Nevím, zda už jste to už na MCZ někdo dával, ale našel jsem PDF soubor, ve kterém jsou zajímavé věci o baterií a o jejich nabíjení. Jsou tam všechny typy nejčastěji používaných baterií a nějaké "povídání" o nich.
Teď přes zimu každej mlaďas řeší baterku, proč mu nestartuje moto, atd.
Takže...zde jsou užitečné informace.
Přeji pěkné počteníčko
Stifmajstr píše: J.M.K.> Máš pravdu. Sleduji tvůj profil a čekal jsem, jestli sem přispěješ svým poznatkem. Stalo se tak a musím ti dát za pravdu - nejsem stréc z dědiny co pamatuje pana Huse, ale většinu nesmyslných témat zde zakládají mlaďasové, co jsou jen líní hledat.
Článek je samozřejmě velmi obsáhlý, ale i já jsem přeskočil """neuuzitečné""" informace a skočil jsem rovnou
na stranu ?30? kde by mělo být popsáno několik druhů nabíjeni, přičemž každý je pro jednotlivé druhy baterií lepší, či horší.
Řešil jsem totiž totiž to samý, jako ""mlaďasové""...mám nyní na baterce (6ti čl. 12V Yuasa) napětí 12.57 V. Řekl jsem to ve škole mistrům a pánové mi řekli, že baterie je vybitá. Přišel jsem domu, zapnul svůj (domácí) regulovatelný zdroj a baterku začal nabíjet konstantním proudem (u mě 0.12x4Ah) , ale baterie během 20 minut dosáhla napětí 14.70 V, takže jsem okamžitě odpojil zdroj a sledoval napětí na AKU. Napětí kleslo ze 14.7 V na 12.57 V během pár minut a byl jsem totálně zmatenej z informací, které jsem právě vyčetl z multimetr a z těch, které mi dali páni mistři. Vím, že se má měřit nějakou konstsntní dobu po dokončeném nabíjení. Podle přiloženého PDF souboru teď vybíjím baterii na nějakých 11V a poté zkusím AKU opět nabít konstantním proudem.
Baterie jinak celý rok chytala jako za mladejch.
Kdyby jsi měl nějaké připomínky k nabíjení, tak sem s nimi. Rady od lidí jako jako jsi ty jen cením
Edit: chyba v desetinném místě
pěkně
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vše o baterii a nabíjení
Ale pozor, toto platí pro klasické akumulátory se zátkami na článcích, utěsněné (AGM, nebo gelové) se nesmějí nabíjet na více, jak cca 14.2V. Je to proto, že při 14.4V (2.4V/článek) začíná baterka plynovat a zatímco klasice to nevadí, tak u AGM, nebo gelovky, nemá na deskách vznikající vodík kam unikat a jeho bubliny pak zůstanou v elektrolytu, čímž nevratně snižují výkonnost baterky. V kritickém případě může takto přebíjená baterka i explodovat.
Co se týče vybití, tak článek se nesmí vybít pod 1.7V (tzn. šestičlánková baterka 10.5V), tehdy už nastává sulfatace a navratná změna na aktivní hmotě desek. Zkušenost sice ukazuje, že i zcela "do mrtva" vybitou baterku jde oživit, nicméně není dobré ji vybíjet pod kritickou mez, snižuje se tak životnost.
A co se týče měření nabití, tak vypovídající je hustota elektrolytu, ale praktičtější je měření napětí při zátěži. K tomu slouží zátěžový voltmetr . Měření napětí bežným voltmetrem nemá žádnou vypovídací hodnotu, jelikož i baterka, co mele z posledního, může mít nezatížená klidně 12.5V a přitom starterem sotva otočí. Nemáš-li zátěžák, stačí před měřením zapnout co nejvíce spotřebičů na vozidle, hlavně světla. To udělá de facto totéž, co odporový drát v zátěžáku, i když nezatíží tolik, jak by mělo (FY-64 zatíží 12V baterku na cca 100A).
Ještě k nabíjení dílenským zdrojem - sice to baterka přežije, ale nabíjení konstantním proudem není úplně echt. Nabíjení pulsujícím napětím (tj. za trafem jen usměrňovač a žádné vyhlazovací kondíky) je daleko lepší.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Honda xr 125l jinny motor Honda XR 125, Honda XR 125 L | Hugomela12273i3jek | 12 | 11.1.2024 v 01:22 pps2 |
Otáčkoměr honda xr Honda XR 125, Honda XR 125 L | Ales5 | 3 | 7.1.2024 v 20:55 krokoš |
Vynechava jiskru Honda XR 125 L | Hugomela12273i3jek | 8 | 4.1.2024 v 22:19 Slávek-TDM |
Problem s hondou Honda XR 125 L | Hugomela12273i3jek | 1 | 27.4.2023 v 17:47 ja1 |
Honda XR 125 L - zníženie sedla Honda XR 125 L | jurasek151 | 5 | 20.10.2022 v 14:02 chalka |