globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Rozdíl v benzínu
 
1.9.2008 v 09:05
Tak jsem včera ze zvědavosti natankoval do mojí 125 Yamahy YBR benzín Verva 100 (98 oktanů). A mám pocit, že motor má teď lepší chod. Nejsou ve vysokých otáčkách cítit vibrace a celkově mi přijde, že motor jede jakoby "hladšeji" je to možné, nebo je to pouze subjektivní dojem?

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 01:43 | Nahoru | #61
Bych neřešil takovýhle voloviny, komu se zdá, že mu to jede málo, ať koupí silnější motorku a nemusí laborovat s benzinem... Já tankuju tam, kde mi dochází.... pokaždý jinde a jede to furt stejně.

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 07:00 | Nahoru | #62
kdyz natankuju Careru nebo V-Power tak jsem si zcela jisty, ze mi lip a silnejc blikaj LED blinkry a ze z mych zarovek Ba20d jsou razem xenony jakour1pycomrte lol vetsi oktanove cislo = mensi samozapalnost = vice vody lol takhle nejak si to vykladaj benzinovy rafinerie lol

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 08:30 | Nahoru | #63
Takže pánové, Vy, co máte dojem, že po natankování BA98 a výš Vám jde motor jakoby méně hlučněji a je plynulejší chod, tak vlastně máte pravdu, ale je tady jedno velké ALE.
Už to tady bylo jedním z Vás mírně nastíněno - čím větší počet oktanů, tím menší náchylnost k samozápalům, nicméně toto palivo se nevyrábí z tohoto důvodu - abyste jej lili do vašich mašin, když trpí na samozápaly z důvodu zadělané hlavy pístu a vnitřku hlavy válců karbonem, které dlouho žhnou a způsobují ve větší míře samozápaly.
Tohle palivo bylo vyrobeno pro benzínová auta (nebo obecně motory) s vysokými kompresními tlaky.
Každý chemik má naučenou formuli o izooktanu a n-heptanu, která vyjadřuje oktanové číslo a kterou po něm chtěli při zkoušce.
To však motoristické obci nic moc neříká a ta stále nechápe, proč existují paliva s rozdílnými oktanovými čísly.
Při každé kompresi dochází k ohřátí komprimované směsi. Zhruba to je tak, že kolikrát se směs stlačí, tolikrát dojde k jejímu ohřátí. Dojde-li při kompresi k ohřátí na teplotu samovznícení paliva, tak pak probíhá detonační spalování - série samostatných výbuchů v prostoru, které se říká detonační spalování. Někdo nesprávně označuje tento jev jako cvrlikání ventilů - ve skutečnosti je ten zvuk produkován klepáním pístu o stěny válce, jak těmi jednotlivými výbuchy dochází k jeho naklápění sem tam. Navíc dochází k silné expanzi plynů před HÚ a trpí lágry na klice a ojnici. Životnost motoru se zkracuje.
Takže oktanové číslo (OČ) vlastně vyjadřuje citlivost/náchylnost paliva, ve směsi se vzduchem, ke vzniku samozápalů a detonačního hoření. Čím je OČ vyšší, tím je citlivost nižší.

Většina motorů je stavěna na BA95 a tomu v těchto motorech odpovídá i kompresní poměr. Pokud pak do takového motoru aplikujete palivo s vyšším OČ, tak toto palivo nemá správné podmínky pro hoření, kdy hoření je vlastně chemická reakce.
A rychlost chemické reakce je odvislá od tlaku a teploty. Čím větší tyto hodnoty jsou, tím je rychlost reakce (vlastně přeměny) také vyšší.
Teoretici se samozřejmě do mě asi pustí, že rychlost hoření je u stejné skupiny paliva, benzínů, stejná - ano to je pravda, ale jak uvedeno dříve, to platí za konstantního tlaku a teploty. Pokud se podmínky změní, např. stoupne tlak, tak i rychlost reakce, přeměny hořením, je "bouřlivější".
Paliva s vyšším OČ mohou lépe prohořívat a vydávat tedy svou energii, při nižších otáčkách motoru, protože k tomu mají delší čas. Ve vyšších otáčkách dohořívají mnohem více ve výfukových svodech. Tím teplotně namáhají ventily a jejich sedla - až se stane to nežádoucí - podpálení ventilů a sedel.
Tomu se dá trochu předejít v motorech na BA95 tak, že se přenastaví předstih o několik stupňů dříve, ale toto přenastavení není nekonečné a ve větších otáčkách motoru už to není možné, protože píst s klikou by musel překonávat větší odpor při pohybu do HÚ proti rozpínajícím se plynům.
Jo a ten tišší zvuk při vyšších otáčkách motoru je způsoben právě prohoříváním paliva ve výfukových svodech kdy toto hořící palivo není schopno předat pístu veškerou svou energii, takže motor neběží tak natvrdo.
Co se týše paliv ze značkových pump, tak firmy jako Shell, Agip atp. dodávají do těchto vyrobených paliv vlastní aditiva (každá jinou zázračnou formuli) v jiném poměru.
Tahle aditiva způsobují např. lepší tvorbu mlhy při vstřikování, menší tvorbu karbonu při spalování, který se usazuje na hlavě válce a pístu. Ti kdo jezdí např. na neznačkové palivo, tak mají svíčky šedočerné. Ti kdo pak na značkové palivo, tak svíčky mohou mít barvu do žluta atd. atd.
Cílem je omezit tvorbu karbonových úsad, lepší citlivost na zážeh svíčkou ..... atd.
Nicméně i na neznačkové palivo se dá jezdit - stačí si jen koupit příslušná aditiva do benzínu a aplikovat si je sám, protože nechci, aby to vypadalo, že zde propaguji jen značkové firmy. (osobně nesnáším Benzinu - ty hnusný nenažraný hlady!!!!)
Jinak do sféry "Bludy naší obludy" pak patří prohlášení některých lidí, že se do paliva záměrně v rafineriích přidává voda !!!!
Voda je polární kapalina a paliva pak nepolární. Nejsou mísitelné. Ale teď v okamžiku přechodu na tzv. Biopaliva, tedy paliva z obnovitelných zdrojů, se přidává v poměru okolo 5ti% ethylalkoholu do benzínů. A jak ukazují kontroly ČOI, tak někteří nepoctiví majitelé či prodejci paliv toho využívají a pokusili se párkrát do paliva přidat i vodu, protože ethylalkohol je tzv. kosolvent, který se rozpouští jak v polárních, tak v nepolárních kapalinách a vlastně dokáže vodu v palivu rozptýlit bez zákalu. Nemohou však za to Rafinerie, ale nepoctiví prodejci.
Jinak palivo s OČ 98 a výš se v ČR nevyrábí, protože spotřeba u nás je zanedbatelná a nevyplatí se a je navíc i velmi energeticky, svým složením uhlovodíků, náročná.
Ufff.
Takže oponenti, teď hurá do mne.

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 09:00 | Nahoru | #64
Yper> aha, takže u motorů s nízkou kompresí je zbytečný dávat víc oktanů protože tam k detonačnímu spalování nedochází a ještě ty oktany navíc maj tolik energie že se tam nestačej za tak krátkou dobu při vyšších otáčkách spálit (je tam menší tlak, takže delší doba hoření) a vyletěj komínem.

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 09:13 | Nahoru | #65
Stev> kdyz ne kominem tak oni si casem nejakou malou dirku nekde propali

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 09:16 | Nahoru | #66
2 Stev: ..ano, tak nějak. Vysokooktanové palivo má mnohem větší energetický přínos hořením. Pokud nemá ten správný kompresní poměr, tak nedokáže předat svou energii pístům.
Tohle palivo obsahuje i víc aromátů a jeho specifická měrná hmotnost je také vyšší.

Jinak ještě platí, že s rostoucími otáčkami motoru klesá jeho náročnost na oktany. Tzn., že např. při otáčkách okolo 5 tisíc a výš stačí do motoru dodávat palivo jen s 93 oktany a nebo i jen 91 a výkon bude stejný - nepozná se to. Nicméně problém jsou přechody při řazení a rozjezdy. Tam by už k cvrlikání docházelo a motor by ztratil tah. To jen tak k upřesnění, proč je zbytečné dávat vysokooktanové palivo do motoru stavěného na BA95.

Moderní automobilové motory mají např. zabudována na válcích (bloku motoru) čidla klepání a předstih tedy pak není řízen jen podle otáček motoru, ale i tím, jaké palivo bylo do motoru nalito a také jak se motor chová - podle množství karbonových úsad na hlavě pístu a samotné hlavě motoru - jak jsem napsal předtím - ten karbon dokáže dlouho žhnout a pak v motoru působí jako žhavící svíčka u dieselu a způsobuje ještě před přeskočením jiskry (tedy správného okamžiku zážehu) samovznícení a detonační hoření.
To ale asi většina motorek nemá - možná že nejmodernější zalehávačky ano, ale nevím o tom a nijak jsem se o to zatím u motorek nezajímal.

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 09:43 | Nahoru | #67
Yper: konečně jim někdo vysvětlil, čím více oktanů (hoření je posunuto mimo seřízený předstih) tím menší výkon. Lidi si to motají aditiva s oktanama a řízlím benzínem dohromady a ještě by dali ruku do ohně že to líp jede.
Když si totiž posunu předstih až za HÚ taky se mi zlepší chod a motor bude míň vibrovat. Jen ten výkon půjde dolů.
Stejně tak když si zapeču pístní kroužky nebo podpálím stejnoměrně ventili a sníží se tlaky v motoru, motor taky ztichne, přestanou vibrace a pojede jako beránek, pak můžu tvrdit že motor teda líp jede?
A někdo tady psal že se mu motor seřizuje pomocí záklepových čidel, no není to žádná novinka, ale většinou je to tak že se při použití málooktanovýho paliva dokáže snížit předstih a skousne se to. Ovšem že by se předstih doloaďoval stále a když vemu 100okt. tak se zvětší komprese či předstih nebude zas tak pravda.

Naposledy editováno 03.09.2008 09:50:06

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 09:56 | Nahoru | #68
2 Jurawood:

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 14:17 | Nahoru | #69
Jednou jsme s přítelkyní zkoušeli na tankovat do motorek na pumpě u Pardubického Globusu 98 benzín.Jeli jsme do Veltrus na motosraz a mysleli jsme,že ani nedojedeme.Obě motorky cukaly,ztrácely výkon,při vyřazení někdy chcíply.Když jsme něco z nádrže odjeli,tak jsme to hned naředili 95 a bylo to trochu lepší.Myslím,že oktanovým číslem to nebylo,spíš momentální kvalitou benzínu.

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 14:35 | Nahoru | #70
Mně se to stalo taky párkrát. Bylo to kvalitou a buď bordelem v nádrži a nebo bordelem v zásobním tanku na pumpě.
Pomohlo mi jen rozjet moto na takovou rychlost, dokud se bordel nestrhl a od teď dvě ze tří tankování provádím hlavně u Shellky. Nejezdím zase tak často, abych musel šetřit na nákladech. Nebo to byla vyloučená voda.
Proto je také vhodné čas od času koupit denaturovaný líh a pár deci tam cvrnknout na rozpuštění vody. Dá se také koupit tzv.Velfobin, což je také denaturovaný líh, ale za podstatně vyšší cenu.

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 15:48 | Nahoru | #71

Dolík ....>han> takže značková benzínka může mít větší sračky, než kdejaká v poli. např v uh před asi 3 rokama zamrzla Aralka (neslyšel sem jedinou nadávku na Aral) a pár autobusů a kamionů v čsad uh. lol



moc fantazíruješ

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 16:50 | Nahoru | #72
Zkuste DIESEL

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 17:19 | Nahoru | #73

Stráťa>Vy co tvrdíte že "lepší" benzín je lepší, kupte si 5l V-power (carrera) a 5l obyč 95ky a nechte někoho nalít to do nádrže tak aby ste to neviděli, jeďte to projet a řekněte co to bylo za benzín. Pokus opakujte aspoň 5x aby se omezila pravděpodobnost že se náhodou trefíte a pokud vám vyjdou 4 z těch 5ti pokusů tak vám budu věřit že to má smysl.


Obyč Natural 95...rozkmit předního blatníku na volnoběh +-5cm
OMV Carrera 95...rozkmit předního blatníku na volnoběh +-1cm

Obyč Natural 95...na 4.rychl.stupeň nikdy víc než 75km/h
OMV Carrera 95...na 4.rychl. stupeň 82km/h

Vyzkoušeno cca na 6 nádržích....

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 17:43 | Nahoru | #74

BagoBorec>Stráťa>Vy co tvrdíte že "lepší" benzín je lepší, kupte si 5l V-power (carrera) a 5l obyč 95ky a nechte někoho nalít to do nádrže tak aby ste to neviděli, jeďte to projet a řekněte co to bylo za benzín. Pokus opakujte aspoň 5x aby se omezila pravděpodobnost že se náhodou trefíte a pokud vám vyjdou 4 z těch 5ti pokusů tak vám budu věřit že to má smysl.
Obyč Natural 95...rozkmit předního blatníku na volnoběh +-5cm
OMV Carrera 95...rozkmit předního blatníku na volnoběh +-1cm

Obyč Natural 95...na 4.rychl.stupeň nikdy víc než 75km/h
OMV Carrera 95...na 4.rychl. stupeň 82km/h

Vyzkoušeno cca na 6 nádržích....



To sem ešče nevydjel , abi mjela 125 šest nadržy - to bude jakisy mutant , ni ??

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 17:44 | Nahoru | #75
BagoBorec>
"Obyč Natural 95...na 4.rychl.stupeň nikdy víc než 75km/h
OMV Carrera 95...na 4.rychl. stupeň 82km/h"

lol lol lol

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 18:16 | Nahoru | #76

han>BagoBorec>
"Obyč Natural 95...na 4.rychl.stupeň nikdy víc než 75km/h
OMV Carrera 95...na 4.rychl. stupeň 82km/h"

lol lol lol


to víš, my s mrdkama línejma poznáme každýho splašenýho koňa

Rozdíl v benzínu

3.9.2008 v 18:44 | Nahoru | #77
tak zkuste DIESEL s primesi PETRAKU...nejlepsi pro 4t motory

Rozdíl v benzínu

4.9.2008 v 14:20 | Nahoru | #78

BagoBorec>Stráťa>Vy co tvrdíte že "lepší" benzín je lepší, kupte si 5l V-power (carrera) a 5l obyč 95ky a nechte někoho nalít to do nádrže tak aby ste to neviděli, jeďte to projet a řekněte co to bylo za benzín. Pokus opakujte aspoň 5x aby se omezila pravděpodobnost že se náhodou trefíte a pokud vám vyjdou 4 z těch 5ti pokusů tak vám budu věřit že to má smysl.
Obyč Natural 95...rozkmit předního blatníku na volnoběh +-5cm
OMV Carrera 95...rozkmit předního blatníku na volnoběh +-1cm

Obyč Natural 95...na 4.rychl.stupeň nikdy víc než 75km/h
OMV Carrera 95...na 4.rychl. stupeň 82km/h

Vyzkoušeno cca na 6 nádržích....



lol možná by to chtělo občas vzít do ruky klíč a ten blatník dotáhnout - jsou tam takové šroubky a možná i matičky. lol lol lol

Rozdíl v benzínu

4.9.2008 v 16:54 | Nahoru | #79

Yper>BagoBorec>Stráťa>Vy co tvrdíte že "lepší" benzín je lepší, kupte si 5l V-power (carrera) a 5l obyč 95ky a nechte někoho nalít to do nádrže tak aby ste to neviděli, jeďte to projet a řekněte co to bylo za benzín. Pokus opakujte aspoň 5x aby se omezila pravděpodobnost že se náhodou trefíte a pokud vám vyjdou 4 z těch 5ti pokusů tak vám budu věřit že to má smysl.
Obyč Natural 95...rozkmit předního blatníku na volnoběh +-5cm
OMV Carrera 95...rozkmit předního blatníku na volnoběh +-1cm

Obyč Natural 95...na 4.rychl.stupeň nikdy víc než 75km/h
OMV Carrera 95...na 4.rychl. stupeň 82km/h

Vyzkoušeno cca na 6 nádržích....

lol možná by to chtělo občas vzít do ruky klíč a ten blatník dotáhnout - jsou tam takové šroubky a možná i matičky. lol lol lol


hm, nebo brát lepší benzín

Rozdíl v benzínu

4.9.2008 v 20:51 | Nahoru | #80
Já nevím jak je to s tím beneli u mašin.U aut je to dané podle toho co je to za tip auta (nakupní taška,sport,atd.)Sledoval jsem testy aut na vysoceoktanový beneli.Zjistilo se zde, že auto musí mět dost nadupanou řídící jednotku, která zjistí nedokonalé spalování a posune si předstih.Tím dochází ke zvýšení výkonu ve větší míře.tady se jednalo zejména o Subaru Impreza.Bežné malé auta takové štěstí nemaj, protože řídíci jednotka není tak inteligentní.Zde se výkon zíšil jen o nějakých 5 koní a u zmíněného Subaru to bylo o hodněkrát více.
Pochybuji, že mašiny s karbecem to rozpoznaj.možná to votrošičku líp pojede, ale co výhřevnost (u vzducháčů) a co na to klika.Mašiny s řídícíma jednotkana a stříkačkou na tom budou o hodně lépe

Rozdíl v benzínu

4.9.2008 v 22:40 | Nahoru | #81
Jezdim na Shell V-Power a cajk

Rozdíl v benzínu

5.9.2008 v 07:29 | Nahoru | #82

Mandela> Než jsem začal jezdit na lepší pumpy tak jsem si u nich nasral do nádrže. 95 zvonily ventily a to samý jak Car100 pětihosty a i ten benzín nějak divně smrděl. A nebo jsem uplnej čurák a moc to žeru?!



nemyslím si, já mám podobnou zkušenost tady u nás od jedné noname pumpy, už při tankování to podivně páchlo ředidlem, nejelo to , kopce před Prahou na D1 jsem jel 80 na 4 víc to nejelo, no trága, pak jsem to v PRG naředil a dobrý. Od tý doby tam netankuju.
Mám kámoše co má v nájmu Agip, nevím jak to chodí u jiných pump, ale on jako nájemce má provizi z prodaných paliv a maziv, a když by toho něco přilil , tak mu to nepomůže k ničemu, ani to technicky dost dobře nejde. Ovšem u soukromé pumpy je to jinak, tam to není problém, takže to v praxi funguje tak že pokud majitel pumpy sežene jakoukoliv hořlavinu za cenu menší než benzím tak šup s tím do tanku /do nafty serou zase všelijaké oleje/ . Ostatně před nedávnem dělaly "Černé ovce" testy a tuším přes 70% soukr. pump mělo v palivech "něco navíc" , jako třeba transformátorový olej v naftě a tak ... Snažím se tedy tankovat u "značkových" tam by to mělo být lepší, díky systému měření průtoku a navázání na pokladny a online na centrálu provozovatele obsluha naředěním benzínu sračkama nic nezíská, takže ani nemá smysl to dělat, na rozdíl od soukromníků, tam je efekt jasný.

Rozdíl v benzínu

5.9.2008 v 10:25 | Nahoru | #83
S benzínem od Shellu mám taky spíš horší zkušenost. Taknoval jsem V-power 95 a i v autě i v motorce nic moc. Při stálejch otáčkách motoru (cesta cestovní 90kou) začne ubývat výkon, projeví se škubání atd. Carreru jsem netankoval, zkusím. Mám já hned vedle práce. Teď tankuju do motorky i auta u Euro Oilu nějakou novinku co tam teď mají asi 2 měsíce, jmenuje se to Natural 95 Optimal (v letáčku mají napsáno, že je ekologičtější, úspornější a bla bla bla, prostě PR keci). Jinak voní při tankování i startu. Motka líp drží volnoběh za studena, spotřeba teď při posledním tankování 4,4l/100km (Suzuki Freewind 650). Shell jsem chvíli tankoval, zezačátku klasika placebo efekt, ale pak sem zjistil ,že je horší jak benzín od Benziny.
Nejhorší benzín, co sem kdy natankoval z nouze je Globusáckej. Totální srágora, kouří, špatně startuje, ještě hůř jede.

Rozdíl v benzínu

5.9.2008 v 10:26 | Nahoru | #84
u OMV mi paní doporučila 95carreru, že to dává taky do mašiny a že je to znát. Spotřeba je stejná, ale motor táhne mnohem lépe a ve dvou jsem pocítil že to lépe reaguje. Takže tu korunu na víc přežiju

Rozdíl v benzínu

5.9.2008 v 12:00 | Nahoru | #85
hmm taky jsem si myslela bůh ví co motorce nedopřeju.. můj mechanik mě vyvedl z omylu.. řekl,že to zapalování je stavěné na 95 takže tady mi může vzniknout problém a navíc díky tomuhle faktu to prý ubírá motorce i výkon.. prý to testovali na brzdě..

Rozdíl v benzínu

5.9.2008 v 12:40 | Nahoru | #86
Oktanovy cislo je ukazatel, ktery rika kdy palivo prestava horet a zacina explodovat. Rychlost sireni vybuchu paliva je vyssi nez rychlost horeni. Cim vyssi oktanove cislo, tim vetsi teplota vybuchu. Vybuch ve spalovacim prostoru je nezadouci. Motor je konstruovan na urcite oktanove cislo. Cim mensi predstih, tim mene casu na vyhoreni paliva, tim jde motor lepe do otacek.
Pokud je motor konstruovan na palivo 91 oktanu, tankovanim 95 oktanu niceho nedostahnete. Paliva jsou zkousena a homologovana, takze kdyz tankujete 91 u albansky nebo nemecky pumpy ... v principu dostanete to samy.
Pak jsou tu samozrejme znackovi distributori, kteri do paliva pridavaji aditiva na prodlouzeni zivotnosti motoru, lesni vune a podobny kraviny.
Ano, jsou ruzne kvalitni paliva .. i ja mam tu zkusenost. V Albanii jsem nabral benzin a motorka pak nechtela drzet volnobeh. Obecne jde ale jen o tahani penez z kapsy. Je to stejny rozdil jako mezi ceskym a nemeckym jogurtem. (ten ceskej je kolikrat lepsi )

Rozdíl v benzínu

5.9.2008 v 12:45 | Nahoru | #87
Jooo, kdyz je nekdo kurva a do tanku chcije, tak to je samozrejme neco jinyho

Rozdíl v benzínu

5.9.2008 v 14:02 | Nahoru | #88

PulsSixty>Oktanovy cislo je ukazatel, ktery rika kdy palivo prestava horet a zacina explodovat. Rychlost sireni vybuchu paliva je vyssi nez rychlost horeni. Cim vyssi oktanove cislo, tim vetsi teplota vybuchu. Vybuch ve spalovacim prostoru je nezadouci. Motor je konstruovan na urcite oktanove cislo. Cim mensi predstih, tim mene casu na vyhoreni paliva, tim jde motor lepe do otacek.
Pokud je motor konstruovan na palivo 91 oktanu, tankovanim 95 oktanu niceho nedostahnete. Paliva jsou zkousena a homologovana, takze kdyz tankujete 91 u albansky nebo nemecky pumpy ... v principu dostanete to samy.
Pak jsou tu samozrejme znackovi distributori, kteri do paliva pridavaji aditiva na prodlouzeni zivotnosti motoru, lesni vune a podobny kraviny.
Ano, jsou ruzne kvalitni paliva .. i ja mam tu zkusenost. V Albanii jsem nabral benzin a motorka pak nechtela drzet volnobeh. Obecne jde ale jen o tahani penez z kapsy. Je to stejny rozdil jako mezi ceskym a nemeckym jogurtem. (ten ceskej je kolikrat lepsi )



čéče, tak nějak jsem tomu moc neporozumněl?
Kdykoliv jsou hořlavé plyny a nebo páry hořlavých kapalin ve směsi se vzduchem a dojde k iniciaci zážehem (vzplanutí od jiskry) nebo vznícením (jen od tepla či horkého povrchu) tak palivo vybuchuje. Proto se bohatost palivových par se vzduchem v prostoru válce udržuje mezi tzv. dolní DMV a horní HMV mezí výbušnosti. A jde hlavně o to, zda ten "výbuch" je řízený a nebo neřízený - tedy proběhne ve správném okamžiku a i při tom výbuchu se vlastně jedná o hoření! Protože to JE hoření a podle stupně komprese je pak hoření normální (hořák na kamnech) a nebo explozívní od zdroje iniciace všemi směry stejně - rovnoměrně -proto je i hlava válců různě tvarovaná, aby hoření proběhlo tak jak má.
Ten "tvůj výbuch", který jsi asi měl na mysli, což je vlastně detonační hoření, je série samostaných detonací(výbuchů) v prostoru téměř současně - tedy na několika místech a ty se mezi sebou "laicky" perou a tlačí na hlavu pístu nerovnoměrně a to způsobuje to naklápění a cvrlikání. Navíc přichází ještě před nastaveným zážehem svíčkou (vůči rychlosti otáčející se kliky) a ta má co dělat, aby odpor expandující plynů ve válci překonala.
Laicky - oktanové číslo udává poměr stlačitelnosti hořlavých par paliva ve směsi se vzduchem (v rozmezí DMV - HMV), kdy nedojde k jeho samovznícení od horkých komprimovaných plynů.
Čím je OČ vyšší, tím snese větší teplotu, aniž by došlo k samovznícení těchto par ve směsi se vzduchem.
Teplota samovznícení benzínových par začíná na hranici 450°C, ale teplota vzplanutí je (hořlavá kapalina 1.tř) v rozmezí od mínusových teplot k mezní hranici 21°C.
A protože hoření benzínu je teplotně vydatnější než u nafty a mnohem více tepla se tak předá i samotnému motoru, tak proto je OČ, jako kvalitativní parametr paliva tak důležitý.
Teplota, která vznikne kompresí např. 20°teplého vzduchu dosáhne hranice okolo 300°C, tedy pod hranici samovznícení, ale je navýšena o teplotu od horké hlavy pístu, stěn válce a hlavy motoru. A protože je palivo dodáváno do vzduchu při sání, tak hrozí jeho samovznícení - ale je to tak nutné, aby se rovnoměrně promísilo a vytvořilo směs pro řízený výbuch - hoření od jiskry na svíčce. Vstřikovat a pak zapalovat by bylo moc složité a zcela jistě neefektivní.
A teď uvedu údaj jen orientačně, protože si ho už pořádně nepamatuji - max. kompresní poměr motorů na BA95 je někde okolo 1:15 a kompresní poměry nad už jsou třeba na výšeoktanové palivo.
prosím Vás, to jsem uvedl jako příklad a nikoliv jako dogma, protože na tom se ještě podílí i skutečnost, zda se jedná např. ještě o turbomotor a nebo o turbomotor s intercoolerem, který sice dodá ke kompresi více vzduchu, ale zase naopak mnohem chladnějších než jen obyčejným atm. sáním a nebo jen s turbem.
Celá ta věc je poměrně složitá a pro naše účely si myslím platí, že do motoru by se mělo dávat to palivo s příslušnými oktany, která je na to stavěno. A dávat vysokooktanové palivo s vědomím, že to motoru pomůže a nebo zvýší výkon je hloupost.
Výrobce není žádný blb a má vše vyzkoušeno a ověřeno množstvím testů.
Pokud chcete výkon motoru skutečně zvyšovat palivem, tak se stavte v nejbližším Modeláři a nechte si objednat přísadu pro nitrování paliva. Je ale hoóóódně drahá - ale efekt zaručený.
Nitrované palivo zvyšuje rychlost hoření a navíc dodá při svém rozkladu i kyslík a i větší množství plynů vzniklých jen hořením. Ale je to pecka - trochu přidáte a motor nadskočí!
A už to můžete mydlit - spousta lidí navíc potřebuje nová játra, srdce a ledviny. :o

Naposledy editováno 05.09.2008 14:22:43

Rozdíl v benzínu

5.9.2008 v 14:29 | Nahoru | #89
Bender>K takovému zlepšení může dojít, je to možné.

Rozdíl v benzínu

5.9.2008 v 14:31 | Nahoru | #90
Generiq>I to je možné, jednou se mi to též stalo.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist