globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Halogen/LED blinkry
 
3.8.2014 v 17:26
Pročítal jsem diskuse s problematikou výměny origo blinkrů za LED nebo halogen. Nikde jsem však tuto informaci nenašel a tak ji sem píšu a věřím, že bude někomu užitečná.
měnil jsem origo blinkry na mé M600 za halogen(konkrétně Shin yo rock). Ty mají samozřejmě nižší odpor a blikají tedy mnohem rychleji. Někde jsem četl, že je to možné vyřešit vložením odpovídajících odporů do série, ale to zároveň sníží i svítivost(vyzkoušeno).
Proto jsem se rozhodl jít lepší a snazší cestou. Otevřel jsem přerušovač, unvitř je krom jiného i jeden kondenzátor, v mém případě s kapacitou 4,7µF. Ten jsem tedy nahradil kondenzátorem o kapacitě 10µF a světe div se, blinkry blikají tak, jako s origo blinkrama a svítivost se nezměnila. Kondenzátor mě nestál nic, protože jich mám doma dost, ale jinak je to záležitost cca 10Kč.
Každý si asi spočítá kolik na tom ušetří oproti koupi jiného přerušovače nebo nějakých odporů.

Halogen/LED blinkry

3.8.2014 v 17:50 | Nahoru | #1
Pokud se někdo umí rejpat v elektrice, tak fajn řešení

1 reakcí na tento příspěvek Halogen/LED blinkry

3.8.2014 v 17:56 | Nahoru | #2
Ten kondík je "časovací" a zvětšením kapacity se logicky sníží frekvence a beztak v přerušovači bude nejspíš klasika 555. Jen mně moc neštymuje to, že blinkry mají "nižší odpor" - to by musely mít větší příkon a přerušovač by zpomalil, nebo by se úplně zastavil. Nedávno tu někdo řešil právě halogen a blinkry a měly menší příkon, tím pádem blikaly rychleji a potřeboval zjistit adekvátní odpor šuntů (bočníků).
Když dáš odpory do série, snížíš tak celkový příkon, což se pochopitelně projeví i na snížení svítivosti. Přerušovač by ale pak musel zrychlit, ne zpomalit. V těchto případech, kdy je třeba "doplnit chybějící příkon", je třeba dát vhodně volený odpor naopak paralelně, ne sériově s blinkrem.

Halogen/LED blinkry

3.8.2014 v 18:07 | Nahoru | #3
Ono málokomu se chce vrtat do přerušovače, ale divím se, že to nikdo nezmínil. Změnit časovou konstantu RC článku je opravdu nejlepší řešení.

Jen se mi nezdá ta zmínka o sériových odporech, nemají být spíš paralelně? Samozřejmě potom LED žárovky ztráci smysl, protože místo žárovek budou topit odpory a spotřeba bude stejná.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Halogen/LED blinkry

3.8.2014 v 18:19 | Nahoru | #4
J.M.K.> Věřím, že lidi sběhlí v elektronice, jak ty, by to zapojili nebo popsali lépe. Já jsem jel jenom logicky z toho mála, co si o elektronice pamatuju ze školy.
Ty odpory, jsem měl tedy špatně. Nicméně, výměna kondíku je fakt easy a byl bych rád, kdyby to pomohlo i dalším kutilům
A díky za objasnění

(reakce na) Halogen/LED blinkry

3.8.2014 v 18:36 | Nahoru | #5
IronDave> Popsals to dost jasně a zřetelně k tomu, aby i ten, co ví jen úplné základy, pochopil, o čem je řeč. Proti tomu nejde říct ani popel. S těmi odpory sis možná spletl sérii s paralelkou, ale i to se holt stane, člověk je člověkem, aby se občas mýlil.
Troufám si ale říct, žes měl docela štěstí, že zrovna u Monsteru jde přerušovač očividně celkem lehko a hlavně nedestruktivně rozebrat. Většinou bývají podobné komponenty pro vozidla zalité pryskyřicí a to je potom pakárna.
Ale ohledně přerušovače nic lepšího, natož jednoduššího v Tvém případě vymyslet nešlo. Někde byl i podobný návod, jak upravit přerušovač z Filcky pro LED blinkry a sice tak, že snímací proudový odpor, tvořený kovovým páskem, se ustřihne a nahradí odporem 6R8/2W (snad si tu hodnotu pamatuju dobře). Tedy místo výměny časovacího kondenzátoru se zvětší hodnota snímacího odporu, takže se přerušovač "oblbne", jak že je zátěž furt stejná.
Tvůj návod ale každopádně bude pro kupu lidí užitečný.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist