globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Smlouvy v E-Shopech pozor
21.4.2010 v 07:56
Čtete, co „podepisujete“ (odklikáváte)?

Objednáte si v zboží z e-shopu a svůj nákup si rozmyslíte? Chcete objednávku změnit nebo zrušit? Nemělo by být, pokud nebylo zboží ještě expedováno, nic jednoduššího - napíšete nebo zavoláte prodejci a vysvětlíte mu situaci. On ale zareaguje naprosto jinak, než čekáte - namísto aby vám vyšel vstříc, vás odkáže na příslušná ustanovení svých obchodních podmínek, v nichž je kdesi ve spleti složitých vět uvedeno, že zrušit objednávku nelze, stejně jako nelze odmítnout samotnou zásilku, která vám bude i přes váš projevený nezájem vyexpedována. Když ji nevyzvednete, bude vám naúčtována smluvní pokuta (většinou v řádu stokorun), která po vás bude v případě neuhrazení vymáhána všemi dostupnými právními prostředky.

Připadáte si jako ve zlém snu? Vaše chyba, potvrzením nákupu, tedy uzavřením kupní smlouvy (byť na dálku), jste souhlas s takto nastavenými obchodními podmínkami potvrdili. Že jste je ale vlastně nečetli? A že prodejce nemá právo po vás uhrazení smluvní pokuty žádat? Budete asi překvapeni. Má.
Co říká Občanský zákoník?

Řečeno literou zákona (zde příslušných paragrafů Občanského zákoníku) e-shop má právo vás jako zákazníka pokutovat v případě neodebrání objednaného zboží či zrušení objednávky po termínu, který e-shop ve svých obchodních podmínkách určil. Záleží přitom samozřejmě na přesné formulaci obchodních podmínek, ale tohle mají čeští prodejci zvládnuto velice dobře. Smluvní pokutu mají ve svých obchodních podmínkách ošetřenu nejčastěji takto:
""Každá objednávka je závazná (Občanský zákoník § 544-545, zákon č. 40/1964 Sb.) dle našich obchodních podmínek. Pokud nebude expedovaná objednávka zaslaná na dobírku zákazníkem vyzvednuta, bude v každém případě požadováno uhrazení vzniklých nákladů na odeslání zboží a manipulační poplatek (smluvní pokuta) ve výši xxx,- Kč. Odesláním objednávky souhlasíte s našimi obchodními podmínkami a smluvní pokutou v této výši. Upozorňujeme, že veškeré nesplacené pohledávky (neuhrazená smluvní pokuta) budou postoupeny specializované společnosti k vymáhání včetně všech nákladů s tím spojených.""

Které paragrafy Občanského zákoníku problematiku řeší? Především § 614, který hovoří v odstavci 1 o tom, že ""je-li prodávající podle dohody s kupujícím nebo podle povahy věci povinen dodat věc na místo určené kupujícím, kupující je povinen převzít věc při dodání. V ostatních případech je kupující povinen převzít věc při prodeji, nedohodne-li se s prodávajícím jinak.""

V návaznosti pak e-shopy, které mají do svých obchodních podmínek zakomponovánu smluvní pokutu, využívají § 544-545, které říkají, že ""Sjednají-li strany pro případ porušení smluvní povinnosti smluvní pokutu, je účastník, který tuto povinnost poruší, zavázán pokutu zaplatit, i když oprávněnému účastníku porušením povinnosti nevznikne škoda.""

V § 545 se ale objevuje i zmínka o tom, že ""nevyplývá-li z dohody něco jiného, není dlužník povinen smluvní pokutu zaplatit, jestliže porušení povinnosti nezavinil,"", z čehož se dá dovodit, že pokud například neodeberete objednané zboží proto, že vám je pošta nedoručila, žádná pokuta se na vás nevztahuje. Ale prokazujte to, že. Důkazní břemeno je na vás.

Je třeba si ale také připomenout, že stále hovoříme o situaci, kdy nepřevezmete zboží, které jste si objednali v e-shopu na dobírku. Pokud si zboží převezmete (tj. Slovy Občanského zákoníku dojde k „převzetí plnění“, zaplatíte a využijete poté svého práva na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu podle § 53 odst. 7 Občanského zákoníku, žádnou smluvní pokutu po vás nikdo vyžadovat nemůže, protože k žádnému porušení kupní smlouvy nedošlo.
Jak se k této problematice staví SOS?

Sdružení na ochranu spotřebitelů říká v zásadě to samé, co jsme si zatím řekli my – kupní smlouva je vztah mezi prodávajícím a kupujícím a pro obě strany je závazná, pokud neobsahuje tvrzení, která by šla nad rámec obecně platné právní normy (zde Občanského zákoníku), což se v tomto případě neděje. Na samotných stránkách sdružení je mnoho podobných případů popsáno.
Co e-shopy podobnou strategií sledují?

Co jiného než snižování vlastních nákladů – samotné vyexpedování zboží něco stojí, poštovné obchodníkovi nikdo nevrátí, stejně tak mu nikdo nezaplatí uskladnění nevyzvednutého zboží, použitý obalový materiál apod. Dalo by se říct, že chování obchodníka je do jisté míry pochopitelné. Chrání sám sebe, svůj zisk. Omluvitelné ale není. A rozumné už vůbec ne. Obchodník přesunuje zcela cíleně zodpovědnost za svoje podnikání na bedra zákazníka.

Riziko nevyzvednutí odeslaného zboží bylo, je a bude pro provozovatele e-shopů noční můrou, která je budí ze sna, v některých komoditách se běžně vrací i 10 % vyexpedovaných zásilek. Slušný obchodník však nevyhrožuje zákazníkovi, ale s náklady na nevyzvednuté a zrušené objednávky ve své obchodní strategii počítá. Pokud ale obchodník namísto nápravy na své straně (zlepšení logistických procesů) již dopředu hrozí „zlému“ zákazníkovi pokutou, je něco opravdu špatně a zákazník by to dotyčnému obchodníkovi měl dát znát.

Přinejmenším tím, že nakoupí jinde. Tam, kde mu obchodník nevyhrožuje.
Marcel Kupka

Zdroj tohoto článku je kopírován z této adresy : kde je tento článek a odkaz na příklad, který řeší dotaz kupujícího a jeho pokutování
Anketa: zkušenosti v eshopech
nemám problém
86%
95
okradli mě
2%
2
již se mi to stalo jako v článku
0%
0
ani jsem to nevěděl
0%
0
čtu si smluvní podmínky a výbírám si
4%
4
všechno je mi jedno
8%
9
Předchozí
1 2
Následující

Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 08:01 | Nahoru | #1
moc dlouhý abych to četl, začátek mi stačí.
Tak to převezmu a zašlu zpět, je mě jasný že jsem povinen to převzít a uhradit poštovný.

Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 08:04 | Nahoru | #2
Jurawood: jj asi tak:) máš právo to do dvou tejdnů vrátit bez udání důvodu:)

1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 08:06 | Nahoru | #3
je to potřeba dočíst celé..... a přesně o tom to je i při nákupech

Naposledy editováno 21.04.2010 08:07:14

Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 08:08 | Nahoru | #4
To je vlastně fakt. Prevezmeš a nepoškozený to pošles zpět. Pak jen aby ti poslal
kačky zpět

Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 08:13 | Nahoru | #5
ty ole ty jsi spisovatel to jsem nežral doktore jinak nakupuji v kamených obchodech

Naposledy editováno 21.04.2010 08:15:10

1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 08:21 | Nahoru | #6
jojo,éšopy. tydle patálie ze srdce přeju oboum stranám.

Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 08:26 | Nahoru | #7
Taky jsem to nedočetl. Prvních pár řádek stačilo.

Nevidím v tom větší problém. Na každým e-shopu píšou, že objednávka je závazná. Prostě je třeba si pořádně rozmyslet, kdy a na co člověk kliká. Je to jako kdyby si v sámošce vybral zboží, zaplatil u poklady a pak ses vrátil, že ten nákup vlastně nechceš Bych chtěl vidět, co by ti na to paní u poklady řekla

Naposledy editováno 21.04.2010 08:27:14

(reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 08:57 | Nahoru | #8

prackarr>jojo,éšopy. tydle patálie ze srdce přeju oboum stranám.



Co máš proti e shopum

Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:03 | Nahoru | #9
nic.

1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:06 | Nahoru | #10
Za nás musím říci, že je to o lidech a přístupu k zákazníkovi. Ale bohužel je mi jasné, že někteří lidé hledí jen na to, jak vydělat a spokojenost zákazníka je nezajímá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:09 | Nahoru | #11

saly.pce>Za nás musím říci, že je to o lidech a přístupu k zákazníkovi. Ale bohužel je mi jasné, že někteří lidé hledí jen na to, jak vydělat a spokojenost zákazníka je nezajímá.

každý hledí,jak vydělat,i ty. jink bys to nedělal.

(reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:11 | Nahoru | #12

prackarr>každý hledí,jak vydělat,i ty. jink bys to nedělal.



Ano, to je základ obchodu Ale upřímně, raději máme spokojené zákazníky, kteří se vrátí než ty, které odradíme takovou pitomostí a ještě z toho pak je velmi rychle špatná reklama...

1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:12 | Nahoru | #13
Jo a mimochodem, tohle krásně řeší 14 denní lhůta na vrácení zboží bez udání důvodu při koupi na e-shopu, kdy zákazník neměl zboží před zakoupení vyzkoušet a vidět To je garantováno ze zákona Ale je fakt, že to občas něřeší poštovné.

1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:18 | Nahoru | #14
jistě,spokojený zákazník je pro obchodníka důležitý tím,že je předpoklad,že se vrátí,a ne pro to,že se obchodník udělá,když od něj kunčoft odchází s úsměvem na rtu.
Jinak já jsem tu známý odporem k eshopům,u mě je to rakovina společnosti,stejně jako hypermarkety,i když je využívám taky. Bohužel taková je doba.

1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:19 | Nahoru | #15
v prodejně když si něco koupíš a pak přijdeš že to vlastně nechceš tak taky nevim jestli ti to zpátky vezmou. ono v eschopech když tam máte napsaný obchodní podmínky, tak asi k něčemu tam jsou a je dobrý si je přečíst. navíc v eshopu kde žádný obchodní podmínky nejsou napsaný, bych raději nic nekupoval, protože pak vůbec nevíš jaké máš možnosti. ale těch 14dnů od předání zboží kdy ho můžeš vrátit by mělo platit všude.

(reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:20 | Nahoru | #16
prackarr> Upřímně, nedivím se ti, jsem na tom v některých případech stejně

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:22 | Nahoru | #17
Jaster> V kamenných obchodech to právě takto nefunguje (tedy pokud se něco nezměnilo), ale některé firmy, hlavné v módním odvětví tuto možnost nabízejí, případně ti nabídnou výměnu za jiné zboží, ale bez vrácení peněz. Dá se říci, že je to jejich dobrá vůle, nikoliv povinnost.

(reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:35 | Nahoru | #18

saly.pce>Jaster> V kamenných obchodech to právě takto nefunguje (tedy pokud se něco nezměnilo), ale některé firmy, hlavné v módním odvětví tuto možnost nabízejí, případně ti nabídnou výměnu za jiné zboží, ale bez vrácení peněz. Dá se říci, že je to jejich dobrá vůle, nikoliv povinnost.

přesně tak.

A CO SE TÝČE OBCH. PODMÍNEK,TY JSOU K NIČEMU.NESMÍ ODPOROVAT ZÁKONŮM,TAKŽE STEJNĚ MUSÍ BÝT STEJNÉ,JAKO JE ZÁKON.

Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 09:42 | Nahoru | #19
přesně, v prodejně ti zboží vymění, ale peníze nevrací. a o.podmínky nesmí odporovat zákonům a poškozovat zákazníka. navíc velká většina eshopů v podmínkách odkáže na zákon a moc se s tím nerozepisují

1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 10:04 | Nahoru | #20
prackaar: souhlasím s tebou při odporu proti hypermarketům.
Ale co se týče kamenných obchodů, vyčuraní čecháčci by nevěděli co z cenami, nebýt hypermarketů tak chleba pod 40 a máslo pod 60 neseženeš.
Vzpomeň těsně po revoluci kolik stály boty, do té doby než přišli vietnamci s botkama za 250

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 10:07 | Nahoru | #21

Jurawood>prackaar: souhlasím s tebou při odporu proti hypermarketům.
Ale co se týče kamenných obchodů, vyčuraní čecháčci by nevěděli co z cenami, nebýt hypermarketů tak chleba pod 40 a máslo pod 60 neseženeš.
Vzpomeň těsně po revoluci kolik stály boty, do té doby než přišli vietnamci s botkama za 250

nemáš pravdu. ty ceny dělá výroba,ne obchod.
pokud obchodník koupí boty za 150kč,tak je může za 250 prodat,když je koupí ale za litr,jak to má udělat?
Po revoluci stálo spousta věcí x násobně víc. Myslíš,že to bylo tím,že tu nebyli rákosáci? To asi ne.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 10:15 | Nahoru | #22

prackarr>nemáš pravdu. ty ceny dělá výroba,ne obchod.



ale, už zase od Tebe taková blbost?

1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 10:20 | Nahoru | #23
Osobně e-shop provozuji a na e-shopech celkem často nakupuji. Jinak proti e-shopům, pokud komunikují se zákazníkem, nic nemám. Dá se v nich nakoupit levněji, než v kamenném obchodě.
Je pravda, že se mi nikdy nestalo, že bych si objednané zboží neodebral.
Ale z vlastní zkušenosti po zákaznících, kteří si objednají zboží a pak objednávku zruší, žádné penále nechci. Spokojený zákazník je mnohem důležitější, než peníze za poštovné.
A i člověk, který zruší objednávku, je pořád zákazník.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 10:42 | Nahoru | #24

Repulsion>ale, už zase od Tebe taková blbost?

není to blbost. Je pravda,že vše souvisí se vším a ty tlaky jsou vzájemné. Každopádně je pravda,že cenu v obchodě nejvíce tvoří nákupka.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 10:49 | Nahoru | #25

prackarr>není to blbost. Je pravda,že vše souvisí se vším a ty tlaky jsou vzájemné. Každopádně je pravda,že cenu v obchodě nejvíce tvoří nákupka.



Jak u čeho. Pořád máš někde marže třeba 60 % a víc. A hlavně - to, že nákupní cena tvoří (logicky) určitou část ceny pro koncového zákazníka, neznamená, že "cenu určuje výroba". Výrobce se samozřejmě také musí rozhodovat, za kolik vyrobí a za kolik bude prodávat - prostě cenu tvoří "trh".

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 10:55 | Nahoru | #26

Repulsion>Jak u čeho. Pořád máš někde marže třeba 60 % a víc. A hlavně - to, že nákupní cena tvoří (logicky) určitou část ceny pro koncového zákazníka, neznamená, že "cenu určuje výroba". Výrobce se samozřejmě také musí rozhodovat, za kolik vyrobí a za kolik bude prodávat - prostě cenu tvoří "trh".

jistě,to jsem měl taky namysli.Píšu na notasu,a nejde mi to, proto pisu stručně.

Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 10:56 | Nahoru | #27
Takhle to má třeba zrovna Partsdepot

(reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 10:56 | Nahoru | #28

prackarr>jistě,to jsem měl taky namysli.Píšu na notasu,a nejde mi to, proto pisu stručně.



Tak to Tě omlouvá

1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 10:59 | Nahoru | #29
ještě jeden postřeh- ceny jdou krom energii a bydlení snad u vseho dolu a my rozmlsanci si porad stezujeme. Kdo zkučí,tomu parří ubrat. Zazil jsem borca,co si koupil novou machnu a v jednom ksefte kuppoval spice na boty za 110 kc a chtel slevu!!!

(reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor

21.4.2010 v 11:05 | Nahoru | #30

prackarr>kuppoval spice na boty za 110 kc a chtel slevu!!!



šak počkej, jak to bylo v tom hezkém videu, co tady už kdosi kdysi lupnul, brzo se všichni budeme učit po tatarsku smlouvat
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
VS 800 Intruder problém s motorem Suzuki VS 800 Intruder Jenyk78 10 28.4.2024 v 12:29 Jenyk78
Intruder VS 800 originál vs jiná ří... Suzuki VS 800 Intruder jarmilerik 11 25.4.2024 v 08:17 bazin.
Chpper není pro dědka!!! [1 ... 10, 11] Suzuki VS 1400 Intruder, Suzuki VS 800 Intruder, Hon... Slezy28 326 29.9.2023 v 00:19 kudla009
Klub příznivců motocyklů Intruder [1 ... 36, 37] Suzuki VS 800 Intruder petr1989 1086 19.9.2023 v 08:00 dzej.pi
Vance & Hines - Intruder 800C 2017 Suzuki VS 800 Intruder TenVojtěch 1 26.7.2023 v 06:09 krokoš


TOPlist