globalmoto_duben_nolan





Téma: Expanzní nádoba u vodníku
 
7.10.2016 v 07:25
Zdar,
měl bych otázku k expanzní nádobě u vodou chlazených motorů... Její funkce.
Chápu že slouží k expanzi kapaliny a vzduch v ní obsažený je stlačitelný zatímco kapalina ne. Co mi ale uniká je, že není umístěna v nejvyšším bodu, v cestě je tlakový ventil a má vypráždňovací (nebo nějaké) hrdlo.

Takže chápu dobře že se už kapalina nemůže z expansky vrátit, protože ten ventil s pružinou je defacto jednosměrný? A taky je na dně rámu, takže by se vrátil leda tak vzduch. Pak bych chápal proč tam je to hrdlo, ale v manuálu jsem se nedočetl, že by se měla vyprazdňovat, naopak, píšou tam, že má být plná ze 2/3. A jestli je to jen přepad, pak asi bude natlakovanej ne?

Jak to teda, prosím, je?
Kawa Vulcan, nákres přiložen.




Expanzní nádoba u vodníku

7.10.2016 v 08:05 | Nahoru | #1
Co funguje a čemu nerozumím - v tom se nevrtám!
Expanzka slouží jako zásoba "přebytečný" kapaliny po jejím roztažení teplem. U aut bývá na nejvyšším bodě chl. okruhu a natlakovaná a většinou se okruh plní přímo nalévacím hrdlem v expanzce. U mašin by to byl konstrukční problém najít místo aby byla až nahoře, tak je nenatlakovaná a pod okruhem. Okruh se plní (při výměně) nalévacím hrdlem v nejvyšším bodě. Ten tlakovej ventil při překročení tlaku po ohřátí přepustí kapalinu do expanzky - přepad vede na dno expanzky. Při ochlazení a poklesu tlaku v chl. okruhu si to tu kapalinu "cucne" tím přepadem z nádobky zpět do okruhu (resp. ji tam vytlačí atmosférický tlak, který je v tom okamžiku větší, než tlak ve vychladlém okruhu) - takže ten ventil není jednocestný, při vyšším než provozním přetlaku se otevře a při podtlaku se otevře též. V studený expanzce je třeba mít hladinu mezi ryskami, případně se doplní hrdlem na expanzce, po ohřátí je expanzka plná, po vychladnutí zas mezi ryskami.

Expanzní nádoba u vodníku

7.10.2016 v 11:39 | Nahoru | #2
O některá auta to mají jako motorky jinak přesný popis výše

Expanzní nádoba u vodníku

7.10.2016 v 13:54 | Nahoru | #3
chápeš to špatně. se stlačením kapaliny a tepelnou rozpínavostí to máš trochu poletené. kapalina se teplem rozpíná a nadbytek musí ze soustavy jinak ti odejde trubka,hadice či vodní pumpa. ventil nebo uzávěr na chladiči není jednosměrný. směrem ven /tedy do expanzky je kritická hranice tlaku něco u 1,5atm., směrem dovnitř nevím,ale ex.nádoba je konstruována tak,že si chladící soustava vlivem chladnutí kapaliny/tedy zmenšením obsahu-vznikem podtlaku/ opětovně nasaje scházející kapalinu zpět. proto by v expanzce mělo něco být. j.

Expanzní nádoba u vodníku

7.10.2016 v 14:19 | Nahoru | #4
díky

Co funguje a čemu nerozumím - v tom se nevrtám!
- nebo se zeptám než to zkusím.

1 reakcí na tento příspěvek Expanzní nádoba u vodníku

7.10.2016 v 14:20 | Nahoru | #5
Já mám i u motorky expanzku v nejvyšším bodě a nalévá se kapalina přímo do ní, tak je to jasné a jednoduché.

Expanzní nádoba u vodníku

7.10.2016 v 15:16 | Nahoru | #6
ještě: to schéma je v pořádku,ale ta hadička v expanzce musí být až na dno.j.

(reakce na) Expanzní nádoba u vodníku

7.10.2016 v 16:40 | Nahoru | #7

mito7 píše: Já mám i u motorky expanzku v nejvyšším bodě a nalévá se kapalina přímo do ní, tak je to jasné a jednoduché.

...ja taky

2 reakcí na tento příspěvek Expanzní nádoba u vodníku

8.10.2016 v 06:35 | Nahoru | #8
Prosim, prosim kde je u vzduchace expanska???

(reakce na) Expanzní nádoba u vodníku

8.10.2016 v 09:25 | Nahoru | #9
sered> Ukradli ti ji

(reakce na) Expanzní nádoba u vodníku

8.10.2016 v 15:16 | Nahoru | #10

sered píše: Prosim, prosim kde je u vzduchace expanska???

Veď napísal, že v najvyššom bode to je ten bod "G". HAHAHAHA
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist