gbox_leden



Vietnam na motorce nebo skútru

Vietnam je asi největší ráj pro milovníky jedné stopy na světě. Na jedné straně adrenalin v nekonečném moři motorek a skútrů v Saigonu (HVMC) a Hanoji, na druhé straně náročné prašné, či spíše bahnité cesty v horách. Není tu také nejmenší nebezpečí, že na motorkáře v lese vyletí rozzuřený chatař. Pro nás jsou k ježdění navíc ideální zimní měsíce, kdy naše motorky v Čechách ukládáme k zimnímu spánku. Průvodce pro ježdění ve Vietnamu připravil Zdeněk Porkert.

Kapitoly článku

Cestování ve Vietnamu je překvapivě výrazně levnější než v Evropě. Zpáteční letenka vychází podle nabídky od 14 tisíc korun, půjčení stroje je levné a ubytování je také velmi levné. Nejlepší je jet s kamarády v počtu dva, maximálně čtyři, velké skupiny v horách a ve vesnicích nejsou dobré. Můžete jet samozřejmě také zcela sami. Pokud chcete průvodce, tak je dobrý nějaký místní, se kterým se dostanete do vesnic, do příbytků, zkrátka tam, kam byste sami neměli odvahu. Vyřeší problémy, havárii nebo poruchu. Český průvodce vám zajistí to, co si můžete zajistit sami, tj. ubytování a mapu s GPS, akorát vám zvýší cenu výletu. Vietnamsky neumí a anglicky zase neumí prakticky nikdo v horách. A určitě není dobré se přidávat ke skupině neznámých motorkářů. Jeden idiot vám může zničit celou cestu. Vietnam je celkově velmi bezpečná země, bezpečnější jak Evropa.

Nejlepší poznávání Vietnamu je skutečně ze sedla motorky, skútru. Na základně mých mnoha tisíců najetých kilometrů v sedle ve Vietnamu jsem sestavil tento podrobný přehled, který by měl být nápomocen dalším odvážlivcům. Není potřeba jet celou dovolenou na skútru, ale je fajn si ho půjčit na dva, tři dny na daném místě, v kombinaci s veřejnou dopravou je ideální. Na webech si přečtete spoustu informací, zákonů a předpisů opisovaných jeden od druhého, ale důležitá je skutečnost a praxe. Následující info zohledňuje mých mnoho tisíc kilometrů najetých ve Vietnamu na skútru a motorce, znalost Vietnamu a policie.  

Obsah

  • Řidičský průkaz
  • Půjčení motorky, skútru, jaký typ
  • Doklady
  • Kde půjčit
  • Půjčit někde a vrátit jinde
  • Cena půjčení
  • Opravy
  • Cena oprav
  • Tankování
  • Koupě skútru, motorky
  • Cesta na skútru, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak
  • Průvodce ano nebo ne
  • Mapy
  • Každý svoji motorku, nebo motorka pro dva
  • Obtížnost
  • Všeobecné rady
  • Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu

Řidičský průkaz

Dle zákona máte mít mezinárodní řidičák, vietnamský policista ale většinou neví, co to je. Pokud máte řidičák na motorku A, (plný, A1, A2) nechte si jen udělat mezinárodní a vše bude OK. Pokud máte jenom B, na auto, máte automaticky i řidičák A1 (skútr do 125 cm3 s automatickou převodovkou), což ale platí jenom v ČR. Ve Vietnamu jsou všechny motorky a skútry prakticky od 110 cm3 výše. Ve Vietnamu oficiálně váš řidičák s B a omezením A1 na moto nad 50 cm3 neplatí. Ale praxe je taková, že se s B normálně ve Vietnamu jezdí. Dokonce absolutní většina turistů tak jezdí. V neturistických oblastech vůbec nemusíte mít obavu. Tam, když vidí cizince, určitě ho nezastaví a nebudou kontrolovat. V turistických oblastech, zvlášť pokud se do něčeho zamotáte, mějte připraveno 200 000 VND. Pravděpodobnost kontroly je ale minimální. Mezinárodní řidičák také doporučuji, ale zbytečně ho neukazujte, buchnou vám na něj velké razítko „jenom do 50 cm3“. Policie ale v absolutní většině obsah neřeší. Od 1. 1. 2015 může cizinec řídit ve Vietnamu i auto, to vám ale nikdo nepůjčí. Půjčit ho je možné pouze s řidičem, takže zbývá jen motorka nebo skútr. 

POZOR! Od roku 2016 policajti, hlavně v turistických oblastech, kontrolují cizincům rychlost. Moto má povoleno 40 km/h v obci, mimo obec 60 km/h.

Půjčení motorky, skútru, jaký typ

  • Pokud jde o velký okruh, cizinci si většinou půjčují motorku Honda Win, případně něco podobného. Půjčovny pro turisty mají na těchto motorkách již vzadu namontovaný velký nosič. Pokud ale nemáte zkušenosti s jízdou na motorce, tuto motorku vám nedoporučuji, má normální ruční ovládání spojky. Výhoda je, že jsou silné, dá se s nimi i do terénu, jejich nevýhodou je jejich horší spolehlivost - nejsou obvykle ve zrovna dobrém stavu. Dají se půjčit prakticky pouze v Saigonu a Hanoji. Pokud jste motorkář a chcete jet mimo asfaltové silnice v severním Vietnamu, doporučuji tuto motorku s manuálním řazením nebo podobnou.

  • Nejpoužívanější ve Vietnamu jsou skútry 125 cm3 s manuálním řazením a automatickou spojkou. Já je používám i na velmi dlouhé několikaměsíční cesty. Nevýhodou obvykle je, že nemají nosič. Já ve dvou jezdím pouze s jedním menším báglem, který mám vpředu a vzadu pouze příruční baťůžek. Půjčení je navíc levnější než Honda Win. Půjčují je prakticky všude i mimo turistická centra, a to i velmi levně. Ve vyloženě neturistických oblastech se ale motorky nepůjčují. Dá se na něj rychle zvyknout i v případě těch, co nikdy na skútru neseděli, ale nedoporučuji, aby se vydali hned na dlouhou cestu. Dají se půjčit i na mnoha jiných místech, kde jsou turisté, dokonce i v hotelích. Např. Sapa, NinhBinh, Hue, HoiAn, Danang, NhaTang, PhuQuoc, ConDao a mnoho dalších míst.  Na některých místech, kde je dnes větší zájem (HaGiang) doporučuji zvlášť v turistické sezoně řešit předem. Skútry jsou většinu japonské, čínské bych bral jen v nouzi.

  • Automat doporučuji především těm, co nikdy na motorce, skútru nejezdili. Nedoporučuji je na delší cesty, maximálně na jeden, dva,  tři dny. Už vůbec ne do hor. Jsou těžké s menším výkonem. Opravy jsou komplikovanější a náročnější. Do hor bych s automatem určitě nejel. 

Před půjčením si vždy motorku, skútr ze všech stran nafoťte.

Doklady

Když si půjčíte motorku či skútr na více dní, sepíší s vámi smlouvu a budou chtít zálohu. Záloha se pohybuje mezi 100 a 600 USD. Když to bude jen na jeden den, obvykle stačí říct adresu hotelu, případně chtějí do zástavy cestovní pas a nesepisují nic. Řidičák je nezajímá. Modrou kartu vám půjčovna skoro jistě do ruky nedá, protože s ní byste mohli motorku prodat. Pokud by vás chytla policie, ukažte smlouvu. Pokud máte motorku jenom na jeden den, odkažte na hotel nebo půjčovnu. Pozor, bez modré karty vás nemusí pustit přes hranice do sousedního Laosu nebo Kambodže. 

Kde půjčit 

Na webu se doporučují různé půjčovny, nedoporučuji ale soustředit se na konkrétní půjčovnu doporučenou kamarádem nebo nějakým webem podle hesla „dnes dobrá motorka, zítra krám“. Jděte na místo, kde jsou půjčovny a tam si vyberte. Není to jenom o ceně, ale i o tom, jakou konkrétní motorku má půjčovna v daný okamžik k dispozici. Závisí to i na sezoně. V Saigonu je turistické centrum s mnoha půjčovnami na ulici Bui Vien. V Hanoji je spousta půjčoven v celém Old Town. Půjčovny jsou zaměřené na turisty, umí proto trošku anglicky. Jinak vám skútr zajístí také skoro v každém hotelu v centru velkých měst, nemají ale motorky s manuální spojkou (např. Hondu Win), většinou jde o skútry polouatomat nebo automat. V turistických centrech (Hue, NhaTrang, Sapa, .. ) vám také půjčí stroj skoro v každém hotelu, naopak v neturistických městech půjčovny nejsou a v hotelích většinou nepůjčují.

Půjčit někde a vrátit jinde

Ano, One way rental půjčovny už existují a týkají se především Saigonu, Hanoje a Hue, nemám to ale osobně ověřeno. Doporučuji spíš udělat okruh na severu, přeletět na jih a tam si dát okruh znovu. Jet velké vzdálenosti podél pobřeží nevidím jako dobrý nápad, je to spousta kilometrů po hlavních silnicích a zásadně nedoporučuji cestu Hanoi-Saigon.

Cena půjčení

Na ulici Bui Vien a v okolí v centru Saigonu, kde se Hondy Win půjčují, mají pevnou cenu 200.000 VND/den (2018) za poloautomat 150. Automat stojí také 200. Pokud půjdete dále od této oblasti, domluvíte se pouze vietnamsky, ale v roce 2018 s mi podařilo sehnat poloautomat za 60 na den. Normální turista je ale bez šance na tuto cenu. V Hanoi motorky půjčují všude v Old Town a jejich ceny jsou o 25-50% vyšší než v Saigonu.

Opravy

Zásadně platí, že opravy poškození pádem, odření nebo píchlou gumu platíte vy. Opravy motoru platí půjčovna. Tedy měla by platit. Praxe je ale spíše taková, že opravy vždy platíte vy. Pokud na cestě budete platit opravu motoru, hlavně si vše nafoťte a pak zkuste vyjednávat. Je dost časté, že se vám podaří dojednat 50/50. Cenu vám věří, takže nepotřebujete doklad. Mne se naposledy podařilo, že praskl zadní plášť. Platil jsem nový, duši a vrátili mi polovinu. Opravy jsou dost časté a stroj vám opraví téměř na každém rohu a to velmi rychle. Servisy poznáte snadno, jsou to vždy otevřené garáže a někdo v nich něco opravuje. Nepotřebujete se s nimi domluvit, je jim hned jasné o co jde. V turistických oblastech zaplatíte jako turista více než místní. Vietnamci s sebou nikdy nevozí žádné nářadí na opravy. Problém může nastat v horách. Pokud se vám vysype motor někde na severu u čínských hranic, tak máte problém. Proto je lepší jet alespoň ve dvou motorkách, aby někdo mohl dojet pro pomoc. Jsou schopní, motorku dovedou naložit na motorku, počítejte ale s tím, že to je především o penězích. Tohle prostě zaplatíte. Proto v horách doporučuji jezdit s Vietnamcem. On vše vyřeší, jedete v klidu, navíc máte dny delší. Můžete na místo cíle přijet později, protože on ví kde je ubytování a při případné opravě zaplatíte méně, on to hlídá. Dostanete se na místa, kam byste jinak nejeli a dozvíte se spoustu věcí. 

Cena oprav

Ceny jsou uvedené v Kč. Píchlá guma za 15,-, v turistické oblasti vy jako cizinci můžete zaplatit až 100,-. Výměna ložiska zadního kola 50,-, jako cizinci můžete zaplatiti i 200,-. Nová duše 50,-, nový plášť 200,-. Větší opravy motoru se vejdou do 1000,-. Ale vždy to závisí na tom, kde to je, jak jsou zvyklí na cizince a na koho narazíte. Na jihu jsou paradoxně ceny nižší než na severu. 

Tankování

Ve Vietnamu je hustota benzinových pump výrazně větší než u nás. Pumpy jsou i v horách, vedle toho zvlášť na severu benzin prodávají i na ulici v pet lahvích od limonád, od vody… Dále mají lidé soukromé malé bomby s benzinem. Ceny u velkých pump jsou všude stejné, u soukromníků trochu vyšší. Cena (2018) asi 22 Kč, 95 oktanů mají všude. Někde se tankuje 92, ale to není problém, skútry jezdí na vše. Někde jsem četl, že je dobré mít jako rezervu benzin v plastové lahvi. Totální blbost. Raději si vezměte vodu na pití.

Koupě skútru, motorky

V poslední době metoda hodně propagovaná. Dle mého názoru se vyplatí, pokud pojedete více jak na měsíc, dva. Většinou se kupují Hondy Win, ceny se pohybují 200 - 300 USD. Jsou ale na rozdíl od půjčovacích v hodně špatném stavu, musíte téměř 100% počítat s opravami po cestě, což je nejenom ztráta času, peněz, ale může to zásadně ovlivnit celou dovolenou. Pozor, bývají i kradené a nemáte šanci zkontrolovat jejich dokumenty. Do hor mimo hustě zabydlené oblasti (HaGiang) bych jel výhradně s dobrou motorkou či skútrem, nikdy ne na něčem za 200 USD. S kontrolou techničáku policií mám již nepříjemnou vlastní zkušenost. Počítejte s výkupní cenou maximálně 100 USD, pokud se vám ji nepodaří prodat zase cizinci. Další problém může nastat, pokud ji budete prodávat na poslední chvíli, můžete dostanat vietnamské dongy a ne americké dolary. 

Dobré řešení je koupit kvalitní motorku od Tigit Motorbikes za 1000 USD. Ti vám potvrdí zpětný odkup za 750-800 USD, podle délky cesty. To je při delší cestě daleko lepší, jenže motorka se vykupuje zpět většinou když cesta pokračuje do Kambodže nebo Laosu, což je problém.  

Cesta na skútru, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak

Tato cesta je poměrně vyhledávaná, já jí ale nechápu. Předně je potřeba motorku koupit a prodat, ale hlavně je to hlavní tah. Jako kdyby někdo chtěl poznat Československo při cestě z Bratislavy do Prahy. Dlouhá úmorná cesta. Kdo nezná skutečný Vietnam, bude tvrdit, že toho viděl spoustu. Ano, ale současně viděl a zažil zlomek toho, co mohl vidět a poznat. Proto zásadně tuto cestu NEDOPORUČUJI. Cestovatelé sice vychvalují, jaká to byla super cesta, ale nemají srovnání, takže neví, co mohli všechno vidět a zažít.

Průvodce ano, či ne

Pokud si půjčíte skútr na cestu, která směřuje po hlavních cestách a ubytovaní je v hotelích, je zcela zbytečný. Průvodce je ale nedocenitelný pokud jedete do hor a do neturistických oblastí dál od hlavních silnic. Je relativně levný, celý výlet do Vietnamu vás bude stát možná o 10 - 20% více, ale z Vietnamu budete mít 100x více. Ale když průvodce, tak fandu, ne cestovku. Ty jsou drahé a mají stále stejné cesty, pojede velká skupina, prioritní je pro ně byznys. S průvodcem hlavně jedete bez starostí. V případě poruchy v horách se nedomluvíte, anglicky jste bez šance. Hlavní výhoda je, že vyřeší poruchu motorky, píchlou gumu (s tím se asi setkáte) nebo havárii.

Utvořte skupinu kamarádů dva, maximálně čtyři. Nesnažte se tvořit velké skupiny. Jeden neznámý blbec vám výlet zkazí. Nejlepší přehled o dobrých domácích průvodcích má moje známá Vietnamka uvedená v kontaktech mého webu. Má kamarády, co takto na motorkách s turisty jezdí. Nejvíce v HaGiang. Pokud jste ale jenom dva, je to samozřejmě vic o penězích.

Průvodce nejenom že vás zavede tam, kam byste se nikdy nevydali, pomůže vyřešit opravu, připadnou kolizi, hlavně vám ale výrazně zkrátí ztrátový čas. Můžete si dovolit přijet na místo později, nemusíte se strachovat o ubytování, dozvíte se spoustu zajímavostí... Prostě si to užijete beze strachu daleko více. Přes mojí poměrně dobrou znalost Vietnamu využívám každé příležitosti jet s domorodcem. Je to fakt jiný level.

Mapy

GPS a Google maps jsou obrovským pomocníkem. Pouze musíte uvažovat, že velikost silnice a její označení často nesouhlasí s realitou. Malinká cesta na Google maps může být široká asfaltová silnice, naopak výrazná silnice může být horská stezka. Zvlášť na severu v horách je to problém.  Google vám někde ukáže jenom bílou nebo zelenou plochu a s tištěnými mapami je to stejné. Takže hluboko do vesnic jenom s průvodcem, nebo pokud se domluvíte vietnamsky, zeptat se. POZOR: Vietnamci mapy neznají. Tištěné mapy nesouhlasí s výjimkou hlavních tahů. Zvlášť mne rozčílily mapy v oblasti HaGiang. Byly tam nesmysly.

Každý svoji motorku, nebo motorka pro dva

Pokud pojedete na motorce, ne skútru, pojedete určitě každý sám, abyste si cestu užili. Pokud na skútru a jste dva silní chlapi, doporučuji každý svůj skútr. Pokud jede kluk s holkou spíš průměrné nebo menší váhy, stačí jeden skútr pro dva. Musí být ale silný. Ale pozor, s sebou jenom jeden batoh a nesmí být obří! K tomu malý ruksáček na denní věci, pláštěnky, jídlo, (většinou kupujeme na cestu ovoce) foťáky atd. Já, když jedu s holkou, dávám jediný batoh dopředu a vzadu jenom malý ruksáček a to i na měsíční cestu.

Obtížnost

Absolutní většina silnic je asfaltová, poměrně dobrá a vlastní jízda je bezproblémová. Jen je potřeba si zvyknout na specifikum způsobu jízdy a dopravních zvyklostí. Skútr si může půjčit i ten, kdo na něm v životě neseděl. V tomto případě doporučuji plný automat. Jenom je potřeba uvažovat: Pokud si půjčíte skútr, motorku, v Saigonu nebo Hanoji, tak byste měli na motorce, skútru, umět jezdit. I pro znalého jsou první hodiny a dny skutečně hodně náročné. Naproti tomu není problém si půjčit na výlet skútr, automat třeba na ostrově Phu Quoc, i pro toho, kdo na skútru v životě neseděl. Mimo velká města s určitou dávkou opatrnosti může jezdit prakticky každý. Pokud ale sjedete z hlavních silnic a budete chtít jet hlouběji do hor a do vesnic po nezpevněných cestách, tak to chce už na motorce umět jezdit. A v určité fázi se dostanete do míst, která už jsou i pro skútry neprůjezdná a projíždí jenom krosové motorky. Zde může mít problém i mnoho silničních motorkářů. Tato místa ale nikdo při první návštěvě Vietnamu obvykle na motorce nenavštěvuje. 

Všeobecné rady

Parkujte vždy bezpečně. Hotely téměř všude zajišťují parkované motorky, na noc je zavezou do haly a zamknou. Na trzích jsou vždy hlídaná parkoviště, kde zaplatíte mezi 3-10 VND bez ohledu na dobu parkování. Využívejte je! Pokud to není možné, zaparkujte u někoho a požádejte o hlídání a pak mu dejte 5-10 VND. Můžete potom bez problémů nechat na motorce bágly.

Pro vázání zavazadla si vždy z domova vozím „gumicuky“ (vázací gumy s háky na konci), protože ve Vietnamu vám dají v půjčovně pouze kus gumy a to je zdlouhavé a zvlášť nepříjemné, když máte nádrž pod sedadlem a kvůli tankování musíte vždy zavazadlo odpoutávat. 

V noci mimo města pokud možno nejezděte.  Setkáte se s neosvětlenými skútry, koly a chodci. Pokud už svítí, Vietnamci neví, co to jsou dálková nebo klopená světla. A k tomu jsou tu neočekávané díry a překážky.

Vybavení

Všimněte si, jak jezdí Vietnamci. V sandálech nebo bosí a v košili. Já jezdím v sandálech s pevnou špičkou, když mi je zima, dám si do nich ponožky. Dále bundu do deště a hotovo. Určitě nezapomenout na brýle, i když Vietnamci jezdí bez brýlí. Určitě ale doporučuji teplejší vybavení pro období prosinec – únor, především do hor na severu. Minimálně tenisky, rukavice, bundu a kulicha. V horách je okolo 10°C. Motocyklový fanda, který si půjčí krosovou motorku, si obvykle přiveze svoji výstroj, to je to také o požitku. Helmu používejte, policie to navíc pokutuje. Neznamená, že když vidíte 5 lidí na jedné motorce, že vás nebudou pokutovat. 

Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu

Praxe je, že skútry jezdí obvykle 40 km/hod. Na široké rovné silnici je možné jet 60 km/hod, 80 km/h pojedete spíše výjimečně. V zásadě čím pomaleji, tím lépe, ale ne zase o moc pomaleji než ostatní. Nikdy neočekávejte, že vám někdo dá přednost. Nikdy si nemyslete, že jedete zprava nebo na zelenou, a máte proto přednost. Vždy počítejte, že protijedoucí auto nebo skútr může odbočit bez varování doleva, že při předjíždění předjížděné auto nebo skútr může odbočit doleva nebo doprava.

Vždy uvažujte, že za hustého provozu nebo u silnic se svodidly mezi pruhy v protisměru těsně u pravé krajnice jezdína krátké vzdálenosti skútry proti vám. Těm se vyhýbejte zásadně vlevo a nechávejte pruh těsně u krajince pro ně. Nikdy nejezděte těsně u pravé krajnice. Může tam kdokoliv bez varování vyjet zprava nebo proti. Pokud uvidíte proti sobě skútr, hlavně se nelekněte. On buď zůstane v protisměru u kraje, protože jede jen na krátkou vzdálenost, nebo se bude snažit pomalu přesouvat na svojí pravou stranu. Prudce nezrychlujte a nezpomalujte. Na dálnici s dělicí barierou uprostřed počítejte, že i v levém pruhu může v protisměru jet auto, autobus. Vždy se vyhýbá ten, kdo vidí. Neboli když neočekávaně před vámi někdo zahne, je na vás, abyste do něj nenarazili. Světelné semafory dodržujte, i když uvidíte, že mají spíše doporučující charakter. Policie to hlídá a vy nejste doma, odnesli byste to. Také používejte blinkry. Pokud odbočujete doleva a motorek je tolik, že vás stále předjíždí, dejte blinkr a pomalu se přesouvejte doleva. Je dobré mávat rukou doleva, dělá se to často, aby vás přestali předjíždět. Ale přesto pozor a jeďte velmi opatrně, nemusí si toho všímat.                 

Největší oříšek je při odbočování doleva za hustého provozu, kdy se v protisměru řeka motorek nikdy nezastaví. Pomaloučku musíte mezi protijedoucí skútry odbočit. Stejné je to, když vjíždíte na hlavní plné motorek doleva. Nesnažte se rychle přejet na svoji pravou stranu, ale sledujte ostatní. Pomalu se otočit hned doleva, pak podél chodníku a pomaloučku v protisměru se přesouvat na svoji stranu. Kruhové objezdy se někdy dodržují, někdy ne. Někdy se jezdí i vlevo. Hlavně jeďte pomalu, radši na dvojku a nedělejte náhlé změny, auta běžně předjíždí zprava.  

POZOR !!!

Obrovský pozor si dejte na nákladní auta a autobusy. Pokud vás předjíždí a nenechá vám prostor, raději zastavte daleko v krajnici. Ale pozor, mezi asfaltem a krajnicí bývá schod a špatná krajince vás může poslat velmi rychle pod zadní kola náklaďáku. Dávejte proto velký pozor při předjíždění zprava. Ve Vietnamu se takto stane nejvíce smrťáků. Viděl jsem, kdy řidič motorky zachytil pravou stupačkou o obrubník a spadl přímo pod zadní kola náklaďáku, tzn. neprotahovat se vedle velkých aut. Jistě si všimnete, že zvlášť ve městech je levý pruh pro auta a pravý pro skútry. Klakson používejte, i když uvidíte, že nikoho nevzrušuje. Dáváte tím o sobě vědět, zvlášť tomu, kdo jede před vámi, aby něco neočekávaného neprovedl.Hlavně opatrně, pomalu a obezřetně. 

Šťastnou cestu!

Zdeněk Porkert, cestovatel: info@vietnamista.czwww.vietnamista.cz
Na webu najdete i návrhy cest.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (20x):


TOPlist