Byli na : Rombu (Timmelsjoch), Giau, Penes, Gavia, Stelvio, Julierpass, Maloapass, Albulapass, Tonale a dalších, které se nacházejí v oblasti Trentino-Adige a Lombardii samotné. Zážitky vcelku dobré až na Stelvio (hustá mlha nebo mraky).
Dva dny jsme byli ubytováni v Livignu - což doporučuji, jak známo je to bezcelní zóna (litr benzínu za 0,92-0,97 EUR). Ceny ubytování se pohybují na penzionech od 20 do 35,-€ za osobu a noc. Obecně se dá říci, že V Itálii je ubytování dražší - kolem 27-35,-€, naopak v Rakousku (Jižní Tyrolsko) od 20-24,-€. Penziony jsou v podstatě prázdné, ubytování se dá sehnat kdekoli a je na pomezí Rakouska/Itálie/Švýcarska hodně.
Po týdnu stráveném v dešti musím konstatovat, že jenom velmi dobré oblečení odolá tak, že se voda k tělu nedostane. Asi bych ale stejně doporučoval nepromok (alespoň bundu).
Ještě bych doporučil vozit s sebou adresy a telefony značkových opraven v dané zemi. Když se něco podělá na motorce, tak je to nezbytné. Kamarád, co s námi jezdil měl parkrát na display chybu F1 (znalci vědí, že je to chyba vstřikování - s tím se na silnici nic dělat nedá). Je to potom dost složité někoho sehnat ... a když se to stane o víkendu, tak je to totálně v háji ....
Šťastné návraty přeje
... OM
1 reakcí na tento příspěvek Rakousko, Itálie, Švýcarsko, Německo
Tak se pokusím odpovědět popořadě :
Obecně centrální Dolomity (okolí Cortiny ..) jso krásné a celá ta koncetrace alpských sedel je impozantní. Jenže je to mraveniště, plné lidí-motorkářů. Ale stojí to za to vidět a hlavně projet.
Osobně ale mě imponuje právě Gavia, - toto passo má vše, co na Alpách obdivuji. Samozřejmě Stelvio udivuje svou výškou a přehlednými pohledy na to, co člověk projel nebo jaká cesta ho ještě čeká (je tam ale také dost plno). Nejlépe je jet z Ponte di Legno na Bormio a potom na Stelvio do Trafoi nebo do Švýcarské Santa Anny (ale to se člověk ošidí o sjezd ze Stelvia do Trafoi).
V Itálii se mýta v Alpách neplatí, ale třeba na Timmelsjochu (Rombo) je na rakouské straně mýtné = 12,-€ jednosměrný přejezd pro motorku (holt je to na rakousko/italských hranicích). Mýtné je velkou specialitou v Rakousku ať již na sedlech tak také na horských či soukromých silnicích v turisticky atraktivních místech. Je pravdou ale, že Rakušáci mají nejkvalitnější alpské silnice. Ve Švýcarsku i ve Francii se na alpských silnicích nebo sedlech také mýtné neplatí.
Na dálnicích se v Itálii a ve Francii platí mýtné na mýtných branách (ujeté kilometry), Rakousko a Švýcarsko má dálniční známky. Zatímco ale v Rakousku si člověk může koupit 10-ti denní nebo 2 měsíční známku, Švýcaři jinou než roční neprodávají (40 CHF).
Pokud ale vyzdvihnu to nejnej, tak je to francouzká "Route des grandes Alpes", která začíná u Ženevského jezera a končí na jihu Francie v Provance - člověk se dostane s motorkou až k 2 800 m nad mořem. Savojské Alpy jsou skvělé - viz Grand Canyon du Verdon. Je to ale docela tzv z ruky a Francie je dost drahá na ubytování, jídlo i benzín.
Hodně opomíjenné passy jsou v Německu, kde je dost dobré a kupodivu ne tak drahé ubytování v letní sezoně (řekl bych stejné jako v Rakousku).
Bližší a také nádherné passy jsou ve Švýcarsku, kde výchozím bodem je městečko Andermatt. Tam je ale obvykle potíž s počasím, ostatně Švýcarské Alpy jsou tím známé (přece jenom je tam soustředění čtyřtisícových "vršků" a mraky s tím mají problém.
Tak stručně asi tolik ....
OM