globalmoto_kveten





Téma: Soutěžácká Jawa Rotax
 
28.1.2009 v 20:28
Pamatujete někdo tyhle pětistovkový soutěžácky Jawky?S bráchou jsme na nich závodili někdy v 88 roce,...ještě za totáče.Měli jsme je tenkrát od Svazarmu.Tenkrát jich jezdilo na závodech poměrně dost,..těch Rotaxů jen pár. Neví někdo, jestli by se dala taková motorka-dnes už veterán,...buď ten 4T Jawa Rotax, nebo 2T "Tramvaj" sehnat?Moc jsem toho na netu nenašel,...ani informací.Ještě bych v útrobách garáže a sklepa u rodičů našel asi dost náhradních dílů z té doby a z těch motorek, co jsme tenkrát Svazarmu nevrátili.Chtěl bych tuto Jawku sehnat a z nostalgie jí dát do nějakého slušného a prezentačního stavu,...a jezdit na ní .Neměl by nekdo nějaké informace?...že by tohoto dnes už veterána někdo prodával-ne jako hromadu šrotu, to moc nedoufám. Ale kdyby někdo o něčem věděl,...byl bych vděčný.

Jawa Rotax
Jawa 500 "Tramvaj"




1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 23:32 | Nahoru | #91
kozivak> další odkaz

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 09:05 | Nahoru | #92
Vana666> Dobrý knížky psal konstruktér jawy ing. Pavel Husák, Enduro-šestidenní včera dnes a zítra, Terenní motocykly, Velká kniha motokrosu. Ten byl přesnej a psal pěkně i o závodech.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 09:10 | Nahoru | #93
kozivak> to jsem samozřejmě četl taky

1 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 09:51 | Nahoru | #94
tady je fotka Jawa 250 tramvaj, svazarmovská klasika-tlumení čz,jikov, blatník vepředu čz,sání bez klapky, vzadu laminát a dokonce prej r.v. 1986

[img]

2 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 09:55 | Nahoru | #95
A ještě jedna, sadílek na 6d 1974 v itálii, který byl prodán motokovem pro Anglický trophy team. jediný rok kdy na jawách absolvoval 6d ještě jiný TT než my a poláci kteří pak v 8O letech používali Jawy a simsony.

[img]

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 09:59 | Nahoru | #96
kozivak> je zajímavé jak tenké měly ty motorky rámy, kyvky i přední vidle
a přitom vážily citelně víc než dnešní technika

2 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 10:08 | Nahoru | #97
Nazdar kluci.
Hale netušíte co konkrétně je toto za rám?

[img]

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 10:14 | Nahoru | #98
kozivak> Jo to by byla paráda kouknout na to ve světě motorů,to bys byl moc hodný kdybys to sem postnul.Kdyby byl nějaký problém s tím vkládáním sem tak kdybys byl tak moc hodný na mail efafejta@seznam.cz
Moc Ti předem děkuji,fakt je moc fajn,že se tu někdo takový našel co ho tydle starý motocykly Jawa také ještě zajímaj.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 10:39 | Nahoru | #99
fafejta> Do středy sem snad něco pošlu, a když mi to nepujde hodím ti to na mail, ten rám vůbec nevím, jawa to není.

Naposledy editováno 09.11.2009 10:43:50

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 10:48 | Nahoru | #100
[quote]kozivak>A ještě jedna, sadílek na 6d 1974 v itálii, který byl prodán motokovem pro Anglický trophy team. jediný rok kdy na jawách absolvoval 6d ještě jiný TT než my a poláci kteří pak v 8O letech používali Jawy a simsony.

[img] Ještě jeli na jawách v Trophy týmech a Stříbrné trofeji Rusové v roce 1972 ve Špindlerově Mlýně. Vím to jistě, mám doma i program se startovní listinou.

Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 11:03 | Nahoru | #101
Na rudý bratry jsem zapomněl , ale ty se nezúčastňovali pravidelně. Hodím sem ještě jednu nádhernou perlu od našich severních sousedů. To jsou vůbec sběratelský unikáty a viděl jsem to na vlastní oči jen jednou v Hrádku nad Nisou.Pamatujete někdo jako závodník nebo divák ME v Jablonci nad Nisou?
Majitel píše, že se jedná o rok 1980 je to 250 a patřila přímo Haraldu Sturmovi, kterej na ní udělal ten rok titul.



Naposledy editováno 09.11.2009 11:18:52

Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 11:06 | Nahoru | #102
snad teď

Tak nic no, holt ten ufonův fofr internet fakt fafruje. Zatím zdar

Naposledy editováno 09.11.2009 11:09:46

1 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 11:23 | Nahoru | #103
Kozivak - Já ME v Jablonci pamatuju dobře a taky z něho mám program.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 11:32 | Nahoru | #104

fafejta> netušíte co konkrétně je toto za rám?

[img] 250/380 motokros, rok bych tipnul tak kolem 1980

[quote]fafejta> Jo to by byla paráda kouknout na to ve světě motorů,to bys byl moc hodný kdybys to sem postnul...


proč se nepodíváš na odkazy které už tady jsou ?
dyť jsem psal kde to najdeš
jawagallery

anebo přímo tady
SM 70-80 léta

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 11:37 | Nahoru | #105
AKRO> Máš odtamtud nějaký foto?Mě zajímaly ty MZ brácha to viděl, když se Příchovice jezdily jako pohár míru a přátelství a prej nádherně zpívaly, na 6D 87 v Jelení Goře to zas chválily jakej to mělo na tu dobu krásnej spodek.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 11:43 | Nahoru | #106
[quote]kozivak>tady je fotka Jawa 250 tramvaj, svazarmovská klasika-tlumení čz,jikov, blatník vepředu čz,sání bez klapky, vzadu laminát a dokonce prej r.v. 1986

[img] bych si ho uškubl, tuhle Jawku prodal kámoš v roce 94-95 chlapovi za cca 6500Kč, kua jsme tenkrát byli blbí až kam jsme viděli jsem tenkrát říkal, voe to je divný nabídl ti 4000Kč a tys mu řekl 6500Kč a ani se necukal a hned to vytopil a koukal hned zmizet, no za dva roky už jsme věděli proč, jinak šla na Jíloviště, ten chlapík jezdil veterány a dřív závodně, jen si vzpomenout jak se jmenoval, já mu pak prodal i banána....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 11:51 | Nahoru | #107

kozivak>AKRO> Máš odtamtud nějaký foto?Mě zajímaly ty MZ brácha to viděl, když se Příchovice jezdily jako pohár míru a přátelství a prej nádherně zpívaly, na 6D 87 v Jelení Goře to zas chválily jakej to mělo na tu dobu krásnej spodek.


MZ jsem poprvé viděl na 6D 1982 v Povážské a hned mě chytly. Nádherný zvuk - jen tak tiše kňučely - a úžasný průběh, ten nešel přehlídnout. Tehdy byla podle mě MZ s přehledem nejlepší, s odstupem za ní Husqvarna a pak dlouho nic a teprve zbytek světa - KTM, Jawa, italské motorky atd.

A ty super motory vyržely MZ i soutěžním Simsonům dlouho, svět už jezdil s klaphkama a oni měli pořád jednocduchý rozvod pístem a přesto jely nádherně

Naposledy editováno 09.11.2009 11:51:56

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 12:00 | Nahoru | #108
Vana666> Kámoš byl letos na Kavčáku na setkání a tam je někdo taky měl. Já to viděl jen na MS 93 v Hrádku. Byla už vodou chlazená, ale neseděl na ní žádnej pilot a byla jen jedna tak tam docela zanikla.To jsou úplný klenoty!!!

Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 12:19 | Nahoru | #109
tak snad ty MZ 1980 a 1984

Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 12:21 | Nahoru | #110
1984

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 14:34 | Nahoru | #111
fafejta> Na 99% zetka, přesně typ nevím, ale můžeš vyloučit 513 a 514 ty to nejsou. Jak psal Vana rok 80 a starší.

3 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 15:08 | Nahoru | #112
No, nevím to na 100%, ale MZ ani na svých posledních továrních speciálech vodu neměla. Poslední Sifónny vodu měly, ale MZ asi ne...
MZty na Kavčáku 09 měly motory ze starších typů. Tovární tam byly ty tmavé,starší, ty se zelenýma rámama by správně měly mít motory, které se navenek podobaly Jawám.
Oni měli systém, podobný tomu jawskému - pro kluby byly jiné (podobné silniční MZ 251) motory, továrna měla v totožných rámech něco jiného.
Soudruzi z NDR se jednoduchých strojků drželi proto, že spolehlivost nenamontované součástky je absolutní , nikoliv z nevědomosti či neschopnosti. A motory jim jely, protože výkon ve špici je jedna věc a průběh výkonu a krouťáku druhá.
Jednou v Jawě brzdili motor ze sériového endura KTM 250 a o jeho 20ti koních se vyjadřovali s despektem...pak tu motorku složili a na akceleračce (200m pevný start, letmý cíl)byl rychlejší jen jawský půllitr.
Óóóbrovské díry ve válci neznamenají óóbrovský úspěch, méně je někdy více .
Klasický soutěžní motocykl, či spíše motocykl vhodný pro soutěže by se od motokrososového měl lišit zejména rozsahem převodovky (motokrosové Hondě Jawa ujede na trojku)a třeba delší stopou (jiný rám), který dovoluje rychlou jízdu v přímém směru po nerovné trati. Tady je motorka s krátkou stopou nestabilní, což se řešívá dodatečnou montáži tlumiče řízení.
U Jaw objem 360 nebo 380 byl snad podle toho, jaké sehnali kroužky .
Série Jawa 250/652-4 (Tramvaj): vrtání 70, zdvih 64, komprese 11,4 (objem kompresního prostoru 22 ccm), 28,4 Nm/6750 a 20,2 kW/7250, 139 km/h, 118 kg pohotovostní hmotnost.
Série Jawa 500/654-4 (Tramvaj): vrtání 80, zdvih 72 (objem 362), komprese 11 (objem kompresního prostoru 34 ccm), 41,2 Nm/6250 a 24,3 kW/6750, 144 km/h, 120 kg pohot. hmotnost.
Tramvaj se tomu říkalo proto, že to jelo jak po kolejích a nedalo se s tím zahnout. Proti Sadílkovi měta T. m.j. jiný válec s jiným systémem vyplachování a menší bubny - 160mm oproti 180mm. To zůstalo i pro sériový Bitrak. Ten měl už v přední části jednoduchý rám, ne áčko. Ale musel se pod krkem udělat "tuning", páč tam fest praskal. Zadní pérování začalo fungovat, až se použilo jedno péro. Tyhle vzduchy s jinýma předkama, s kotoučem vpředu, jednopérem a bubnem vzadu jeli Poláci a nebývali na tom ve výsledcích vůbec špatně.
Pokud se skutečně podvozek na Jawě doladí (mám na mysli jednopéro vzduch), tak třeba proti motorkám z toho období nejsou jízdní vlastnosti až tak špatné - je to jen jiná motorka. Jo, dost chlastá . V terénu vydrží na nádrž tak hodinu.
Spolehlivost? - přes zimu se motorka nachystala a pokud se v sezóně nevyskytly problémy (utopení a tak), tak tu sezónu motorka vydržela. Dělala se jen běžná údržba. Jen tak na okraj - sezóna to je osm-deset dvoudenních soutěží, každý den skoro 300km. Tohle se na Zetce skutečně nedalo jet, to mi věřte. A to byly soutěže, ne současné vyjížďky.
Tož tak.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 17:21 | Nahoru | #113

Michal #5>fafejta> Na 99% zetka, přesně typ nevím, ale můžeš vyloučit 513 a 514 ty to nejsou. Jak psal Vana rok 80 a starší.


ostatně mohla to tehdy být i stopětadvacítka, rámy byly stejné
zařadil bych to asi tady někde

ČZ380 rok 1978

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 18:34 | Nahoru | #114
Zdenalbenal> Moc děkuji,to jsou opravdu cenné informace.Je moc dobré,že se tu takový lidi najdou,ktreří jsou ochotni pustit seriozní informace.Ještě jednou děkuji.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 18:39 | Nahoru | #115
Zdenalbenal> Ta mz byla 100% voda až budu doma dám fotku. Jinak bi trak v původní výrobě měl rám stejně jak tramvaj dvojitej, jednoduchej a u motoru rozdvojenej byl až u těch novějších pro svazarm, protože se používaly už stejný rámy i pro vodu a ty výkony co tu píšeš sedí tak pro sadílka pokud se nebavíme o výkonu na zadním kole.Jinak, že to žralo to souhlas. Já měl bi traka z dukly, spodek motoru 250 válec 360, museli se na tom jet vepředu kolečka 15,16,17 místo 13,14,15, kartery z elektronu, klapka, motoplat, bilsteiny, ale už tam nebyl bing a vepředu byly ČZ místo marzocchi.V sání to mělo ještě pulsační nádobku a žralo to okolo 16l na 100km.

1 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 20:03 | Nahoru | #116
Napadá mě,jaké komponenty byly dodávány ještě ze zaraničí:
plasty-acerbis(Italie)
karburátor-bing(Německý)
tlumiče-marzocchi(italské)
tlumiče -WP(???)
brzdy -brembo(Italské)

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 20:50 | Nahoru | #117

kozivak>AKRO> Máš odtamtud nějaký foto?Mě zajímaly ty MZ brácha to viděl, když se Příchovice jezdily jako pohár míru a přátelství a prej nádherně zpívaly, na 6D 87 v Jelení Goře to zas chválily jakej to mělo na tu dobu krásnej spodek.

On se v Jablonci jel o rok později /1981/ i Pohár socialistických zemí v enduru a jeli to naši jezdci, východní Němci a Poláci, tak tam ty MZ byly taky. Pěkné motorky byly i Simsony, v té době absolutní světová špička v 80ccm, 125ccm a 175ccm. Ty 175ccm tenkrát pomalu končily, byly zrušeny myslím v roce 1983. MZ měly vynikající 250tky a 350tky se kterými jezdili půllitry. Zvuk měly nádherný, dokonce jsem viděl Německé fandy, jak si ho natáčeli v rychlostních zkouškách na magnetofon! Spodek proti Jawám byl určitě o dost lepší a neměly problém zastavit v hlubokém bahně a bez problémů se rozjet, což se o Jawkách říci nedalo. Pamatuji si toho sice dost, ale horší je to s fotkami, něco jsem tehdy fotil, ale spíš jezdce v jízdě než detaily motocyklů, ale nejsem stavu to najít. Ještě něco, v tom roce 1980 jsem poprvé viděl v soutěžích motory chlazené vodou, byly to skoro všechny osmdesátky - jak říkal jeden můj kamarád - motor to má jak větší karburátor a jen jedna Cagiva ve 125tkách. Jinak samý vzduch. V terénních závodech to bylo jiné, už koncem osmdesátých let byly 125tky "samá voda".

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 21:15 | Nahoru | #118
fafejta> Acerbis se na jawu nedával v prvovýrobě. Prvně to byly blatníky preston a pak od 1985 stylmotor, na ty lepší.WP je holandská firma, zapalování motoplat španělsko, plyn byl od magury a tím to asi končilo, ještě tlumiče sachs a bilstein- německo.
S jawama mám ještě video od motokovu z 6d 78,79,82,83,84,85,87, ale kvalita je už kapku horší. Mz tam bohužel vidět není.

[img]

Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 21:16 | Nahoru | #119
a ještě ta 1984

[img]

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

9.11.2009 v 21:34 | Nahoru | #120
Zdenalbenal> Tady jsem objevil tu vodu na netu je to 250 a píšou, že rok 1987
, ale myslím, že to bude 1988 nebo 1989, protože na fotkách z Gory jsou ještě vzduchy.
[img]

Naposledy editováno 09.11.2009 21:53:25
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist