degraduje aerodynamický hluk helmy, ale při kochačce ve volnějším tempu zní tóny překvapivě čistě. Do ucha si můžete pouštět i pokyny z navigace, a pokud technologií Bluetooth vybavena není, propojení lze zajistit klasickým kabelem se dvěma jacky.
Také vám pořád vrtá hlavou, proč nový model neumí obsáhnout stejně velkou partu, jako "šestka"?  Dozvěděli jsme se, že za vyřazení dvou kamarádů ze hry může dálkový ovladač, který obsadil jejich Bluetooth kanály. Početnější skupinky tedy musí buď obětovat pohodlí a bezpečnost ovládacích tlačítek v dosahu ruky, nebo se rozdělit na několik menších diskusních kroužků. My se rozhodně přikláníme ke druhé variantě, protože rozdíl mezi šmátráním po krabičce na helmě a ťukáním na panel na řídítkách je snad ještě větší, než příslovečné srovnání oblohy a hudebního nástroje z Chodska.
Pro ty, kdo loňský test interkomu 6RMI nečetli je třeba připomenout, jak vlastně takový komunikační systém funguje. Protože se hlasový přenos mezi jednotlivými účastníky odehrává v dimenzi Bluetooth, není možné navázat takzvaný konferenční hovor, tedy hovořit současně ke všem spárovaným kolegům. Když se někdo potřebuje nutně svěřit kamarádům, musí tak učinit postupně po jednom. S kým konkrétně bude mluvit v daný moment, záleží zda stiskne tlačítko A, B nebo C, pod kterými jsou jednotliví parťáci uloženi. A protože právě s vyhledáváním správného tlačítka byl při jejich hustotě a umístění na boku přilby největší problém, dálkový ovladač u levého palce opravdu výrazně pomohl. S ním už Pepu, Frantu či Vencu najdete napoprvé, a netrvá to déle než pikosekundu. Po nějaké době se rozmístění tlačítek zapíše do podvědomí tak, že už před stisknutím není nutné se ani na ovladač dívat. Stejně snadný je příjem (nebo spíš odmítnutí, protože po třech vteřinách se přijme automaticky) telefonního hovoru, nebo zvýšení či snížení hlasitosti.
Přidaný dálkový ovladač interkomu nijak zvlášť nepřekáží při zapínání blinkrů, přepínání světel, troubení nebo jiných činostech spojených s řízením, ale jednu drobnou nectnost jsme přeci jen objevili. I když se namontuje co nejblíž k vnitřnímu konci rukojeti, ty dva centimetry které z délky heftu ubere jsou na úchopu stejně trochu znát. Užší by ale ovladač už být nemohl, a za to jaké trápení dokázal ušetřit, mu tenhle malý renonc odpustíme. Před použitím není nutné ovladač s jednotkou párovat, protože dvojice už jsou vytvořeny z výroby. Zbývá jen ohlídat, aby dálkáč na motorce patřil k modulu na přilbě. Knoflíková baterka v ovladači by měla vydržet až tři sezóny, jednotka komunikátoru se dobíjí zhruba po sedmi hodinách hovoru nebo poslechu hudby.
V kvalitě přenosu signálu se R4 vyrovná loňské novince 6RMI. Do rychlosti cca 120 km/h je hlas srozumitelně slyšet až na viditelnou vzdálenost zhruba jednoho kilometru. Je však třeba počítat s tím, že pevné překážky Bluetooth spojení narušují. Kvalita hovoru je až překvapivě dobrá v otevřené přilbě, kde se kvalitně odfiltruje hluk větru a hlas je na druhé straně slyšet zřetelně, aniž byste museli do mikrofonu nějak zvlášť křičet. Škoda, že výrobce do výbavy nepřidal menší nalepovací mikrofon, který by se do integrální přilby hodil lépe než bambulka na ohebném ramínku. Z hůře známkovaných prvků u modelu 6RMI si nový R4 Easy Talkie přinesl ještě systém uchycení modulu k přilbě, ale stejně tak o něm platí, že poměr cena/výkon je velmi vysoký. Za 4 290 korun se vybaví kompletním interkomem včetně dálkového ovládání hned dva motorkáři, a klábosit spolu za jízdy mohou dokonce celkem čtyři.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 14x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Související firma
  • Global Moto

    Autorizovaný prodejce motocyklů Ducati, Suzuki, Aprilia, MotoGuzzi, Piaggio, Vespa, Gilera, Scarabeo a čtyřkolek TGB, Access, ArticCat, Linhai. Prodej oblečení značek Spark, Dainese, Held a přileb Bell, Nolan, X-Lite, Grex, Premier, Roof, Cyber, AGV.



TOPlist