Creck píše: Tak tym jak tym, me se osobne koncept elektrickeho auta libi. Elektromotor , baterka a nic co by se zbytecne kurvilo. Navic drobnosti ze si pres mobil v zime zapnu vyhrivani a nasedam do teploucka atd..
Akorat nevim co s temi miliony lidi zamestnanych v automobilkach, Tesla je tovarna takrka bez zamestnancu a co se tyce servisu tak tam toho taky treba moc nebude.
absolutni neznalost fungovani automobilek a konstrukce vozu ala tesla
1 reakcí na tento příspěvek Elektro nebo vodík
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
charlie.vtx1800 píše: Hele - já osobně bych proti autům na elektřinu nebo vodík nic neměl. Pokud by se k nim přistupovalo ekonomicky neutrálně. Zdanit nájezd stejnou částkou jako u klasických aut ze spotřební daně za PHM - průměrná spotřeba x odpovídající spotřební daň x nájezd. Žádný daňový úlevy - na výrobu, koupi, provoz - nic. Žádná direktiva co si musím koupit, žádný sankce za koupi klasickýho auta. A jestli to má potenciál a budoucnost, tak se to prosadí. Jestli to je v současnosti nekonkurenceschopný - tak prostě smolík. I to je jedna z forem svobody, která je nám salámovou metodou furt ukrajovaná.
jo souhlas, ja si myslim ze elektrovozitka maj potencial ohledne parametru, ale ekonomicky hned tak konkurenceshopny nebudou (pokud se neobjevi neco revolucniho). tzn na sport super - krosky, sportaky atd. - jako "ekonomictejsi" varianta uplne mimo. jeste bych pochopil nejakou formu regulace emisi v centrech mest - zakaz vjezdu (zpoplatneni) spalovaku vs dovoleny vjezd elektromobilu. ale zadne dalsi ulevy/dotace....
1 reakcí na tento příspěvek Elektro nebo vodík
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
Tech píše: Yura> Budeš se asi divit, ale v ČR se vyrábí takový nadbytek elektřiny(do vývozu), že kdyby teď naráz veškerá automobilová a kamionová doprava přešla na elektro, stačilo by to (teméř, zhruba) pokrýt. Neuvěřitelné, co ?
Nicméně síť by to dnes asi opravdu nezvládla. Ale velký problém bych v tom neviděl.
Musíte si uvědomit, že spalovací motor je velmi zastaralá technologie a obzvlášť po osobní dopravu není zcela vhodný. Většinu času ho nepotřebujete. Je složitý, nespolehlivý a náročný na údržbu.
TEĎ jo, TEĎ právě jo - ale moje narážka byla na budoucnost, ne na současnost. Protože v budoucnosti tomu nevěřím ani za mák.
Má-li být elektrodoprava ekologicky přínosná, pak musí být dobíjení prováděno energií, která rovněž prostředí nijak nezatíží - tzn. z obnovitelných nevyčerpatelných zdrojů (slunce, vítr, voda), případně jádra. Nikoliv z uhlí (nebo spalování čehokoliv), které dnes má 50% podíl na výrobě energie (možná i víc).
Jenže dnešní trend je dusit a likvidovat vše, co není ekologicky in - takže uhlí a pak i jádro.... jenže pokud opravdu dojde na tuhle vizi, není nejmenší šance, aby přírodní zdroje stíhaly dobíjet takové množství dopravních prostředků, co v současnosti jezdí (myšleno globálně, ne jen ČR). A jezdit bude.... protože kdo jednou přijal pohodlí silniční dopravy, tak se ho jen tak nevzdá, to je jistý.
Dnes považuju elektrodopravu za kontraproduktivní. Jo, sice část republiky by měla tichoučká a čistá města, ale druhá část státu by se udusila ve zplodinách z výroby proudu. A to je ekologický?
Já nejsem žádnej ropák, i já jsem zastáncem rozumnýho přístupu k přírodě a zásadně odmítám její drancování a ničení. Dokonce sem taková ovce, že třídím doma odpad a učím to i svoje děti. Doufám, že do budoucna ti chytří vymyslí způsob, jak budem moci všichni jezdit jak jsme zvyklí, a přitom poškození přírody bude minimální nebo žádný. Třeba i tou formou elektromobilů dobíjených čistou energií. Ta doba ale ještě nepřišla. Přirovnám-li to k počítačům, jsme někde na úrovni počítadel s barevnejma kuličkama
1 reakcí na tento příspěvek Elektro nebo vodík
Mě třeba příjde koncepce malých elektromobilů s dojezdem 30-50km pro městský provoz, s dobíjením samostatnými, do běžné sítě nezapojenými soláry (event. kombinací solárů a větrníků), jako poměrně dobrej nápad. Proč ne? Vůbec mi příjde, že by se dnešní "alternativní" zdroje energie, který většinou jen rozhazují soustavu a musí být vlastně vždy zálohovány konvenčním zdrojem, daly poměrně dobře využívat právě k nabíjení dopravních prostředků. Mít ve městě soustavu solárů na barácích, kolem měst nějakej ten větrník a udělat vlastní DC síť s měkkými zdroji jako vyrovnávacími kapacitami, pouze pro nabíjení městských vozítek s 20kW výkony na nákupy a přesuny v rámci aglomerace.
Mám velký 2,4l Volvo co mi přes tejden většinou stojí u baráku a nenajede ani km - než se motor ohřeje je to vždy aspoň na 5-10km a po městě to není úplně nejlepší. Máme malou, litrovou Corsu a s ní jezdím většinu času v týdnu... žere 5l/100km, nákup, úřady, navštívit bábi ... dokážu si úplně vpohodě místo ní představit elektromobil s dojezdem do 50km...
a to že si někdo neumí dnes představit ježdění na dlouhý štreky s elektromobily ? Když žena Karla Benze podnikla propagační cestu s autem jejího manžela po Německu, taky musela kupovat benzín po lékárnách v lahvích a všichni říkali jak je to nepraktické. Jen se musí najít síť provázanosti a podpory tomuhle pohonu. Systém výměnných stanovišť unifikovaných baterií - kus za kus a po 10min. jedeš dál...
Tesla je zatím výstřelek pro výstřední zbohatlíky a ne cesta. Cesta jsou zatím malá, městská autíčka ... co by Čínské smogové aglomerace za to daly.
Úplně největší za ekologicky šetrný vydávaný nesmysl jsou ovšem hybridy ... kde se do jednoho, přecpanýho auta narve 2x tolik technologie co se musí vyrobit a vzápětí likvidovat ... výsledek ? o 1 - 1,5 litru snížená spotřeba paliva - no tomu říkám výsledek vyvažující výrobu/ likvidaci baterie, motoru a všech řídících elektronik, který to musí spojit dohromady ...
Naposledy editováno 05.01.2017 10:15:51
fidlimydli píše: Jen pro příznivce oteplování způsobené člověkem: Všimli jste si, že už pár let se nepoužívá termín globální oteplování, ale termín změna klimatu?
přiznám se, že jsem neprošel celej zbytek diskuse, takže možná reaguju na něco, co mi nebylo určeno. Ale zaujalo mě to.
Jen předešlu, že to je muj osobní názor, ten kdo je v tom studovanej, si asi bude myslet něco jinýho.
Člověk oteplení klimatu pomáhá, ale rozhodně není jeho hybnou silou. Čuměl jsem v TV na nějakej dokument o tomhle. Říkali tam o té islandské sopce, s tím děsným jménem Eyjafloklu....... nebo co ( ) - prostě ta, co asi před 4 rokama na nějakou dobu vyřadila leteckou dopravu nad Evropou. Do atmosféry z ní uniklo takové množství CO2, že to byla téměř roční produkce celýho lidstva..... A co třeba Sv. Helena, Pinatubo, nebo další obrovský exploze vulkánů z doby nedávný nebo před 1-2 tisíci lety? Já myslím, že člověk je v podstatě "jedna taková sopka". A nejsou jen sopky, pomáhají tomu i obrovské plochy mokřadů a bažin, mořské dno, prach v atmosféře, atd - vše čistě přírodní zdroje. Nejen CO2, ale i metanu a jinejch věcí, co mají na to vliv.
Člověk zatím nic kloudnýho nezažil. Naše existence, použitelná pro rozumný čerpání pamětí, je řekněme 2 tisíce let, možná 4, beru-li v úvahu starej Egypt a dávný civilizace na blízkým východě, které sa dají nazvat vyspělými. Co to je, 4 tisíce let......nic. Mrknutí oka. Přitom všichni víme, že doby ledový a meziledový se střídají s periodou zhruba 15 nebo 20 tisíc let. A i ty jsou složený z desítek výkyvů, který jsou z hlediska nás lidí strašlivou katastrofou, ale z pohledu geologický historie je to bezvýznamnej šelest. A i ty doby ledový jsou vlastně jen krátký, novodobej prvek.... v době křídy a jury (dinosauři) byla zemská atmosféra prej o 10°C teplejší než teď, a přitom to byl největší rozmach života v dějinách Země.
Co když je současný oteplování jen jeden takovej výkyv v době meziledové? Třeba naši potomci v r. 2500 nebo 3000 budou s těžkou hlavou řešit, jak zabránit ledovci, aby nepokryl Petrohrad nebo Stockholm (a i to už tady bylo)..... Nevím, no. Příroda je mocná. Tolik, že si to ani neumíme ještě představit.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
Yura píše:
Dnes považuju elektrodopravu za kontraproduktivní. Jo, sice část republiky by měla tichoučká a čistá města, ale druhá část státu by se udusila ve zplodinách z výroby proudu. A to je ekologický?
Už jsem to psal, v ČR se dnes vyrábí takový nadbytek elektřiny, že by to stačilo pokrýt spotřebu veškeré dopravy, takže obrazně řečeno, teď se dusí všichni. Navíc emise z uhelek už nejsou zdaleka tak hrozné jak bývaly. A kdyby v začátku (jako že asi jo) přešly na elektro jen osobní vozy, na nabití by ti stačil jen solárek na baráku. Mě se koncept elektromobilu fakt moc líbí, protože provoz normálního auta je hrozně neefektivní. Si vezměte dnes, jak benzín tak diesl jsou tak moc složité a poruchové...Pořád oleje, filtry, zahřívání, chladící kapalina, rozvody, turba, DPF....elegance bezkomutátorového motoru je prostě skvělá.
BTW. ropu jakožto palivo už nějak dokážeme nahradit, ale opravdu by mě zajímalo, z čeho budete dělat plasty.
ale jak píše Yura...do jaký míry je to daný běžnejma periodama dob mezi/ledových ... to je otázka
1 reakcí na tento příspěvek Elektro nebo vodík
Naposledy editováno 05.01.2017 11:03:12
Nedávno jsme se s kámošem bavili o tom, jestli právě Gorem vytvořenej "odpustkovej " systém CO2 není jen velká blbost...a podobný prachy by neudělaly lepší službu právě v ekologické likvidaci plastů apod.
Ale víš jak to tady je....každej ví hovno... a dokud mu barák nezavalí vlna PET flašek ...říká, že to nemá vliv... stejně jako tvorba CO a CO2...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
Zkrátka zjednodušeně - jakmile má něco jezdit na dobíjecí akumulátory, nesmí ta dobíjecí energie pustit do přírody jedinej gram škodlivých emisí. To pak není ekologie, ale zas jen špína v jiné podobě.
Teoreticky - kdyby teď úplně všechny existující elekromobily denně dobíjely jen a pouze ze solárů (jak říkáš) nebo z větrníku, je to o.k. Jenže to se neděje, a ještě dlouho dít nebude. Jasný, spalování čehokoliv je dnes už poměrně vyčištěno, ale ani zdaleka to nedosahuje takový čistoty, jako jádro nebo obnovitelný zdroje. A hlavně - pokud by naše současná doprava přešla teď na dobíjení, musí -logicky - všechny elektrárny zvednout výkon, aby tu energii vyrobily, tzn i ty spalovací. Takže by sice ubyly emise z motorů, ale přibylo by smradu z elektráren.
A to se tady navíc nebavíme o výrobě akumulátorů, která je docela určitě pro přírodu mimořádně zatěžující. A aby se to nějakým způsobem vyrovnalo, musel by ten akumulátor mít životnost, o níž se nám zatím ani nezdá.
já jen dodám, že nezpochybňuju myšlenku jako takovou. Ta je správná, ale podle mě trochu předběhla dobu.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
Pokud nevěříš, můžeš si to spočítat sám, jen bacha na nuly.
Naposledy editováno 05.01.2017 12:18:40
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
Nevíc - ČR je s elektřinou v přebytku, ale to je v Evropě spíše výjimka. Takže by čmoudili naši sousedé.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
Tech píše: Už jsem to psal, v ČR se dnes vyrábí takový nadbytek elektřiny, že by to stačilo pokrýt spotřebu veškeré dopravy, takže obrazně řečeno, teď se dusí všichni. Navíc emise z uhelek už nejsou zdaleka tak hrozné jak bývaly. A kdyby v začátku (jako že asi jo) přešly na elektro jen osobní vozy, na nabití by ti stačil jen solárek na baráku. Mě se koncept elektromobilu fakt moc líbí, protože provoz normálního auta je hrozně neefektivní. Si vezměte dnes, jak benzín tak diesl jsou tak moc složité a poruchové...Pořád oleje, filtry, zahřívání, chladící kapalina, rozvody, turba, DPF....elegance bezkomutátorového motoru je prostě skvělá.
BTW. ropu jakožto palivo už nějak dokážeme nahradit, ale opravdu by mě zajímalo, z čeho budete dělat plasty.
Zde je aktuální článek o efektivitě elektromobilů. V rychlosti - je počítáno s cca 50%ním podílem uhlí ve výrobě elektřiny v ČR. Je tam zkalkulováno, že průměrné elektroauto má pak emise CO2 (prostřednictvím komínu v uhelné elektrárně) na 1 km cca poloviční než klasické malé auto. Výpočty jsou v článku. Chybu výpočtů v článku vidím v tom, že je srovnávána produkce el. a beze ztrát výkon elektřiny v autě. Ve skutečnosti musím počítat nejméně 10% ztrát na trase elektrárna-vstup do baterie (přenosové ztráty, ztráty v transformátorech, v nabíječce) a 15% ztrát na trase nabití baterie-vybití z baterie (efektivita nabíjecího a vybíjecího cyklu - a to jsem možná až přehnaně optimistický). Což dělá 0,9*0,85 = 76,5% efektivita. Takže pak 50% emisí/76,5% efektivita už dělá snížení emisí CO2 jen na cca 65% emisí adekvátního spalovacího motoru - takže na 2/3. Tolik k té "bezemisnosti" CO2 u elektroaut. Za daleko menší náklady jde většího snížení dosáhnout pouhým přechodem z klasických PHM na CNG (metan)!!!
K té výrobě a nadbytku elektřiny: Roční spotřeba nafta a benzín v ČR je cca 7,2 mld. litrů. Energie 1 litru = cca 8,9 kWh, což dává energii cca 64 TWh. Při účinnosti spal. motoru 30% to dává potřebu elektrovýkonu cca 19 TWh. Při efektivitě 76% na trase výstup z elektrárny- výstup z baterie je potřeba produkce 25 TWh elektřiny z elektráren. Loňská výroba elektřiny byla cca 56 TWh, export z toho cca 20? - možná 12 TWh? (maximum bývalo až 20 TWh před lety. Každopádně převedení dopravy na elektřinu by si vyžádalo navýšení výroby o cca 44%. Pokud by se neexportovalo vůbec nic, tak nejmíň o 24% - cca 1/4 výkonu. A podstatné je, že by se muselo těch 25 TWh přenést k zákazníkům přes všechny články elektrorozvodné sítě až po NN! To znamená, že by se musela ta NN síť kapacitně zvětšit nejméně na dvojnásobek dnešní kapacity (souběh, velká část výkonu pro průmysl neprochází běžnou NN sítí atd.) To obnáší 2x víc transformátorů, 2x tlustší dráty. Protože ta NN síť moc naddimenzovaná není, jsou oblasti, kde už dnes je problém získat příkon.
Pokud jde o nabíjení auta domácím solárem - na 100 km potřebuji výkon z baterie cca 13 kWh. To je příkon nejméně 15 kWh ze solárů. Kolik solárů (plochu) potřebuju na roční nájezd 10 tkm = 1,5 MWh roční výkon fotovoltaiky? Za kolik let se mi to vyplatí?
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
charlie.vtx1800 : ten tvůj výpočet je špatnej. 30% účinnost spalováků je tak někde na brzdě za max výkonu. resp. točivého momentu. V dopravě motor 80% času proklape zbytečně a jen tě brzdí. Je nutné počítat s reálnou spotřebou. Kde ti u eletromobilu pomáhá rekuperace atd...
Naposledy editováno 05.01.2017 12:35:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
Pokud dovolíš tak tenhle text možná někdy v nějaký debatě se zastáncem "vše na elektriku" použiju
Čau, Tom
Tech píše: 1100Virago> Neviděl bych to tak černě. Přestup nebude naráz, infrastruktura se dobuduje postupně, tak jako se budovali rozvody ropy, parama, a benzínky. Jen oleje kolik by se ušetřilo. Veskutečnosti to bude jednodušší.
charlie.vtx1800 : ten tvůj výpočet je špatnej. 30% účinnost spalováků je tak někde na brzdě za max výkonu. resp. točivého momentu. V dopravě motor 80% času proklape zbytečně a jen tě brzdí. Je nutné počítat s reálnou spotřebou. Kde ti u eletromobilu pomáhá rekuperace atd...
Rádio Jerevan: "Soudruzi, v globálu je všeho dostatek!"
Dotaz posluchače Rádia Jerevan: "Prosím, kdy a kde ten Globál otevřou?"
Tech píše: 1100Virago>
charlie.vtx1800 : ten tvůj výpočet je špatnej. 30% účinnost spalováků je tak někde na brzdě za max výkonu. resp. točivého momentu. V dopravě motor 80% času proklape zbytečně a jen tě brzdí. Je nutné počítat s reálnou spotřebou. Kde ti u eletromobilu pomáhá rekuperace atd...
Spotřeba elektroauta - 13 kWh /100 km. Spotřeba běžného auta dle EU cyklu 5 l/100 km * 8,9 kWh/l v PHM = 44,5 kWh * 0,3 = 13,35 kWh. Kde vidíš problém?
Naposledy editováno 05.01.2017 12:44:49
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
TomElefant750 píše: charlie.vtx1800> Skvělý, chtěl jsem sepsat něco v tomhle smyslu ale byl jsem línej dohledávat ty čísla, navíc bych to asi takhle dobře nesepsal.
Pokud dovolíš tak tenhle text možná někdy v nějaký debatě se zastáncem "vše na elektriku" použiju
Čau, Tom
Dík za uznání. Zabralo mi to půlhodinku, určitě tam budou zaokrouhlení a zjednodušení. Ale neměly by tam být (snad ) žádný hrubý chyby.
Ale podstatný je - takhle nějak, jen podstatně důkladnější, by měla vypadat "Zpráva o nákladech a přínosech přechodu na elektromobilitu v ČR do roku xxxx".
V každým podniku se dělá rozbor pomalu i při výměně bojleru na teplou vodu. A tady je jasný, že se jedná o systémovou změnu adekvátní rozvoji železnice za CaK mocnářství a NIKDE jsem nic takovýho nenašel. Jen plky, dezinformace, velký plány atd. Prostě ekonomicky a i celkově absolutně nehodnověrný a diletantský jednání všech, kdo toto chtějí prosadit direktivně.
Čau, Tom
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro nebo vodík
assassin píše: Myslis jako se přibývajícím autům přizpůsobila infrastruktura? Parkovací mista, komunikace s dostatečnou propustnosti atd. ?
Ano prispusobuje se to tomu.
Vsimnul jsis kolik novejch dalnic se postavilo za poslednich 27 let?
Stejny to je a bude s elektroautama a tim co je pro ne pozadovano.
http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html
Uz byl test zda elektroauto prejede EU a podarilo se. Dobijecich stanic je vic a vic kazdej rok. Plus kdo bude moct tak si nabije v klidu doma a socky na sidlistich holt poficeji se spalovacima motorama.