globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Řidičák ve VB - část druhá teoretický test
 
10.5.2014 v 13:39
Část druhá - Theory test

Moje anabáze s řidičákem na mašinu pokračuje a tak si beru za povinnost, a to i díky kladným ohlasům na první příspěvek, pokračovat v tomto legálním způsobu spamování ostatních uživatelů.

Teoretický test ve VB je až na jednu výjimku naprosto odlišný. Už první odlišnost je, že teoretický test se skládá ze dvou samostatných částí a to je (i) multiple-choice test / test s výběrem možností a (ii) hazard perception test / test vnímání rizik.

Pro absolvování testu je nutné zarezervovat termín přes webové stránky podle vašeho jména řidiče (alfanumerická část řidičáku), zaplatit poplatek 31 GBP a dostavit se s řidičákem, CBT certifikátem do zkušebního centra.

Já si prošel peklem, protože jsem si nevyměnil CZ řidičák za UK řidičák a potvrzení oprávnění (counterpart), které dočasně nahrazuje UK řidičák mi nechtěli uznat, protože měli jakési mezery ve svém interním školení. Pokud si chcete ušetřit nepříjemnosti a překvapení, tak si nejprve vyměňte řidičák nebo začněte pít ve velkém meduňkový čaj a poohlédněte se po kvalitních antidepresivech.

Ale zpátky k testům – první se po registraci začíná usazením zkoušeného k počítači, kde má možnost projít tréninkem. Pokud je spokojen s ovládáním počítače, show začíná multiple choice testem.

Multiple choice test
Na začátek takový malý bonmot - teoretický test se skládá nyní už jen v angličtině, nicméně tuším, že ještě do začátku dubna letošního roku bylo možné mít překlad do jiného jazyka dle menšin ve VB (čeština tam bohužel nebyla).
V této části testu je nutné dosáhnout povinného minimálního počtu bodů, kdy se jedná o dosažení 43 bodů z 50 v časovém limitu přesně 57 minut. U jednotlivých otázek může být správně buď jedna nebo více, ale vždy napíší instrukci kolik odpovědí má být označeno.
Test je odvozený od Higway code, což je něco jako naše vyhláška a z obecných znalostí a předpokládaných schopností řidiče.

Pro ty, co plánují návštěvu VB doporučuji strávit pár hodin prostudováním zdarma dostupných materiálů na webových stránkách https://www.gov.uk/highway-code

Z vlastní zkušenosti doporučuji mrknout na kruháky, rychlostní limity, značky a seznam oprávněných osob, které vás mohou zastavit.

Test se mi zdál dost nevyvážený a jednoduché až primitivní otázky jsou následovány docela složitými, kdy je potřeba se více zamyslet. Zde je pár příkladů přeložených do češtiny:

Přijíždíte směrem k přechodu pro chodce. Chodci se chystají přejít. Měli byste:
A/ dát přednost starým a nemocným
B/ zpomalit a připravit se zastavit
C/ použít předního světla a naznačit, že mohou přejít
D/ mávat na ně ať přejdou

Kolikrát blikne směrovka za vteřinu:
A/ 1 – 2 krát
B/ 3 – 4 krát
C/ 5 – 6 krát
D/ 7 – 8 krát

Řízení v situaci, kdy ti je zima a jsi mokrý může vést k těmto dvěma věcem:
A/ můžeš ztratit koncentraci
B/ můžeš sklouznout ze sedla
C/ visor ti může zamrznout
D/ tvůj reakční čas je pomalejší
E/ může se ti uvolnit přilba

Tak to byla taková ochutnávka.... docela sranda někdy. Co jsem s potěšením přivítal je minimum až absence otázek týkajících se maximálních a minimálních šířek, výšek a délek vozidel, umístění částí vozidel nad vozovkou, nad světlem, pod světlem, obočím řidiče či zvednuté noze čůrajícího psa. Prostě je to test připravený pro většinu angličanů.... takže naprosto odpovídá i ta náročnost.

Po absolvování první části je možno čerpat krátkou oddechovou pauza a pak se vrhnout na druhou část testu.

Hazard perception test
Druhá část testu – test vnímání rizik je celkem specifická. Test spočívá v tom, že je ti promítnuto na počítači 14 videoklipů z pohledu řidiče z různých dopravních situací, a tvým úkolem je označit situace kdy zaznamenáš riziko, kdy se riziko stává nebezpečným. Pointou je označit riziko ve správný čas, protože jenom tak dostaneš maximální počet bodů. Pro úspěšné absolvování je nutné dosáhnout 44 bodů ze 75 bodů možných, přičemž za každé správně a včas označené riziko je možné dosáhnout 5 bodů. Tak teď čekám, kdo z vás to počítá, aby přišel na to, že 75 / 5 = 15 a ne 14. Ano, modří již vědí (Hip hap hop) – v jednom klip na vás čekají dvě rizika, ale nevíte v kterém.

Rozumím, že to může znít trochu komplikovaně, tak dáme jeden malý příklad. Klipy jsou různě dlouhé a trvají cca několik desítek vteřin. Vezměme jeden příklad, z pohledu řidiče projíždíš obousměrnou komunikací a vidíš zaparkované auto za kterým jsou vidět postavy chodců (správně bys měl vnímat riziko – chodci, ale neměl bys ho označit). Přijíždíš k zaparkovanému autu a chodci se ti objeví na rohu vozidla až v tvé jízdní dráze (nebezpečné riziko – měl bys označit). To byl jednoduchý příklad...... samozřejmě je to trochu těžší, protože musíš sledovat úplně všechno..... ale to v provozu tak je pořád.

Po ukončení testu si zkoušený jde rovnou pro výsledky a je mu vystaven protokol/certifikát o absolvování či neabsolvování testu. Zároveň se dozví počet nesprávně zodpovězených otázek a v jakých oblastech to bylo (značky, přednosti atp.). Součástí protokolu je i informace o dosaženém bodovém skóre z hazard perception test.

Protokol je nutnou součástí pro další zdolávání cesty k řidičáku... ale o tom zase příště.

Pište, jestli máte zájem si multiple choice test zkusit v angličtině na zkoušku :)

1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část druhá teoretický test

10.5.2014 v 14:37 | Nahoru | #1
Hele ja to nejak nechapu, ty jsi ten ridicak na motorku nemel a teprve ho delas ? JInak prece v cely EU se ridicaky uznavaj navzajem ne ?

(reakce na) Řidičák ve VB - část druhá teoretický test

10.5.2014 v 18:43 | Nahoru | #2
gugo> výborný postřeh....
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist