Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.
Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:
Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.
(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)
Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .
Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.
A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.
Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?
assassin píše: No zajimavy je ze ty super spolehlivý, stary mechanicky auta se museli s tou bednou nářadí léčit po takové porci kilometru co najedu ted s novým autem za mesic a po mem ročním nájezdu bylo to auto obvykle na sesrotovani :)
presne..
predevsim superspolehliva Jawa.. Jist,sveho casu byla spolehliva, ale to museli ve zbytku sveta vyrabet pekny sracze teda jeste..
SPIJKER píše: ja si ale dokazu predstavit ze ty brzdy z nejakyho duvodu opravdu nejdou vubec. ABS to a ESP to umej zaridit v pripade ze auto jde smykem treba na snehu, muzes slapat na brzdu až utrhnes operkju o kterou se opiras a budes jen tlacit na zavrenej ventil, takhle bych popsal svuj pocit kdyz poslu Mondeo smykem na brzdach kdyz chci zaroven zatocit.
Dalsi vec u byla u kamaradovyho Focusu. Najednou se mu zhorsili brzdy,desky byly mlady,rekneme zanovni. Sel do servidu, oni auto pripojili na diagnostiku,nebo co..proste PC. A pak mu znovu prehrali software ABS a auto brzdilo jako vymeney, nebo jako novy.
Tyhle dve veci ktery znam z Mondea a Focusu bych si dokazal predstavit, kdyz se sejdou spolecne zrovna se zaseknutym plynem, ze dokazou udelat spoustu radosti. Pokud nekdo ve stresu nepodrzi tlacitko dost dlouho atd... tedy nasledne navrstvi vlastnich par chyb... muze bejt nestesti na svete..
Moje řeč... raději nemít v autě žádné podobné "asistenty", když nakonec mohou i vyřadit životně důležité systémy. Jezdilo se bez nich desítky let a šikovný řidič dokáže při přerušovaném brzdění celkem slušně nasimulovat činost systému ABS. Jak už jsem napsal výše - auto, které má jen volant, dva pedály, možná dvě páčky pod volantem a jinak na středním panelu otočně/mačkací knoflík pro obsluhu složitých menu na středovém panelu, jest pro mě "PC na kolech" se všemi možnostmi známých kolapsů. A kor, když jedna centrální procesorová jednotka ovládá prakticky všechny funkce vozu, riziko to jen zvyšuje.
V této oblasti mně nikdo nevymluví, že montáž jakýchkoli elektronických prvku "snižujících zátěž řidiče", v oboru silničních motorových vozidel paradoxně riziko kritického selhání zvyšuje.
2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
ridil sem par aut kterejm nevrcel motor a nemohl jsem je ubrzdit... Treba jednickova oktavka.... Asi mam malo sily
Stev: e34 je osmivalcova uz 530i ta se mi libi taky, ale pekna se bude tezko shanet, ja koukam po o jedno novejsi - e39
assassin píše: e34 je osmivalcova uz 530i ta se mi libi taky, ale pekna se bude tezko shanet, ja koukam po o jedno novejsi - e39
Předpokládám že pak uvažuješ plyn Já si to na 99% nepořídím a jenom fantazíruju, ale to auto se mi prostě líbí, i když ta další generace je taky moc pěkná.
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Pozn. pro stouraly, 100 berte s rezervou, nechce se mi hledat, kdy se tyhle modernosti (ve sve dobe temer urcite snizujici spolehlivost) objevily.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Ale "fičury", jako ABS, ESP, ASR, "asistent pro kontrolované sjíždění svahů" (neznám zkratku označení), "brake assist" a podobné jsou prvky, bez kterých se trochu zdatný řidič obejde a k provozu tak nejsou potřebné. Stejně jako s letounem nemůže létat každý, komu se to zamane, natož s vrtulníkem. Jedině, pokud by tyto byly vybavené elektronickými stabilizačními systémy - analogie se všemi těmi "pomůckami" v autech.
Co si pak nezkušený řidič počne v případě poruchy? Analogie s vrtulníkem - pro neznalé zdůrazňuji, že pokud řízení letounu (tzv. letadla s pevným křídlem) přirovnáme k jízdě na bicyklu, tak potom řídit vtrulník jest mnohem těžší, než jezdit na jednokolce! Potom pro nezkušeného pilota, uvyklého tomu, že při puštění cykliky zůstane vrtulník stabilně viset na místě (což jest nesmysl), bude taková situace fatální (vrtulník jest vrozeně nestabilní a při visení se chová jako koule postavená na vrcholu jiné koule - nevíte, kdy a na kterou stranu spadne).
Analogicky k tomu nezkušený řidič zvyklý na ABS, ESP a ostatní "pomocníky" potom v případě vysazení techto systémů bude zcela bezradný a kor na zasněžené vozovce to bude otázkou pár stovek metrů, či vzdálenosti k první zatáčce, než pošle vůz mimo vozovku.
Jezdci, jako byl třeba Tazio Nuvolari, by na tyto systémy koukali dost pohrdavě a bez nadsázky by řekli, že tako vybavený automobil by klidně mohl řídit cvičený kocour.
2LEKO> Vyhřívané podložky pod potahy jsem si kdysi do auta namontoval coby "pomůcku", rozhodně ne nezbytnou k řízení, nicméně neshledal jsem v nich takový přínos, jaký na pohled slibovaly. Nevím, co přesně si představit pod pojmem "parkovací asistent", nicméně kdysi jsem viděl a ze zvědavosti koupil "parking sensor", přesněji měřič vzdálenosti se čtyřmi ultrazvukovými sensory a LED bargrafovým displayem. Nakonec jsem jej nikdy na žádný vůz nenamontoval, jelikož ve finále mi přišel zbytečný.
Jezdecká chyba stojí za většinou nehod, to je pravda... ovšem tam na to pohlížím tak, že pokud jezdec dokáže nehodu způsobit i přes korekci různých elektronických asistentů, tak potom v případě vozů bez těchto zařízení by způsobil nehodu mnohem pravděpodobněji - z mého pohledu takové individuum nemá za volantem co dělat.
SPIJKER píše: dobře ale který auto v týhle třídě to bylo v minulosti, nebo v dnesních dnech schopny najet?
Chci rict, ktery auto s 1.2 nebo 1.4 motorem je znamyze najede mega?
..mozna ale ze nejaci japonci typu Corolla asi jo.. dal me ale nic nenapada..
Ta ale je minimalne o tridu vyse. Japonci srovnatelnytridytypu Starlet, Micra apod... taky nikdy nebyli staveny na najezd jednoho milionu km.. ono zpravidla ani ne na 500 kkm
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
..a slušný dotaz,co máš za auto v současnosti a jak ho využíváš!?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
assassin píše: Spijker: ale jo, vzdyt moje e36 se jeste i docela "ridi" ale jsem rad ze sluzebne jezdim necim novejsim...
ridil sem par aut kterejm nevrcel motor a nemohl jsem je ubrzdit... Treba jednickova oktavka.... Asi mam malo sily
Stev: e34 je osmivalcova uz 530i ta se mi libi taky, ale pekna se bude tezko shanet, ja koukam po o jedno novejsi - e39
taky jsem uz hodnekrat duimal nad 540i... ..jako druhy auto... jenze si nejsem jistej co by mi maminka rekla kdyz ji budu o vikendech brat auto ven... a vratimtos ohoblovanejmakrajema gum...
Ohledné Tvého dotazu - stojí mi doma F128A (1972, 1116ccm, 55k/44Nm), F176 (1998, 1108ccm SPI (Eeber-Marelli), 55k/80Nm) a Accent 1.5CRDi (2007, 1498ccm, 110k/235Nm), takže bych řekl, že mám co srovnávat. Na dlouhé štreky a "užitkové" záležitosti si pochopitelně vezmu Accenta, nebo Punto, ale kdybych se nebál, že to do mě nějaký lofas někde napere a těžko budu shánět díly na opravu a navíc by kastle v zimním provou netrpěla (v Itálii žádné chemické srágory nepoužívají), klidně bych všude jezdil s F128. V pohodě zvládal i 1500km štreky a kor při "nakrmení" rakouským benzinem doslova "letěl". Krom toho je třeba si uvědomit, že u nás v té době byla "embéčka" a teprve začínaly "stovky" - a proti těm je to auto jako bejk.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Dozenu tvuj nazor trochu ad absurdum v mem oboru. Co aby smeli pocitac pouzivat jen ti co umi pajet a programovat a asembleru? Preci uzivatel profik si s tim vystaci a lamy, ktere umi jen cist mail a psat na fora mezi sebou nechceme. Kazdy prece musi umet opravit jadro operacniho systemu, kdyz neco nefunguje nebo vyrobce dodal k necemu vadny ovladac... Nebo prepajet studenak na zakladni desce, kdyz mi pocitac klekne nekde na dovolene. A hlavne bude na internetu sedet 30% profiku, linky nebudou tak ucpane, lamy na forech placat blbosti a vubec, svet bude lepsi a ruzovejsi...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
To srovnání s počítačem jest ale opravdu "ad absurdum" - rozhodně netvrdím, že každý majitel auta by měl mít doma profesionální dílnu vybavou tak, aby se v ní dala zvládnout kompletní repase vozu, stjně jako aby k těmto všem opravám měl adekvátní znalosti. Ale radši budu mít auto, u kterého jednoduché závady během chvíle opravím na cestě a pojedu dál, nebo vůz alespoň nějak "uschopním" k nouzovému dojetí, než moderní vůz, kde závada jediné součástky vše vyřadí a i když třeba vadný komponent později vyměním, tak ECU stále bude hlásit chybu, pojede v nouzovém režimu a stajně budu muset na dílnu kvůli připojení disgnostiky - což samo o sobě není levná záležitost.
Stráťa má pravdu v tom, že počítač těžko bude "potenciální zbraní", tak jako auto, a pokud bude v provozu méně vozidel a se "znalými" řidiči, pak by logicky mělo být na silnicích opravdu znatelně bezpečněji. Kdežto když bude mít auto a řidičák každá lama, která se nenaučí zacouvat mezi dvě auta ani po pěti letech ježdění a nedokáže odhadnout rychlost do zatáčky, nechápe význam bezepčného odstupu, nebo dokonce nerespektuje dopravní značení - tak těžko bude na silnicích nějak zvlášť bezpečno.
Viz teď před pár dny ten sedmnáctiletý smrad ujíždějící v té audině. Sice těžko můžeme soudit, když neznáme podrobnosti, ale nutí to k zamyšlení, jak k takové situaci může vůbec dojít? Že by neschopnost rodičů a "svobodná" výchova? Ovšem to už jest na jinou diskusi.
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Nebo takovy system rizeni ocelarny, slysel jsem zajimave historky o oceli tekouci po podlaze... A presto neprejdeme na kompletne rucni vyrobu, takove auto by nikdo nezaplatil....
U toho "ridice" to nema (podle me) nic spolecneho s asistencnimi systemy nebo elektronikou v aute, stejne tak mohl cmajznout stodvacu...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
E-Ryc píše: stráťa>
U toho "ridice" to nema (podle me) nic spolecneho s asistencnimi systemy nebo elektronikou v aute, stejne tak mohl cmajznout stodvacu...
Jen bych dodal, že mám spolužáka, a v deseti letech stodvacu jezdil.... S tátou na ryby a po polnacce, přes vesnici dojel i k baráku
Naposledy editováno 03.03.2013 15:01:46
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Možná by se tím dalo narazit na (ne)znalosti některých řidičů - nezapomenu na příhodu s asi 25 letou holkou, která běhala kolem odstaveného auta a když jsem u ní zastavil a ptal se, oč jde, tak odpověděla ve stylu, že se zrovna chystá volat odtahovku, že auto má určitě nebezpečnou závadu, s kterou nemůže dál pokračovat. Auto jsem prohlédl, vyzkoušel a jednalo se o svítící kontrolku ABS ! Když jsem slečně vysvětlil, že o nic ohrožujícího nejde a že klidně může pokračovat v jízdě, akorát při nouzovém prudkém brzdění by musela být opatrnější a brzdit přerušovaně (vysvětlit jí princip přerušovaného brzdění a že antiblok dělá vlastně totéž bylo fuškou na bezmála 20 minut), tak čuměla jako Eskymák na splachovací ha**l.
A ta příhoda s dvacetiletou "blonckou" na pumpě, nalévající do motoru už čtvrtý kanďák oleje a divící se, co dělá špatně, že to "furt není plné", snad už úplně zlidověla.
E-Ryc píše: U toho "ridice" to nema (podle me) nic spolecneho s asistencnimi systemy nebo elektronikou v aute, stejne tak mohl cmajznout stodvacu...
Nemám na mysli souvislost s autem, to je pravda, že klidně mohl sebrat cokoliv. Pozastavuju se nad jeho chováním a co si dovolí. Možná mě leckdo bude soudit, že to s přísností přeháním, ale z mého pohledu takového spratka vůbec škoda není. Pokud by přežil, ale při nehodě způsobil úmrtí někoho nevinného, tak jej prostě vydat rodině oběti až si to s ním vyřídí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Naposledy editováno 03.03.2013 15:00:25
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Ovšem to nebyla jediná perlička - kámoš nedávno vyprávěl, jak jedna ženská u táty v práci si pořídila nějaký už docela luxusní vůz (typ si nepamatuju) a za měsíc přijela na dílnu, že nefunguje ostřik. Bodejť by fungoval, když baňka byla na suchu. Ale teď se podrž - ženská se strašně divila, že se tam musí doplňovat voda. Vždyť přece "když už jsem za to auto dala takové peníze, tak by mělo mít všechno v sobě už z výroby a ne, že na něm budu muset co chvíli něco doplňovat a kontrolovat?"
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
moje mamka ma ridicak 24 let, najezd sice nula nula nic, v prumeru tak 12-15k za rok, v provozu se orientuje s přehledem, parkovaní 1-, ale v autě taky řeší jen tankování... kolo asi vyměnit umí, ale než by našla hever, nářadí, dala rezervu, tak zvedne telefon (škoda assistance, mam dojem že i něco v normální pojistce je, nějaká spoluúčast, ale hradí i odtah)... to samé ostřikovače/žárovku... táto dolej mě to
tohle o řidičských schopnostech nemusí nic vypovídat a drilovat babu ať mi do posledního úkonu popíše výměnu oleje je přežitek... stejně jako je doktor (nebo kdokoliv) ale skřín si nechá smontovat atd...
Naposledy editováno 03.03.2013 17:29:50
stráťa píše: SPIJKER> Ony tydle malý auta většinou nejezdí tolik aby stihly najet milion km dřív než shnijou. Moje polo 6n 1,4 má najeto nějakých 600k km (za předpokladu že má za sebou jenom jedno stáčení o kterým vím, pokud ho stočil někdo předtím tak má ještě víc) a motor je dobrej, spíš na karoserii je vidět že má svý nejlepší léta za sebou.
vidis..
alevyjimkasedyckynajde..myslim ze jsem slysel i o formanech co meli 750 kkm... ale rozhodne to neni obvykle.. Daslsi vec je ze touhle tridou aut malokdo jezdi takovcy porce.. proc? Protoze jsou to zebrinaky...
Mocdobresepamatuju na sveho prvniho zamestnavatele.
Nechtelinam mocpujcovat sluizebni auta, reditel jednak držel grešli,druhak dej mladejm klukum z tvyho pohledu nezkusenejm novou vochcáfku ftédéý feselyxu fkombíku.. Jezdili jsmedonemecka tenkrat cca 600 km a prvni dve cesty byli S 125L.. tenkrat ten kolega byl takovej pomalej na vsecko, dobrejchlap,ale pomalej clovek. Tak jsem to s timopdrudil cely,ona mu jela 170kmh...! v podvecer jsi z toho vystoupil na hotelu a mohls senajist a jit spat.. Pak jsme jeli treti tejden octavii s ABS,ASR a climatronic i vyhrivane sedacky... Dnes zadnej zazrak, vlastne ani tenkrat, alepo predchozim treningu jsme vystoupili v říši u hotelu a byli jsme uplne v pohode..
Takze.. zaplat panbuh za ten pokrok.. občas
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Lion píše: Jen bych dodal, že mám spolužáka, a v deseti letech stodvacu jezdil.... S tátou na ryby a po polnacce, přes vesnici dojel i k baráku
To my samozrejme jezdili taky, ale podstatne je to "S tátou", klicky lezely volne doma, ale nikdy by nas nenapadlo se jit projet...
E-Ryc píše: To my samozrejme jezdili taky, ale podstatne je to "S tátou", klicky lezely volne doma, ale nikdy by nas nenapadlo se jit projet...
jsem dodal, aby se nemohlo operovat s tím že 120 by nezvládl, kdežto v "elektronické" A6 to měl "snadné" kde je vůle, tam je i cesta...
Lion píše: J.M.K.> mě furt nedochází proč by to měla umět.... kdyby lidi uměli opravovat auta, elektroniku, atomoví fyzici postavit plot/zeď tak nemáme co "žrát"... když zadře, koupí novej motor, dojede do servisu si dolít ostřikovače, co neumím/nechci dělat to si zaplatím... já taky jezdím do pneuservisu a soused každou zimu/jaro auto na špalkách a montuje...
moje mamka ma ridicak 24 let, najezd sice nula nula nic, v prumeru tak 12-15k za rok, v provozu se orientuje s přehledem, parkovaní 1-, ale v autě taky řeší jen tankování... kolo asi vyměnit umí, ale než by našla hever, nářadí, dala rezervu, tak zvedne telefon (škoda assistance, mam dojem že i něco v normální pojistce je, nějaká spoluúčast, ale hradí i odtah)... to samé ostřikovače/žárovku... táto dolej mě to
tohle o řidičských schopnostech nemusí nic vypovídat a drilovat babu ať mi do posledního úkonu popíše výměnu oleje je přežitek... stejně jako je doktor (nebo kdokoliv) ale skřín si nechá smontovat atd...
TOŤ...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
A pokud jde o dolití náplně ostřiku, tak nevím zatím o dílně, ke by na člověka, co tam přijede s takovým požadavkem, nekoukali jako na zjevení. To už mi přijde srovnatelné s případem, kdy by si ženská koupila rychlovarnou konvici a pokaždé, když by do ní potřebovala nalít vodu, by s ní šla do krámu.