globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Cisteni retezu
 
21.4.2007 v 12:30
Zdare, koupil jsem si motorku a ma jaksi zasranej hodne retez, tak bych potreboval poradit cim ho mam vycistit nez ho nastrikam sprejem. staci technickej benzin?

Cisteni retezu

21.4.2007 v 12:39 | Nahoru | #1
petrolej. technický benzín rozežere těsnění. nejspíš to bylo na starým foru ještě - někdo dělal doma pokus s o kroužkem v benzínu, naftě, petroleji a odmašťovadle na řetěz a to odmašťovadlo a petrolej ten kroužek neporušili.

Cisteni retezu

21.4.2007 v 13:02 | Nahoru | #2
petrolej

Cisteni retezu

21.4.2007 v 14:32 | Nahoru | #3
tak tak jedine petrolej...

Jak mazat retez : převzato z www.retezy.info

Mazání řetězu s těsnícími kroužky


V charakteristice válečkového řetězu jsem popsal, jak je řetěz složen a které díly po sobě "kloužou". Tak jen krátce.

Opotřebení řetězu se odehrává v drtivé většině v kloubu řetězu, který je tvořen čepem řetězu,( otáčejícím se v pouzdře), pouzdrem, ( navlečeném na čepu a zalisovaném do vnitřních destiček), a válečkem, ( volně se otáčejícím na pouzdře). Kluznými plochami jsou tedy, v ideálním případě, přímky styku mezi čepem a pouzdrem a pouzdrem a válečkem.
Kluznou plochu mezi čepem a pouzdrem řetězu máme ošetřenu mazivem, u okroužkového řetězu, již z výroby. Před snýtováním je pod tlakem natlačeno mazivo mezi čep a pouzdro, utěsněno na obou koncích pouzdra okroužkem a uzavřeno snýtováním. Protože pouzdro je nalisováno do vnitřní desky s malým přesahem, je kroužek zachycen na tomto přesahu, čímž je zajištěna jeho poloha, a z obou stran stlačen destičkami řetězu. Tlak destiček na kroužek je způsoben roznýtováním čepu na obou koncích. Popisuji to takto zevrubně, abychom si uvědomili, že pokud jsou kroužky v pořádku, je prakticky nemožné dopravit do této části řetězu mazivo.
Kluzná plocha mezi válečkem a pouzdrem je netěsněná a s poměrně velkými vůlemi. Váleček je též styčným bodem mezi řetězem a zuby řetězového kola. Vnější část válečku je potřeba mít mastnou pouze pro naběhnutí a vyběhnutí válečku ze zubové mezery. Je mylná představa, že se váleček v zubu otáčí. Pohyb se děje mezi válečkem,"stojícím v zubové mezeře", a pouzdrem, které se ve válečku otáčí. A toto je nejdůležitější místo pro domazávání. Sem jsme schopni mazivo dopravit. A odtud je mazivo též schopno vycestovat, ztratit se, během provozu.
Víme tedy co potřebujeme namazat. Meziprostor mezi válečkem a pouzdrem a zlehka též vnější stranu válečku. Rozhodně ne destičky řetězu.
Jak tedy postupovat? Řekněme tedy ještě co se děje, pokud namontuji nový řetěz a začnu ho používat. Je velmi pravděpodobné, že nový řetěz je namazán od výrobce. Protože se maže v tlakové komoře, je mazivo opravdu všude. Doporučuji před montáží řetěz otřít suchým, čistým hadrem. Proč? Protože mazivo lepí, aby drželo na řetězu a neodlétalo odstředivou silou ven.To ale také způsobuje nalepení nečistot na řetěz. Prach ulpí na řetězu a vytvoří spolu s mazivem brusnou pastu. Na bocích destiček se nám toto brusivo "stará" o životnost gumových těsnících kroužků a na válečku si zase pohrává s velikostí zubové mezery rozety. Suchým hadrem řetěz neodmastím do sucha, takže zůstane dostatek mastnoty na válečku i na deskách, které řetěz chrání proti korozi.
Provozem mazivo opustí prostory, kam bylo vpraveno při výrobě. Řetěz se provozem ohřeje, změní se viskozita maziva a odstředivou silou mazivo postupně opustí mazací místa. Proto je nutné řetěz domazávat. A zde dochází k další chybě. Zažitý systém-po dojetí namažu, dokud je řetěz teplý - má jednu velkou chybu. Odlétající mazivo ulpělo na povrchu řetězu, za jízdy jsme na něj nabalili prach a nyní na tuto směs nastříkáme nové mazivo. Jak jistě víte, ve chvíli kdy mazivo nastříkáte na řetěz je velmi řídké. To je způsobeno těkavými složkami, které mají za úkol donést kluzné částice co nejdál, navzlínat do prostor mezi pohybujícími se díly.Tyto benzonové částice sebou ovšem vezmou i částice prachu a starého maziva. To jsme ale nechtěli !! Proto zdůrazňuji, před mazáním čistit !! Hadr, voda, všechno lepší než nic. Ideální stav? Čistič od toho samého dodavatele jako mazivo. Tuto kombinaci doporučuji z jednoho prostého důvodu. Každý výrobce zná nejlepší způsob, jak odmastit své vlastní mazivo. A zároveň zajistí, že po vyprchání čističe nezůstávají na řetězu částice rozkládající nově nanesené mazivo. Není to obchodní trik výrobců a dodavatelů. Je to chemie. Návod na čističi bývá podrobný, proto jen dodám a zdůrazním. Po aplikaci čističe aspoň deset (raději dvacet) minut počkejte, aby mohly vyprchat všechny rozpouštědla. Potom teprve aplikujte mazivo.


Ideální stav:

1.po dojetí řetěz otřu hadrem, nanesu čistič (protože se o řetěz starám a nemám ho jak černou mastnou „kšandu“, nepotřebuji celou plechovku na jedno čištění) a podle návodu výrobce odstraním nečistoty. Opět na závěr otřu hadrem do sucha.
2.Po deseti-dvaceti minutách od čištění, nanesu na řetěz mazivo. Kam? Stříkám na rozetu zezadu, pomalu otáčím kolem a nanáším mazivo na vnitřní stranu destiček tak, aby hlavní proud maziva směřoval na okraj válečku. To samé opakuji pro druhou řadu destiček a druhý konec válečku. Je jasné, že mazivo je nyní rozstříkané po celém řetězu. Dáme mu dalších deset až dvacet minut.Těkavé složky v té době donesou kluzné částice co nejdál a zmizí. Zůstane pouze lepivé, ztuhlé mazivo. Naposledy bereme do ruky čistý hadr a otřeme řetěz.Tím je údržba u konce. Vím, že to je trochu delší než jen nastříkat na řetěz po dojetí další mazivo, ale vyplatí se to. Řetěz je namazán tam kde má být, nemám po motocyklu všude černý mastný šmouhy a řetěz dobře vypadá.


Ještě si neodpustím jednu poznámku. Mazivo v řetězu plní i málo známou funkci. Absorbuje rázy. Hlavně u těsněných řetězů. Každý čep zavřený v pouzdře s mazivem, utěsněným okroužky, slouží jako malý tlumič, zvláště při brždění motorem. Těch malých tlumičů je více než sto, ( dle typu motocyklu a počtu článků). Opravdu se vyplatí se o ně starat. Chod motocyklu je klidnější.

Cisteni retezu

21.4.2007 v 15:06 | Nahoru | #4
čistil jsem petrolejem a mazal Motulem ve spreji, letos jsem podlehl té idei z konce článku a koupil si čistič od toho samýho výrobce (čistic + sprej cca 600celkem). po aplikaci čističe jde bordel dolů super, pak už řetěz jen udržuješ, protože si ho zabordelit znovu nenecháš.
Projdi si všechny články řetězu, jestli je každej čep snadno ohebnej(jesli je zasranej, tak se o něj majitel asi moc nestaral)-já mám spojku+jeden článek řetězu lehce přituhlej, rukou ohýbat jdou, ale při lehkým točení zadním kolem se ty dva články nenarovnaj do roviny. za jízdy hlučnej není, tak ho zatím nechávám, ale nejspíš to je na výměnu, to nevím.
na Tvým místě bych to vzal tím petrákem a pro další použití si sehnal čistič. výbornej je kartáček na zuby, jde to s tím pěkně drbat.

1 reakcí na tento příspěvek Cisteni retezu

21.4.2007 v 17:21 | Nahoru | #5
A můžu na to použít Arvu?

(reakce na) Cisteni retezu

21.4.2007 v 18:57 | Nahoru | #6
paradise>>
Arvu bych radši nezkoušel, ale jestli ho máš třeba rezavej nebo něco tak si udělej pokus vem jeden tesnicí okroužek hoď ho do Arvy a uvidíš co to s nim provede,když bude v pohodě tak ji můžes klidně použít :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cisteni retezu

22.4.2007 v 09:48 | Nahoru | #7
iceemann> Zkus www.kettenmax.cz *yes*

(reakce na) Cisteni retezu

22.4.2007 v 16:16 | Nahoru | #8
Joza>koukal jsem na to a vubec to nevypada spatne. Jeste aby to fungovalo. ty to mas?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist