globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: manualni spinani vetraku
13.12.2010 v 08:29
Ahojte,

Rad bych si na Hornetu dal ventilator na manualni spinani (automat zustane zachovan).
Vsiml jsem si vsak, ze vetrak, i kdyz jeste motor nevychladi pod hranici, kde se spina, tak se stejne obcas vypne, jakoby si daval pauzu.
A moje otazka zni – neni to nejaka ochrana proti pretizeni? Takova, kterou bych instalaci vypinace a trvalym spustenim obesel a neco bych posral?
Dikec za odpovedi
vsh

1 reakcí na tento příspěvek manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 09:28 | Nahoru | #1
Spíš bych řešil, proč nespíná termistor tak jak má, než tam dávat spínače. Ale jde i toto, jen musíš vědět jak se co spíná. Kostří se přes termistor? Přímo, nebo přes relé atd.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 09:49 | Nahoru | #2

Dřík píše: Spíš bych řešil, proč nespíná termistor tak jak má, než tam dávat spínače. Ale jde i toto, jen musíš vědět jak se co spíná. Kostří se přes termistor? Přímo, nebo přes relé atd.


dik
on se sepne zrejme tam, kde ma. ale zkousel jsem ho odpojit, zahrat trochu vic motor, nez je obvyklej bod sepnuti a zpatky zapojit. a jeste driv, nez to ochladi, tak se vypne. pak zase po chvili zapne a tak dokola.
nicmene jde mi opravdu o to, jestli trvalym zapojenim neco nezkazim.

a k tomu kostreni. moje predstava byla teda snadna - zmerim, esi je vetrak na 12 voltu a pokud jo (coz predpokladam), tak mu privedu 12 voltu... resp. mu zaridim manualni kostru. ono to soude z tvyho prispevku neni tak easy?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 10:01 | Nahoru | #3
vsh> hele ber to tak, že termistor je v jiným místě než čidlo teploty pro budík. Teda apsoň myslím...nemám zrovna teď před očima H6. Takže tam vždycky nějakej rozdíl bude. Ještě bych pro jistotu proměřil chování obou čidel, hlavně termistoru. Jak jsem řekl...spínač je něco "navíc" a nemělo by se jím řešit něco jinýho...

Ohledně zapojení...termistor má nekonečnej odpor a s teplotou tento odpor klesá, až v určité hodnotě umožní ukostření a tím spojení obvodu. Kdybys to dal paralelně k tomu, tak to bude v pohodě fungovat. I kdyby tam bylo spínací relé, tak paralelní zapojení by mělo fungovat i s ním. Rozumíš tomu? Kdyby ne, zkusím to načrtnout.

1 reakcí na tento příspěvek manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 11:06 | Nahoru | #4
já teda nikdy nesleduju v kolika přesně mi vypíná ale pauzu si občas taky dá, já si myslim že to není na závadu. pokud ta pauza není kdo ví jak velká.
Solo spínač větráku není na škodu, taky ho na R1 používám (bez něj si jízdu v běžnym provozu, ale i na dromu snad ani nedokážu představit)

mám to zapojený paralelně přes relátko větráku na spínač na ruku na řidítku.
do relátka větráku (najdi si v manuálu pokud nevíš který to je) ti jdou dva dráty jeden je +12V a druhej pól (kostra - 0V DC) je ten, co je spínán z CDI a pouští ti tak větrák na základě teploty vody v motoru (na cca 105°C). tenhle drát šmikneš a vyvedeš ke spínači. Přikostřenim pak větrák kdykoli sepneš. Takže ze spínače vyvedeš druhej drát, kterej jednoduše ukostříš. větrák pak funguje jak manuálně tak sám když dostane signál o vysoké teplotě. je to jednoduchý jak facka

[img]

Naposledy editováno 13.12.2010 11:38:51

1 reakcí na tento příspěvek manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 11:16 | Nahoru | #5
nechci Vám do toho kecat ale vážně pochybuju o tom, že by ke spínání ventilátoru byl použit termistor, na spínání ventilátoru je jistě použit termospínač ať už bimetalový či jakýkoliv jiný a ten je buď rozepnutý nebo sepnutý a žádná změna odporu s teplotou se zde nekoná. Termistor tak na budík.

Připojení externího spínače viz. Corela výše, jen já bych to ještě zjednoduššil, většina moto termospínačů spíná na kostru, poznáš to jednodušše do termospínače na chladiči jde jen jeden drát, na ten drát napojíš svůj externí spínač, kterým když sepneš tak připojíš na termospínač kostru a tím vlastně simuluješ sepnutí samotnýho termospínače, jen si změř proud procházejecí při sepnutí a dle toho použij spínač.

(reakce na) manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 11:26 | Nahoru | #6

Fugo píše: nechci Vám do toho kecat ale vážně pochybuju o tom, že by ke spínání ventilátoru byl použit termistor, na spínání ventilátoru je jistě použit termospínač ať už bimetalový či jakýkoliv jiný a ten je buď rozepnutý nebo sepnutý a žádná změna odporu s teplotou se zde nekoná. Termistor tak na budík.

Připojení externího spínače viz. Corela výše, jen já bych to ještě zjednoduššil, většina moto termospínačů spíná na kostru, poznáš to jednodušše do termospínače na chladiči jde jen jeden drát, na ten drát napojíš svůj externí spínač, kterým když sepneš tak připojíš na termospínač kostru a tím vlastně simuluješ sepnutí samotnýho termospínače, jen si změř proud procházejecí při sepnutí a dle toho použij spínač.



nevim nevim jstli si to zjednodušlil kolego ... v mym případě vytáhneš jeden jedinej drát od relátka, kterej pak pouze přikostřuješ vypínačem na řidtíku.. nemusíš nic měřit, a můžeš tam dát jakejkoli vypínač

manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 11:28 | Nahoru | #7
to se omlouvám nedočetl jsem cos psal, jak jsem viděl relátko tak jsem si prostě myslel žes přidal rélé, takže zde vzniklo u mě nedorozumění .

manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 11:37 | Nahoru | #8
špatně jsem to formuloval, už jsem to taky opravil

(reakce na) manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 12:28 | Nahoru | #9

Dřík píše: vsh> hele ber to tak, že termistor je v jiným místě než čidlo teploty pro budík. Teda apsoň myslím...nemám zrovna teď před očima H6. Takže tam vždycky nějakej rozdíl bude. Ještě bych pro jistotu proměřil chování obou čidel, hlavně termistoru. Jak jsem řekl...spínač je něco "navíc" a nemělo by se jím řešit něco jinýho...

Ohledně zapojení...termistor má nekonečnej odpor a s teplotou tento odpor klesá, až v určité hodnotě umožní ukostření a tím spojení obvodu. Kdybys to dal paralelně k tomu, tak to bude v pohodě fungovat. I kdyby tam bylo spínací relé, tak paralelní zapojení by mělo fungovat i s ním. Rozumíš tomu? Kdyby ne, zkusím to načrtnout.



jo, ja tim neresim problemy toho, ze by vetrak blbe spinal. nastesti. ale jde vo to, ze bych ocenil situace, kdy by se sepnul o neco driv, nez je defaultni level. je to zvlaste v horku v lete, kdy vcasnym zapnutim manualne bych treba na svetlech nebo v kolone udrzel teplotu o trochu niz...

(reakce na) manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 12:29 | Nahoru | #10
Corela91> nejak tak to mam v planu, diky

a dekuji vsem za prispevky

1 reakcí na tento příspěvek manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 13:21 | Nahoru | #11
Nejak nevim proc chces teplotu v okruhu chladit na nizsi nez ji pan inzenyr vymyslel, spocital, odzkousel?
Taky mam rad konrolu nad ruznyma vecma, ale tohle mi prijde tak trosku hracicka bez uzitku. Ale jestli ti to udela radost s chuti do toho

(reakce na) manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 13:33 | Nahoru | #12

Lub@ píše: Nejak nevim proc chces teplotu v okruhu chladit na nizsi nez ji pan inzenyr vymyslel, spocital, odzkousel?
Taky mam rad konrolu nad ruznyma vecma, ale tohle mi prijde tak trosku hracicka bez uzitku. Ale jestli ti to udela radost s chuti do toho



cece inzenyr to spocital ze to spina kolem 105stupnu, ale to uz obvykle vstrikovani kvuli te vysoke teplote micha jinou smes, snad hejbe i s predstihem, oleji to nedela dobre a i je nizsi vykon, treba u okruhovek neni nejlepsi postavanim v boxu motorku dostat na teplotu co spocital inzenyr a startovat s nizsim vykonem...

u skodovek , stovek apod se to dodelavalo celkem casto, ono ve chvili kdy spustil vetrak uz bylo casto pozde, takze si pred planovanou vetsi zatezi (kopec) bylo lepsi pustit vetrak v predstihu.. u moto je to to same...

1 reakcí na tento příspěvek manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 13:35 | Nahoru | #13
jo a ta hytereze toho spinani tam je celkem jasna, ale teda opacne nez je popsana (nebo sem to spatne pochopil) tzn treba sepne to na 105, stlaci to 95 a vypne, na 105 zase zapne.

podle popisu to vypada ze to nechladi pod puvodni bod zapnuti, coz by znamenalo ze teplota i s vetrakem stoupa a to neni dobre, odpocinek se urcite u vetraku neresi...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 13:58 | Nahoru | #14
assassin>
dik, zrovna tvych rad si hodne vazim
nastesti, i v lete v 35 to udrzi alespon kousek nad bodem zapnuti vetraku, pod bohuzel ne. takze teplota se nedostava do kritickych hodnot, ale bez jizdy uz se nedostane pod bod zapnuti, podle okolni teploty spise prave jeste trochu stoupne.
proto resim ten manual, abych ve meste vcasnym sepnutim predesel tomu vystoupani hodne vysoko. ono si to totiz obcas pak trochu odfrkne prepadem kapalinu.

(reakce na) manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 14:02 | Nahoru | #15

vsh píše: assassin>
dik, zrovna tvych rad si hodne vazim
nastesti, i v lete v 35 to udrzi alespon kousek nad bodem zapnuti vetraku, pod bohuzel ne. takze teplota se nedostava do kritickych hodnot, ale bez jizdy uz se nedostane pod bod zapnuti, podle okolni teploty spise prave jeste trochu stoupne.
proto resim ten manual, abych ve meste vcasnym sepnutim predesel tomu vystoupani hodne vysoko. ono si to totiz obcas pak trochu odfrkne prepadem kapalinu.



aha to by asi ale melo, koukni jestli tam neco prilis nebrani prostupu vzduchu, treba i jen spinave a pomackane lamely chladice, pokud to s vetrakem neleze vejs tak to neni tak zly, manualni spinac by mel pomoci. pokud to vypina i nad teplotou zapnuti asi tam bude naka tepelna pojistka v obvodu vetraku no..

manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 15:15 | Nahoru | #16
tak tak při závodech stačí chvilku stát na výjezdu z boxů a vařim, nebo třeba po zahřívacím kole před startem je to k nezaplacení..
a v létě na křižovatkách a v zácpách..
Lub@> náhodou je to výbornej pomocník, nikdo nechce chladit motor na víc než je zdrávo, ale mít co nejoptimálnější teplotu, což býva v určitých, výše popsaných situacích dost problémové

2 reakcí na tento příspěvek manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 17:42 | Nahoru | #17
no jo on je to tady samej zavodnik tak to potom jo. Myslim to vazne - zase jsem utrpel pouceni ti kluci inzenyrsky byse meli nad sebou zamyslet.
Ale myslim zeby to pekne vyresil jinak nastevenej termo spinac jako tunning doplnek ktery by tedy spinal pri tech 96°C a necekal do 105°C ne? Nevite jak to ma reseny VW v autech. Tam se raficka teplomeru postavi do pozoru a nehne se z mista at se deje co se deje.

1 reakcí na tento příspěvek manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 17:44 | Nahoru | #18
Všeobecně jde říct, že chladnější motor je vždycky lepší, než přehřátej. V tomto Tě chápu. Jen bych šel opravdu po tom, jestli tam není jinej problém... cca za měsíc tu budu mít H6 která blbne velice podobně...tak pak dám vědět co to bylo. Nebo se poučím, pokud to najdeš Ty
ad.termistor. Asi jsem použil nesprávnej výraz na to co to vlastně je... ale výsledek je vlastně stejnej.

manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 18:39 | Nahoru | #19
Žádná ochrana tam není. mínusový fous propoj přes přepínač ke kostře a je to.

(reakce na) manualni spinani vetraku

13.12.2010 v 18:54 | Nahoru | #20

Dřík píše: Všeobecně jde říct, že chladnější motor je vždycky lepší, než přehřátej. V tomto Tě chápu. Jen bych šel opravdu po tom, jestli tam není jinej problém... cca za měsíc tu budu mít H6 která blbne velice podobně...tak pak dám vědět co to bylo. Nebo se poučím, pokud to najdeš Ty
ad.termistor. Asi jsem použil nesprávnej výraz na to co to vlastně je... ale výsledek je vlastně stejnej.


ja uz se tim zabyval driv. mozna to ani neni "blbnuti" ziskal sem pocit, ze u horneta je to normal, ze se ve velkym vedru uchladi tak na hrane.

Diky vsem za pripominky a tipy.
Dozvedel jsem se neco novyho a vidim to tak, ze si vyrobim ten prepinac :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) manualni spinani vetraku

15.12.2010 v 05:58 | Nahoru | #21

Lub@ píše: no jo on je to tady samej zavodnik tak to potom jo. Myslim to vazne - zase jsem utrpel pouceni ti kluci inzenyrsky byse meli nad sebou zamyslet.
Ale myslim zeby to pekne vyresil jinak nastevenej termo spinac jako tunning doplnek ktery by tedy spinal pri tech 96°C a necekal do 105°C ne? Nevite jak to ma reseny VW v autech. Tam se raficka teplomeru postavi do pozoru a nehne se z mista at se deje co se deje.


Sepnutím ventilátoru motor určitě nepodchladíš - pořád to hlídá termostat v chladícím okruhu. Takže ruční sepnutí ventilátoru chlazení není nic proti ničemu a smysl má - a pamětníci Š120 to ví moc dobře. A nemůžeš srovnávat auto s motorkou - při klidně srovnatelném objemu i výkonu motoru si porovnej velikost chladičů i ventilátorů. Vyjímkou je teda Rocket III, ten má chladič jak LIAZka (a motor jak lokomotiva )
Jen k tomu el. zapojení - vím, že určitě alespoň některý auta i motorky mají spínač ventilátoru natvrdo, nevypíná se spínací skříňkou (ventilátor může běžet i při vypnutém zapalování, aby se dochladil po jízdě - stávalo se na starých autech, že když se zasek spínač tak to pak mohlo vymlátit baterku) - nebylo by v tom případě lepší nějaký zapojení přes spínačku, aby to bylo blbovzdorný a člověk si nenechal ventilátor běžet a nevybil baterku? Na starejch Š120 jsem to tak měl - hlídaný přes jedno spínací relé.

(reakce na) manualni spinani vetraku

15.12.2010 v 14:14 | Nahoru | #22

charlie.vtx1800 píše: Sepnutím ventilátoru motor určitě nepodchladíš - pořád to hlídá termostat v chladícím okruhu. Takže ruční sepnutí ventilátoru chlazení není nic proti ničemu a smysl má - a pamětníci Š120 to ví moc dobře. A nemůžeš srovnávat auto s motorkou - při klidně srovnatelném objemu i výkonu motoru si porovnej velikost chladičů i ventilátorů. Vyjímkou je teda Rocket III, ten má chladič jak LIAZka (a motor jak lokomotiva )
Jen k tomu el. zapojení - vím, že určitě alespoň některý auta i motorky mají spínač ventilátoru natvrdo, nevypíná se spínací skříňkou (ventilátor může běžet i při vypnutém zapalování, aby se dochladil po jízdě - stávalo se na starých autech, že když se zasek spínač tak to pak mohlo vymlátit baterku) - nebylo by v tom případě lepší nějaký zapojení přes spínačku, aby to bylo blbovzdorný a člověk si nenechal ventilátor běžet a nevybil baterku? Na starejch Š120 jsem to tak měl - hlídaný přes jedno spínací relé.


myslim, ze bylo sam jsem si vymlatil parkrat baterku na aute audiem. navic to muzu zapnout omylem.
ale u myho Hornase se vetrak toci jen se zapnutou spinackou a ja to budu kostrit, takze to zrejme bude v klidu. teda predpokladam, ze se spinackou nevodpojuje minus pol vetraku

(reakce na) manualni spinani vetraku

15.12.2010 v 14:19 | Nahoru | #23

Lub@ píše: no jo on je to tady samej zavodnik tak to potom jo. Myslim to vazne - zase jsem utrpel pouceni ti kluci inzenyrsky byse meli nad sebou zamyslet.
Ale myslim zeby to pekne vyresil jinak nastevenej termo spinac jako tunning doplnek ktery by tedy spinal pri tech 96°C a necekal do 105°C ne? Nevite jak to ma reseny VW v autech. Tam se raficka teplomeru postavi do pozoru a nehne se z mista at se deje co se deje.



auta taky casto mivaj na budikach treba i softwarove udelany tlumeni, tzn rucicka se nehne pri nakejch mensich vykyvech, neco jako u palivomeru, aby po prejeti hrbolu neukazoval palivomer podle vln v nadrzi:)
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
jakou kopit motorku [1, 2] Suzuki GS 500E, Honda CB 900F Hornet, Honda CB 600F ... Peters_ 35 28.4.2024 v 11:57 mariano
Hornet vs Zephyr vs Bandit Honda CB 600F Hornet Radysek79 8 27.4.2024 v 15:23 lenkochal
Benzín v oleji Honda CB 600F Hornet Paťas96 5 23.4.2024 v 20:43 holl75
nehází jiskru Honda CB 600F Hornet vodnikw 6 17.4.2024 v 19:08 Anti
CB Seven fifty / Hornet 2002 - blinkry Honda CB 750, Honda CB 600F Hornet Vaclav_74 3 2.4.2024 v 09:58 MartinXL650V


TOPlist