nechápu jak se mu to mohlo takhle rozkmitat pište svoje názory
Naposledy editováno 09.05.2009 23:51:50
1 reakcí na tento příspěvek Stoppie crash
Tak si myslím že to rozkmitání nějak pochází z odlehčení vidlí, který jsou bržděním stlačený, a v mrtvým úhlu se už uvolní (?) :\
Pouze můj názor...
Naposledy editováno 10.05.2009 00:27:11
1 reakcí na tento příspěvek Stoppie crash
ale jinak tohle rozkmitání vidlí co způsobuje, to teda fakt newim - já to stavim při každý vyjížďce na předek furt, snad třeba i 100x za den - a nikdy se mi tohle rozkmitání neobjevilo ani náznakem. ani na motárdu ani na litru a ani Pavlovi Korychovi ne - a to v tom kdysi držel světovej rekord... takže: ví bůh?
někde se řešilo co je přesnou příčinou, ale to bude vědět asi jen profík...jinak mě se na 125 taky jednou řidítka rozkmitali při stoppie, a nebylo to zrovna v mrtvym bodě...řešením je možná tedy jen tlumič řízení, to pomáhá prej
Naposledy editováno 10.05.2009 08:40:00
1 reakcí na tento příspěvek Stoppie crash
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stoppie crash
oxygen>no fuj, když to vidim: právě včera jsem při tomhle jen tak tak že nepřeletěl - a nedávno v Mimoni taky
ale jinak tohle rozkmitání vidlí co způsobuje, to teda fakt newim - já to stavim při každý vyjížďce na předek furt, snad třeba i 100x za den - a nikdy se mi tohle rozkmitání neobjevilo ani náznakem. ani na motárdu ani na litru a ani Pavlovi Korychovi ne - a to v tom kdysi držel světovej rekord... takže: ví bůh?
Když mluvíš o Pájovi , včera na Dragsterech fakt chyběl... jede si do Číny a vysere se na Hoškovice
kaczer>oxygen>no fuj, když to vidim: právě včera jsem při tomhle jen tak tak že nepřeletěl - a nedávno v Mimoni taky
ale jinak tohle rozkmitání vidlí co způsobuje, to teda fakt newim - já to stavim při každý vyjížďce na předek furt, snad třeba i 100x za den - a nikdy se mi tohle rozkmitání neobjevilo ani náznakem. ani na motárdu ani na litru a ani Pavlovi Korychovi ne - a to v tom kdysi držel světovej rekord... takže: ví bůh?
Když mluvíš o Pájovi , včera na Dragsterech fakt chyběl... jede si do Číny a vysere se na Hoškovice
já tam přijel vystupovat místo něj ale chtěli po mě vstupný tak jsem zas vodjel - jejich smůla, mohli mít "děsnou šou"
Pája nejenom, že je v číně, ale ještě tam jezdí a trénuje s Cadillacama, žádný motorky! ... z ní nejspíš spadne, až se za měsíc vrátí
kdyz ma plne zatizene predni kolo, najede trochu na hranu, gyroskopicky efekt se to snazi srovnat, ale jak je na tom ta vaha, akorat se zopakuje to same na druhou stranu, pak jeste 2-3x a nasleduje tlama.
tedy imho neni to ani v terenu, ani v technice, ale v rukach
Vse zajimave zacina po zvednuti vidlice do uhlu nad 90°, kdy se telo motorky dostava do labilni rovnovahy (ma tendenci pretocit se do polohy po smeru jizdy - pada na jednu stranu). Telo motorky se nejdriv staci (z pohledu ridice) mirne doleva (snimek 77; video je 25Hz, takze snimky jsou po 40ms). Ridic na to reaguje mirnym natocenim riditek vlevo (sn. 79). Kvuli zachovani momentu hybnosti otacejiciho se kola (soude podle rychlosti reakce) je vysledkem, ze telo motorky je vidlici tlaceno doprava (sn. 81) a zacina prepadavat na druhou stranu. Nasleduje rychlejsi pootoceni vidlice (mozna reflexivne ridicem) doprava (sn. 82) a jako reakce jiz pomerne velke nakloneni (sn. 83) tela motorky doleva (zachovani momentu hybnosti). Dalsi 3, stale se zvetsujici, pulkmity trvaji asi 480ms (do sn. 95), coz je frekvence neco pres 3Hz. Dalsich 0.4sec resi nestastnik situaci brzdenim (do sn. 104), nez spadne z riditek. Z poslednich snimku s prednim kolem na zemi na me pusobi pneumatika ponekud podhustene. Dalsi pozorovani uz neprinasi zajimave poznatky ohledne mechaniky jizdy.
Ted vlastni analyza: Pozorovane kmitani riditek ma, s prihlednutim k frekvenci a rustu amplitudy, rezonancni charakter. Energie se akumuluje kamkoliv se ji dovoli (tuhost ramu okolo krku rizeni), hmotnost proste je a zbyva najit pozitivni zpetnou vazbu. Frekvence 3Hz odpovida, pri obvodu kola 2m, rychlosti cca 20km/h, coz by mohlo odpovidat rychlosti motorky pred havarii. Buzeni pro kmity tedy skoro jiste pochazi od kola. Pricinou budicich sil muze byt jakakoliv nesymetrie - sjeta, pneumatika, rozvazene kolo, apod. Vuli kdekoliv (loziska kol, rizeni) bych netipoval jako postacujici pricinu tohoto, ale je mozne, ze efektu pomuze. Navic zde mame zvysene teziste soustavy motorka+jezdec a snizeny zavlek kola (kvuli naklonu), takze mensi odolnost vuci tomuto jevu (jako kmitani kolecek nakupniho voziku). Je otazka, kolik tomu jeste pridal jezdec sevrenim riditek (pokud je drzel "krecovite", mohl tomu ve snaze o zachranu naopak podvedome pomoct). Nastartovani kmitu mohlo byt zpusobeno pocatecnimi pokusy o vyrovnani tela motorky nebo nejakou nerovnosti povrchu. Pokud byla navic pneumatika skutecne podhustena, mohlo to diky tomu kmitat ochnotneji (dle zkusenosti ostatnich s kmitanim riditek pri rovne jizde (tato temata).
Jeste podotykam, ze vsechny mnou zde prezentovane myslenky si necini ambice na bezchybnost uvah a jsem ochoten o nich diskutovat. Doufam, ze nikoho neurazi tento rozsahlejsi, "vedecky" prispevkem, ale odpovidam tazateli, jak nejlepe umim (samotneho me to taky zajimalo a resil jsem to pomerne dlouho s pouzitim vice zdroju). Nakonec odkazuji na neco obecne o shimmy a speed wobble a prikladam nekolik usmevnych fotek z prubehu moji analyzy:
Naposledy editováno 11.05.2009 02:44:23