měl bych otázku k expanzní nádobě u vodou chlazených motorů... Její funkce.
Chápu že slouží k expanzi kapaliny a vzduch v ní obsažený je stlačitelný zatímco kapalina ne. Co mi ale uniká je, že není umístěna v nejvyšším bodu, v cestě je tlakový ventil a má vypráždňovací (nebo nějaké) hrdlo.
Takže chápu dobře že se už kapalina nemůže z expansky vrátit, protože ten ventil s pružinou je defacto jednosměrný? A taky je na dně rámu, takže by se vrátil leda tak vzduch. Pak bych chápal proč tam je to hrdlo, ale v manuálu jsem se nedočetl, že by se měla vyprazdňovat, naopak, píšou tam, že má být plná ze 2/3. A jestli je to jen přepad, pak asi bude natlakovanej ne?
Jak to teda, prosím, je?
Kawa Vulcan, nákres přiložen.
Expanzka slouží jako zásoba "přebytečný" kapaliny po jejím roztažení teplem. U aut bývá na nejvyšším bodě chl. okruhu a natlakovaná a většinou se okruh plní přímo nalévacím hrdlem v expanzce. U mašin by to byl konstrukční problém najít místo aby byla až nahoře, tak je nenatlakovaná a pod okruhem. Okruh se plní (při výměně) nalévacím hrdlem v nejvyšším bodě. Ten tlakovej ventil při překročení tlaku po ohřátí přepustí kapalinu do expanzky - přepad vede na dno expanzky. Při ochlazení a poklesu tlaku v chl. okruhu si to tu kapalinu "cucne" tím přepadem z nádobky zpět do okruhu (resp. ji tam vytlačí atmosférický tlak, který je v tom okamžiku větší, než tlak ve vychladlém okruhu) - takže ten ventil není jednocestný, při vyšším než provozním přetlaku se otevře a při podtlaku se otevře též. V studený expanzce je třeba mít hladinu mezi ryskami, případně se doplní hrdlem na expanzce, po ohřátí je expanzka plná, po vychladnutí zas mezi ryskami.