Téma: Špatný olej a výplach motoru
Zdravím. Tak se mi po dlouhé době povedla parádní bota, kterou zavinila moje nepozornost. Podařilo se mi prohodit plnosyntetický olej za minerální(viskozita totožná). Do Duka dle manuálu patří plnosyntetika která tam vždy byla. Nevědom si svojí fatální nepozornosti jsem mašinu půjčil kámošovi do rakouska na týdenní dovolenou. Po třech hodinách po odjezdu volá, že mašina hlásí nízký tlak oleje, od spodku motoru jde rachot, i na neutrál a na trojku prý ještě větší. Až zjistím co se tam vykurvilo tak budu řešit dále, ale to bude jiný příběh.
Momentálně mi jde o to, že potom budu muset zřejmě udělat výplach motoru a dát tam plnou syntetiku. Takže rád bych rady, tipy, tryky a hlavně zkušenosti jak nejlépe na to a co za ideální chemku. A prosím seriózně ať tohle vlákno do budoucna poslouží a né jako vždy, že se tu frajeři budou předhánět kdo má pravdu, co je píčovina a nakonec to zkončí u urážek. Díky moc všem za rady.

P.S. Doporučení ode mne. Neobjednávejte na netu v pátek večer po celotýdenním masakru v práci a po jednom pivku když máte v hlavě už vypnuto.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatný olej a výplach motoru

19.6.2023 v 10:40 | Nahoru | #31
PetrL3> za tu úsporu peněz, za předraženej servis, to stálo

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

19.6.2023 v 11:02 | Nahoru | #32
t_freedom> I kdyby napsal, že to vylágroval kvůli chybě při montáži, tak už teď si bude žít svým vlastním životem zaručená zkušenost o tom, jak se známému vylágroval motor z KTM po pár km jen tím, ze namísto syntetiky nalil minerál

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatný olej a výplach motoru

19.6.2023 v 11:04 | Nahoru | #33

t_freedom píše: PetrL3> za tu úsporu peněz, za předraženej servis, to stálo



To je jeden sarkastickej úhel pohledu. Já mám pro touhu udělat to sám pochopení (Taky sem nemíval peníze a taky sem už dostal práci, která byla odveda hůř, než jak bych to zvládl sám.

Tady spíš vidím problém v lenosti stáhnout si workshop manual nebo parts manual, což dělám vždy, když dělám něco prvně, rovnou si tu oblast vytisknu a popíšu momentama značkama barev kabliků atd, dle potřeby.

Naposledy editováno 19.06.2023 11:04:50

3 reakcí na tento příspěvek Špatný olej a výplach motoru

19.6.2023 v 11:12 | Nahoru | #34
tak zatim nevime, ze to zpusobil spatnou vymenou... nabizi se to jako souvislost udalosti, ale ...

390 jak psal petardak ma papirovou vlozku filtru, stejne jako vsechny ostre KTM... asi me nikdy nenapadlo, ze by to tam nekdo dokazal dat obracene... (ono je totiz docela pakarna to za to kovove viko z te sachty vytahnout - ja pouzivam knipex kleste na segrovky) ... ale dokonale by to vysvetlovalo to zadreni motoru... motor celou dobu maze pres bypass - kterej je v tomto pripade v bloku motoru (kulicka, pruzinka) - ten je ale dimenzovanej na to, ze se otevre pri studenem oleji kdyz neni dostatecny prutok filtrem tzn, jako pridavna cesta pro pruchod oleje, neni dimenzovany na to aby utahl komplet mazani...



jeste taky bejva oblibena zalezitost - povoleni vsech sroubu na spodku motoru - tzn vcetne toho pod kterym se skryva bypass... vypadne pruzinka, kulicka ... a bud tam odbornik neda zpet vse, nebo ne v poradi jak to ma byt :D

Naposledy editováno 19.06.2023 11:29:12

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

19.6.2023 v 13:21 | Nahoru | #35
PetrL3> ... hele, nedělám to jinak... ale dotazy píšu předem... ne až ex -post... a neříkám, že jsem si několikrát skoro nevydělal, jen stále... jsem strojař a myslím si, že odhadnu na co ještě mám a na co ne... tady je ovšem hromada lidí, o kterých se ani to nedá říct, ale odvážní jsou

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

19.6.2023 v 17:27 | Nahoru | #36
assassin> přesně tuhle myšlenku s bezpečnostnim ventilkem a obrácenou vložkou , to už jsem někam psal jinam jsem sem chtěl napsat , ale byl si rychlejší

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatný olej a výplach motoru

19.6.2023 v 20:20 | Nahoru | #37

assassin píše: tak zatim nevime, ze to zpusobil spatnou vymenou... nabizi se to jako souvislost udalosti, ale ...

390 jak psal petardak ma papirovou vlozku filtru, stejne jako vsechny ostre KTM... asi me nikdy nenapadlo, ze by to tam nekdo dokazal dat obracene... (ono je totiz docela pakarna to za to kovove viko z te sachty vytahnout - ja pouzivam knipex kleste na segrovky) ... ale dokonale by to vysvetlovalo to zadreni motoru... motor celou dobu maze pres bypass - kterej je v tomto pripade v bloku motoru (kulicka, pruzinka) - ten je ale dimenzovanej na to, ze se otevre pri studenem oleji kdyz neni dostatecny prutok filtrem tzn, jako pridavna cesta pro pruchod oleje, neni dimenzovany na to aby utahl komplet mazani...



jeste taky bejva oblibena zalezitost - povoleni vsech sroubu na spodku motoru - tzn vcetne toho pod kterym se skryva bypass... vypadne pruzinka, kulicka ... a bud tam odbornik neda zpet vse, nebo ne v poradi jak to ma byt :D


Ty se tomu směješ, ale pár dní zpátky jsem takhle měnil olej na čínský čtyřkolce a přesně tohle mě potkalo. Nejdřív vylítla pružina, pak zvolna vyklouzla děravá trubička. Tak jsem jenom prohlásil "aha", vrátil to zpátky a povolil ten vypoušťák hned za tím

2 reakcí na tento příspěvek Špatný olej a výplach motoru

Skvělá odpověď, děkuji! 19.6.2023 v 22:31 | Nahoru | #38
Celý jsem to nečetl, ale syntetika do motoru bude na základě polyalfaolefinu a ten je s minerálem mísitelný. Takže proplach nebude třeba. Jen zkrátit interval další výměny. Co se týče motoru, tak samozřejmě viskózní index (jednoduše změna viskozity s teplotou) minerálního oleje je horší, něž u syntetiky. Takže po ohřátí to mohlo hůře mazat. Navíc minerální olej nemá rád teploty nad 100 stupňů. Ale taky se mi nezdá, že by to způsobilo smrt motoru.

Špatný olej a výplach motoru

Skvělá odpověď, děkuji! 19.6.2023 v 22:46 | Nahoru | #39
Když už to budes mít rozhozeny tak ten zbytek oleje vytri hadrem

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

Skvělá odpověď, děkuji! 19.6.2023 v 22:49 | Nahoru | #40

kotzitzaq píše: Celý jsem to nečetl, ale syntetika do motoru bude na základě polyalfaolefinu a ten je s minerálem mísitelný. Takže proplach nebude třeba. Jen zkrátit interval další výměny. Co se týče motoru, tak samozřejmě viskózní index (jednoduše změna viskozity s teplotou) minerálního oleje je horší, něž u syntetiky. Takže po ohřátí to mohlo hůře mazat. Navíc minerální olej nemá rád teploty nad 100 stupňů. Ale taky se mi nezdá, že by to způsobilo smrt motoru.


Nesmysl.
a) teploty nad 100°C jsou v motoru úplně normální a musí je snášet každej olej, na pístních kroužcích je i přes 200, Repsol má při 100°C dokonce vyšší viskozitu než ten doporučenej motorex
b) VI je u repsolu rider 151, u doporučenýho motorexu formula 154 - to je minimální rozdíl

Typem oleje to prostě nebylo.

Repsol Moto Rider 15w50


Motorex formula 15w50 (to co doporučuje KTM)

1 reakcí na tento příspěvek Špatný olej a výplach motoru

19.6.2023 v 23:13 | Nahoru | #41
Pokud otočil filtr, tak je sice kopyto,ale pravej kokot je ten co dostal zaplaceno za takovou prasárnu v konstrukci, u věci co se mění asi nejčastěji a měla by to zvládnout cvičená opice

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatný olej a výplach motoru

20.6.2023 v 06:44 | Nahoru | #42
kotzitzaq> nesmysl...na vzducháči má olej běžně v provozu přes 110-115°C...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatný olej a výplach motoru

20.6.2023 v 07:09 | Nahoru | #43
t_freedom> nepíšu, že nesnese, jen nemá rád. Prostě rychleji degraduje a to, že něco vydrží je jen aditivací.

Ale jak píšu, taky si nemyslím, že by to bylo olejem - zvlášť, když si combust výše dal tu práci se srovnáním. Rozdíl VI je u těchto dvou skutečně zanedbatelný.

Naposledy editováno 20.06.2023 07:20:12

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

20.6.2023 v 08:00 | Nahoru | #44

Fullnull píše: Pokud otočil filtr, tak je sice kopyto,ale pravej kokot je ten co dostal zaplaceno za takovou prasárnu v konstrukci, u věci co se mění asi nejčastěji a měla by to zvládnout cvičená opice


Vsak to cvicena opice zvladne. Jen nesmi bejt uplne tupa.

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

20.6.2023 v 08:24 | Nahoru | #45
kotzitzaq> ...jinak řečeno, nemá rád, když se otevře a má vyšší teplotu než 20°C ... ale jinak souhlas... proto na vzduchovce měním každej rok... protože nezřídka leze ručička teploty i dost přes 125°C... (vono i na vodnících to leze někdy dost přes 110°C)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatný olej a výplach motoru

20.6.2023 v 08:56 | Nahoru | #46

t_freedom píše: kotzitzaq> nesmysl...na vzducháči má olej běžně v provozu přes 110-115°C...



Asi to o nicem nevypovida, ale na dalnici mi bezne ukazuje passat b8 2.0tdi 120C na oleji je tam nejake 0W30

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

20.6.2023 v 09:03 | Nahoru | #47
assassin> tam to stíhá mazat nafta a saze

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

20.6.2023 v 10:20 | Nahoru | #48
assassin> ...jasně... když jsem v DE letěl s biT7 200km/h měl jsem to tam taky... ---eSSeso mi při palbě v horku leze ke 130°C ... ale pak to trošku začně papat olejíček...a maže výfuk

Naposledy editováno 20.06.2023 10:20:22

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

21.6.2023 v 20:28 | Nahoru | #49
t_freedom> ja jsem v chorvatsku měl i 160C to byla grilovačka

Špatný olej a výplach motoru

22.6.2023 v 14:23 | Nahoru | #50
Mazivářské mýty Aneb jak je to s tou syntetikou a mineralem

Naposledy editováno 22.06.2023 14:27:29

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatný olej a výplach motoru

22.6.2023 v 16:49 | Nahoru | #51

Krovak píše: Ty se tomu směješ, ale pár dní zpátky jsem takhle měnil olej na čínský čtyřkolce a přesně tohle mě potkalo. Nejdřív vylítla pružina, pak zvolna vyklouzla děravá trubička. Tak jsem jenom prohlásil "aha", vrátil to zpátky a povolil ten vypoušťák hned za tím



To byl napínák rozvoďáku

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

22.6.2023 v 22:20 | Nahoru | #52
SuperSic58> Je vidět, že jsi ten motor už taky měl v ruce

2 reakcí na tento příspěvek Špatný olej a výplach motoru

23.6.2023 v 01:24 | Nahoru | #53
Když jsem kupoval stavební strojek poháněný vzduchem chlazeným motorem byl jsem důrazně upozorněn výrobcem, abych nikdy nepoužil polo nebo plně syntetické automobilové oleje, vzhledem k tomu že tyto oleje jsou velice citlivé na přehřátí a rozloží se. Prý jsou ve vzduchem chlazeném motoru místa, kde teplota oleje dosahuje až 200 °C takže automobilové oleje se rozloží způsobí zakarbonování a zároveň ztratí mazací schopnosti a motor se vydře. Takže jeho doporučení bylo používat standartní minerální oleje určené pro vzduchem chlazené motory, které jsou tomuto rozkladu oleje vlivem vysokých teplot odolné. Jediná varianta použití syntetických olejů bylo použití motocyklových olejů vzlášť určených pro mazání vzduchem chlazených motorů.

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

23.6.2023 v 05:29 | Nahoru | #54
Jenda_K> A je to tak 20-30 let zpět, co?

1 reakcí na tento příspěvek Špatný olej a výplach motoru

23.6.2023 v 06:16 | Nahoru | #55
jelikož tu zakladatel vlákna je už týden offline, tak se pravdu už asi nedozvíme, ale když vidím, co někteří lidi dokážou udělat na autech nebo moto, tak bych se nedivil otočením filtru

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatný olej a výplach motoru

23.6.2023 v 06:22 | Nahoru | #56
JardelT> az budu priste menit na KTM/HQV zkusim ho otocit, fakt by me zajimalo, jestli to jde... jinak souhlasim, ze udelat tu hloubku prolisu v kovovem cele filtru tak aby nesel otocit je docela easy a je to konstrukterske diletatnstvi pokud to tak neni.. kdyz to jde, tak se pokayoke princip uplatnuje kde to jde... konstrukter co ma nejake zkusenosti uz pocita s tim, ze i ve fabricke montazi dokazou lide neuveritelne veci...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatný olej a výplach motoru

23.6.2023 v 09:27 | Nahoru | #57
Jenda_K> Jsou dvě možnosti. První, že ten poučovatel byl blb a ty to po něm papouškuješ. Druhá, že to bylo úplně jinak a tu kravinu jsi vymyslel sám.

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

23.6.2023 v 09:43 | Nahoru | #58

assassin píše: JardelT> az budu priste menit na KTM/HQV zkusim ho otocit, fakt by me zajimalo, jestli to jde... jinak souhlasim, ze udelat tu hloubku prolisu v kovovem cele filtru tak aby nesel otocit je docela easy a je to konstrukterske diletatnstvi pokud to tak neni.. kdyz to jde, tak se pokayoke princip uplatnuje kde to jde... konstrukter co ma nejake zkusenosti uz pocita s tim, ze i ve fabricke montazi dokazou lide neuveritelne veci...



Normální běloch to neudělá, ale jde to: nasadíš filtr obráceně a víko, co je kus ve vzduchu, dotáhneš šroubama filtr se částečně zbortí a samo, ta "plechová" strana na tom vnitřním hrdle netěsní a tak kolem filtru i trochu oleje projde a náznakem to maže...

Naposledy editováno 23.06.2023 11:15:05

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

23.6.2023 v 18:56 | Nahoru | #59

Krautkopf píše: Jenda_K> Jsou dvě možnosti. První, že ten poučovatel byl blb a ty to po něm papouškuješ. Druhá, že to bylo úplně jinak a tu kravinu jsi vymyslel sám.



...já raději nic nepíšu

(reakce na) Špatný olej a výplach motoru

2.7.2023 v 20:26 | Nahoru | #60

2stroke píše: Motor KO...jestli se na tom chceš ještě letos svézt, tak už hledej jiný motor...



Ten už mám... starej budu rozebírat příští týden. Jsem zvědavej co tam je za paseku.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
KTM 390 Duke olej KTM Duke 390 Adamktm1 8 9.7.2024 v 21:51 dva_hrnce
Rc390 nejde zařadit KTM Duke 390 Lukyno_J 11 25.6.2024 v 08:05 Lukyno_J
Ktm 390 2015 křivé kolo KTM Duke 390 Vendyys 8 17.4.2024 v 15:28 _Michal
KTM DUKE 390 Klepání KTM Duke 390 Boris92 3 18.2.2024 v 11:45 Vajstík
KTM 390 Duke 2017 vytočí brzo vysok... KTM Duke 390 Dukař 2 5.8.2023 v 09:54 MAJK_TORTELINA


TOPlist