globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Brzdit přední?WTF
 
18.3.2008 v 19:37
Ahoj, sem začátečník, a něco mi prostě neleze do hlavy a je to brzdění. všichni kamarádi říkaj že se brzdí hlavně zadní, tady sem se dočetl, že učinější je přední ale já mám strašnej strach za ní vzít. mám jawu dandy zvlášt na mokru si to neumim představit a už vidim jak bych letěl na předek nebo to tak neni ? tak spíš brzdim zadní :/

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 07:39 | Nahoru | #61
Tak jsem to přečetl celé!!U někoho mi vrtá hlavou ,jak vůbec před zatáčkou, nebo v krizovce/třeba vybočení auta/zpomalí a dobrzdí!!Mluvím o vyšších rychlostech v km/h.

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 08:55 | Nahoru | #62

PopiSV>pokud moto jede knstantní rychlostí nebo stojí (pokud zanedbáme přítlak vzduchem a polohu jezdce) tak je na obou kolech cca stejná váha takže i tíhová síla a z toho vyplívá že pokud budou i stejný směsi na zadní i přední tak budou obě kola držet na vozovce naprosto stejně a přenesou stejnou sílu. jenže pokud začne motorka zpomalovat tak setrvačná síla začne působit směrem dopředu motocyklu. její působiště můžeme uvažovat že je v těžišti a tak ho nahradit jedinou silou která působí rovnoběžně se směrem pohybu. takže při zpomalování nám už na stroj působí síly 2 a to tíhová a setrvačná. trochu jsem to počítal a vyšlo mi že setrvačná síla je u 300kg a 200km/h cca o velikosti 2500N při zpomalení cca 8,5m/s.
jelikož působí v určité víšce nad zemí tak působí pákou na stroj která zadní část stoje zvedá od země a jakmile tato síla překročí tíhovou sílu, tak zadní kolo přestane být v kontaktu s vozovkou...
takže ve výsledku míří silová výslednice k zemi z těžiště pod cca 45° od horizontály a má velikost přepony trojůhelníku o odvěsnách tíhové síly a setrvačné síly míří k přednímu kolu= větší přítlačná síla na předním kole a tím možnost přenesení větší síly na vozovku.

popsal jsem to dost schematicky, ve skutečnosti je to o dost složitější na výpočty i na výklad...
jestli se pletu tak mě opravte..



hehe brzdeni jednostopych vozidel jsem mel v diplomce Mas v tom dost zjednoduseni ale v zasade se pletes v jednom: Jak pises na konci: "větší přítlačná síla na předním kole a tím možnost přenesení větší síly na vozovku." Vic zpomalovat, ale uz stejne nemuzes, pac uz jsi na mezi stability a motorku by jsi prehodil

V diplomce jsem zkoumal vsechny moznosti brzdeni motorky jedouci rovne: brzdeni pouze predni, pouze zadni a obemi najednou a pomerny zpomaleni vychazelo nejvetsi pro pripad brzdeni obemi brzdami soucase za predpokladu brdeni obema koly na mezi adheze, ale to v praxi stejne nikdo nedokaze.

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 08:58 | Nahoru | #63

havrajz>

V diplomce jsem zkoumal vsechny moznosti brzdeni motorky jedouci rovne: brzdeni pouze predni, pouze zadni a obemi najednou a pomerny zpomaleni vychazelo nejvetsi pro pripad brzdeni obemi brzdami soucase za predpokladu brdeni obema koly na mezi adheze, ale to v praxi stejne nikdo nedokaze.



jo v praxi se každej lekne, a jak zašlápne zadní brzdu a může si tak víc uškodit než pomoci, tak asi proto se doporučuje brzdit hlavně předkem

Naposledy editováno 24.03.2008 08:58:30

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 09:07 | Nahoru | #64
Mě to víc brzdí motorem než ten kotouček vzadu co tam je jen pro parádu Jinak brzdím pořád přední. Zkoušel jsem jen tak dobrzdovat zadní a málem jsem si rozbil hubu Vůbec jsem nepoznal, že to brzdí, až na to, že mi ten zadek šel do boku...

Naposledy editováno 24.03.2008 09:09:21

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 09:10 | Nahoru | #65

PremeT>Mě to víc brzdí motorem než ten kotouček vzadu co tam je jen pro parádu Jinak brzdím pořád přední. Zkoušel jsem jen tak dobrzdovat zadní a málem jsem si rozbil hubu Vůbec jsem nepoznal, že to brzdí, až na to, že mi ten zadek šel do boku...



no jasny, jenom si dej bacha aby jsi pri brzdeni predni neudelal PremeT lol

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 09:11 | Nahoru | #66
2x

Naposledy editováno 24.03.2008 09:11:27

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 09:16 | Nahoru | #67
PopiSV> lol no já nevím, ale ještě sem nejel na motorce, kde by zadní brzda brzdila 50% lol těch 20 a míň by tak sedělo.

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 09:22 | Nahoru | #68
havrajz> no jasny, jenom si dej bacha aby jsi pri brzdeni predni neudelal PremeT
To se mi stalo na dachlu a to jsem brzdil zadní

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 09:33 | Nahoru | #69
Já sem neřek že se má brzdit zadní :o co to na mě valíš?
A nech si něco že mám gsxr a tvrdím to. jen sem řekl že se teda dobře, pouze mě jedinýmu když přibrzdím v zatáčce moto rovná a je potřeba se víc opřít o řidítko..
Je to tím že mám starej šrot a dnešním erjednapičo nerozumím

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 09:36 | Nahoru | #70
Jurawood> fyzika funguje furt stejně.

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 09:37 | Nahoru | #71
Jurawood> Starej a pořád dobrej starej šrot. Taky jsem uvažoval, že si koupím GSX-R 750, ale rok 92. Měl jsem možnost, jet na GSX-R 750 první generace. Prostě nádhera.

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 10:08 | Nahoru | #72
PremeT> před asi 2 rokama sem jel na 750 z roku 91. tehdy sem měl malého Horneta a na tom GSXR to byl nejstrašnější zážitek na motorce. lol lol lol

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 12:04 | Nahoru | #73

Sydney>--tomas--> sorry, ale torošku o tom něco vím, tak mi prosím vysvětli jak může být cituji lol "trochu jsem to počítal a vyšlo mi že setrvačná síla je u 300kg a 200km/h cca o velikosti 2500N " lol lol tzn. ať počítám jak počítám i s třecímy odpory (které jsou velká proměnná), tak mi nemůže nikdy vyjít síla 2500N= 25O kg lol lol , žes ty chlapče hochu trošku zapoměl kalkulovat i s momentem hybnosti



heh...to si mě pleteš,to psal Popi ne já ja sem jen dodal
''ty voe...z tebe by měl naš fyzikař radost ''

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 15:32 | Nahoru | #74
--tomas--> sorry,omluva asi sem se ztratil

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 22:55 | Nahoru | #75

havrajz>PopiSV>pokud moto jede knstantní rychlostí nebo stojí (pokud zanedbáme přítlak vzduchem a polohu jezdce) tak je na obou kolech cca stejná váha takže i tíhová síla a z toho vyplívá že pokud budou i stejný směsi na zadní i přední tak budou obě kola držet na vozovce naprosto stejně a přenesou stejnou sílu. jenže pokud začne motorka zpomalovat tak setrvačná síla začne působit směrem dopředu motocyklu. její působiště můžeme uvažovat že je v těžišti a tak ho nahradit jedinou silou která působí rovnoběžně se směrem pohybu. takže při zpomalování nám už na stroj působí síly 2 a to tíhová a setrvačná. trochu jsem to počítal a vyšlo mi že setrvačná síla je u 300kg a 200km/h cca o velikosti 2500N při zpomalení cca 8,5m/s.
jelikož působí v určité víšce nad zemí tak působí pákou na stroj která zadní část stoje zvedá od země a jakmile tato síla překročí tíhovou sílu, tak zadní kolo přestane být v kontaktu s vozovkou...
takže ve výsledku míří silová výslednice k zemi z těžiště pod cca 45° od horizontály a má velikost přepony trojůhelníku o odvěsnách tíhové síly a setrvačné síly míří k přednímu kolu= větší přítlačná síla na předním kole a tím možnost přenesení větší síly na vozovku.

popsal jsem to dost schematicky, ve skutečnosti je to o dost složitější na výpočty i na výklad...
jestli se pletu tak mě opravte..

hehe brzdeni jednostopych vozidel jsem mel v diplomce Mas v tom dost zjednoduseni ale v zasade se pletes v jednom: Jak pises na konci: "větší přítlačná síla na předním kole a tím možnost přenesení větší síly na vozovku." Vic zpomalovat, ale uz stejne nemuzes, pac uz jsi na mezi stability a motorku by jsi prehodil

V diplomce jsem zkoumal vsechny moznosti brzdeni motorky jedouci rovne: brzdeni pouze predni, pouze zadni a obemi najednou a pomerny zpomaleni vychazelo nejvetsi pro pripad brzdeni obemi brzdami soucase za predpokladu brdeni obema koly na mezi adheze, ale to v praxi stejne nikdo nedokaze.



No já z toho žádnou diplomku nedělal, ani žádnou jinou práci, zásadně se tomu nevěnuju. Psal jsem to jen z hlavy s pár náčrtama který se vlezly na A4... je to prostě jen schematicky a je to čistě můj názor kterej jsem vymyslel a takto si to prostě představuju já...
Hele kdyby jsi mi mohl poskytnout tu diplomku tak bych ti byl moooc vděčnej, rád se o tom něčemu naučím... kdižtak jen scany, nemám zájem to někde publikovat nebo šířit, čistě jen pro mou potřebu...

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 23:07 | Nahoru | #76

Sydney>--tomas--> sorry, ale torošku o tom něco vím, tak mi prosím vysvětli jak může být cituji lol "trochu jsem to počítal a vyšlo mi že setrvačná síla je u 300kg a 200km/h cca o velikosti 2500N " lol lol tzn. ať počítám jak počítám i s třecímy odpory (které jsou velká proměnná), tak mi nemůže nikdy vyjít síla 2500N= 25O kg lol lol , žes ty chlapče hochu trošku zapoměl kalkulovat i s momentem hybnosti


no tak pokud o tom něco víš, tak by jsi se mohl trošku rozepsat a poučit mě.
sílu cca 2500N jsem spočítal m*a kde zrychlení(resp. zpomalení) jsem získal z jednoho testu kde uvaděli měření brzdné dráhy supersportů z 200kmh přičemž se průměr pohyboval na cca 190-210m brzdné dráhy. takže z toho jsem spočetl průměrné zpomalení a vynasobil celkovou hmotností jezdce.
S hybnosí podle mě není potřeba nic počítat... ani vnitřní odpory ložisek a pod. jedinný co to dle mě ještě výrazně ovlivní je přítlak vzduchu.
Kybych měl zahrnout všechny činitele kteří to jakkoliv ovlivní, tak by tomu stejně 98%lidí vůbec nerozuměla, nehledě na to že já o tom takový znalosti nemám!
To co jsem napsal je jen můj tok myšlenek jak to v tom vidím já...
Budu rád když mě poučíš...

Brzdit přední?WTF

24.3.2008 v 23:50 | Nahoru | #77
Já jsem naučenej brzdit oběma, jak přední, tak i zadní. Ale přední brzdí mnohem lépe, zadní je tam spíš jen tak na výpomoc,..

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 00:23 | Nahoru | #78
PopiSV> jo tu diplomku ti klidne poskytnu, neni to nic tajnyho. Mam to v PDFku a ma to necelych 17 mega, tak mi pisni kam to chces poslat(email) nebo to muzem zkusit protlacit pres icq #228592111

kdo brzdi, ztraci

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 00:57 | Nahoru | #79
To asi netreba pocitat aby ste vy skuseny vedeli ze predna brzda brzdi o mnoho lepsie ako zadna namiesto kalkulacky sa chodte previest na turissticke jazdenie je vyborny Dualny system kombinovany ABS , brzdia oba kolesa v pomere podla toho ktoru brzdu stlacis pred.alebo zad. tak ta je ucinnejsia ten pomer si presne nepametam
http://moto.honda.sk/technologie.asp?id=8

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 01:05 | Nahoru | #80

bubocbr>To asi netreba pocitat aby ste vy skuseny vedeli ze predna brzda brzdi o mnoho lepsie ako zadna namiesto kalkulacky sa chodte previest na turissticke jazdenie je vyborny Dualny system kombinovany ABS , brzdia oba kolesa v pomere podla toho ktoru brzdu stlacis pred.alebo zad. tak ta je ucinnejsia ten pomer si presne nepametam
http://moto.honda.sk/technologie.asp?id=8


lol lol lol tak to asi přestanu jezdit na kalkulačce a šlohnu někde motorku..
imho i ten konstruktér kterej zkonstruoval CBS či jak se tmu nadává musel vycházet z výpočtů...
no a spíš se divím že na ten tvůj náklaďák nenainstalovali i ruční brzdu...
jde to i na přední?

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 01:26 | Nahoru | #81

bubocbr>To asi netreba pocitat aby ste vy skuseny vedeli ze predna brzda brzdi o mnoho lepsie ako zadna namiesto kalkulacky sa chodte previest na turissticke jazdenie je vyborny Dualny system kombinovany ABS , brzdia oba kolesa v pomere podla toho ktoru brzdu stlacis pred.alebo zad. tak ta je ucinnejsia ten pomer si presne nepametam
http://moto.honda.sk/technologie.asp?id=8



Vypada to zajimave, skoda ze neumim cizi reci lol

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 08:08 | Nahoru | #82

havrajz>PopiSV>...a pomerny zpomaleni vychazelo nejvetsi pro pripad brzdeni obemi brzdami soucase za predpokladu brdeni obema koly na mezi adheze, ale to v praxi stejne nikdo nedokaze.



To smrdi velkym zjednodusenim.

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 08:09 | Nahoru | #83
Comy>
No jestli máš dandynu tak si na přední brzdu zvykneš velice rychle, kdysi jsem tenhle stroj vlastni také a musim říct že přední brzda byla vcelku účiná. Jednou mi fakt zachránila kůži když mi nečekaně zastavila 120 před nosem a já to zjistil naposlední chvíli.. Klobouk dolu po pořádném zamáčknutí páčky přední guma začla pohvizdovat a dandyna se postavila na přední kolo asi tak 50cm před nárazníkem toho auta.
Ale pozor měl sem tam docela dobré gumy na těch origo galuskach to bylo šílené

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 09:20 | Nahoru | #84
Chapadlo : ak s tym mas velky problem tak tu si to mozes precitat v rodnom jazyku http://moto.honda.cz/technologie.asp?id=6
PopiSV preco si myslis ze to nejde na predne ide to aj na zadne
a okerm ineho otazka bola polozena: " Ahoj, sem začátečník, a něco mi prostě neleze do hlavy a je to brzdění. všichni kamarádi říkaj že se brzdí hlavně zadní, tady sem se dočetl, že učinější je přední ale já mám strašnej strach za ní vzít. "
cize nechcel vediet ako to vypocitali konstrukteri takze Tvoj tok myslienok je sice fantasticky ale nezrozumitelny v praxi. Iba ak sa ides previest a predtym urobis si profil trate vsetko zratas na svojej kalkulacke a vyrazis a nezabudni na poveternostne podmienky aby si neprebrzdil

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 10:14 | Nahoru | #85

Salo>brzdim jen predni. meumim si predstavit ze to budu z 250ti brzdit zadni, to bych to brzdil tak 2 kilometry lol .

na zadni jsem nesahnul tak 2 roky, o pardon nedavno jsem stal v kopci tak jsem na ni slapnul at mi to nepojizdi z kopce.
Pouziti: (jedina jako rucka v aute )



Kdyz mam cas a pohodu, tak pred zatackou brzdim obema, brzdi to lip a zadni brzda mi nezarezne.

A kdyz vezu bagl, tak prijde zadek taky ke slovu.

Ale je jasny ze 60 procent brzdeni je predkem, 30 motorem, a tak z bidou deset zadkem.

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 16:20 | Nahoru | #86

To smrdi velkym zjednodusenim.



jsou zanedbany jizdni odpory a je predpoklad brzdeni na mezi adheze

ale na faktu, ze teoreticky jde nejvetsiho zpomaleni dosahnout pri brzdeni obemi brzdami najednou to nic nemeni

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 16:25 | Nahoru | #87
největší brzdný účinek mají brzdy když pilot brzdí i očima. Odzkoušeno

víš co udělej? Najdi si velký parkoviště, namaluj si čáru sprejem na zem a z různých rychlostí začni na tý čáře brzdit. Přední, zadní, oběma, ošahej si to a pak budeš vědět kdy a jak na to máčknout...

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 16:50 | Nahoru | #88

havrajz>To smrdi velkym zjednodusenim.

jsou zanedbany jizdni odpory a je predpoklad brzdeni na mezi adheze

ale na faktu, ze teoreticky jde nejvetsiho zpomaleni dosahnout pri brzdeni obemi brzdami najednou to nic nemeni



No prave, odpory zanedbavas a pritom uvazujes valeni?
1. Jak muze nastat valeni bez coulombova treni a tecne sily?
2. Prohlasit ze brzeni obema brzdama najednou je nejucinejsi univerzalne nejde. Pokud neuvedes konkretni parametry (zejmena pomer celkove hmotnosti vuci momentu setrvacnosti zadniho kola, polohu teziste...) pak toto univerzalni tvrzeni nemuze platit.
Jiste souhlasis, ze pokud bude extremne hmotne zadni kolo, pak bude okamzita hodnota podelneho zrychleni extremni prave v pripade, kdy se zadni kolo odlepi od zeme a nebudu muset jeho setrvacnost brzdit (pricemz poloha tezistese zmeni minimalne -opet zavislost na parametrech).

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 17:36 | Nahoru | #89
Nevim jakou máš Dandynu ale já měl 125-ku a ta měla vzadu kotouč. Vůbec ten zadek nebrzdil, kdyby tam nic nedali udělali by líp. Vůbec nechápu jak můžeš na Dandyně jezdit jen se zadní brzdou, já bych se asi zabil, protože ten účinek zadní brzdy je téměř nulovej. Brzdi předkem a na zadek vůbec nešahej. Von i ten předek je na Dandyně docela slabej, ale když se do tý páčky pořádně vopřeš jde to i na přední kolo.

Brzdit přední?WTF

25.3.2008 v 20:00 | Nahoru | #90
Dawe02> Jak jsi prisel na to ze uvazuju valeni?

jestli myslis odpor valeni, tak to je jizdni odpor ktery jsem zanedbaval, jak uz jsem psal

ty asi myslis slozitejsi matematicky model s odvalujicimi se koly po podlozce a vice hmotovou soustavu s tim ze u kol uvazujes momenty setrvacnosti

potom s tim co pises s tim extremne hmotnym zadnim kolem, souhlasim, ale ten muj model byl daleko jednodussi:
[img] je moc pekny mit slozitej model, ale potom si clovek musi dost hodnot cucat z prstu, bo to nema jak zjistit, i takhle jsem musel dost hodnot odhadovat, protoze to bylo na motorku, ktera poradne neexistuje ani na papire. Navic brzdeni v te me diplomce bylo jen okrajove a ta diplomka mela resit neco jineho. Tohle zjednoduseni jsem si taky nevycucal z prstu, je to prevzaty z literatury: Vlk František: Teorie a konstrukce motocyklů

jinak jasne i u tohohle jednoduchyho modelu zalezi na konkretnich parametrech, ale pro ty hodnoty, pro ktery jsem to urcoval(a ty by se nemely moc odlisovat od beznych v realu) tak to vychazelo nejlip pri brzdeni obema najednou

tak to jsem se zas jednou rozkecal
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist