1869
první motocykl poháněný parou
1885
První benzínový motocykl Daimler
1899
Založení Matchless
1901
Založení společnosti Indian
NSU začíná vyrábět motorky
1902
Vznik Ariel (ukončeno 1971)
Norton začíná vyrábět motocykly
Triumph Začíná s výrobou motocyklů
1903
Založení Harley-Davidson
1909
Založení AJS (ukočeno 1974)
1910
BSA začíná vyrábět motocykly (ukončeno 1973)
1916
DKW
v 30. letech asi největší výrobce motcyklů na světě
1921
založení Benelli
Založení BMW
vznik Moto Guzzi
1923 ]
BMW vyrábí R32 - a definuje tím svojí základní koncepci a uspořádání
1926
Založení Ducati (motocykly od 1946)
1928
Vincent HRD
1929
Založení Jawa
1932
ČZ začíná s výrobou
1934
Založení KTM
1935
BMW R12 a R17 - první sériově používané hydraulicky tlumené přední teleskopické vidlice
1936
Harley-Davidson model "Knucklehead"
Vincent Rapide
1937
Triumph Speed Twin
1941
BMW R75 - chlouba Wermachtu a také první sériově vyráběná moto s hydraulickámi brzdami
1945
Vznik Aprilia
na troskách DKW založení MZ
vznik MV Agusta
1946
Piaggio (zal 1884) zahajuje výrobu modelu Vespa a vymýšlí tak nový typ - skůtr!
Jawa 250 typ 11 Pérák
1948
Honda začíní vyrábět motocykly
Vincent HRD: Světový rychlostní rekord v plavkách (241.905 km/h), asi bubrákův děda
1949
Laverda začíná s výrobou motocyklů
1952
Suzuki (zal 1909) začíná s výrobou závěsného motoru pro jízdní kolo
1953
NSU Quickly
vyrobeno více než 1 000 000 kusů
1954
Kawasaki začíná s motocykly
1955
Moto Guzzi V8
Yamaha začíná s výrobou motocyklů
1967
Moto guzzi V7 - první koza s V-twinem, kardanem atd...
Norton Commando
1969
Honda CB 750
- skutečná moto revoluce
Kawasaki H1 Mach III
šílený třívalcový 2-takt
1972
Kawasaki Z1
Benelli 750 Sei
Ducati 750 Imola Desmo - Fandové značky vědí, ostatní to stejně nezajímá
1973
Bimota
1975
první Gold Wing
1976
Laverda jota
Yamaha XT 500
1978
založení Cagiva
Honda CBX 1000 - šílený šestiválec
Honda CX-500
1980
BMW R80GS - BMW definuje novou třídu motocyklů!
1100, 1150 a 1200 GS je již jen evoluce...
1981
Suzuki GSX 1100 S Katana
Yamaha Virago
1982
Honda CX500 TURBO
1983
Eric Buell staví svůj první motocykl
BMW začíná se čtyřválci- série K
1984
Kawasaki GPZ 900R
Kawasaki GPZ 600 R
Yamaha FJ 1100
1985
Suzuki GSX-R 750
Yamaha V-MAX
1986
Honda VFR 750 F
1987
Honda CBR 600 F
Honda Transalp
1988
Honda Africa Twin
BMW přichází s Paralever u R80GS a R100GS
BMW zavádí systém ABS
Cagiva Mito
Suzuki DR Big 750 S
1990
Kawasaki ZZR 1100 - nejrychlejší moto
1991
Kawasaki ZX750R
yamaha TDM - ta může za to že endura už nejsou endura
1992
Honda CBR900 RR
Honda NR 750
1993
Aprilia Pegaso - v té době nejúspěšnější model Aprilie. Později vyráběný v Noale podobný motocykl pro BMW - F 650
Ducati Monster
1994
Ducati 916
Triumph Speed Triple
1995
Suzuki GSF 600 Bandit
1996
KTM 620 Duke
Suzuki GSX-R750 SRAD
1997
Honda CBR1100XX - nejrychleší motocykl...
Suzuki TL 1000 S
1998
Aprilia RSV - raketový vstup Aprilie na pole velkých motocyklů
Victory zajajuje výrobu
Yamaha YZF-R1
1999
Vzkříšení MV Agusty - F4
vznik Voxan
Suzuki GSX1300R Hayabusa - štafetu nejrychlejší střely přebírá busa
Yamaha YZF-R6
2001
Suzuki GSX-R 1000
2003
KTM 950 Adventure
2004
BMW přichází s Duolever u BMW K1200 S
Kawasaki Ninja ZX-10R
2006
ZZR1400 (Kawasaki Ninja ZX-14
Triumph Daytona 675
Nejsem odborník, a už mě to malinko nebaví,ale veškeré věcné připomínky beru a zapracuji do časové osy
--------------------
Edit 001
Přidána Honda NR 750, Benelli Sei
Edit 002
přidáno vznik ČZ, Jawa pérák a Kawasaki Ninja ZX-10R
Edit 003
Přidáno: Honda CX 500, Kawa GPZ 600R, Cagiva Mito a Yamaha XT 500
Edit 004
přidáno: Ducati 750 Imola Desmo, Honda Transalp, DR Big
Edit 005:
přidáno Yamaha FJ 1100, Honda CX 500 turbo, Suzuki GSX-R750 SRAD
Naposledy editováno 13.12.2010 21:51:59
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
Cooker píše: Aha, já to přehlídl....tak New Pionýr je podle mne akorát zbastlená čínská sračka ...pardon
Však máš pravdu, ale na to jakej byl humbuk kolem toho, novej pařez po 50-ti letech a také podobné žvásty, myslim že se v Jawě(s kterou to má společnýho asi pramálo) trošku sekli.
Myslím si že je to takovej malej českej milník
frantas píše: Však máš pravdu, ale na to jakej byl humbuk kolem toho, novej pařez po 50-ti letech a také podobné žvásty, myslim že se v Jawě(s kterou to má společnýho asi pramálo) trošku sekli.
Myslím si že je to takovej malej českej milník
Jawa tomu jen "propůjčila" obchodní značku ...jinak tenhle hnus má na svědomí "Mtošroot Opava "
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
DMC.motobiker píše: Jinak k tématu, ještě by možná stál za zmínku Norton NRV 588 a nebo nějací jeho předchůdci s Wankelovým motorem... Možná to není přímo milník , ale je to přinejmenším technická zajímavost a velká rarita! Když už nic jiného, tak na Wankelu alespoň Norton ukázal světu, že tudy cesta opravdu nevede... I když né každý se z toho dokázal ponaučit, viz. třeba Mazda že...
Wankelův motor byl do motorky danej mnohem dřív.
Suzuki RE-5 Rotary 1974-1976
[img]
Nějaký Norton, ale typ nevím.
[img]
Norton Commander 1988-1992
Norton F1
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
mischa638 píše: DMC.motobiker> Ale jen by mě zajímalo co si mám představit pod pojmem: "je to i dnes ještě stále naprosto moderní koncepce" To byla ve své době, ale s dnešního pohledu na ní teda nic moderního nenacházím a technikou se s dnešníma motorkama nemůže rovnat!
Tak v tom si myslím že nemáš pravdu...
Ano, technikou se samozřejmě s dnešníma motorkama už dávno rovnat nemůže , ale svou koncepcí je to pořád běžnej dnešní standard , stačí se podívat na 1198 či MV-Agustu (nebo na R1, ZX10R, CBR atd...) a zjistíš, že se jedná pořád o tu samou (ve své podstatě) koncepci... Nejlepší příklad je ale ta 1098 , je to podle tebe zastaralá motorka? Podle mě ani ne... ...a to je to přitom naprosto stejná koncepce jako 916 , dá se říct že všechno co šlo na tom bylo odlehčeno a zpevněno (např. rám vypadá pořád stejně, ale je teď ještě lepší / lehčí a pevnější / než ten starý, ovšem to je všechno pouze evoluce) takže mimo těch pár technických vychytávek (hafo elektroniky navíc atd.) je to vlastně pořád stejná motorka , nic revolučního v sobě si myslím nemá...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
Jinak jeden z největších milníků (možná i mylníků ) je pro mne Jawa 350!
Dal bych jí tam, jestli tam ještě není...
Naposledy editováno 13.12.2010 18:39:43
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
Harley - Davidson například je vlastně evoluce už přes 100 let...
Když pak postavíš tyhle motorky vedle motorek z roku 2000, tedy dalších 10let, tak mezi nima moc velký rozdíl není, rozhodně ne takový jako mezi SS začátku 90´let a tím co bylo v roce 1980. A když vedle sebe postavíš SS začátku a konce tohohle desetiletí tak je mezi nima asi nejmenší rozdíl z těhle skupinek co sem teď jmenoval podle doby. Prostě největší technický pokrok a boom proběhl v druhé polovině 80´let a motorky na začátku 90let byly ty největší pecky(ostatně tvá 916 je toho důkazem ) To co se v té době odehrálo, takový rychlý pokrok techniky toho už se nedočkáme, možná s přechodem na alternativní paliva, ale to už motorkaření dávno nebude čím bylo kdysi....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
mischa638 píše: Tak jmenuj kolik dnešních motorek ji má? Myslím že tak moc jich zase není aby se dalo říct že je to běžná věc. A navíc si vem že NR750 ji měla už před skoro 20lety
Nevím jestli jsem to pochopil dobře, ale v sériovkách kazetovku podle mě NR neměla první třeba Jawka Tramvaj co jsem tak slyšel tak jí měla a to už 85 roce. Jestli ne tak mě opravte
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
cantodeossanha píše: Nevím jestli jsem to pochopil dobře, ale v sériovkách kazetovku podle mě NR neměla první třeba Jawka Tramvaj co jsem tak slyšel tak jí měla a to už 85 roce. Jestli ne tak mě opravte
...jakou "kazetovku?". Jawu Tramvaj jsem před 25 lety měl-Svazarmovskou (jsetli myslíš soutěžáckou půllitrovou 2T Jawu) a nevím co máš tou kazetovkou na mysli? Nenašel jsem přímo větu, o čem se bavíte.
Naposledy editováno 13.12.2010 20:39:14
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
Matess727x píše: ...jakou "kazetovku?". Jawu Tramvaj jsem před 25 lety měl-Svazarmovskou (jsetli myslíš soutěžáckou půllitrovou 2T Jawu) a nevím co máš tou kazetovkou na mysli? Nenašel jsem přímo větu, o čem se bavíte.
Jestli jsem já pochopil dobře pojem kazetová převodovka,tak je to převodovka kterou je možno vyměnit bez rozdělání motoru. Ale říkám četl jsem to na netu ,takže je to samý jako "jedna paní povídala".
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
cantodeossanha píše: Jestli jsem já pochopil dobře pojem kazetová převodovka,tak je to převodovka kterou je možno vyměnit bez rozdělání motoru. Ale říkám četl jsem to na netu ,takže je to samý jako "jedna paní povídala".
...tak to Tramvaj neměla.
Naposledy editováno 13.12.2010 21:11:56
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
Matess727x píše: ...tak to Tramvaj neměla.
Tak to se omlouvám a zpátky na stromy. Ale nějaká Jawka to měla,ne ??? (soutěžní)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
cantodeossanha píše: Tak to se omlouvám a zpátky na stromy. Ale nějaká Jawka to měla,ne ??? (soutěžní)
...to spíš nějaký crossový čízy myslím.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
Matess727x píše: ...to spíš nějaký crossový čízy myslím.
tak jsem něco našel tady na motorkářích,cituji uživatele RSWR: "Kazetovou převodovku jsem měl na Jawě 380 Sadílek z roku 1978, z jedné strany se vytáhla komplet převodovka a z druhé strany šla vyndat dokonce klikovka! Vše bez vyndání motoru z rámu. Skříň motoru byla komplet z eletronu (magnézia)."
A k tématu, co třeba Triumph Bonneville ??? =0)
toranaga píše: DMC.motobiker> nerad bych se doktknul majitelů H-D , ale H-D je od 2.světové války všechno možné jen né inovativní značka udávající směr vývoje
Tak to máš z technického hlediska samozřejmě pravdu , ale na druhé straně v kategorii Chopper & Cruiser je to naopak značka, která odjakživa udává asi nejvíc směr vývoje celé této kategorie , takže minimálně ten Softail by tam být určitě měl...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
DMC.motobiker píše: cantodeossanha> Jestli to dobře chápu, tak ta kazetová převodovka má smysl jedině tam, kde je potřeba rychle měnit celé stupňování převodovky / upravit nezávisle na sobě každý rychlostní stupeň / na což už nestačí jen jednoduše prodloužit nebo zkrátit převod ne? V tom případě si ale myslím, že u žádné z běžných silničních motorek by taková vychytávka neměla smysl, a i kdyby tam byla, nikdo z nás by ji nejspší nevyužil... Takže smysl to může mít jedině u závodních speciálů, a nejspíš opravdu hlavně v Cross třídě, u NR750 by podle mě mělo stačit jen hraní si s převodem...
Mě přijde že to spíš u starých Jawek/ČZ bylo dělaný na rychlou výměnu když se ti při závodu vysype převodovka.
1 reakcí na tento příspěvek Evoluce - milníky a modely co měnily svět
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
mischa638 píše: Jo jinak jen tak ze zajímavosti, nevíte někdo která seriově vyráběná motorka měla první antihopingovou spojku? Docela by mě to zajímalo
Vím která to nebyla, Ducati , protože antihop by tam jen kazil požitek z jízdy na dvouválu...